Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Defekt NiMh-rekke!  (Lest 515 ganger)

RoadRunner

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 698
    • Vis profil
Defekt NiMh-rekke!
« på: ſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 21:28 »
Kjøpte en 2010 NiMh-buddy for et par år siden, men hadde ikke tid til å jobbe med den inntil jula i fjor.
Div. mekaniske feil ble ordnet og jeg tok den i bruk. Før start målte jeg spenningen på alle cellene og fant et par som jeg ville følge med.
Og det viste seg at de ikke holdt samme kapasitet som de andre, selv om jeg "mosjonerte" de med ned/opplading med en pulsar-lader jeg har kjøpt til formålet.

I varmeperioden ble det plutselig bare 13km kjørelengde (var mer enn 60 i vinter). Og for noen uker siden målte jeg negativ spenning over det ene celleparet da jeg kjørte ut av tunet.

Ny rekke ble kjøpt inn fra Buddy Electric og satt inn nå. Ikke rart det var dårlig spenning, det er jo mulig å se inn i 2+2 celler ...

Er god fornøyd med at de avgikk med døden på denne snille måten og ikke slik som Thinken, der all energien ble omsatt til varme og giftig gass mens brannvesenet sto og fulgte med (se link i signaturen).
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2021
MetroBuddy 2011 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

rotor

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 32
  • Tesla Roadster og Byddy eier
    • Vis profil
Sv: Defekt NiMh-rekke!
« Svar #1 på: Tirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 13:41 »
Fint å høre at du fikk gang på bilen.
Jeg har samme problem, har en 2011 M9 med nimh. den er gått over 98000km og den døde også plutselig. hadde normal rekkevidde, men plutselig døde den etter 4km. Etter lading våknet den men døde da etter bare 200 meter .
Batteri 4 var synderen de 2 fremste sellene var rustet hull i bunnen.
Fikk tak i nytt batteri og satte inn men det vil ikke samarbeide med de gamle selv om jeg har avstemt spenningen til samme nivå på alle.
Når jeg så setter den til lading stiger spenningen bare på de gamle batteriene.
Buddy sier de må ha inn bilen for å fikse den, men å sende den fra Bryne til Oslo + fiksing er jeg redd blir for dyrt.
Så nå, Hva nå??

edyrli

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 697
    • Vis profil
Sv: Defekt NiMh-rekke!
« Svar #2 på: Tirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 15:58 »
Hadde ikke disse batteriene 10 års garanti? Ser ut som du gjerne har 1 år igjen av garantien da.
2021 BYD Tang
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

edyrli

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 697
    • Vis profil
Sv: Defekt NiMh-rekke!
« Svar #3 på: Tirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 16:11 »
Hadde ikke disse batteriene 10 års garanti? Ser ut som du gjerne har 1 år igjen av garantien da.

Kom på at Buddy (tidligere Pure Mobility) gikk konkurs på et tidspunkt og nye eiere kom inn. Dermed gikk kanskje garanti ansvaret ut døra også..
2021 BYD Tang
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

RoadRunner

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 698
    • Vis profil
Sv: Defekt NiMh-rekke!
« Svar #4 på: Tirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 16:30 »
Garantien er nok slutt siden firmaet gikk konkurs.

Jeg ser det er vanskelig å få riktig spenning på alle cellene - de gamle ligger med avvik på +/- 0,005V. Den nye rekka med 2x5 celler varierer på +/- 0,01V og kanskje enda litt.

Jeg har lang erfaring med bly, der var det umulig å få toppladet de enkelte "cellene" når jeg satte sammen et batteri fra forskjellige batcher. Der endte jeg opp med 6 ulike 12v ladere for å håndtere topplading, mens jeg praktiserte avbrutt lading med timer på ca95‰ med storladeren. Det settet jeg gjorde denne øvelsen på står fortsatt i bilen og har spenning, selv om den ble parkert for 5 år siden med bare 3km kjørelengde. Andre batterisett med blanding fra flere biler gikk heden i løpet av den første vinteren :-(.

NiMh er ny kjemi for meg. Har forstått at man kan lade bulklading med stor strøm (> 0,5C) men at det er vanskelig å se når det er fulladet. Det skal tåle å få utjeningslading og mener å ha lest at det skjer hver 20 gang laderen plugges til.

Spørsmålet er vel hvordan vi som har mikset celler fra flere biler bør "trimme" cellene og få alle inn på samme spenning...
Har noen erfaringer å dele?
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2021
MetroBuddy 2011 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0