Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. september 2020, klokken 08:36
Sitat fra: THE på tirsdag 29. september 2020, klokken 08:11
Tesla åpner ladenettverket sitt for alle bilmerker mellom kl 23 og 06 og Tesla-biler har tilgang hele døgnet.
Nei, det går ikke, hva med de som nyter en stille stund på SuC kl 3 om natten?

:D
Litt må vi ofre for å gjøre hverdagen (eller natten) enklere for de stakkarene som kjører rundt i behagelige, stillegående, feilfrie og vellakkerte tyske biler uten skjevt monterte lister og dører, men som ikke har lademuligheter.

Dette er jo selvsagt utrolig dumt og useriøst sagt, men fikk plutselig nok av denne diskusjonen. Problemet er jo at det uansett hvem som bygger ladestasjoner er for lite hurtigladekapasitet, og for treg utbygging av ny hurtigladekapasitet, for å holde tritt med økningen i salget av elbiler. Om noen år vil ikke folk ha en langturdieselbil og en lokalkjøringselbil, men de har elbil. For å sørge for at det ikke skal bli for vanskelig å bevege seg rundt med elbil så må man ha lademuligheter som gjør at man ikke må planlegge med å stå i kø en time her og en time der for å få ladet. Det hadde ikke jeg orket i alle fall, og hadde nok måtte svelge noen kameler og gått tilbake til fossilbil om det ble en realitet. Foreløpig er det Tesla som gir en god nok totalpakke mye pga. superladenettverket. Det er i alle fall ikke vanskelig å skjønne at de som ikke har tilgang til Tesla sitt ladenettverk gjerne ønsker at det åpnes opp for alle biler. Nå er det jo slik at Tesla er med på å finansiere utbygging av lademuligheter som er tilgjengelige for alle elbiler allerede. Tesla destinasjonslading har alltid ladeuttak som er tilgjengelig for alle biler + noen uttak som kun er for Tesla.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

#211
Sitat fra: THE på tirsdag 29. september 2020, klokken 08:57
Problemet er jo at det uansett hvem som bygger ladestasjoner er for lite hurtigladekapasitet, og for treg utbygging av ny hurtigladekapasitet, for å holde tritt med økningen i salget av elbiler.
Jeg synes bare hele ideen om at Tesla har egne ladestasjoner på ett eller annet magisk vis gjør at de blir mere miljøfiendtlige blir litt rar. Det setter premisser som ikke stemmer.

Den eneste måten jeg ser det skjer er hvis superlading blir så dyrt at alle med Tesla begynner å lade på andre ladestasjoner, og superladerne blir stående ubrukte.

Det eneste negative med nettverket er for elbileiere som ikke har Tesla, de får da ett dårligere tilbud. I stedet for tilgang til SuC får de dog billigere lading på f.eks Ionity, som jo kan bli ett bra nettverk etter hvert. F.eks kan vi med I-Pace lade for ned mot 1,10/kWh.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#212
Ja, hadde det ikke vært for Tesla-kjøpere i Norge så hadde ikke Tesla kommet seg over kneiken og overlevd, og da kunne den etablerte bilbransjen fortsatt med diesel og EGR-ventiler...mens de nå ble presset over til å lagge batteribiler, siden Tesla beviste at det gikk an, og Norge beviste at det fungerer og går an med rette insentiver...så sagt på en annen måte: Tesla-eiere har reddet verden....eller unngått raskere ødeleggelse...

Skulle tatt seg ut om plutselig 47.000 e-golfer, 27000 I3-er, 19800 Soul'er og 11000 Ionic'er med sakte-hurtiglading skulle sklidd inn på Superchargerne.....et tall som øker med 10.000 i måneden.....akkurat denne "All time 2nd highest"-måneden med tanke på nyregistreringer...
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Det her er jo skoleeksempel på argumentasjonsteknikken «moving the goal post», det begynte med et sint egoist argument, ble sablet ned og da var det utbyggeareal som var problemet, argumentet ble sablet ned og da var det effekt og nettverksutbyggibg som var problemet. Det ble påpekt at nettverket må utbedres enten det var tesla eller andre som bygger, og til sist var da argumentet at det var overkapasitet (les: for korte køer!) på tesla ladere og vi har på vakkert vis gått full sirkel og er tilbake på egoist argumentet igjen. Nesten poetisk!

En annen morsom detalj er jo at hELgenen kjører splitter ny Polestar 2 til 600k, som også er den bilen som forbruker mest energi/km av samtlige biler i sitt segment, samtidig som han bruker miljø som sin kampsak mot tesla. Kanskje en brukt model 3 ville vært en bedre løsning? Ville hjulpet på ladefart, kø og misunnelse også ;)

RuneW

Sitat fra: Vaduz på torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:21
En annen morsom detalj er jo at hELgenen kjører splitter ny Polestar 2 til 600k, som også er den bilen som forbruker mest energi/km av samtlige biler i sitt segment, samtidig som han bruker miljø som sin kampsak mot tesla.

Ja, det blir for dumt... Men kanskje ikke så rart han gjerne skulle ha ladet på Tesla SuCs...  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

hELgenen

Har trukket meg fra den bilen nettopp fordi den forbruker alt for mye iht WLTP testen. Ellers er det ikke noe galt med  denne mhp miljø ift Tesla.  Jeg har forøvrig null interesse av å bruke SuC eller andre ladere langs veien og har svært lite behov for å lade bilen da jeg sjelden reiser noe mer enn ca 30 mil om dagen. Lader stort sett det jeg trenger hjemme og ønsker å fortsette med det.

hELgenen

#216
Sitat fra: Vaduz på torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:21
Det her er jo skoleeksempel på argumentasjonsteknikken «moving the goal post», det begynte med et sint egoist argument, ble sablet ned og da var det utbyggeareal som var problemet, argumentet ble sablet ned og da var det effekt og nettverksutbyggibg som var problemet. Det ble påpekt at nettverket må utbedres enten det var tesla eller andre som bygger, og til sist var da argumentet at det var overkapasitet (les: for korte køer!) på tesla ladere og vi har på vakkert vis gått full sirkel og er tilbake på egoist argumentet igjen. Nesten poetisk!

En annen morsom detalj er jo at hELgenen kjører splitter ny Polestar 2 til 600k, som også er den bilen som forbruker mest energi/km av samtlige biler i sitt segment, samtidig som han bruker miljø som sin kampsak mot tesla. Kanskje en brukt model 3 ville vært en bedre løsning? Ville hjulpet på ladefart, kø og misunnelse også ;)

Virker som du argumenter som Trump.
Miljøet var den røde tråden i hele den diskusjonen.
Å etablere flere ladere enn nødvendig vil bygge ned natur.
Og da snakker jeg ikke om bare arealet til selve laderne.
Men også det faktum av at enhver lader må dimensjoneres ut fra antatt maks effekt - hvilket igjen vil medføre at man må etablere ny infrastruktur og utbygging av nett for å få dette til. Først på fordelingsnettet - deretter på regional og sentralnett.  Og når man skal gå til slike grep så må samfunnet kreve noe tilbake til de som ber om mer kapasitet - nemlig at man ikke bygger ut mer enn strengt tatt nødvendig ut fra miljøhensyn - og dersom man får tildelt kapasitet på nettet til denne type virksomhet så bør man bygge slik at alle kan bruke kapasiteten. Man sier ikke ja til førstemann til mølla som så bygger et ladenettverk kun for egne kunder og i ytterste konsekvens sperrer de andre ute. For det er faktisk slik at når man ber om kapasitet på nettet så kjøres det analyser for å finne ut om nettet der laderen skal etableres er dimensjonert for å håndtere den effekten man ber om. Er det ikke nok - vel så må det bygges ut ekstra kapasitet - hvilket bygger ned ennå mer natur.  Er det nok så bygger man laderen og ferdig med det. Men dersom den som bygger laderen ikke vil dele på kapasiteten med andre av prinsipp - vel så må det bygges ned mer natur både i form av nye ladestasjoner og mer nett. Så er spørsmålet hva som skal regnes som nok kapasitet. Her mener Tesla folket at det ikke er  nok kapasitet dersom en risikerer å stå i kø. Mao. skal en bygge så mye at selv de verste toppene skal håndteres uten kø. Og dersom det ikke går så kommer folk til å løpe tilbake til fossilbiler (som de i fremtiden ikke får kjøpe nye).  Jeg skjønner ikke helt den logikken der da det snart ikke vil være fossiler å løpe tilbake til - men jeg forstår at dersom man har et gode - så vil mange ikke gi slipp på det.  Jeg mener ladenettverkene og utbyggingen av disse bør reguleres i fremtiden slik at vi får bygget det samfunnet mener er bærekraftig. Er det behov for flere ladere - vel så bygges det flere ladere, men da må en slik måte at alle laderne kan brukes av alle elbiler. Og når man skal bygge ut så må ulempen av å kunne risikere å stå i kø vektes opp mot miljøspørsmål og konkurranse hensyn. Naturen har vi kun på lån og den må forvaltes på en fornuftig og bærekraftig måte.  Telenor gikk foran mhp å bygge ut telekommunikasjon og står nå i en fri konkurranse med andre - Tesla gikk foran mhp å bygge ut ladeinfrastruktur og må i fremtiden rett og slett regne med å stå i fri konkurranse med andre på samme måte som Telenor gjør i dag.

turfsurf

Det blir litt tåpelig når du overdriver sånn. Det er vel ingen som har hevdet at det skal bygges ut så det aldri er kø. Det er snakk om å ha nok kapasitet til at det vanligvis ikke er kø.

Og igjen, du ser ikke ut til å ta inn over deg at om Tesla nettverket er utnyttet av kun Teslaer eller av Teslaer og andre elbiler så er det uansett utnyttet kapasitet. Det som er interessant å diskutere i så fall er jo hvor stor dekningsgrad skal det være på en gitt ladestasjon.

Og infrastrukturen du babler om handler stort sett om å sette opp en eller flere trafoer koblet til høyspent som Tesla tar kostnaden med. Miljøinngrepet der er marginalt.

Skulle man fulgt argumentasjonen din andre steder i samfunnet skulle vi bare hat en bensinstasjon, ett bilverksted, en matvarebutikk osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

For å sette det i perspektiv ble det i perioden 2014-2018 bygd 24088 fritidsboliger i Norge. Til sammen er det over 430.000 fritidsboliger. Altså i prinsippet helt meningsløse boliger til å folk som allerede har et sted å bo. Til sammen er det vel nå 2500 hurtigladerlokasjoner i Norge. Så da tenker jeg det finnes viktigere kamper å ta hvis man skal hindre naturinngrep enn å prøve å begrense antall hurtigladere.

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 17:51
For å sette det i perspektiv ble det i perioden 2014-2018 bygd 24088 fritidsboliger i Norge. Til sammen er det over 430.000 fritidsboliger. Altså i prinsippet helt meningsløse boliger til å folk som allerede har et sted å bo. Til sammen er det vel nå 2500 hurtigladerlokasjoner i Norge. Så da tenker jeg det finnes viktigere kamper å ta hvis man skal hindre naturinngrep enn å prøve å begrense antall hurtigladere.

Enig i mye der - naturinngrep for å bygge fritidsboliger er heller ikke noe jeg verdsetter høyt for å si det slik.
Men å stille slike saker opp mot hverandre gjør ikke noe for noen av dem.

Når det kommer til utbygging av ladenettverk for elbiler så skal en huske på at staten allerede har brukt over 10 milliarder kroner bare på smartmålere til norges befolkning (som da dekkes gjennom økt nettleie til alle) . Og hovedargumentasjonen for disse var nettopp å redusere investeringsbehovet i nett.  Så det er uttalt samfunnsmål å prøve å redusere effektbehovet i nett.
Derfor er det viktig å utnytte den kapasiteten som både er - og den som kommer.  Blir gjentakelse på gjentakelse her nå - men EU og dets politikere og byråkrater anser også det også som fornuftig å regulere ladenettverkene slik at man kan lade elbilen på alle mulige ladere uavhengig av merke på elbilen.  Så at dette kommer før eller siden tror jeg en bare må finne seg i. 

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 18:28

Når det kommer til utbygging av ladenettverk for elbiler så skal en huske på at staten allerede har brukt over 10 milliarder kroner bare på smartmålere til norges befolkning (som da dekkes gjennom økt nettleie til alle) . Og hovedargumentasjonen for disse var nettopp å redusere investeringsbehovet i nett.  Så det er uttalt samfunnsmål å prøve å redusere effektbehovet i nett.

Nå blander du snørr og bart her. Stamnettet i Norge er allerede bra. Smartmålere er for å minske belastningen på lavspentnettet i boligområder. Det blir ikke berørt av ladestasjoner som Tesla og resten setter opp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. oktober 2020, klokken 18:43
Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 18:28

Når det kommer til utbygging av ladenettverk for elbiler så skal en huske på at staten allerede har brukt over 10 milliarder kroner bare på smartmålere til norges befolkning (som da dekkes gjennom økt nettleie til alle) . Og hovedargumentasjonen for disse var nettopp å redusere investeringsbehovet i nett.  Så det er uttalt samfunnsmål å prøve å redusere effektbehovet i nett.

Nå blander du snørr og bart her. Stamnettet i Norge er allerede bra. Smartmålere er for å minske belastningen på lavspentnettet i boligområder. Det blir ikke berørt av ladestasjoner som Tesla og resten setter opp.

De fleste fordelingsanlegg i Norge er 22 kV nett - vi snakker ikke lavspent da (230/400V)
Jeg burde vite - har prosjektert mange slike anlegg opp gjennom årene opp til 132 kV
Og jo - dette spenningsnivået blir definitivt berørt - det monteres nye fordelingstransformatorer tilknyttet 22 kV omtrent hver gang man skal inn med en ny ladestasjon.

Stamnettet i Norge er heller ikke bra . I Norge må man operere med prisområder for å håndtere flaskehalser.
Nå arbeider man med ny metodikk for dette, samt bygge ut en del nye forbindelser - men sentralnettet i Norge er ikke bra sammenlignet med f.eks Sverige.

Når staten har valgt å bruke 10 milliarder kroner slik at husholdninger kan reguleres mhp effekt slik at man får utnyttet kapasiteten i nettet bedre og slippe større investeringskostnader - så er ikke dette gjort for moro skyld!

Magnus Hansen

Tror du faktisk at staten har betalt for strømmålerne??? De er betalt over nettleien av deg og meg.

hELgenen

Slapp av. Les tråden så ser du at jeg skriver om hvem som betaler dette lenger opp

Magnus Hansen

Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 19:23
Slapp av. Les tråden så ser du at jeg skriver om hvem som betaler dette lenger opp

Du skrev to ganger at staten betaler. Men det er helt irrelevant. Skal bilparken elektrifiseres må det også investeres i elnettet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA