Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke vits med IT 3fas?

Startet av RAS, mandag 14. september 2020, klokken 10:23

« forrige - neste »

elektrolux

B klassen har 4mm2 neutral leder, og laskes den for 32A retur blir det nok god god lunk på den lederen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 12. oktober 2020, klokken 08:26
B klassen har 4mm2 neutral leder, og laskes den for 32A retur blir det nok god god lunk på den lederen.

4mm2 kabel er godkjent for 36A fritt forlagt. F.eks 3G4 gummikabel skjøteledning. Lunk kan det nok bli, men neppe problematisk mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. oktober 2020, klokken 09:55
Sitat fra: elektrolux på mandag 12. oktober 2020, klokken 08:26
B klassen har 4mm2 neutral leder, og laskes den for 32A retur blir det nok god god lunk på den lederen.

4mm2 kabel er godkjent for 36A fritt forlagt. F.eks 3G4 gummikabel skjøteledning. Lunk kan det nok bli, men neppe problematisk mye.

Men internt i en motor med andre varme ledene deler som påvirker, og mulighet for varme utenifra i tillegg så må du nok legge inn reduksjonsfaktorer, i tillegg til fratrekk for nærføring mot andre kabler også... teoretisk kan det gå, som andre viser til på forumet så blir dette varmt
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

ok67

Ja, men kva skjer derom du ladar med 16 A trefas på 400 V TN-nett og for bortfall av ein fase...
Det er ein feilsituasjon som bilen bør kunne handtere på forsvarleg vis.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

sjokomelk

Sitat fra: ok67 på mandag 12. oktober 2020, klokken 17:49
Ja, men kva skjer derom du ladar med 16 A trefas på 400 V TN-nett og for bortfall av ein fase...
Det er ein feilsituasjon som bilen bør kunne handtere på forsvarleg vis.
Det går helt fint.. For strømmen i N-leder i 400V stjernekobling vil aldri være mer enn maks strøm i en av fasene. Så hvis du har 3 x 16A, så vil strøm være:
L1 - 16A
L2 - 16A
L3 - 16A
N- 0A

Men ramler L3 ut, så får du
L1 - 16A
L2 - 16A
L3 - 0A
N - 16A
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

automat

Sitat fra: ok67 på mandag 12. oktober 2020, klokken 17:49
Ja, men kva skjer derom du ladar med 16 A trefas på 400 V TN-nett og for bortfall av ein fase...
Det er ein feilsituasjon som bilen bør kunne handtere på forsvarleg vis.
Max strøm N-leder ved TN-nett blir aldri større enn fasestrømmen. Og max strøm får man ved 1-faselast. Ved lik belastning på alle tre faser blir den null.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ok67

Ja, det stemmer vist. Begynner å bli for lenge sidan eg studerte komplekse tal....
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. oktober 2020, klokken 09:55
4mm2 kabel er godkjent for 36A fritt forlagt.

Det gjelder vel ikke i et kjøretøy(?)

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på mandag 12. oktober 2020, klokken 22:00
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. oktober 2020, klokken 09:55
4mm2 kabel er godkjent for 36A fritt forlagt.

Det gjelder vel ikke i et kjøretøy(?)

Det er vel ingen slike krav i kjøretøy så vidt jeg vet. Det var bare et eksempel på at 4mm2 kabel fint kan klare 32A så lenge den ikke ligger isolert. 36A er også for 3G4 kabel, så det er nærføring med en leder til som fører samme strøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Vi brukte 20m 5G4 skjøtekabel for 22 kW lading på tidlige Wave rally.

Ble god varme uttav det, men fungerte helt fint.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 07:10
Det er vel ingen slike krav i kjøretøy så vidt jeg vet. Det var bare et eksempel på at 4mm2 kabel fint kan klare 32A så lenge den ikke ligger isolert.

Du har vel noen kollegaer du kan spørre om hvilke normer som gjelder? Togelektrikere?  Ellers enig i at 4 mm2 kan klare både 36 A og mer under gitte forusetninger. Sjekk ut databladene for Radox 125 f.eks

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA