Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

Rosstopher

Skulle likt å se tall på hvor mye natur som er bygd ned i Norge for å sette opp ladestasjoner. Jeg tipper det er mindre areal enn skogen vi planta på gården i fjor.

Frem til det kommer noe konkret er det vel best å bare se helt bort fra det argumentet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Areal til selve ladestasjonen er en ting - så har du nettinvesteringer - dersom det er slik at alle skal bygge ut slik Tesla har gjort så vil det måtte investeres mer enn nødvendig i infrastruktur som nett (som bygger ned natur). Alle har jo nå en smart strømmåler i sin bolig - hensikten med den var nettopp å få ned utgiftene til dyr investering i nytt nett. Man ville utnytte den kapasiteten som var der allerede bedre.  Dette er 100% parallellt med investeringer i nett til ladestasjoner.  Samfunnet vil ikke være med på å overinvestere i nytt fordelingsanlegg. Det gir ingen mening på sikt. Denne problemstillingen er også gjeldende i Europa. Dersom de ikke klarer å utnytte den kapasiteten som allerede er der, må en inn med masse investeringer i overføringsnett på kryss og tvers av landene. Det vil ikke europeiske politikere være med på - det arbeides intensivt med å finne løsninger som gjør at man utnytter den kapasiteten man allerede har bedre. En brikke i dette er nettopp å kreve at alle som har ladestasjoner gjør den tilgjengelig for alle som har behov.

Magnus Hansen

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 13:23
Areal til selve ladestasjonen er en ting - så har du nettinvesteringer - dersom det er slik at alle skal bygge ut slik Tesla har gjort så vil det måtte investeres mer enn nødvendig i infrastruktur som nett (som bygger ned natur). Alle har jo nå en smart strømmåler i sin bolig - hensikten med den var nettopp å få ned utgiftene til dyr investering i nytt nett. Man ville utnytte den kapasiteten som var der allerede bedre.  Dette er 100% parallellt med investeringer i nett til ladestasjoner.  Samfunnet vil ikke være med på å overinvestere i nytt fordelingsanlegg. Det gir ingen mening på sikt. Denne problemstillingen er også gjeldende i Europa. Dersom de ikke klarer å utnytte den kapasiteten som allerede er der, må en inn med masse investeringer i overføringsnett på kryss og tvers av landene. Det vil ikke europeiske politikere være med på - det arbeides intensivt med å finne løsninger som gjør at man utnytter den kapasiteten man allerede har bedre. En brikke i dette er nettopp å kreve at alle som har ladestasjoner gjør den tilgjengelig for alle som har behov.

Du hopper fremdeles fullstendig over det faktum at åpning av Tesla nettverk vil måtte føre til at det må bygges ut tilsvarende den økte trafikken. Eller er argumentet ditt at Teslas nettverk er for bra i forhold til antall Teslaer? At man må leve med mer kø? For det er faktisk fullt også på mange superchargere på utfartsdager. 

Rosstopher

Hvis argumentet er endret til at det er utbygging av strømnettet som er problemet så er jo ikke løsningen å tillate flere biler å lade på samme lokasjon samtidig. Da burde (i hvertfall i mitt hode) forslaget være tvungen lastbalansering på hver lokasjon.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på mandag 28. september 2020, klokken 13:41
Hvis argumentet er endret til at det er utbygging av strømnettet som er problemet så er jo ikke løsningen å tillate flere biler å lade på samme lokasjon samtidig. Da burde (i hvertfall i mitt hode) forslaget være tvungen lastbalansering på hver lokasjon.

Argumentet er det samme - nemlig miljø.
Å bygge ut mer nett enn strengt tatt nødvendig er ikke miljøvennelig.
Lastbalansering, som noen er inne på her, er allerede implementert ifb. installasjonen av ladestasjonene.
Det er effekten anlegget er bygget for som er dimensjonerende for nettinvensteringer. Hver gang man bygger ny stasjon så kommer bestiller med et effektbehov - deretter blir det kjørt nettanalyser for å vurdere investeringer.
Å ha stående mange ladestasjoner uvirksomme er dårlig utnyttelse av nettet - derfor er samfunnet best tjent med at utnyttelsen er god. Tesla har dimensjonert høyt for å kunne håndtere utfartsdager - de andre har så langt kanskje underdekning. For samfunnet som helhet og for miljøet er det bedre om den kapasiteten som finnes der utnyttes. Forstår jo at noen ikke vil dele på noe som fungerer bra for dem - men nå styres dette er av politiske beslutninger i EU - og jeg tror ikke Tesla eller andre selskaper kan regne med å fritt få bygge opp sitt eget nett av ladestasjoner uten at de samtidig åpner opp for bruk for flere

Magnus Hansen

Du argumenter altså for at Teslas nettverk har for bra dekning i forhold til antall biler og at elbilister ikke kan forvente så god dekning i fremtiden. Det er jeg helt uenig i. Alle elbilister bør kunne forvente like god kapasitet som Teslaeiere. Og da må infrastruktur bygges ut for p møte det behovet. Hvis fremtiden er ladekøer for å spare utbygging av elnettet, så velger folk diesel isteden

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 28. september 2020, klokken 14:24
Du argumenter altså for at Teslas nettverk har for bra dekning i forhold til antall biler og at elbilister ikke kan forvente så god dekning i fremtiden. Det er jeg helt uenig i. Alle elbilister bør kunne forvente like god kapasitet som Teslaeiere. Og da må infrastruktur bygges ut for p møte det behovet. Hvis fremtiden er ladekøer for å spare utbygging av elnettet, så velger folk diesel isteden

Jeg tror ikke samfunnet vil bygge overkapasitet på elbil lading. Samfunnet vil lage regler for å utnytte det som er bedre, og definere regler til hvordan ny kapasitet skal bygges ut. Mao. det kommer reguleringer på dette.
Jeg tror heller ikke man kan regne med at situasjonen vil bli like bra som for dagens Tesla eiere mhp. dekning opp mot bilparken. Jeg tror heller ikke det er nødvendig da stadig flere elbiler får lengre rekkevidde - slik at antall nødvendige ladinger pr. bil blir færre.  Argumentet med at folk velger fossil brensel isteden vil ikke skje - det blir snart forbud mot å selge nye biler med fossilt drivstoff. Produsent etter produsent vil gå vekk fra å levere biler som går på diesel eller bensin. Vi er snart langt forbi det stadiet der kunder kan velge fossilt drivstoff på nybilkjøp. Litt snodig å argumentere for dette i et Tesla del av forumet - trodde Tesla eiere var fremtidsrettet og innså at veien tilbake til diesel og andre fossile drivstoffkilder var passert for lenge siden.

Magnus Hansen

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 14:43
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 28. september 2020, klokken 14:24
Du argumenter altså for at Teslas nettverk har for bra dekning i forhold til antall biler og at elbilister ikke kan forvente så god dekning i fremtiden. Det er jeg helt uenig i. Alle elbilister bør kunne forvente like god kapasitet som Teslaeiere. Og da må infrastruktur bygges ut for p møte det behovet. Hvis fremtiden er ladekøer for å spare utbygging av elnettet, så velger folk diesel isteden

Jeg tror ikke samfunnet vil bygge overkapasitet på elbil lading. Samfunnet vil lage regler for å utnytte det som er bedre, og definere regler til hvordan ny kapasitet skal bygges ut. Mao. det kommer reguleringer på dette.
Jeg tror heller ikke man kan regne med at situasjonen vil bli like bra som for dagens Tesla eiere mhp. dekning opp mot bilparken. Jeg tror heller ikke det er nødvendig da stadig flere elbiler får lengre rekkevidde - slik at antall nødvendige ladinger pr. bil blir færre.  Argumentet med at folk velger fossil brensel isteden vil ikke skje - det blir snart forbud mot å selge nye biler med fossilt drivstoff. Produsent etter produsent vil gå vekk fra å levere biler som går på diesel eller bensin. Vi er snart langt forbi det stadiet der kunder kan velge fossilt drivstoff på nybilkjøp. Litt snodig å argumentere for dette i et Tesla del av forumet - trodde Tesla eiere var fremtidsrettet og innså at veien tilbake til diesel og andre fossile drivstoffkilder var passert for lenge siden.

Jeg sier at hvis hurtiglading blir for tungvint, så velger flere folk fossilt. Enten ved å kjøpe ny eller ved å beholde fossilbil lenger eller kjøpe brukt fossilbil. Så din løsning er altså å forby fossilbiler fremfor å gjøre elbiler attraktive også på langkjøring. Min løsning er å bygge ut nok hurtigladerkapasitet. Og dette er ikke noe stort problem. Blir hele bilparken blir elektrisk øker Norges strømforbruk med 11TWh.  Samtidig ligger vi an til å produsere 15-20TWh mer elektrisitet i 2030 enn i dag. Da må selvfølgelig nettet utbedres og flaskehalser utbedres. Men det er fullt løsbart.

Jeg synes det er skuffende at folk selv på Elbilforum gjentar den store myten om at strømnettet ikke tåler elektrifisering av bilparken.


Kilde: https://www.nettavisen.no/okonomi/elbilsalget-eksploderer-statkraft-har-gode-nyheter-om-stromprisen/3423826071.html

automat

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 14:43
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 28. september 2020, klokken 14:24
Du argumenter altså for at Teslas nettverk har for bra dekning i forhold til antall biler og at elbilister ikke kan forvente så god dekning i fremtiden. Det er jeg helt uenig i. Alle elbilister bør kunne forvente like god kapasitet som Teslaeiere. Og da må infrastruktur bygges ut for p møte det behovet. Hvis fremtiden er ladekøer for å spare utbygging av elnettet, så velger folk diesel isteden

Jeg tror ikke samfunnet vil bygge overkapasitet på elbil lading. Samfunnet vil lage regler for å utnytte det som er bedre, og definere regler til hvordan ny kapasitet skal bygges ut. Mao. det kommer reguleringer på dette.
Jeg tror heller ikke man kan regne med at situasjonen vil bli like bra som for dagens Tesla eiere mhp. dekning opp mot bilparken. Jeg tror heller ikke det er nødvendig da stadig flere elbiler får lengre rekkevidde - slik at antall nødvendige ladinger pr. bil blir færre.  Argumentet med at folk velger fossil brensel isteden vil ikke skje - det blir snart forbud mot å selge nye biler med fossilt drivstoff. Produsent etter produsent vil gå vekk fra å levere biler som går på diesel eller bensin. Vi er snart langt forbi det stadiet der kunder kan velge fossilt drivstoff på nybilkjøp. Litt snodig å argumentere for dette i et Tesla del av forumet - trodde Tesla eiere var fremtidsrettet og innså at veien tilbake til diesel og andre fossile drivstoffkilder var passert for lenge siden.
Stråmannsargumentasjon. Kun 10% av bilparken er elektrisk. Det er langt frem til det er noen overkapastitet på hurtiglading. Bedre rekkevidde og mer destinasjonslading kan ikke kompansere for at det vil være et stort behov for utbygging av hurtigladere i årene fremover. Hvis vi ikke skal snu trenden og gå tilbake til fossilt brensel da.

Pr nå er det Tesla som satser, så kommer de andre sjanglende etter. På et eller annet tidspunkt kommer nok Tesla enten til å åpne opp, eller selge ladenettverket. Men det er nok langt frem dit.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 28. september 2020, klokken 14:54
Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 14:43
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 28. september 2020, klokken 14:24
Du argumenter altså for at Teslas nettverk har for bra dekning i forhold til antall biler og at elbilister ikke kan forvente så god dekning i fremtiden. Det er jeg helt uenig i. Alle elbilister bør kunne forvente like god kapasitet som Teslaeiere. Og da må infrastruktur bygges ut for p møte det behovet. Hvis fremtiden er ladekøer for å spare utbygging av elnettet, så velger folk diesel isteden

Jeg tror ikke samfunnet vil bygge overkapasitet på elbil lading. Samfunnet vil lage regler for å utnytte det som er bedre, og definere regler til hvordan ny kapasitet skal bygges ut. Mao. det kommer reguleringer på dette.
Jeg tror heller ikke man kan regne med at situasjonen vil bli like bra som for dagens Tesla eiere mhp. dekning opp mot bilparken. Jeg tror heller ikke det er nødvendig da stadig flere elbiler får lengre rekkevidde - slik at antall nødvendige ladinger pr. bil blir færre.  Argumentet med at folk velger fossil brensel isteden vil ikke skje - det blir snart forbud mot å selge nye biler med fossilt drivstoff. Produsent etter produsent vil gå vekk fra å levere biler som går på diesel eller bensin. Vi er snart langt forbi det stadiet der kunder kan velge fossilt drivstoff på nybilkjøp. Litt snodig å argumentere for dette i et Tesla del av forumet - trodde Tesla eiere var fremtidsrettet og innså at veien tilbake til diesel og andre fossile drivstoffkilder var passert for lenge siden.

Jeg sier at hvis hurtiglading blir for tungvint, så velger flere folk fossilt. Enten ved å kjøpe ny eller ved å beholde fossilbil lenger eller kjøpe brukt fossilbil. Så din løsning er altså å forby fossilbiler fremfor å gjøre elbiler attraktive også på langkjøring. Min løsning er å bygge ut nok hurtigladerkapasitet. Og dette er ikke noe stort problem. Blir hele bilparken blir elektrisk øker Norges strømforbruk med 11TWh.  Samtidig ligger vi an til å produsere 15-20TWh mer elektrisitet i 2030 enn i dag. Da må selvfølgelig nettet utbedres og flaskehalser utbedres. Men det er fullt løsbart.

Jeg synes det er skuffende at folk selv på Elbilforum gjentar den store myten om at strømnettet ikke tåler elektrifisering av bilparken.


Kilde: https://www.nettavisen.no/okonomi/elbilsalget-eksploderer-statkraft-har-gode-nyheter-om-stromprisen/3423826071.html

Huff - det er trist å se folk ikke klarer å holde orden på energi og effekt. Det er effekten som er problemet. Mye effekt på samme sted krever installasjon av nytt nett - det er her man ikke vil overinvestere. Bare se på alle miljøkampene om monstermaster osv. Hele bakgrunnen for smart målere var å redusere investeringer i nett. Det begynte å bli så dyrt og var så ødeleggende for natur at man måtte ta grep. Vær så snill og ikke bland energi og effekt.

Magnus Hansen

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 15:21
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 28. september 2020, klokken 14:54
Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 14:43
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 28. september 2020, klokken 14:24
Du argumenter altså for at Teslas nettverk har for bra dekning i forhold til antall biler og at elbilister ikke kan forvente så god dekning i fremtiden. Det er jeg helt uenig i. Alle elbilister bør kunne forvente like god kapasitet som Teslaeiere. Og da må infrastruktur bygges ut for p møte det behovet. Hvis fremtiden er ladekøer for å spare utbygging av elnettet, så velger folk diesel isteden

Jeg tror ikke samfunnet vil bygge overkapasitet på elbil lading. Samfunnet vil lage regler for å utnytte det som er bedre, og definere regler til hvordan ny kapasitet skal bygges ut. Mao. det kommer reguleringer på dette.
Jeg tror heller ikke man kan regne med at situasjonen vil bli like bra som for dagens Tesla eiere mhp. dekning opp mot bilparken. Jeg tror heller ikke det er nødvendig da stadig flere elbiler får lengre rekkevidde - slik at antall nødvendige ladinger pr. bil blir færre.  Argumentet med at folk velger fossil brensel isteden vil ikke skje - det blir snart forbud mot å selge nye biler med fossilt drivstoff. Produsent etter produsent vil gå vekk fra å levere biler som går på diesel eller bensin. Vi er snart langt forbi det stadiet der kunder kan velge fossilt drivstoff på nybilkjøp. Litt snodig å argumentere for dette i et Tesla del av forumet - trodde Tesla eiere var fremtidsrettet og innså at veien tilbake til diesel og andre fossile drivstoffkilder var passert for lenge siden.

Jeg sier at hvis hurtiglading blir for tungvint, så velger flere folk fossilt. Enten ved å kjøpe ny eller ved å beholde fossilbil lenger eller kjøpe brukt fossilbil. Så din løsning er altså å forby fossilbiler fremfor å gjøre elbiler attraktive også på langkjøring. Min løsning er å bygge ut nok hurtigladerkapasitet. Og dette er ikke noe stort problem. Blir hele bilparken blir elektrisk øker Norges strømforbruk med 11TWh.  Samtidig ligger vi an til å produsere 15-20TWh mer elektrisitet i 2030 enn i dag. Da må selvfølgelig nettet utbedres og flaskehalser utbedres. Men det er fullt løsbart.

Jeg synes det er skuffende at folk selv på Elbilforum gjentar den store myten om at strømnettet ikke tåler elektrifisering av bilparken.


Kilde: https://www.nettavisen.no/okonomi/elbilsalget-eksploderer-statkraft-har-gode-nyheter-om-stromprisen/3423826071.html

Huff - det er trist å se folk ikke klarer å holde orden på energi og effekt. Det er effekten som er problemet. Mye effekt på samme sted krever installasjon av nytt nett - det er her man ikke vil overinvestere. Bare se på alle miljøkampene om monstermaster osv. Hele bakgrunnen for smart målere var å redusere investeringer i nett. Det begynte å bli så dyrt og var så ødeleggende for natur at man måtte ta grep. Vær så snill og ikke bland energi og effekt.

*sukk* Argumentene dine blir ikke bedre av å bruke den nedlatende holdningen der. Strømnettet må bygges ut for å dekke hurtigladerbehovet for fremtidens bilpark. Både i forhold til totalt energibehov og effekttopper. Så kan dette løses med økt fremføringskapasitet, lastdeling, batterier lokalt eller hos netteier. Det er ikke gratis å elektrifisere bilparken, men det er heller ikke noe enormt stor oppgave. Det er ikke snakk om «overinvestering». Det er snakk om helt nødvendig investering for å skape et elektrifisert samfunn.

ToWalkOrDrive

#191
Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 15:21
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 28. september 2020, klokken 14:54
Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 14:43
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 28. september 2020, klokken 14:24
Du argumenter altså for at Teslas nettverk har for bra dekning i forhold til antall biler og at elbilister ikke kan forvente så god dekning i fremtiden. Det er jeg helt uenig i. Alle elbilister bør kunne forvente like god kapasitet som Teslaeiere. Og da må infrastruktur bygges ut for p møte det behovet. Hvis fremtiden er ladekøer for å spare utbygging av elnettet, så velger folk diesel isteden

Jeg tror ikke samfunnet vil bygge overkapasitet på elbil lading. Samfunnet vil lage regler for å utnytte det som er bedre, og definere regler til hvordan ny kapasitet skal bygges ut. Mao. det kommer reguleringer på dette.
Jeg tror heller ikke man kan regne med at situasjonen vil bli like bra som for dagens Tesla eiere mhp. dekning opp mot bilparken. Jeg tror heller ikke det er nødvendig da stadig flere elbiler får lengre rekkevidde - slik at antall nødvendige ladinger pr. bil blir færre.  Argumentet med at folk velger fossil brensel isteden vil ikke skje - det blir snart forbud mot å selge nye biler med fossilt drivstoff. Produsent etter produsent vil gå vekk fra å levere biler som går på diesel eller bensin. Vi er snart langt forbi det stadiet der kunder kan velge fossilt drivstoff på nybilkjøp. Litt snodig å argumentere for dette i et Tesla del av forumet - trodde Tesla eiere var fremtidsrettet og innså at veien tilbake til diesel og andre fossile drivstoffkilder var passert for lenge siden.

Jeg sier at hvis hurtiglading blir for tungvint, så velger flere folk fossilt. Enten ved å kjøpe ny eller ved å beholde fossilbil lenger eller kjøpe brukt fossilbil. Så din løsning er altså å forby fossilbiler fremfor å gjøre elbiler attraktive også på langkjøring. Min løsning er å bygge ut nok hurtigladerkapasitet. Og dette er ikke noe stort problem. Blir hele bilparken blir elektrisk øker Norges strømforbruk med 11TWh.  Samtidig ligger vi an til å produsere 15-20TWh mer elektrisitet i 2030 enn i dag. Da må selvfølgelig nettet utbedres og flaskehalser utbedres. Men det er fullt løsbart.

Jeg synes det er skuffende at folk selv på Elbilforum gjentar den store myten om at strømnettet ikke tåler elektrifisering av bilparken.


Kilde: https://www.nettavisen.no/okonomi/elbilsalget-eksploderer-statkraft-har-gode-nyheter-om-stromprisen/3423826071.html

Huff - det er trist å se folk ikke klarer å holde orden på energi og effekt. Det er effekten som er problemet. Mye effekt på samme sted krever installasjon av nytt nett - det er her man ikke vil overinvestere. Bare se på alle miljøkampene om monstermaster osv. Hele bakgrunnen for smart målere var å redusere investeringer i nett. Det begynte å bli så dyrt og var så ødeleggende for natur at man måtte ta grep. Vær så snill og ikke bland energi og effekt.

Dette vil nok glede de som er bekymret for master....er bare å sette opp et par Tesla-Mega-packs som lader om natten...og pøser ut strøm om dagen...kan og kobles til solcellepanel...
https://thedriven.io/2019/12/02/tesla-deploys-mobile-ev-superchargers-powered-by-new-megapack-battery/
https://electrek.co/2019/11/29/tesla-mobile-supercharger-megapack/

"Each Megapack comes from the factory fully-assembled with up to 3 megawatt hours (MWhs) of storage and 1.5 MW of inverter capacity, building on Powerpack's engineering with an AC interface and 60% increase in energy density to achieve significant cost and time savings compared to other battery systems and traditional fossil fuel power plants."

"Using Megapack, Tesla can deploy an emissions-free 250 MW, 1 GWh power plant in less than three months on a three-acre footprint – four times faster than a traditional fossil fuel power plant of that size. Megapack can also be DC-connected directly to solar, creating seamless renewable energy plants."
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Her er forresten Grunn nr 1 til hvorfor Tesla ikke bare kan åpne opp for 200.000 andre elbiler over natten....blir helt umulig i høytidene når alle skal reise...

https://www.youtube.com/watch?v=a1uFudf37JU&feature=emb_logo
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Tesla har vært forbilledlige på dimensjonering så langt. Med delt effekt mellom stolper bidrar de til god utnyttelse av tilgjengelig effekt.
Fornuftig og miljøvennlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 28. september 2020, klokken 15:56
Her er forresten Grunn nr 1 til hvorfor Tesla ikke bare kan åpne opp for 200.000 andre elbiler over natten....blir helt umulig i høytidene når alle skal reise...

https://www.youtube.com/watch?v=a1uFudf37JU&feature=emb_logo

Det der sa meg ingenting ut over at Tesla eiere ikke vil stå i kø. Virker som all argumentasjon her er slik at dersom flere slipper til blir det kø og det finner vi oss ikke i.  En kunne også vise eksempler på fulle ionity ladere og masse ledige stolper hos Tesla. Teslabjørn har jo vist til mange slike tilfeller i sine videoer. Men  alle slike eksempler blir jo gjerne avvist med at de andre får bygge flere ladere,vi Tesla eiere har ikke lyst til å dele med noen. Skit i miljø og bygg ned alt som er bare jeg slipper kø er gjeldende holdning. Ikke mitt problem om verden sliter med miljøproblemer,jeg kjører Tesla og det er mitt bidrag ,og det rekker for meg...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA