Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer

Startet av Magnus Hansen, mandag 14. september 2020, klokken 15:29

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Magnus :+1: enig. Dette er jo rett og slett en dårlig rapport. Men jeg har sett mandatet til utvalget og de har svart på mandatet. Men de går for langt i sine forslag.

"Blir disse holdningene til reell politikk så er det i alle fall bare å glemme 2025 målet"

Wisd0m

De har jo fått et dårlig mandat. Ettersom jeg har satt meg mer inn i det så ser jeg jo det. Man kan jo likevel kritisere de litt da de burde veiledet kunden til å også ta med målet om 100 prosent nullutslippsbiler i 2025 i mandatet. Kanskje var det FrP som ikke vil ha dette med? Ikke vet jeg, men det virker som det eneste logiske. Det er jo ikke overraskende at det mest samfunnsøkonomisk lønnsomme pt er bensin- og dieselbiler hvis man ikke bryr seg om miljø og klima, og dermed vil ende opp med løsninger som ganger disse bilene.

Electric cars in Norway

Jeg er uenig i de tre forslagene som jeg mener går alt for langt:

FAKTA:Tre forslag fra rapporten

- Fritak eller rabatt for elbiler bør fjernes.
- Regler om rabatt for flere passeringer innen en time bør fjernes.
- Makstak på bompenger innen en viss periode bør fjernes.

https://www.budstikka.no/samferdsel/anbefaler-a-fjerne-elbilfordeler/601922!/

elektrolux

#33
De 2 siste forslagene der er jeg enig i da de belønner mye kjøring på bekostning av dem som kjører mindre.

Ellers veldig gode nyheter for alle som bygger L1-L7e kjøretøy.

Lenge siden jeg kunne svare at mitt neste kjøretøy blir en elbil.

Er bare enda mer overbevist om å beholde den gamle dieselen og satse på #bomfrie alternativ til daglig bruk
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rollep

Hvis jeg ikke husker helt feil så skulle nullutslippsbiler aldri betale mer enn 50% av normaltakst i bommene. Ble det aldri vedtatt eller tenker politikerne rett og slett gi blaffen i det løftet?

Når man ser på hvordan bompengegalskapen på Nord-Jæren er innrettet forstår man fort at det blir en dyr affære hvis man skal betale full takst samtidig som både timesregelen og passeringstaket forsvinner.

Etter jeg gikk i "early retirement" har jeg lekt med tanken om å selge leiligheten og ta elbilen med meg som flyttegods til Sverige. Begynner og bli rimelig lei alt mas om bompenger, veiprising, nullvekstmål og annet tull.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Magnus Hansen

Jeg mener at det eneste som er bestemt sentralt på stortinget er at elbiler maks skal betale 50%. Timesrabatter og bompengenivå ellers bestemmes vel lokalt? Så forslaget må vel da være å fjerne kravet om at elbiler maks skal betale 50%.

Counterpointer

Det er helt håpløst av politikerne å legge opp til vinglete strategier.

Før var diesel miljøvennlig pga lavt forbruk og ble tilgodesett med godkjent stempel. Så snur en totalt, NoX er store stygge ulven og ødelegger lufta.

Nå er elbil det rene og får masse incentiver frem til det plutselig snur og nå taper en for mye på at folk gjorde som anbefalt.

Nå skal en ha nullutslipp men uten incentiver. Snakk om optimister. Det vil aldri fungere

Det som kommer er GPS veiprising + bomring. Da tar de nok med rubb og stubb; mc,elsykler og rullestoler. Alle skal med (å betale).

trew123

SitatDet som kommer er GPS veiprising
Får håpe det samt at Vegvesenet sine forsøk med Geofence for definisjon av nullutslippsoner får gjennomslag. Da kan f.eks plug-in hybrid likestilles avgiftsmessig med ren el-bil i nullutslipssoner som det f.eks er snakk om i Oslo.

z4rd

Geofence alene verifiserer ikke om en plug-in hybrid kjører på elektrisitet. Er mange som aldri eller sjeldent lader. Blir kanskje litt bom om dette alene skal likestille slike kjøretøy med rene elbiler.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

arthur

Sitat fra: Wisd0m på mandag 14. september 2020, klokken 20:01
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 19:56
Sitat fra: Wisd0m på mandag 14. september 2020, klokken 19:36
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 19:28
Og hvor urettferdig vil det ikke bli for alle uten bil som blir tvunget med på å finansiere veier over skatteseddelen i enda større grad enn i dag?
Ca. like urettferdig som om at de som ikke benytter seg av sykehus og tar vare på helsa betaler for de som ikke gjør det. Eller de som ikke tar lang utdanning betaler for de som gjør det. Det er et spleiselag hvor man ikke kan forvente å ta del i alle fordelene man betaler for. Litt som et sameie.

Jeg skulle gjerne sett at hele Norge ble brukerfinansiert jeg. Hadde vel betalt litt i bomepenger, strøm og hatt endel mer i studielån, samt helseforsikring betalt for jobb. Man skal være forsiktig, spesielt hvis man er avhengig av staten, til å heie for mye for brukerfinansiering.

Nei, den sammenligningen er bare tull. Retten til helsehjelp er en grunnleggende menneskerett i alle siviliserte land. Gratis høyere utdanning gjør det mulig for alle uansett familieøkonomi å ta utdanning. Å kjøre gratis på alle veier er ingen menneskerett.
Hvis det er menneskerettigheter så har USA er alvorlig problem.

Men er det virkelig noen som bestrider at USA IKKE har et problem, et stort sågar? Den amerikanske drømmen er for svært mange en utopi, middelklassen blir stadig mindre, stadig færre har blitt fattige og muligheten for helsehjelp borte for titalls millioner. Er det et slikt samfunn vi ønsker å kopiere?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: RJK på mandag 14. september 2020, klokken 20:03
Sitat fra: arthur på mandag 14. september 2020, klokken 19:11
Sitat fra: Vollis47 på mandag 14. september 2020, klokken 16:10
Det eneste riktige er vel etterhvert å skrote hele bompengeordningen. Vi har altfor mange avgifts og skattetyper. Det blir uoversiktlig og kostbart å administrere. Samt at det bare sporer politikerne til å finne på stadig mer avgifter.


Tja, hvor mye av inntektene går vekk i administrasjon? Hvor mye hentes inn i året, brutto eller netto, og hvordan vil du dekke opp bortfallet av disse inntektene? Skatter og avgifter i Norge er faktisk ikke så høye som mange synes å tro og vi har vel sosiale ordninger (sykelønn/folketrygd osv) som de fleste land vel kan misunne oss?

https://forskning.no/samfunnsokonomi-ny-samfunnskunnskap/hvor-mye-skatt-betaler-vi-i-norge/268353



Du kan jo sjekke regnskapet til fjellinjen, for å få en idé på hva disse selskapene koster oss. Enhver krone som ikke går videre til Staten for å finansiere veiene, er en kostnad som kunne gått til veifinansiering i stedet Man må altså ikke dra inn like mange kroner over skatteseddelen, som via bompengeinnkreving.


https://www.proff.no/selskap/fjellinjen-as/oslo/offentlig-administrasjon/IFKR95R10JX/

Så kan man og sjekke tall fra andre som har regnet på dette.

https://motor.no/75-milliarder-brukes-ikke-pa-vei-og-bil/101745


Mitt spørsmål var i all enkelhet hvor stor andel av inntektene går vekk i administrasjon, men du vet kanskje ikke?

At inntekten også går til andre formål, kollektivsatsing, er det et tverrpolitisk flertall for og er en litt annen diskusjon.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Har dessverre ikke nøyaktige tall for dette, men av det jeg har lest, så går 10 % bort i administrasjon. Et tall som i denne sammenheng er ganske høyt med tanke på at man bare skal telle antall kjøretøy som passerer totalt, og identifisere klasse kjøretøy samt lese skilt eller brikke for å kunne kreve inn summene som skal betales.


Noe kontrollvirksomhet for å sjekke at avlest brikke og skilt faktisk stemmer vil det selvsagt bli, men både lederlønninger og adm.kostnader står virkelig ikke i stil når man vet at dette er selskap som er opprettet kun for å kreve inn betaling. Da skal nøkternhet styre, så millionlønninger står jammen ikke i stil med dette.


At Staten overlater dette til private, og ikke holder strenge krav og strenge kontroller på dette, så legger man til rette for at noen forsyner seg for grovt av det som skulle vært Statens inntekter for å finansiere veiene, og i ettertid alle andre "gode formål", som forresten er brudd med det opprinnelige hensikten bak bompenger. Men, ja, det er en annen diskusjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Maxwell_400

Sitat fra: Wisd0m på mandag 14. september 2020, klokken 18:22
Helt hull i hodet.

1. Hvorfor skal det være nullvekstmål for elbiler? Elbiler burde vært fjernet fra nullvekstmålet
2. "Elbiler har samme kostnader for samfunnet som biler som går på bensin og diesel" <-- Ordret fra hun som presenterte rapporten. Er hun helt blåst. Lokal forurensning har hinsides kostnad.
3. Elbilfordelen har aldri tenkt å være rettferdig mot diesel og bensinbiler. Det er bare til å øke disse ytterligere. De skal sørge for at diesel- og bensinbiler blir for dyre og elbiler blir billigere å samlet sett.
:+1: Elbiler burde vært fjernet fra nullvekstmålet

Virker ikke som utvalget har fått med seg hvorfor samfunnet går fra fossil til elbil. De ser også for seg å øke inntektene fra bilistene tre ganger ved å gå over til veiprising.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

arthur

Sitat fra: RJK på tirsdag 15. september 2020, klokken 08:39
Har dessverre ikke nøyaktige tall for dette, men av det jeg har lest, så går 10 % bort i administrasjon.

I følge bladet Motor var tallet syv prosent i 2017 og tallet går stadig nedover. Hvis man skal fjerne bompenger så vil vel fellesskapet gå glipp av en del milliarder i året og dette må da kompenseres for enten ved å redusere tilbud eller finne andre måter å kreve inn pengene på. Andre metoder kan tenkes, men disse vil vel heller ikke være gratis å utvikle og administrere?

Hva er egentlig din løsning bortsett fra å betale mindre, bidra mindre?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

Sitat fra: arthur på tirsdag 15. september 2020, klokken 09:12
Sitat fra: RJK på tirsdag 15. september 2020, klokken 08:39
Har dessverre ikke nøyaktige tall for dette, men av det jeg har lest, så går 10 % bort i administrasjon.

I følge bladet Motor var tallet syv prosent i 2017 og tallet går stadig nedover. Hvis man skal fjerne bompenger så vil vel fellesskapet gå glipp av en del milliarder i året og dette må da kompenseres for enten ved å redusere tilbud eller finne andre måter å kreve inn pengene på. Andre metoder kan tenkes, men disse vil vel heller ikke være gratis å utvikle og administrere?

Hva er egentlig din løsning bortsett fra å betale mindre, bidra mindre?

Hvordan klarer andre land det? En løsning er å ta det over skatte sedelen slik nrk har blitt nå men tipper det er veldig upopulært spesielt blant miljø folk. Syns det verste med bompenger er at mye av det går til å sponse kollektiv transport og sykkelveier, får vel evt øke takst prisene på billetter og da.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA