Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 18:57

De fleste fordelingsanlegg i Norge er 22 kV nett - vi snakker ikke lavspent da (230/400V)
Jeg burde vite - har prosjektert mange slike anlegg opp gjennom årene opp til 132 kV
Og jo - dette spenningsnivået blir definitivt berørt - det monteres nye fordelingstransformatorer tilknyttet 22 kV omtrent hver gang man skal inn med en ny ladestasjon.


Hvor mye ny og uberørt natur blir egentlig bygd ned av å oppgradere en fordelingstransformator? Og dette er jo utbygginger som uansett vil komme, hvis man har som mål å elekrifisere bilparken. Vi har 90% av bilene igjen. Tesla sørger bare for at oppgraderingen skjer litt tidligere enn ellers.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Staten betaler aldri noe. Er bare en talemåte.
Vi er alle en del av Staten. Ja. Ladenett for elbil må bygges ut. Aldri ment noe annet. Diskusjonen går på om de som er bygd ut og de som skal bygges skal være tilgjengelig for alle..Anbefaler folk kikke på Teslabjørn sin roadtrip fra polarsirkelen og hjem. Her stopper han og lader ved siden av en SuC og forklarer at den ene av to 50 kw laderene som er der er fjernet fordi den er lite brukt.
Hadde Tesla åpnet sin SuC så hadde vel aldri den siste der vært der heller?. Her har noen andre altså overinvestert i ladenettverk og måtte gå til det skritt å fjerne en lader. Slik bør det ikke være!

Magnus Hansen

Det er bare 10% av bilparken som er elektrisk. Hvordan kan du da påstå at Tesla «overinvestere» i hurtigladere? Det kreves masse ny hurtigladere og Tesla prøver å holde tritt med behovet. I motsetning de andre aktørene som alltid synes å være på etterskudd av behovet. At det skal gjøres til er problem at noen faktisk satser på utbygging av hurtigladere, er jo smått absurd

automat

#228
Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 16:47

Å etablere flere ladere enn nødvendig vil bygge ned natur.
Og da snakker jeg ikke om bare arealet til selve laderne.
Men også det faktum av at enhver lader må dimensjoneres ut fra antatt maks effekt - hvilket igjen vil medføre at man må etablere ny infrastruktur og utbygging av nett for å få dette til. Først på fordelingsnettet - deretter på regional og sentralnett.  Og når man skal gå til slike grep så må samfunnet kreve noe tilbake til de som ber om mer kapasitet - nemlig at man ikke bygger ut mer enn strengt tatt nødvendig ut fra miljøhensyn - og dersom man får tildelt kapasitet på nettet til denne type virksomhet så bør man bygge slik at alle kan bruke kapasiteten. Man sier ikke ja til førstemann til mølla som så bygger et ladenettverk kun for egne kunder og i ytterste konsekvens sperrer de andre ute. For det er faktisk slik at når man ber om kapasitet på nettet så kjøres det analyser for å finne ut om nettet der laderen skal etableres er dimensjonert for å håndtere den effekten man ber om. Er det ikke nok - vel så må det bygges ut ekstra kapasitet - hvilket bygger ned ennå mer natur.  Er det nok så bygger man laderen og ferdig med det. Men dersom den som bygger laderen ikke vil dele på kapasiteten med andre av prinsipp - vel så må det bygges ned mer natur både i form av nye ladestasjoner og mer nett. Så er spørsmålet hva som skal regnes som nok kapasitet. Her mener Tesla folket at det ikke er  nok kapasitet dersom en risikerer å stå i kø. Mao. skal en bygge så mye at selv de verste toppene skal håndteres uten kø. Og dersom det ikke går så kommer folk til å løpe tilbake til fossilbiler (som de i fremtiden ikke får kjøpe nye).  Jeg skjønner ikke helt den logikken der da det snart ikke vil være fossiler å løpe tilbake til - men jeg forstår at dersom man har et gode - så vil mange ikke gi slipp på det.  Jeg mener ladenettverkene og utbyggingen av disse bør reguleres i fremtiden slik at vi får bygget det samfunnet mener er bærekraftig. Er det behov for flere ladere - vel så bygges det flere ladere, men da må en slik måte at alle laderne kan brukes av alle elbiler. Og når man skal bygge ut så må ulempen av å kunne risikere å stå i kø vektes opp mot miljøspørsmål og konkurranse hensyn. Naturen har vi kun på lån og den må forvaltes på en fornuftig og bærekraftig måte.  Telenor gikk foran mhp å bygge ut telekommunikasjon og står nå i en fri konkurranse med andre - Tesla gikk foran mhp å bygge ut ladeinfrastruktur og må i fremtiden rett og slett regne med å stå i fri konkurranse med andre på samme måte som Telenor gjør i dag.

Setter man opp to hurtigladere, så bør det selvfølgelig dimmensjoneres for full effekt. Setter man opp 20-30-40 superladere som Tesla gjør, så vil statistisk sett aldri alle laderne levere fullt samtidig. Det vil alltid være biler med høy SOC, kaldt batteri osv som reduserer det samlede effektbehovet. Slikt har selvfølgelig Tesla statistikk på. Og det værste som skjer om man effektbehovet er større enn stasjonen kan levere, er at noen får redusert ladehastighet.

Når det gjelder nedbygging av natur, så gjør jo ikke noen få kvadratmeter trafostasjon i et ellers bebygd område den store forskjellen. Det er når man bygger nye monstermaster i nye traseer man virkelig kan snakke om nedbygging. Vet du om tilfeller der det har skjedd pga bygging av ladestasjoner? (Utover helt korte strekk for lokal mating).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:24
Det er bare 10% av bilparken som er elektrisk. Hvordan kan du da påstå at Tesla «overinvestere» i hurtigladere? Det kreves masse ny hurtigladere og Tesla prøver å holde tritt med behovet. I motsetning de andre aktørene som alltid synes å være på etterskudd av behovet. At det skal gjøres til er problem at noen faktisk satser på utbygging av hurtigladere, er jo smått absurd

Har ikke noe imot at noen satser på utbygging av ladere..Men kanskje det burde koordineres bedre slik at alle kan bruke alle ladere.
? Isteden ser vi nå at noen bygger opp for så å fjerne ladere. Jmf Teslabjørn sin video som ref.til tidligere. I sum blir dette bare verre og verre om dette fortsetter å skje fremover
Ikke bra for elbilen,og ikke bra for miljøet det som har skjedd der.

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:10
Anbefaler folk kikke på Teslabjørn sin roadtrip fra polarsirkelen og hjem. Her stopper han og lader ved siden av en SuC og forklarer at den ene av to 50 kw laderene som er der er fjernet fordi den er lite brukt.
Hadde Tesla åpnet sin SuC så hadde vel aldri den siste der vært der heller?. Her har noen andre altså overinvestert i ladenettverk og måtte gå til det skritt å fjerne en lader. Slik bør det ikke være!
Du snur problemstillingen på hodet. Det var stapp fullt på alle hurtigladere i Nord-Norge i sommer. Også Tesla sine superladere.

Problemet er at de andre ladeopetatørene har forretningsmodeller som gjør at det ikke lønner seg å sette opp mange ladere på steder med store variasjoner i belegg. De ser i stor grad på inntjeningen på hver enkelt lokasjon. Ikke hele ladenettet under ett.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hgs

Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:10
Staten betaler aldri noe. Er bare en talemåte.
Vi er alle en del av Staten. Ja. Ladenett for elbil må bygges ut. Aldri ment noe annet. Diskusjonen går på om de som er bygd ut og de som skal bygges skal være tilgjengelig for alle..Anbefaler folk kikke på Teslabjørn sin roadtrip fra polarsirkelen og hjem. Her stopper han og lader ved siden av en SuC og forklarer at den ene av to 50 kw laderene som er der er fjernet fordi den er lite brukt.
Hadde Tesla åpnet sin SuC så hadde vel aldri den siste der vært der heller?. Her har noen andre altså overinvestert i ladenettverk og måtte gå til det skritt å fjerne en lader. Slik bør det ikke være!

Klart den er lite brukt! Mest sannsynlig er den dyr, upålitelig og utsatt for kø, og folk liker ikke å utsette seg for slikt. Derfor har mange uten Tesla en fossilbil i tilllegg til langturer. Som innlegg 156 her: https://elbilforum.no/index.php?topic=51869.150
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

hELgenen

Sitat fra: automat på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:51
Du snur problemstillingen på hodet. Det var stapp fullt på alle hurtigladere i Nord-Norge i sommer. Også Tesla sine superladere.


Men nå er de vel ikke fulle?
Hvorfor ikke åpne dem om vinteren eller generelt off peak hours for alle?

hELgenen

Sitat fra: hgs på torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:46
Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:10
Staten betaler aldri noe. Er bare en talemåte.
Vi er alle en del av Staten. Ja. Ladenett for elbil må bygges ut. Aldri ment noe annet. Diskusjonen går på om de som er bygd ut og de som skal bygges skal være tilgjengelig for alle..Anbefaler folk kikke på Teslabjørn sin roadtrip fra polarsirkelen og hjem. Her stopper han og lader ved siden av en SuC og forklarer at den ene av to 50 kw laderene som er der er fjernet fordi den er lite brukt.
Hadde Tesla åpnet sin SuC så hadde vel aldri den siste der vært der heller?. Her har noen andre altså overinvestert i ladenettverk og måtte gå til det skritt å fjerne en lader. Slik bør det ikke være!

Klart den er lite brukt! Mest sannsynlig er den dyr, upålitelig og utsatt for kø, og folk liker ikke å utsette seg for slikt. Derfor har mange uten Tesla en fossilbil i tilllegg til langturer. Som innlegg 156 her: https://elbilforum.no/index.php?topic=51869.150

Så om Tesla åpnet sitt ladenett så kunne disse fossilhodene også klart seg med en elbil av hvilket som helst merke?

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 22:00
Sitat fra: automat på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:51
Du snur problemstillingen på hodet. Det var stapp fullt på alle hurtigladere i Nord-Norge i sommer. Også Tesla sine superladere.


Men nå er de vel ikke fulle?
Hvorfor ikke åpne dem om vinteren eller generelt off peak hours for alle?
Nå er ikke de andre laderne fulle heller. Så da er det ikke bruk for å åpne Teslaladerne.

Og hvem skal betale for ombyggingen som trengs for å gjøre disse v.2-laderne kompatible med vanlig CCS? Betaler du?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 22:02

Så om Tesla åpnet sitt ladenett så kunne disse fossilhodene også klart seg med en elbil av hvilket som helst merke?

Nei de ville ikke kunnet ha elbil i det heletatt, fordi det da hadde vært masse kø på Teslaladerne også.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: automat på torsdag 01. oktober 2020, klokken 22:35
Nei de ville ikke kunnet ha elbil i det heletatt, fordi det da hadde vært masse kø på Teslaladerne også.

Det hadde nok ikke det. De som håper på å få lade på SuC uten å ha vært med å betale for det tenker tydeligvis ikke over at hvis Tesla blir tvunget til å slippe til alle så hadde selvfølgelig strømprisen blitt høy for alle andre enn Tesla. De tyske bilmerkene har egne prismodeller for sine egne merker på ladere de eier så da syns tydeligvis EU det er greit (så langt).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:10
Staten betaler aldri noe. Er bare en talemåte.
Vi er alle en del av Staten. ........
Når du skriver to ganger at Staten betaler.... ja så tror leserne at du faktisk mener det. Da kan du ikke bortfoklare det med at det er en talemåte!!
Hvis du, som mange av oss, vet at det er forbrukerne som betaler AMS over nettleia, så må du ikke skrive at STATEN betaler. Ærlig talt for en rotete argumentasjon (minner mye om roing).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

#238
Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 16:47
......Telenor gikk foran mhp å bygge ut telekommunikasjon og står nå i en fri konkurranse med andre - Tesla gikk foran mhp å bygge ut ladeinfrastruktur og må i fremtiden rett og slett regne med å stå i fri konkurranse med andre på samme måte som Telenor gjør i dag.
Telenor gikk ikke foran, de var helt alene!! Det var Televerket i Staten som bygde ut telenettet over statsbudsjettet. Det var ingen å gå foran siden de var en statsmonompolist.
Du kan umulig seriøst mene at det kan trekkes paralleller mellom Telverket/Telenor og en privat ladeoperatør i et fritt marked som har bygd opp en infrastruktur uten statlig støtte?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på fredag 02. oktober 2020, klokken 00:24
Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 16:47
Sitat fra: Vaduz på torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:21
......Telenor gikk foran mhp å bygge ut telekommunikasjon og står nå i en fri konkurranse med andre - Tesla gikk foran mhp å bygge ut ladeinfrastruktur og må i fremtiden rett og slett regne med å stå i fri konkurranse med andre på samme måte som Telenor gjør i dag.
Telenor gikk ikke foran, de var helt alene!! Det var Televerket i Staten som bygde ut telenettet over statsbudsjettet. Det var ingen å gå foran siden de var en statsmonompolist.
Du kan umulig seriøst mene at det kan trekkes paralleller mellom Telverket/Telenor og en privat ladeoperatør i et fritt marked som har bygd opp en infrastruktur uten statlig støtte?

Hvis en skal bruke telefoni som eksempel, så er det egentlig et eksempel på det motsatte...hvis alle mobilselskapene fritt kunne knytte seg til Telenor sine mobilmaster til samme pris som Telenor sin kost så ville neppe Telia (og ICE) satt opp sine egne master. Telia har satt opp 6000 mobilmaster, mens Telenor har 8000. ICE har mellom 2-4000... Tesla har på lik linje med Telenor tilbudt tilgang, men ingen har gått med på vilkårene så langt. Om de må gjøre som Ionity med å ha egne non-Audi/Tesla-priser så gjør de sikkert og det.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA