Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

Vaduz

@hELgenen
« Når en tenker på hvor mye infrastruktur vi faktisk har laget til felles gode for alle så er det helt hinsides at Tesla har fått bygge ego ladere langs disse veiene.»

Du bruker deretter ego i alle fall 3 ganger til ila posten, virker som om det er i alle fall litt harme og følelse av urett bak slike ord, men kanskje jeg tar feil! ;)

automat

Sitat fra: hELgenen på søndag 27. september 2020, klokken 18:32
Misunnelse har ingenting med EU reguleringer å gjøre.
EU ønsker å regulere lade infrastruktur for å sikre både konkurranse og bedre tilgangen utfra et miljøhensyn. Det ligger ingen skjulte agendaer eller misunnelse til grunn.
Problemet er at det bare er Tesla som har en bærekraftig finansieringsform av hurtigladere, med forhåndsbetaling pr solgte bil. Finansiering basert på drop-in gir jo bare en utbygging som er håpløst bakpå, og en horribel kwh-pris.

Alle elbiler som blir solgt, uansett merke, burde betale 10.000kr i tvungen avgift til et ladefond. For utbygging og drift av hurtigladere. Det hadde satt fart på utbyggingen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på søndag 27. september 2020, klokken 21:46
@hELgenen
« Når en tenker på hvor mye infrastruktur vi faktisk har laget til felles gode for alle så er det helt hinsides at Tesla har fått bygge ego ladere langs disse veiene.»

Du bruker deretter ego i alle fall 3 ganger til ila posten, virker som om det er i alle fall litt harme og følelse av urett bak slike ord, men kanskje jeg tar feil! ;)

Ja,jeg personlig mener det er galskap å bygge ned mer natur enn nødvendig for å få til en fungerende infrastruktur for alle. Jeg har personlig ikke noe større behov for SuC nettverket eller ionity da jeg sjelden drar på langtur. Så min harme skyldes ene og alene miljøhensyn. Jeg tror også denne holdningen til miljø og mer transparent konkurranse vokser frem i EU i takt med elbilene.

Øyvind.h

Tesla har gjort utrolig mye for overgang fra fossil til el. De bør definitivt være siste målskive for klaging på miljø, med utgangspunkt i at personbil er ok.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på søndag 27. september 2020, klokken 22:18
Ja,jeg personlig mener det er galskap å bygge ned mer natur enn nødvendig for å få til en fungerende infrastruktur for alle.

Det kom argumentet igjen om nedbygging av natur. Hvor er det naturen har blitt bygd ned for å sette opp SuC-stasjoner? Mulig du vet noe jeg ikke vet, men på de 15 SuC-stasjonene langs rutene jeg kjører er det bare bygd ned parkeringsplasser og industritomter...
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Contango

Jeg føler meg som et selvsentrert miljøsvin, jeg nå - når jeg leser de kloke vurderingene i denne tråden. Vi bruker ego ladere satt opp i tidligere jomfruelig natur istedenfor å koble til miljøvennlige Ionity. Burde vi selge Teslaene våre og kjøpe Polestar som Helgenen har velsignet? Eller bare skamme oss dypt hver gang vi plugger støpselet i?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hELgenen

For noe vås. Om det er Ionity,grønn kontakt,fortum,bkk eller Tesla eller hvem det måtte være som eier en lader har null betydning for miljøet. Og ja,det bygges ned ganske mye for å få disse på plass. De burde plasseres og erstatte dagens bensinstasjoner,men de gjør ikke alltid det. Og skal hver bilprodusent eller ladetilbyder bygge ut kapasitet for å håndtere toppene for akkurat sine kunder sier det seg selv at man bygger overkapasitet. Og da er det ikke bare natur i form av nedbygd areal en snakker om. Men vi får nå se hva EU ender med,er trolig ikke gjort i en fei uansett.

jkirkebo

Sitat fra: Rosstopher på søndag 27. september 2020, klokken 22:44
Sitat fra: hELgenen på søndag 27. september 2020, klokken 22:18
Ja,jeg personlig mener det er galskap å bygge ned mer natur enn nødvendig for å få til en fungerende infrastruktur for alle.

Det kom argumentet igjen om nedbygging av natur. Hvor er det naturen har blitt bygd ned for å sette opp SuC-stasjoner? Mulig du vet noe jeg ikke vet, men på de 15 SuC-stasjonene langs rutene jeg kjører er det bare bygd ned parkeringsplasser og industritomter...

Rygge muligens, men der har de jo planert ut et stort område ved siden av også. Skal sikkert bygges flere ting der og SuC-plassen var muligens planert ut allerede den også.

Noen flere kan jeg ikke komme på i farten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på søndag 27. september 2020, klokken 23:38
For noe vås. Om det er Ionity,grønn kontakt,fortum,bkk eller Tesla eller hvem det måtte være som eier en lader har null betydning for miljøet. Og ja,det bygges ned ganske mye for å få disse på plass. De burde plasseres og erstatte dagens bensinstasjoner,men de gjør ikke alltid det. Og skal hver bilprodusent eller ladetilbyder bygge ut kapasitet for å håndtere toppene for akkurat sine kunder sier det seg selv at man bygger overkapasitet. Og da er det ikke bare natur i form av nedbygd areal en snakker om. Men vi får nå se hva EU ender med,er trolig ikke gjort i en fei uansett.

Men slik er det jo mhp. salgslokaler og verksteder også? BMW har sine, Tesla har sine, VW har sine osv. Samme greia. Burde vi hatt felles salgslokaler (som et bil-supermarked) og felles verksteder som tar garantijobber på alle merker mener du? Det må jo være mye mer effektivt med lik ventetid for alle?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

hELgenen får vel sine våte drømmer oppfylt, om nedlagte bensinstasjoner, og Tesla-ladere åpen for alle oss som ikke kjører Tesla. Men om det tar 5-10-15 år fremover i tid, det vil jeg ikke spå om.


Dog, om bensinstasjonene erstattes av ladestasjoner eller annen infrastruktur eller andre type bedrifter, vet vi jo ikke ennå.


Drømmen er vel ennå nok rekkevidde til at man kjører det man orker, før man stopper for en spisepause, dopause eller en strekk på beina mens bilen lades trådløst dersom det er behov for dette, før man fortsetter turen.


Og når man så ankommer bestemmelsesstedet eller overnattingsstedet, vil bilen lades med trådløs destinasjonslading, som gir akkurat så mye strøm som bilen kan ta, innen den tid man sier at man skal kjøre videre.


Da er det vel intet som heter ladestasjoner eller energistasjoner, men man stopper ved de fasciliteter man ønsker eller har behov for å stoppe ved.


Har forresten ingen tro på at drømmen kommer før jeg selv er død og kremert, siden gravplasser nok er mangelvare. Men min datter vil kanskje rekke å oppleve dette.


Ja, om ikke superkapasitorer, atomdrevne motorer eller annen fremtidig energikilde gjør at vi ikke har behov for lading av kjøretøyene.


:-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Speeder

Sitat fra: hELgenen på søndag 27. september 2020, klokken 22:18
Sitat fra: Vaduz på søndag 27. september 2020, klokken 21:46
@hELgenen
« Når en tenker på hvor mye infrastruktur vi faktisk har laget til felles gode for alle så er det helt hinsides at Tesla har fått bygge ego ladere langs disse veiene.»

Du bruker deretter ego i alle fall 3 ganger til ila posten, virker som om det er i alle fall litt harme og følelse av urett bak slike ord, men kanskje jeg tar feil! ;)

Ja,jeg personlig mener det er galskap å bygge ned mer natur enn nødvendig for å få til en fungerende infrastruktur for alle. Jeg har personlig ikke noe større behov for SuC nettverket eller ionity da jeg sjelden drar på langtur. Så min harme skyldes ene og alene miljøhensyn. Jeg tror også denne holdningen til miljø og mer transparent konkurranse vokser frem i EU i takt med elbilene.

Det er jo dette som er vås, om alle skulle brukt ladestasjonene til Tesla måtte man jo bygget fler. Hvis man da ikke ønsker generelt få ladestasjoner og kø ved mye trafikk.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Magnus Hansen

Det virker som om enkelte er ekstremt misunnelig på Supercharger nettverket...

Contango

Alt var jo greit inntil det kom nye elbiler med ladere som bygget naturen ned. Har skrevet til EU og bedt de forenkle saken. Bedre å forby alle andre elbiler enn Tesla. Da slipper vi forurensingen av RFIDer og det grusomme synet av ladere i alle former og fasonger spredt utover klattvis over fjellvidder, i trollskog og i myrdrag.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

RuneW

Sitat fra: hELgenen på søndag 27. september 2020, klokken 23:38
Om det er Ionity,grønn kontakt,fortum,bkk eller Tesla eller hvem det måtte være som eier en lader har null betydning for miljøet. Og ja,det bygges ned ganske mye for å få disse på plass.

Bra argument for fossilhodene. Elbiler er miljøsvin fordi laderene bygger ned naturen.

Klapp klapp klapp...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

1000kwh

Sitat fra: RuneW på mandag 28. september 2020, klokken 09:45
Sitat fra: hELgenen på søndag 27. september 2020, klokken 23:38
Om det er Ionity,grønn kontakt,fortum,bkk eller Tesla eller hvem det måtte være som eier en lader har null betydning for miljøet. Og ja,det bygges ned ganske mye for å få disse på plass.

Bra argument for fossilhodene. Elbiler er miljøsvin fordi laderene bygger ned naturen.

Klapp klapp klapp...
Dessverre slik det er blitt.. lett å ty til argumentasjon som ingen kan motsi, selv om det er ganske urelevant og syltynt :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA