Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Ellemelle på mandag 14. september 2020, klokken 09:10
Du snakker som om Tesla har hatt noen fordeler når de satt opp disse laderene.
I motsetning til Fortum, Grønn Kontakt og BKK, har Tesla bygd opp alt dette uten noen form for offentlig støtte.

Det er absolutt ingenting i veien for at hvem som helst kopierer Tesla og setter opp tusenvis av ladere i morgen den dag, men du finner ikke noen som vil gjøre det, fordi det vil være et gedigent tapsprosjekt.

Jo, Tesla har faktisk fått ganske bra med offentlig støtte til å sette opp sine superladere.

https://www.finnmarksposten.no/el-bil-giganten-tesla-vil-etablere-ladestasjoner-i-honningsvag-vil-ha-sponset-tomt-av-kommunen/s/5-94-98495
Pluss-sak, så for de som ikke har tilgang til Finnmarksposten dreier dette seg om at Tesla ber om offentlig støtte for å bygge superladere i Honningsvåg.

Her ble det litt murring:
https://www.laagendalsposten.no/meninger/miljo/flesberg/kommunen-sier-de-ma-spare-men-har-rad-til-bevilgning-av-ladestasjoner-for-tesla/o/5-64-169723

Med andre ord; fellesskapet betaler altså for at Tesla skal sette opp ladestasjoner som bare Tesla-eiere skal kunne benytte.

Ellemelle

Sitat fra: SurSnasen på mandag 14. september 2020, klokken 09:40
Med andre ord; fellesskapet betaler altså for at Tesla skal sette opp ladestasjoner som bare Tesla-eiere skal kunne benytte.
De ber om gratis tomt, ja. Det gir jo ingen kostnad for kommunen.

hELgenen

#47
Sitat fra: Ellemelle på mandag 14. september 2020, klokken 11:10
Sitat fra: SurSnasen på mandag 14. september 2020, klokken 09:40
Med andre ord; fellesskapet betaler altså for at Tesla skal sette opp ladestasjoner som bare Tesla-eiere skal kunne benytte.
De ber om gratis tomt, ja. Det gir jo ingen kostnad for kommunen.

Å gi bort en verdi (tomten) er en kostnad jo.....
Eller kanskje du har en tomt du ikke har bruk for som du vil gi bort til meg?

Øyvind.h

Skrev de over eierskapet på tomten altså? Interessant. Har ikke hørt om noe annet tilfelle noe sted. Men da kan jo kritikerne krysse av det på listen. "Store overføringer av fellesskapets midler" fordi de fikk en tomt gratis i Honningsvåg. Og dermed er det dokumentert at Tesla bygger ut på fellesskapets midler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Honningsvåg gjør ikke det der av veldedighet, det er snakk om å gi og ta. De ønsker Tesla der.

hELgenen

Det gjør tydeligvis også Flesberg kommune som med skakkjørt økonomi har gått inn med 600k for å sponse Tesla.

geear

Fordi de tror det vil generere inntekter til kommunen. Om det er rett er jo en helt annen sak, men det er nå det valget de har gjort, som en investering. Lillesand snakket om å busse folk til sentrum for handling og mat mens de ladet på Kjerlingland..  :laugh:

DagfinnN

#52
Sitat fra: hELgenen på mandag 14. september 2020, klokken 11:37
Å gi bort en verdi (tomten) er en kostnad jo.....
Eller kanskje du har en tomt du ikke har bruk for som du vil gi bort til meg?
Tror ikke tomteprisene i Honningsvåg er så veldig høye....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

#53
Sitat fra: DagfinnN på mandag 14. september 2020, klokken 12:48
Sitat fra: hELgenen på mandag 14. september 2020, klokken 11:37
Å gi bort en verdi (tomten) er en kostnad jo.....
Eller kanskje du har en tomt du ikke har bruk for som du vil gi bort til meg?
Tror ikke tomteprisene i Honningsvåg er så veldig høye....

Nei - det kan du sikkert ha rett i - men jeg tar gjerne imot gratis tomter tilknyttet til vei - er bare å sende meg en PM så lover jeg å se på det

repvik

#54
Sitat fra: hELgenen på mandag 14. september 2020, klokken 12:55
Sitat fra: DagfinnN på mandag 14. september 2020, klokken 12:48
Sitat fra: hELgenen på mandag 14. september 2020, klokken 11:37
Å gi bort en verdi (tomten) er en kostnad jo.....
Eller kanskje du har en tomt du ikke har bruk for som du vil gi bort til meg?
Tror ikke tomteprisene i Honningsvåg er så veldig høye....

Nei - det kan du sikkert ha rett i - men jeg tar gjerne imot gratis tomter tilknyttet til vei - er bare å sende meg en PM så lover jeg å se på det
Hvis tomteprisene er så lave, hvorfor betaler ikke Tesla selv?

Ellemelle

Tesla har et veldig godt forhandlingskort på hånden, så hvorfor betale en eller annen årlig leie i all fremtid, når man kan få det gratis?

Lom kommune gikk for eksempel på en smell der. Tesla spurte om de kunne få sette opp laderne gratis på kommunal eiendom (det finnes mye av på Lom, for å si det sånn), men Lom var såpass griske at de ønsket betalt.

Da plasserte Tesla laderne i nabokommunen i stedet, og nå er det Skjåk som får glede av økte besøkstall for lokalt næringsliv.

Private aktører må for eksempel betale for at Tesla skal plassere ut laderne på deres eiendom, så at dette er en god deal for utkantskommuner er det ingen tvil om.

SurSnasen

Sitat fra: Ellemelle på mandag 14. september 2020, klokken 11:10
Sitat fra: SurSnasen på mandag 14. september 2020, klokken 09:40
Med andre ord; fellesskapet betaler altså for at Tesla skal sette opp ladestasjoner som bare Tesla-eiere skal kunne benytte.
De ber om gratis tomt, ja. Det gir jo ingen kostnad for kommunen.

Du kom med en påstand om at Tesla har bygget, og bygger, sitt ladenettverk uten noen som helst offentlig støtte. Og du mener at alle andre ladeaktørene får offentlig støtte.

Kan du vennligst bevise din påstand? Jeg har vist til at Tesla faktisk får støtte, eksemplifisert med Honningsvåg og Flesberg. Og en tomt er en form for støtte. Hva tomteverdien egentlig var, og som Tesla slapp unna? Tja. Det kan ha vært 300 000. Det kan ha vært 1 300 000 kroner.

1000kwh

Sitat fra: SurSnasen på mandag 14. september 2020, klokken 14:07
Sitat fra: Ellemelle på mandag 14. september 2020, klokken 11:10
Sitat fra: SurSnasen på mandag 14. september 2020, klokken 09:40
Med andre ord; fellesskapet betaler altså for at Tesla skal sette opp ladestasjoner som bare Tesla-eiere skal kunne benytte.
De ber om gratis tomt, ja. Det gir jo ingen kostnad for kommunen.

Du kom med en påstand om at Tesla har bygget, og bygger, sitt ladenettverk uten noen som helst offentlig støtte. Og du mener at alle andre ladeaktørene får offentlig støtte.

Kan du vennligst bevise din påstand? Jeg har vist til at Tesla faktisk får støtte, eksemplifisert med Honningsvåg og Flesberg. Og en tomt er en form for støtte. Hva tomteverdien egentlig var, og som Tesla slapp unna? Tja. Det kan ha vært 300 000. Det kan ha vært 1 300 000 kroner.
Tror ikke næringslivet eller kommunen klager over at folk stopper akkurat i Flesberg. Kanskje var det mer en investering enn støtte ;)

Komisk diskusjon.

Ellemelle

Jeg snakket altså om den offentlige støtten fra Enova. Her snakker vi om flerfoldige millionbeløp som betales ut og dekker opptil 100% av investeringskostnaden til f.eks Fortum, BKK og Grønn Kontakt.

Men du mener altså at felleskapet betaler noe hvis jeg plasserer en lader på en kommunal tomt uten å betale leie?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: SurSnasen på mandag 14. september 2020, klokken 09:40Her ble det litt murring:
https://www.laagendalsposten.no/meninger/miljo/flesberg/kommunen-sier-de-ma-spare-men-har-rad-til-bevilgning-av-ladestasjoner-for-tesla/o/5-64-169723

Med andre ord; fellesskapet betaler altså for at Tesla skal sette opp ladestasjoner som bare Tesla-eiere skal kunne benytte.
Sitat fra: hELgenen på mandag 14. september 2020, klokken 12:14
Det gjør tydeligvis også Flesberg kommune som med skakkjørt økonomi har gått inn med 600k for å sponse Tesla.
Pengene gikk ikke til kun Tesla. Det ble også etablert 2x Fortum ladere med CCS og CHAdeMO.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA