Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

#105
Det forblir nok en drøm for utenforstående i nærmeste fremtid, så får vi se hva som skjer om noen år. At nettverket per i dag hverken er bygget for eller dimensjonert for hele bilparken er åpenbart. Helt ned til noe så banalt som ladekabel som ikke vil nå frem til en del modeller, og kabelen er designet integrert i stolpen. Dvs alle stolpene må byttes. Det må enorme investeringer til for å åpne dette i etterkant. Og store deler av bilparken er uansett direkte uegnet for supercharger, dessverre. Inngangsprisen for utenforstående blir fort langt høyere enn det Tesla-eierne betaler. Men det er en interessant tanke, som kanskje vil bli en realitet en gang i fremtiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Myndighetene kan komme med krav som Tesla må følge jo - slik er det jo i alle bransjer - ikke noe unikt der.
At de får god tid på å implementere endringer osv - det ser jeg på som en selvfølge. Dette vil ikke skje over natten.
Kanskje de først bare installerer en "ekstra" ladestolpe på nye stasjoner som de senere planlegger å åpne for alle?
Ingen har vel svaret på alt dette nå - men EU arbeider som kjent med å komme med et direktiv. Deretter skal dette implementeres i de enkelte land osv. Dette vil ta tid. Målet var vel 2025 - men det kan vel tenkes at det går ennå litt tid etter det før vi ser andre biler en Tesla stå å lade på Tesla grunn.

Jeg tror også det vil skje andre endringer - både med lovverk,utbygging av andre ladere utenfor Tesla sfæren, nye betalingsløsninger på andre ladere osv - som vil gjøre at hver og en av dagens brukere kanskje ikke ser den samme verdien av SC nettverket om noen år - som de ser i dag.  F.eks vil det kunne komme regler for veiprising - noe som kan gjøre det dyrt å reise langt. Det kan komme en eller flere miljø-avgifter tilknyttet ladere langs vei som gjør det generelt dyrere å bruke hurtigladere sammenlignet med f.eks hjemmelading.  Jeg tror ingenting er hugget i stein - men at det vil skje endringer i tiden fremover - det er jeg helt sikker på. Den "kjørefesten" som enkelte Tesla eiere har kunnet bedrive billig via SC nettverket - den er nok truet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 17. september 2020, klokken 08:18
Myndighetene kan komme med krav som Tesla må følge jo - slik er det jo i alle bransjer - ikke noe unikt der.
At de får god tid på å implementere endringer osv - det ser jeg på som en selvfølge. Dette vil ikke skje over natten.
Kanskje de først bare installerer en "ekstra" ladestolpe på nye stasjoner som de senere planlegger å åpne for alle?
Ingen har vel svaret på alt dette nå - men EU arbeider som kjent med å komme med et direktiv. Deretter skal dette implementeres i de enkelte land osv. Dette vil ta tid. Målet var vel 2025 - men det kan vel tenkes at det går ennå litt tid etter det før vi ser andre biler en Tesla stå å lade på Tesla grunn.

Jeg tror også det vil skje andre endringer - både med lovverk,utbygging av andre ladere utenfor Tesla sfæren, nye betalingsløsninger på andre ladere osv - som vil gjøre at hver og en av dagens brukere kanskje ikke ser den samme verdien av SC nettverket om noen år - som de ser i dag.  F.eks vil det kunne komme regler for veiprising - noe som kan gjøre det dyrt å reise langt. Det kan komme en eller flere miljø-avgifter tilknyttet ladere langs vei som gjør det generelt dyrere å bruke hurtigladere sammenlignet med f.eks hjemmelading.  Jeg tror ingenting er hugget i stein - men at det vil skje endringer i tiden fremover - det er jeg helt sikker på. Den "kjørefesten" som enkelte Tesla eiere har kunnet bedrive billig via SC nettverket - den er nok truet.

I 2025 så vil det nok stort sett bare være gamle Teslaer og Polestar 2 ;-) som gidder å bruke Superchargers. Med den utviklingen Tesla har hatt de siste årene (på batteripris per kWh og tetthet), og det de har på gang med en ny type batterier, så vil behovet for å stoppe og lade underveis på tur være mye mindre, og det vil bli mye mer vanlig med Destination Chargers, som de også bygger opp nå for tiden, hvor Tesla-eiere kan lade om natten mens de fester. Så hvis direktivet sier at det kun skal gjelde for nye stasjoner, så vil det ikke ha så mye å si. Tesla er nok ferdig å bygge ut lenge før da, og har allerede veldig bra utbygd nettverk. Frem til nå har det som nevnt ikke stått på Musk's vilje...men andres betalingsvilje...om det blir sluttkundene til andre bilfabrikanter som må betale full pris, eller andre bilfabrikanter som må betale mellomlegget, så vil nok Tesla-kunder fremdeles ha en stor fordel. Det er nok mye mer sannsynlig at en ny stor lade-aktør/"bensinstasjoner" virkelig får opp dampen med ladere nå som elbil og vil bli vanlig i Tyskland, Frankrike osv...

https://electrek.co/2017/06/19/tesla-supercharger-sharing-automakers/
Fra 2016:
"Musk said Tesla would still own and operate all of its Supercharger locations and would only ask of other manufacturers to contribute to maintenance and electricity costs based on the usage of their vehicles on the network, but it never happened."

https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-elon-musk-open-supercharger-network/
Fra 2018:
"By that Musk means that he's open to allowing other EV manufacturers to configure their vehicles to be able to use the Superchargers. He stipulates that these manufacturers would have to pay their fair share of the costs and would have to either adopt Tesla's plug standard or include an adapter in their vehicles."
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. september 2020, klokken 06:21
De som mener at Tesla bare kan åpne for andre merker nekter å se faktiske forhold i øynene. Nettverket er tilpasset Teslaer og Teslaeiere.

Skal de åpne for andre må betalingsløsninger på plass (krav fra myndigheter), og SuC stasjonene må bygges om. Det sier seg selv at det ikke kommer til å skje.

Hvis du tenker å se på de faktiske forhold så har Tesla allerede bygd om SuC stasjonene en gang.
Det sier seg selv at det også kan skje igjen?
Hele innlegget ditt kan kunne du skrevet for 4 år siden når CCS ryktene begynte å komme.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. september 2020, klokken 06:21
Eneste måten jeg ser andre slipper inn på det eksisterende SuC nettverket er at de bygger biler som er tilpasset (teknisk og fysisk) å lade på SuC, og betaler sin del av kaka til Tesla.

Enig.


Øyvind.h

#109
Sitat fra: hELgenen på torsdag 17. september 2020, klokken 08:18Dette vil ta tid. Målet var vel 2025 - men det kan vel tenkes at det går ennå litt tid etter det før vi ser andre biler en Tesla stå å lade på Tesla grunn.
I et 5-10 års perspektiv for tilgang tror jeg nok mye kan skje ja. Nettverket har vært i bruk i 7 år allerede, så de neste 10 årene ser vi sikkert en del endring. Det er ikke akkurat noe jeg gidder vente på eller forholde meg til før det eventuelt blir en realitet. Livet er akkurat nå, og langtur- og ladebehov skjer akkurat nå. Skal en vente på alt som skjer i fremtiden forsvinner livet før en merker ordet av det :D


Men for tilpasning til resten av bilparken må de bytte stolper ettersom de er designet med dagens kabellengde (lik for CCS og gammel kabel).
Stolpene er utformet med passe lengde på kabel, og tilkobling på venstre side. Om kabelen må være lang nok til å nå rundt bilen til høyre side må den forlenges drastisk. Alternativt må de rive alle stolpene/fundamentene og bygge om de fleste stasjonene.
Biler som forsynte seg med strøm når feilen oppstod, og som har ladeport på høyre side, har feilparkert og blokkerer i praksis 2 stolper. Som du ser på bildet over av EQC`en står den plassert på feil plass.
Jeg skulle veldig gjerne hatt ladeport på venstre side bak på min EQC, da det er enklere og bedre plassering. Men - jeg har dessverre ikke helt troen på at alle bilprodusentene vil føye seg etter det. Det er nok stasjonene som må føye seg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Marzo på torsdag 17. september 2020, klokken 09:21
Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. september 2020, klokken 06:21
Skal de åpne for andre må betalingsløsninger på plass (krav fra myndigheter), og SuC stasjonene må bygges om. Det sier seg selv at det ikke kommer til å skje.

Hvis du tenker å se på de faktiske forhold så har Tesla allerede bygd om SuC stasjonene en gang.
Det sier seg selv at det også kan skje igjen?

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. september 2020, klokken 06:21
Eneste måten jeg ser andre slipper inn på det eksisterende SuC nettverket er at de bygger biler som er tilpasset (teknisk og fysisk) å lade på SuC, og betaler sin del av kaka til Tesla.

Enig.

Det er stor forskjell på montere en ekstra kabel på eksisterende ladestolper og å sette opp helt nye med betalingsløsning og tilpasset parkering.

Eksempelet du viser med EQC er veldig godt. Den passer ikke inn på Tesla ladestasjoner hvor man rygger inn, den vil da sperre for en ekstra SuC siden ladeluken er på motsatt side. Dvs en Tesla og en EQC ved siden av hverandre vil benytte samme stolpe. Alternativt vil ingen av de benytte stolpen imellom de.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. september 2020, klokken 10:20
Eksempelet du viser med EQC er veldig godt. Den passer ikke inn på Tesla ladestasjoner hvor man rygger inn, den vil da sperre for en ekstra SuC siden ladeluken er på motsatt side. Dvs en Tesla og en EQC ved siden av hverandre vil benytte samme stolpe. Alternativt vil ingen av de benytte stolpen imellom de.
For å kunne lade på en superlader uten å blokkere to ladeplasser må ladeluken enten være på venstre side bak, eller høyre side foran. Såvidt jeg har registrert, er Porsche den eneste av de moderne elbilene som tilfredsstiller dette kravet (ladeluken er på høyre side foran).


Marzo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. september 2020, klokken 10:20
Det er stor forskjell på montere en ekstra kabel på eksisterende ladestolper og å sette opp helt nye med betalingsløsning og tilpasset parkering.

Eksempelet du viser med EQC er veldig godt. Den passer ikke inn på Tesla ladestasjoner hvor man rygger inn, den vil da sperre for en ekstra SuC siden ladeluken er på motsatt side. Dvs en Tesla og en EQC ved siden av hverandre vil benytte samme stolpe. Alternativt vil ingen av de benytte stolpen imellom de.

Men sannsynligvis enklere enn å bygge nye ladestasjoner fra bunn.

Tilpassningene av ladekabler osv ser jeg for meg ikke vil være Tesla sitt problem om de ønsker eller blir pålagt å åpne for lading av andre merker. Samme utfording ser vi hos andre operatører i dag, hvor noen biler passer bedre og feks Tesla kan være vanskeligere å lade. Det burde absolutt vært standarisert tilsvarende sånn bensinpumpene er i dag.

Rollep

#113
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 17. september 2020, klokken 00:37
Men jeg ser ingen grunn til å diskutere dette med deg lengre, så du ryker inn i ignorelisten ....
Jøss, jeg var ikke engang klar over at man kunne blokkere spesifikke brukere på elbilforum, hvordan setter man opp en slik liste?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

sjokomelk

#114
Sitat fra: Rollep på torsdag 17. september 2020, klokken 11:22
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 17. september 2020, klokken 00:37
Men jeg ser ingen grunn til å diskutere dette med deg lengre, så du ryker inn i ignorelisten .....
Jøss, jeg var ikke engang klar over at man kunne blokkere spesifikke brukere på elbilforum, hvordan setter man opp en slik liste?
Profil - Forum Profil - Venne/ignoreringsliste
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ellemelle

#115
Sitat fra: Rollep på torsdag 17. september 2020, klokken 12:55
Takker, man lærer noe nytt hver dag.

Greit å vite ;D

For min del er det mest for å slippe idiot-argumenter som du ser nedenfor (alle kommer fra samme person).

Her er det altså en som argumenterer for at man skal åpne Tesla-nettverket for alle, og i samme åndedrag harselerer med at da blir alt mye verre for oss som allerede bruker det, noe som nettopp er vårt argument for ikke å åpne nettverket for alle andre. Når slik tankefeil gjentas i hvert innlegg, så er det kun ignorelisten som hjelper.

Sitat
Den "kjørefesten" som enkelte Tesla eiere har kunnet bedrive billig via SC nettverket - den er nok truet.
Sitat
Det er bare å nyte det mens det er mulig
Sitat
Så det er bare å nyte ladingen på apartheid SC så lenge det går.
Sitat
enkelte Tesla eiere må kanskje gå litt i seg selv og arbeide med villfarelsen om at de har betalt til Jesus og er utvalgt av Gud til å ha enerett på SC

Rollep

Hvis admin er misfornøyd med et innlegg syns jeg det er langt bedre at hen sletter hele innlegget istedenfor å forandre på innholdet.

1 stk innlegg slettet.

Sånn, da kan klubbmøtet fortsette uten videre deltakelse fra meg.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

automat

Sitat fra: Marzo på torsdag 17. september 2020, klokken 02:31
Sitat fra: automat på torsdag 17. september 2020, klokken 00:11
Jeg har betalt min del av investeringskostnadene for superladernettverket når jeg kjøpte Teslaen min.
Det er en kostnad du tydeligvis ikke ønsker å være med å betale når du skal lade din ikke-Tesla.
Det betyr i tilfelle at jeg sponser ladingen din. Er det rimelig?

Så bra. Håper du får brukt ladingen så mye som mulig.
Jeg var ikke klar over at jeg har tatt stilling til noen prismodell, og om det ville vært urimelig.
Hva mer er det jeg har sagt ang investeringskostnader ,innskudd eller påslag for kWh for andre merker?


Sitat fra: automat på torsdag 17. september 2020, klokken 00:11
Forslaget ditt er jo som å pisse i buksa for å holde varmen.
Hvis man ikke er med å betale for investeringskostnadene som trengs for å åpne superladerne for alle, så vil superladernettverket raskt knele.

Hva gikk forslaget mitt ut på?



Du skrev:
"Tesla sin finansieringsmodell burde ikke være et problem, da de kan ha samme pris som andre ladere men slipper da å dekke inn etableringskostnaden som de allerede har tjent inn på bilslaget."

Jeg kan ikke se at det kan tolkes på annen måte enn at du ønsker at andre skal få lade på Tesla-ladere, men de behøver ikke å være med å betale investeringskostnaden. Den skal tydeligvis Teslaeierne stå for. Så blir det bare ren gjetting om "samme pris som andre ladere" vil dekke driftsutgiftene. Eller om dette blir et rent tapsprosjekt for Tesla.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: Rollep på torsdag 17. september 2020, klokken 17:55
Hvis admin er misfornøyd med et innlegg syns jeg det er langt bedre at hen sletter hele innlegget istedenfor å forandre på innholdet.

1 stk innlegg slettet.

Sånn, da kan klubbmøtet fortsette uten videre deltakelse fra meg.


Helt enig. Det er bedre at de sletter, da editering kan gjøre at det står noe helt annet enn man mente å skrive. Så bør det og begrunnes hvorfor innlegget slettes. At man er uenig i innholdet er ganske lite akseptabelt. At man bryter forumregler inkludert normal folkeskikk, eller andre regler man må forholde seg til, er selvsagt helt greit. Men det skal selvsagt begrunnes.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hgs

Dette får knapt noen praktiske konsekvenser uansett siden det er snakk om 1 stolpe pr lokasjon. Videre har lignende lover vært forsøkt før i EU, bla i Tyskland for noen år tilbake der alle nye offentlige ladere måtte være tilgjengelige for alle biler. Et gjerde med port var alt som skulle til for å omgå den. I Frankrike er alle(?) SuC plassert på private pplasser i tilknytning til hoteller, og stort sett inngjerdet. Om andre produsenter ikke klarer å samarbide med Tesla om tilgang og bidra til videreutvikling på Teslas vilkår klarer de nok å komme seg rundt denne loven også.
Forøvrig helt uenig i at det skader elbilsaken at nettverket kun er for Tesla. Det er bra paradoksalt å skylde på den eneste ladeaktøren som leverer noe skikkelig i stedet for å peke på alle de som ikke leverer i det hele ratt.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA