Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

Asbjornel

Jeg tenker slik.
Tesla bygget ladere for å kunne selge biler i en tid det ikke fantes nettverk. De har vært desidert flinkest i å ha nok ladere og god nok spredning til at de kan selge biler i alle fylker/land
De har betalt laderene uten subsidiering igjennom Enova.
De er eneste bilfabrikant som bevisst bygger ut nett i hele verden for å selge elbiler.
Det er etter hva jeg har forstått mulig å kjøpe inn sine kunders biler til Teslas SC, men de må sikkert betale en høy pris for å komme inn (som igjen styrker nettverket til å bygge flere ladere), men ingen har ennå tatt grepet.
Andre operatører har neppe betalt mer for tomta de står på enn Tesla.
Tesla skjønte tidlig at hastighet på lading er viktig. Jeg ønsker ikke å sitte å vente på en bil som lader sakte.
Tesla skjønte tidlig at man trenger mer enn en til to ladere pr punkt.

Men det hadde forsåvidt vært hyggelig om kunder kunne kjøpe seg inn på nettverket, forutsatt at de betaler for kaka, og at minimum ladehastighet/ladeprofil tilsvarende en Tesla kan opprettholdes. Men det får jo være opp til Elon å bestemme.

Jeg valgte en Tesla nettopp pga måten de bygger nettverk på. Det er fritt frem for alle å gjøre denne vurderingen, eller velge bort SC nettverket når de skal lade.

OlaM

At Tesla har fått støtte er vel ikke noe problem. Poenget med støtteordninger er jo å støtte bedrifter som satser. Grønn Kontakt og Fortum er også private bedrifter som satser, men det er kanskje heimfødd, snillere og mer jordnær kapitalisme?

Det blir dumt om Tesla straffes for å ha gjort den riktige tingen. De har jo heller ikke noe monopol, det er plenty med ledige kvadratmeter asfalt langs etter veiene som andre kan sette opp sine ladere. Det jeg ikke skjønner er hvor ufattelig treigt de andre jobber. Greit nok at de ikke har like mye venture capital til å blåse på store installasjoner, men en detalj som gjenkjenning av bil over ladekabelen f.eks. Tesla har hatt det fra dag 1 i 2012. De andre har sittet sammen i CCS-konsortiumet og blitt enige om det. Men kun Fastned har implementert det. Hvorfor det? Det har jo ikke manglet på offentlig støtte akkurat. Og apper og RFID er jo ikke gratis det heller, noe har de da brukt pengene på.

Se også på Ionity-kartet, de fleste installasjonene har 4 stalls. Kunne de ikke tatt litt hardere i enn det? Greit nok det er dyr hardware, men det er jammen dyrt å få det installert også, pengene monner bedre hvis man tar flere i slengen.

Gjennom CCS-konsortiumet kunne de for lenge siden ha blitt enige om en felles portal for å koble RFID-brikker og bil-IDer til betalingsinformasjon. Det hadde vært mye billigere for dem alle. Men klarer de det? Fullstendig glemmesak, alle sitter på hver sin lille tue og lager sin egen løsning. Det ender vel opp slik det alltid gjør når markedet liksom skal løse ting, de minste går konk og blir kjøpt opp, og de største får masse offentlig støtte for å ta igjen Tesla. De må hjelpes til målstreken, selv om de sto på samme startstrek og så etterpå kan de skryte av hvor flinke de har vært som har klart dette helt selv.
'21 3LR

ToWalkOrDrive

Det er ikke Tesla sin skyld at ikke andre bilprodusenter lar sine bileiere lade på Tesla-stasjoner. Det er fordi de andre bilfabrikantene ikke har ønsket at det skal bli for lukrativt med elbil. De andre har måttet ta hensyn til salg av bensinbiler. Tesla har flere ganger tilbudt gode avtaler, og til en rimelig kostnad, men de andre har ikke vært interessert. Så da legger vi den død :-) Bør vel heller diskutere hvor lang tid det tar før de andre prøver å selge elbiler fremfor bensinbiler, men det skillet begynner vi gjerne å nærme oss. Så langt har forhandlere fått mye mer penger fra produsentene for å selge bensinbiler enn elbiler (ref VW).

https://electrek.co/2017/06/19/tesla-supercharger-sharing-automakers/
Fra 2016:
"Musk said Tesla would still own and operate all of its Supercharger locations and would only ask of other manufacturers to contribute to maintenance and electricity costs based on the usage of their vehicles on the network, but it never happened."

https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-elon-musk-open-supercharger-network/
Fra 2018:
"By that Musk means that he's open to allowing other EV manufacturers to configure their vehicles to be able to use the Superchargers. He stipulates that these manufacturers would have to pay their fair share of the costs and would have to either adopt Tesla's plug standard or include an adapter in their vehicles."
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. september 2020, klokken 09:05
Det er ikke Tesla sin skyld at ikke andre bilprodusenter lar sine bileiere lade på Tesla-stasjoner. Det er fordi de andre bilfabrikantene ikke har ønsket at det skal bli for lukrativt med elbil. De andre har måttet ta hensyn til salg av bensinbiler. Tesla har flere ganger tilbudt gode avtaler, og til en rimelig kostnad, men de andre har ikke vært interessert. Så da legger vi den død :-) Bør vel heller diskutere hvor lang tid det tar før de andre prøver å selge elbiler fremfor bensinbiler, men det skillet begynner vi gjerne å nærme oss. Så langt har forhandlere fått mye mer penger fra produsentene for å selge bensinbiler enn elbiler (ref VW).

https://electrek.co/2017/06/19/tesla-supercharger-sharing-automakers/
Fra 2016:
"Musk said Tesla would still own and operate all of its Supercharger locations and would only ask of other manufacturers to contribute to maintenance and electricity costs based on the usage of their vehicles on the network, but it never happened."

https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-elon-musk-open-supercharger-network/
Fra 2018:
"By that Musk means that he's open to allowing other EV manufacturers to configure their vehicles to be able to use the Superchargers. He stipulates that these manufacturers would have to pay their fair share of the costs and would have to either adopt Tesla's plug standard or include an adapter in their vehicles."

Nå er det Tesla som bestemmer vilkårene for at andre produsenter skal få lade på deres nettverk.
Og vi kjenner ikke til disse vilkårene, hverken du eller jeg.

Men vi vet at ikke en eneste produsent har valgt å akseptere disse vilkårene, uansett hvor gode du tror de er.

Øyvind.h

Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 09:58
Men vi vet at ikke en eneste produsent har valgt å akseptere disse vilkårene, uansett hvor gode du tror de er.
Og det er trist, men ikke uventet. Her kommer en liten ny produsent, som tar markedet med storm, og som utvikler seg i et enormt tempo. Det er ikke vanskelig å forstå at eksisterende bilprodusenter ikke vil gi denne nye aktøren mer penger eller kontroll enn nødvendig. Tesla ønsker å elektrifisere bilparken så raskt som mulig. Det er i sterk kontrast til eksisterende produsenter, som gjerne ser at dette går så sakte som mulig.
Ingen problemer med å se at det er vanskelig for dem å inngå en slik avtale, selv om kundene ville blitt fornøyde. De etablerte produsentene selger jo knapt elbiler og det virker mye mer fornuftig økonomisk å la dette skiftet dra så langt ut i tid som mulig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. september 2020, klokken 10:02
Det er ikke vanskelig å forstå at eksisterende bilprodusenter ikke vil gi denne nye aktøren mer penger eller kontroll enn nødvendig.

Stemmer vel ikke helt, FCA (Fiat/Chrysler) betaler jo store summer til Tesla for å ta del i deres lave utslipp.


Men at de ikke vil ha et for godt ladenettverk for å ikke lage elbiler for gode, virker sannsynlig.
Se bra på ionity, er litt halvhjertet sammenlignet med Tesla, og andre produsenter lager ikke ladenettverk.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Marzo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. september 2020, klokken 10:02
Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 09:58
Men vi vet at ikke en eneste produsent har valgt å akseptere disse vilkårene, uansett hvor gode du tror de er.
Og det er trist, men ikke uventet. Her kommer en liten ny produsent, som tar markedet med storm, og som utvikler seg i et enormt tempo. Det er ikke vanskelig å forstå at eksisterende bilprodusenter ikke vil gi denne nye aktøren mer penger eller kontroll enn nødvendig. Tesla ønsker å elektrifisere bilparken så raskt som mulig. Det er i sterk kontrast til eksisterende produsenter, som gjerne ser at dette går så sakte som mulig.
Ingen problemer med å se at det er vanskelig for dem å inngå en slik avtale, selv om kundene ville blitt fornøyde. De etablerte produsentene selger jo knapt elbiler og det virker mye mer fornuftig økonomisk å la dette skiftet dra så langt ut i tid som mulig.

Konspirasjonsteorier finner man over alt :) Elbil markedet er fortsatt svært lite.

Jeg tviler sterkt på at penger har vært utfodringen, det ville uansett bare blitt flyttet over på forbrukeren som måtte betale hva det hadde kostet å lade hos Tesla.
Selv tror jeg det har mer med standard å gjøre. Tesla kjørte sitt eget løp på Type 2 og hadde sannsynligvis et krav om at andre produsenter også måtte velge denne. Nå som Tesla har gått tilbake på det åpner det igjen muligheten for et nytt samarbeid (som kan skje).

Tesla har først å fremst et ønske om å selge biler og tjene penger.

Øyvind.h

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 16. september 2020, klokken 10:16
Stemmer vel ikke helt, FCA (Fiat/Chrysler) betaler jo store summer til Tesla for å ta del i deres lave utslipp.


Men at de ikke vil ha et for godt ladenettverk for å ikke lage elbiler for gode, virker sannsynlig.
Se bra på ionity, er litt halvhjertet sammenlignet med Tesla, og andre produsenter lager ikke ladenettverk.
Men kjøp av lave utslipp var vel en ren økonomisk vurdering? Dvs. de måtte kjøpe, eller få bøter? Blir ikke helt det samme som ladenettverket.

Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 10:55
Konspirasjonsteorier finner man over alt :)
Hva mener du med det? Tror du det er en konspirasjon mot Tesla?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marzo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. september 2020, klokken 11:07
Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 10:55
Konspirasjonsteorier finner man over alt :)
Hva mener du med det? Tror du det er en konspirasjon mot Tesla?

Ingen produsenter unngår samarbeid med Tesla sitt ladenettverk for å begrense sitt eget salg eller hindre utvikling hos Tesla. Forklaringen er en helt annen.
De fleste investerer betydelige summer på området.

Produsentene lager ikke flere biler for markedet er ikke større og teknologien er fortsatt kostbar.
Men det blir billigere og større etterspørsel for hver dag som går.

Hvis Tine hadde byttet ut alt lettmelk produksjonen sin med Soya melk i morgen, så ville ikke alle nordmenn begynt å drikke soyamelk av den grunn.. Sånn er det også i bilmarkedet.
Produsenter lager det kunder kjøper. Alltid.

Øyvind.h

Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 11:21
Ingen produsenter unngår samarbeid med Tesla sitt ladenettverk for å begrense sitt eget salg eller hindre utvikling hos Tesla. Forklaringen er en helt annen.
Aha. Så din forklaring er fasit. Mine innspill er konspirasjonsteori. Notert  :D

Noe av diskusjonen er naturlig nok knyttet til både standarder og data produsentene blir nødt til å dele fra egen bilpark. Men biler med CCS plugg trenger jo ikke utelukke CCS standard fordi de støtter kommunikasjon med Teslas ladeløsning, så det henger ikke på greip.

Du må gjerne kalle det konspirasjonsteori, men det er hverken unikt eller unormalt at store etablerte aktører ikke ønsker å bygge oppunder en ny og raskt voksende aktør som undergraver egen forretningsmodell.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marzo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. september 2020, klokken 11:38
Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 11:21
Ingen produsenter unngår samarbeid med Tesla sitt ladenettverk for å begrense sitt eget salg eller hindre utvikling hos Tesla. Forklaringen er en helt annen.
Aha. Så din forklaring er fasit. Mine innspill er konspirasjonsteori. Notert  :D

Noe av diskusjonen er naturlig nok knyttet til både standarder og data produsentene blir nødt til å dele fra egen bilpark. Men biler med CCS plugg trenger jo ikke utelukke CCS standard fordi de støtter kommunikasjon med Teslas ladeløsning, så det henger ikke på greip.

Du må gjerne kalle det konspirasjonsteori, men det er hverken unikt eller unormalt at store etablerte aktører ikke ønsker å bygge oppunder en ny og raskt voksende aktør som undergraver egen forretningsmodell.

Min forklaring var ikke fasit, men litt mer virkelighetsnær enn å tro at verden ikke vil kjøre elbil bare for de syns Tesla er teite.

Standard vil jeg tro er ganske vesentlig, spesielt ettersom Tesla har måttet skrote sin egen Type 2 løsning etter så kort tid.
Sannsynligvis har andre produsenter også vært klar over begrensningene og det er noe av grunnen til at ingen har ønsket å inngå samarbeid.

Nå som Tesla også har gått over til CCS og begynner å bygge ut ladere med CCS, så blir et samarbeid mer realistisk? Ser du hvordan det faktisk henger på greip?

Øyvind.h

#71
Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 12:52
Min forklaring var ikke fasit, men litt mer virkelighetsnær enn å tro at verden ikke vil kjøre elbil bare for de syns Tesla er teite.
Gode poeng du kommer med her ja. Overhodet ikke det jeg skrev, men det er ikke så nøye :D
Igjen - det er hverken unormalt eller unikt at store etablerte aktører ikke ønsker å bygge oppunder en ny og raskt voksende aktør som undergraver forretningsmodellen. Jeg tviler sterkt på at støtte for en avvikende standard (i tillegg til offisiell standard) var eneste grunnlag for å ikke inngå avtale. Men det er garantert med i totalvurderingen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 12:52
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. september 2020, klokken 11:38
Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 11:21
Ingen produsenter unngår samarbeid med Tesla sitt ladenettverk for å begrense sitt eget salg eller hindre utvikling hos Tesla. Forklaringen er en helt annen.
Aha. Så din forklaring er fasit. Mine innspill er konspirasjonsteori. Notert  :D

Noe av diskusjonen er naturlig nok knyttet til både standarder og data produsentene blir nødt til å dele fra egen bilpark. Men biler med CCS plugg trenger jo ikke utelukke CCS standard fordi de støtter kommunikasjon med Teslas ladeløsning, så det henger ikke på greip.

Du må gjerne kalle det konspirasjonsteori, men det er hverken unikt eller unormalt at store etablerte aktører ikke ønsker å bygge oppunder en ny og raskt voksende aktør som undergraver egen forretningsmodell.

Min forklaring var ikke fasit, men litt mer virkelighetsnær enn å tro at verden ikke vil kjøre elbil bare for de syns Tesla er teite.

Standard vil jeg tro er ganske vesentlig, spesielt ettersom Tesla har måttet skrote sin egen Type 2 løsning etter så kort tid.
Sannsynligvis har andre produsenter også vært klar over begrensningene og det er noe av grunnen til at ingen har ønsket å inngå samarbeid.

Nå som Tesla også har gått over til CCS og begynner å bygge ut ladere med CCS, så blir et samarbeid mer realistisk? Ser du hvordan det faktisk henger på greip?

Henger i en veldig tynn tråd den teorien, og ikke så mye i en greip  ;)
Musk tilbydde for flere år siden en adapter som de andre bilprodusentene kunne tilby sine kunder for å lade på Tesla-stasjoner, men de var ikke interessert.

Det som nå gjør at de kanskje blir mer interessert i Teslas ladenettverk i fremtiden er at flere produsenter nå har gitt opp å kjempe mot elbil-revolusjonen, delvis for å ikke bli helt utkonkurrert av Tesla og andre elbilprodusenter, men og for å unngå kjempebøter fra EU. Vi ser nå at både Hyundai og VW-konsernet har satset milliarder for å få frem biler, så da er de nødt å få selge dem...og per i dag er Teslas ladenettverk et utrolig godt salgsargument for Tesla, som sikkert VW og vil ønske å kunne tilby sine kunder, siden Ionity er veldig utilstrekkelig dersom VW skulle få en eksplosjonsartet utvikling på salg av elektriske biler. VW har og begynt å støtte amerikanske forhandlere med 50% av kosten for å sette opp ladere osv, sånn i motsetning til Ford, som ennå kjemper mot så godt de kan, og har 400hk bensinmotorer kombinert med en knøttliten elmotor i sin Ford Explorer... Musk var og på besøk hos VW, så kan jo være de snakket mer om ladenettverk...
Tesla Model Y                         2021-

RuneW

Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 10:55
Tesla har først å fremst et ønske om å selge biler og tjene penger.

Selge biler og tjene penger høres ut som en smart måte å overleve på.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Amoss

Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 11:21
Produsentene lager ikke flere biler for markedet er ikke større og teknologien er fortsatt kostbar.

Bare for å avlive denne myten:
"Markedet" har i alle fall så lenge jeg har fulgt med etterspurt relevante elbiler/nullutslippsbiler. De(n) produsenten(e) som har levert dette har lenge vært produksjonsbegrelset isteden for etterspørselsbegrenset.

Om noen har opplevd sviktende etterspørsel så må de enten ikke ha levert relevante nok biler, valgt å strupe leveransene eller hatt for dyre produkter eller en kombinasjon av det ovennevnte.

Den siste delen går på hva den siste delen av myten du kom med hevder, og er i det miste delvis korrekt: Ny teknologi i små serier er og blir dyrere enn velprøvd teknologi i store serier...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA