Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer

Startet av Magnus Hansen, mandag 14. september 2020, klokken 15:29

« forrige - neste »

Wibla

Det er typisk norsk å gjøre ting komplisert og dyrt, derfor må vi sabotere mest mulig for oss selv, og gjerne gjøre det mest mulig uforutsigbart for Ola Pottit å f.eks. kjøre og eie bil. En del av oss husker vel hvordan de messet om at Diesel var så bra for ca. 15 år siden, så snudde det brått, og man ble etterhvert omtrent sett på som spedalsk om man kom med dieselbil i storbyene på vinterstid.

Bygging av infrastruktur er et kroneksempel på å gjøre ting komplisert og dyrt. Her stiller Norge nemlig i verdensklasse! Det er omtrent ingen som klarer å gjøre dette mer komplisert, dyrt og tregere enn oss, kanskje med unntak av enkelte bananrepublikker (der enda mer penger forsvinner i feil lommer enn her på berget). Og før noen prøver å arrestere meg på dette: Jeg jobber med samfunnskritisk infrastruktur, jeg kjenner (dessverre) lusa på gangen.

Det er sabla god butikk å ha fungerende infrastruktur, på samme måte som at det er sabla god butikk at folk får den utdanninga de trenger og ikke trenger å bekymre seg for å ha råd til legehjelp når de blir syke. Dette kalles sunn fornuft, så det kan vi ikke ha noe av, og nettopp derfor er man jo nå igang med å rasere disse ordningene.

Det skrikes mye om rush, og at vi må ha bomstasjoner overalt for å redusere trafikken - gjerne i kombinasjon med såkalte "byvekstavtaler". Hva med å faktisk fikse infrastrukturen vår, og kanskje gi faen i å sentralisere alt? Jernbanenettet på østlandet er en tragedie (ikke tro at det blir noe bedre når Follobanen er ferdig, man har nemlig ikke penger til nye togsett), og man har enda ikke klart å bygge t-bane til Fornebu, noe som burde blitt gjort for godt over 20 år siden. På vestlandet sprenger de tunneller ingen vil ha for milliarder av kroner og lager rundkjøringer bare på faenskap fordi trafikken fløt for godt. I nord, vel... der har det ikke skjedd en dritt med jernbanen siden tyskerne forlot landet, og E6 er jo mer som krøttersti å regne enn en faktisk europavei. Fantastisk!

Samtidig har vi et oljefond som låner ut penger til Tyskland for å bygge Autobahn, til rente som norske bompengeprosjekter bare kan drømme om, og en del av samferdselsprosjektene vi faktisk får igang har utenlandske hovedentreprenører som ikke forstår norsk, ikke gidder å følge våre regler, og ikke leverer som de skal. Hvem får regninga til slutt? AS Norge - altså deg og meg. Jommen sa jeg smør.

Når det gjelder veiprising så har jeg null tro på at de klarer å gjennomføre noe slikt på en måte som ivaretar rettssikkerheten til den jevne borger, så det anser jeg som dødfødt. Det kommer ikke på tale å installere noen sort boks fra staten i bilen min.
2018 Tesla Model S 75D

turfsurf

Sitat fra: Wibla på onsdag 16. september 2020, klokken 02:42
Bygging av infrastruktur er et kroneksempel på å gjøre ting komplisert og dyrt. Her stiller Norge nemlig i verdensklasse! Det er omtrent ingen som klarer å gjøre dette mer komplisert, dyrt og tregere enn oss, kanskje med unntak av enkelte bananrepublikker (der enda mer penger forsvinner i feil lommer enn her på berget).
Alle typer særavgifter er fordyrende. All type infrastruktur som kommer de fleste til gode burde vært finansiert over skatteseddelen. Deriblant vei, strømnett, grunnleggende telefoni og internett.

Det er og sosialt bedre, de med lavere inntekt betaler da mindre. Rettferdighetstankegangen gjør det bare dyrere for alle.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Sitat fra: Wibla på onsdag 16. september 2020, klokken 02:42
Når det gjelder veiprising så har jeg null tro på at de klarer å gjennomføre noe slikt på en måte som ivaretar rettssikkerheten til den jevne borger, så det anser jeg som dødfødt. Det kommer ikke på tale å installere noen sort boks fra staten i bilen min.
Det er vel bare å si takk og farvel til GPS hvis det kommer, jammer markedet vil få et skikkelig oppsving.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

turfsurf

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 16. september 2020, klokken 08:43
Det er vel bare å si takk og farvel til GPS hvis det kommer, jammer markedet vil få et skikkelig oppsving.
Blir nok populært med aluminiumsfolie wrapping av bilen :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trew123

Sitat fra: Wibla på onsdag 16. september 2020, klokken 02:42
Når det gjelder veiprising så har jeg null tro på at de klarer å gjennomføre noe slikt på en måte som ivaretar rettssikkerheten til den jevne borger, så det anser jeg som dødfødt. Det kommer ikke på tale å installere noen sort boks fra staten i bilen min.
Da blir selvfølgelig ikke bilen din godkjent ved neste periodiske kontroll. Makta rår uansett hvis myndighetene bestemmer seg, smittevern og miljø trumfer det meste...

elektrolux

Kjør #bomfrie kjøretøy. Finnes i mange varianter fra 1 seter 2 hjuler til 4 seter 3 hjuler med tak og 5 dører.

Satser heller helse og liv, enn å betale en usosial bom avgift
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Magnus Hansen

Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. september 2020, klokken 19:11
Kjør #bomfrie kjøretøy. Finnes i mange varianter fra 1 seter 2 hjuler til 4 seter 3 hjuler med tak og 5 dører.

Satser heller helse og liv, enn å betale en usosial bom avgift

Hvis du vil at disse kjøretøyene skal forbli bomfrie, så får du håpe ikke for mange kjøper disse kjøretøyene...

trew123

Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. september 2020, klokken 19:11
Kjør #bomfrie kjøretøy. Finnes i mange varianter fra 1 seter 2 hjuler til 4 seter 3 hjuler med tak og 5 dører.

Satser heller helse og liv, enn å betale en usosial bom avgift
Er det ikke enklere å skaffe seg en jobb som gir en inntekt der du ikke bekymrer deg om bomavgift/veiprising ?

elektrolux

#68
Det er ikke helt slik det fungerer.

"Dessverre" var jeg både nøysom og selektiv på hva jeg brukte penger på også mens  jeg kjente opp mot millionen i nordsjøen.

F.eks tok jeg buss, eller kjørte scooter til og fra flyplassen for å unngå overprisete taxi selv om taxi ble dekket av arbeidsgiver.

Har fra (min) tidenes morgen vært  skrudd sammen slik. Husker at jeg laget egne spillekort i f.eks Yatzy for å spare på de originale. De ble nemlig ansett som en ikke fornybar resurs.

Dermed ville selv ikke en direktørlønn i jernbanen eller bomselskap fått meg til å lukke øynene for den usosiale "minsteskatten" som det i praksis er for de som ikke har andre muligheter.

Pengene staten trenger betaler jeg gjerne i skatt etter evne, men ikke via privat innkreving som lekker midler som en full sjømann
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rævedilter

Sitat fra: Wibla på onsdag 16. september 2020, klokken 02:42
Bygging av infrastruktur er et kroneksempel på å gjøre ting komplisert og dyrt. Her stiller Norge nemlig i verdensklasse! Det er omtrent ingen som klarer å gjøre dette mer komplisert, dyrt og tregere enn oss, kanskje med unntak av enkelte bananrepublikker (der enda mer penger forsvinner i feil lommer enn her på berget). Og før noen prøver å arrestere meg på dette: Jeg jobber med samfunnskritisk infrastruktur, jeg kjenner (dessverre) lusa på gangen.

Det er jo bare vås fra ende til annen.
Har du noko dokmentasjon på dette?

Et eksempel på det motsatte der me ligg ca. likt som våre naboer her:
https://www.vegvesen.no/_attachment/1964012/binary/1198416?fast_title=Skandinavisk_vegbygging.pdf

Meir diskusjon samme sak:
https://forskning.no/samfunnsokonomi-samferdsel/ikke-dyrere-a-bygge-motorvei-i-norge/328281

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA