Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

De vil tjene endel penger på å selge strøm til alle, men siden ladenettverket jo er en av de tingene som er unikt for Tesla så vil det gå utover salget av bilene. Jeg tviler på at det kommer på en god stund ennå.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

OlaM

Det hadde i det minste sparket de andre ladetilbyderne kraftig i baken. CCS har hatt støtte for plug-and-pay i mange år nå, men bare Fastned har implementert det.
'21 3LR

kodax

Det kunne nok tvunget endel andres priser ned, ja. Og det hadde vært veldig bra for elbil-saken...men jeg merker at som Tesla-eier blir miljøsaken med ett litt mindre viktig ;D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

OlaM

Sitat fra: kodax på lørdag 12. september 2020, klokken 17:40
Det kunne nok tvunget endel andres priser ned, ja. Og det hadde vært veldig bra for elbil-saken...men jeg merker at som Tesla-eier blir miljøsaken med ett litt mindre viktig ;D

Du ville kjøpt fossil fordi du ikke kan være VIP på supercharger?
'21 3LR

kodax

Sitat fra: OlaM på lørdag 12. september 2020, klokken 17:45
Sitat fra: kodax på lørdag 12. september 2020, klokken 17:40
Det kunne nok tvunget endel andres priser ned, ja. Og det hadde vært veldig bra for elbil-saken...men jeg merker at som Tesla-eier blir miljøsaken med ett litt mindre viktig ;D

Du ville kjøpt fossil fordi du ikke kan være VIP på supercharger?
I dag slipper vi med Tesla ladekø på SuC, det blir det slutt på hvis alle begynner å bruke dem.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

tror ikke han mente å dra det så langt. Men det har nok vært behagelig å ha Tesla sine SuC-stasjoner eksklusivt for seg selv, og det nok vil gnage litt å måtte se mer sakteladende kjøretøy ta opp plasser, og kanskje skape ladekøer for dem selv.


På samme måte som endel Porsche Taycan-eiere synes det er veldig behagelig at prisnivået holder endel Ikke-Porscher/E-Tron'er vekke fra Ionity-nettverket.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Når en tenker på hvor mye infrastruktur vi faktisk har laget til felles gode for alle så er det helt hinsides at Tesla har fått bygge ego ladere langs disse veiene. Vi snakker ikke om bensinstasjoner som selger noe alle fossiler trenger fra standardiserte pumper,men strøm alle elbiler trenger fra en ladeplugg de fleste kan bruke,men ikke får lov å bruke.  Skjønner jo Tesla folket vil ha denne fordelen for seg selv. Men objektivt sett,bort med følelser og holdninger,så ville et frislipp bety enormt for elbilsaken. Jeg vet ikke når et frislipp vil skje,men jeg tror at det vil skje en eller annen gang . Vi kan ikke bygge ned mer og mer natur langs veiene til flere ego ladere. Før eller siden må nok Tesla folket innse at ladenettverket vil bli gjenstand for et politisk press som ender med frislipp..Mulig langt frem i tid,men det vil skje

Amatøren

Tesla kunne jo for eksempel gjort følgende:

Tesla: X NOK/kWh
Andre: X+1,50 NOK/kWh
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ellemelle

Så er trollene løs i denne tråden også. "Bygge ned natur langs veiene til flere ego ladere". Hvor tar du sånne gullkorn fra?

De andre bilmerkene prøvde seg med Ionity. Men griskhetsgenet slo inn, og de feilet.

Mens Tesla bygger ladenettverk for å selge biler, ønsker de andre å bygge nettverk for å erstatte tapte inntekter fra service og ettermarkedet.

La oss håpe at disse taperselskapene ikke får besudlet Teslas geniale nettverk også, da vil nok EU (les: Tyskland) sørge for at "det ikke er lov å diskriminere andre (les: tyske) bilmerker", og Tesla blir tvunget til å sette opp prisene til Ionity-nivå for alle.

kodax

Laderne er betalt av Tesla-kjøperne, tidligere et valg, nå bakt inn i Tesla-prisen. Videre er det ikke snakk om så veldig mye natur langs veiene som beslaglegges, så jeg har vanskeligheter for å se at det er et argument.
Som sagt er jeg helt enig i at det er det beste for elbil-saken at de blir tilgjengelig for alle, og det blir de nok etterhvert, men jeg tror elbil-salget vil være mer viktig for Tesla i en periode framover enn bedre fortjeneste på SuC-nettverket/Elons ønske om å bidra til at alle biler blir elektriske.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

OlaM

Sitat fra: kodax på lørdag 12. september 2020, klokken 17:40

I dag slipper vi med Tesla ladekø på SuC, det blir det slutt på hvis alle begynner å bruke dem.

Det er vel en sannhet med noen modifikasjoner, i alle fall i utfartshelger. Det er veldig digg med lite ladekø, men fremover så vil det nok være negativt med ineffektiv utnyttelse. Teslas nettverk er nok et tapsprosjekt og ikke bare et non-profit prosjekt slik Elon har skissert. Bedre for alle om det lykkes økonomisk, gjerne med høyere priser for andre bilmerker.

Ladekø er forresten lett å minimere. Stå opp tidlig, start med 100%.
'21 3LR

hELgenen

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 12. september 2020, klokken 18:17
Så er trollene løs i denne tråden også. "Bygge ned natur langs veiene til flere ego ladere". Hvor tar du sånne gullkorn fra?


Noe troll er jeg så visst ikke - så den ballen kan du bare legge død med en gang.
Jeg er dog opptatt av miljø - liker rett og slett ikke at det popper opp SC som ingen andre
enn Tesla eiere kan bruke. Det er noe ego over det hele og sammen med miljøaspektet
i det hele temmelig surt for å si det mildt. Men tråden handlet om hva Elon vil presentere
. Jeg tror ny design på Model X, ny batteriteknologi (for Tesla) - som ikke er så ille berørt av kulde.
Og jeg tror at Tesla slippe den store bomben om at de vil begynne å levere batterier til andre også...
Blir mye synsing her,  men ingen som vet uansett....

OlaM

Jeg tror at VW og Tesla skal jobbe sammen om batteriproduksjon.
'21 3LR

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA