Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke vits med IT 3fas?

Startet av RAS, mandag 14. september 2020, klokken 10:23

« forrige - neste »

RAS

Skal legge ny asfalt utenfor jobb, skal samtidig sette opp ladeboks for 1 evt 2 elbiler. Har 350A 3x230v IT strøm inn til bygget. Har ikke tenkt å investere i TN transformator til 400V. Ser ikke behovet.
Tenger jeg rett når det da heller ikke er vits å legge annen kabel enn 6mm2 til 1fas 230 32A til ladeboksene? Skal også legge en 2,5mm2 til noe lys av skilt som også evt kan brukes til 10A lading.
Noen som har forslag evt innvendinger?
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

_OE_

Er det eventuelt til 2 biler er vel 3fas lurt og kanskje 3x10+j mm2.? ... Tesla mod 3 kan jo bruke 3 fas

#FTS#

Maxwell_400

Legge ut 3 fas 32A og en enkel fordeling med 10A/16A sikring for lys etc. De to gjenværende fasene kan da brukes til elbilading hvis behov.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Erik Ola Ulvestad

Kjør 'Rema' -metoden:
32A kurs, 3 leder(2+jord) til kvar ladeboks, for 7.4kW.
(Konsulter installatør ang lengde og forlegningsmåte i/på vegg, rør, etc, mtp 100% utnyttelse og kvadrat.)
Dette gir deg:
+Null kompleksitet.
+Full uavhengig drift (i tilfelle feil på master/slave opplegg)
+Fritt valg av ladeboks, også framtidige.

Gjeld det firmabil med kjøremønster som treng påfyll på dagtid?

Er det behov for tilgangskontroll(lås)?



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

pudderjagar

Da er komen ein del biler på markedet no som kan bruke 3 fase 230V lading slek som tesla model 3 og andre. Har du 3 fase der du skal ha ladarane så vil eg sterkt anbefale å legge ut 3 fase.

Kabelen har bare 1 leder mer og da er minimal forskjell i pris.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Erik Ola Ulvestad

#5
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 15. september 2020, klokken 19:34
Da er komen ein del biler på markedet no som kan bruke 3 fase 230V lading slek som tesla model 3 og andre. Har du 3 fase der du skal ha ladarane så vil eg sterkt anbefale å legge ut 3 fase.

Kabelen har bare 1 leder mer og da er minimal forskjell i pris.
Oi, kva modellar er dette? (Tenker då på full symmetrisk trekant 3-fas og ikkje kvasi åpen-trekant/V-kobling.)
(Sorry, litt offtopic, vart nysgjerrig)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Asbjornel

Ja. Model 3 drar symmetrisk. Fikk testet på en kamerats bil. Fikk bekreftet at den fikk dratt 11kW på 230V 3fas.  Så jevnt og fint ut på tibber-appen.
Har inntrykk av at dette varierer veldig fra bil til bil (og til en viss grad ladebokser også) hva som støttes.

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Asbjornel på onsdag 16. september 2020, klokken 08:06
Ja. Model 3 drar symmetrisk. Fikk testet på en kamerats bil. Fikk bekreftet at den fikk dratt 11kW på 230V 3fas.  Så jevnt og fint ut på tibber-appen.
Har inntrykk av at dette varierer veldig fra bil til bil (og til en viss grad ladebokser også) hva som støttes.
Ja, TM3 er kjent. Men det er også den einaste. Forventar at TMY også får det sidan det vel er same platform. Men dette blir ikkje eit satsingsområde for verdens framtidige elbilar. Håpar eg tek feil.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Asbjornel

Det er vel ikke så mange land med IT-nett da. Så det skulle forbause meg også om vi ser dette på mange biler nå som de store markedene blir sultne på elbiler. Men ser vi andre veien. Kan jo utbredelse av TN 11/22kWh lading sette press på sakte oppgradering til TN i eldre bebyggelse dersom det ikke er alt for komplisert. Kanskje en ønsketenkning, men det hadde jo vært greit med bare en type nett i landet. Og da samme som "resten av vår nære verden"

Kanskje man skulle begynne å selge ladetransformatorer på ettermiddagene....

Daniel_0007

Sitat fra: Asbjornel på onsdag 16. september 2020, klokken 12:48
Det er vel ikke så mange land med IT-nett da. Så det skulle forbause meg også om vi ser dette på mange biler nå som de store markedene blir sultne på elbiler. Men ser vi andre veien. Kan jo utbredelse av TN 11/22kWh lading sette press på sakte oppgradering til TN i eldre bebyggelse dersom det ikke er alt for komplisert. Kanskje en ønsketenkning, men det hadde jo vært greit med bare en type nett i landet. Og da samme som "resten av vår nære verden"

Kanskje man skulle begynne å selge ladetransformatorer på ettermiddagene....

Fleste ny bygg er vel tn, bor selv i leilighet fra 2002 og har tn.
Med tanke på at mange eldre bygg med garasje ikke har lyst å investere i el bil ladere så kan ikke se de ønsker kostnadene med å endre til tn. Nå vet jeg ikke hva skal til å endre til tn når man har hus, må vel oppgradere en del på strømmen, kan bli fort ganske dyrt, lettere å bare kjøre en fas 32 ampere så får man ihvertfall 7 kw
Model 3 2019 LR Rwd

Asbjornel

Forsåvidt ser jeg jo at 3,6-7,2kW holder en lang gang for daglig kjøring antakelig til både to og tre biler. Så det er mulig du har rett der ja. Det er nok bare at når man ser at bilen støtter 11 eller mer, så vil man gjerne nå dit hjemme også.

elektrolux

#11
Anbefaler å legge ut 5x6mm2 kabel uansett. Myenergi (Zappi, Eddi, etc) er i gang med å utvikle en 3 fase IT/TN nett til en fase TN nett omformer, som gir alle biler inntil 7,4 kW symmetrisk 3 fase lading. Håpet er at denne er klar i løpet av 2021.

Selv uten denne er det greit å ha 2 ekstra ledere for bruk mot sensor i sikringsskapet.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Å endre etablerte villastrøk til TN har vært diskutert siden ca 1995. Alle forsøk til nå har konkludert med at det blir for dyrt. En aner jo kompleksiteten når alt av (jord)kabel bra fordelingstrafo til det enkelte hus må graves opp og byttes. Alle fordelingsskap må byttes. Kanskje vil en i samme slengen kreve utvendig målerskap. Innvendig vil det trengs ombygging i sikringsskap og kanskje mer. Det avhenger av ev disp fra TN-norm på gammelt anlegg.
So tommelfingerregel kan en anta at endring fra IT til TN tidligst kommer når villane blir revet og ny boligblokk kommer i stedet.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. september 2020, klokken 06:53
Myenergi (Zappi, Eddi, etc) er i gang med å utvikle en 3 fase IT/TN nett til en fase TN nett omformer, som gir alle biler inntil 7,4 kW symmetrisk 3 fase lading. Håpet er at denne er klar i løpet av 2021.
Gull ide! Senker maksstrøm og fordeler symmetrisk.

Men,
Er ikkje dette det same som Zaptech prøvde for Zoe?
Pris?
Fryktar det blir dyrt for eit for smalt bruksområde.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

Koster nok 10 000 NOK. Blir mer avanserte enn Zaptec sin da denne blir dynamisk mot hovedsikringen slik som alt annet fra Myenergi.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA