Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mazda MX-30 eller 2019 Hyundai Ioniq

Startet av Oli, søndag 13. september 2020, klokken 13:43

« forrige - neste »

Oli

Hei godtfolk. Jeg har ordna litt på boliglånet og allokerer meg en sum penger til ny(ere) bil. Valget står nå mellom en kliss ny MX-30 og en ca 2019 Hyundai Ioniq. Disse er priset noenlunde likt - Ioniq gjerne en titusenlapp billigere, har noenlunde likt utstyrsnivå (First Edition vs fullt utstyrt Ioniq) og kommer begge med vinterdekk inkl. Ioniq blir da en bruktbil. Hadde egentlig bestemt meg for MX-30 men så var det denne tvilen da.

Ny bil. Mer verditap. Bedre komfort. Kortere rekkevidde. Mer risiko med potensielle barnesykdommer...

Eller en som er veldig godt etablert og sannsynligvis ett av de beste valgene i prisklassen, med litt mer rekkevidde (230-250 for Ioniq vs rundt 200-220 for MX-30) Ioniq ser desidert mindre digg ut, og er sannsynligvis ikke fullt så behagelig å kjøre.

Smertegrensa mi ligger på rundt 260.000. Jeg spør meg til råds. Hva mener folk? Er det andre alternativer? Jeg ønsker ikke å ofte komfort for ren rekkevidde, og derfor er ikke inngangsmodellene av Peugeot e-208 eller e-Corsa så aktuelle. De har jo ikke «ordentlig» ACC en gang... Men på samme tid hadde det vært fint med lengre rekkevidde også, da...

Skal prøvekjøre en Ioniq til uken, og MX-30 den 25. september når den er kommet til forhandler. Kan jo væte svaret blir soleklart etter prøvekjøring....

Carl Anton Stenling

#1
Vi har 2019 Ioniq og er meget fornøyd med den. Valget avhenger kanskje mest av hvorvidt du ser for deg noen langturer i året.

Begge bilene har ikke spesielt stort batteri, men likevel såpass at det holder til rundt 20 mil kjøring før første lading.

Ioniq 2019 hurtiglader omtrent dobbelt så raskt som MX-30. I praksis betyr det at en tur Oslo-Trondheim går rimelig greit med Ioniq 2019, men er en prøvelse for MX-30.

Mellomlange turer, f.eks. Oslo-Hamar, går temmelig problemfritt for begge. Ioniq har sannsynligvis bedre aerodynamikk og kan forventes å ha bedre rekkevidde på motorvei - spesielt hvis fartsgrensen er 100-110 km/t.

MX-30 har en mer oppreist kjørestilling enn Ioniq. Ved mye bykjøring kan dette være en fordel.

Ioniq er forøvrig temmelig behagelig på langkjøring. ACC fungerer godt, men filholderprogramvaren er suboptimal - så du må nok fortsatt styre selv på motorvei. Setene er litt harde, men med god støtte. God kjørestilling for langtur.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Oli

#2
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 13. september 2020, klokken 14:04
Vi har 2019 Ioniq og er meget fornøyd med den. Valget avhenger kanskje mest av hvorvidt du ser for deg noen langturer i året.

Begge bilene har ikke spesielt stort batteri, men likevel såpass at det holder til rundt 20 mil kjøring før første lading.

Ioniq 2019 hurtiglader omtrent dobbelt så raskt som MX-30. I praksis betyr det at en tur Oslo-Trondheim går rimelig greit med Ioniq 2019, men er en prøvelse for MX-30.

Mellomlange turer, f.eks. Oslo-Hamar, går temmelig problemfritt for begge. Ioniq har sannsynligvis bedre aerodynamikk og kan forventes å ha bedre rekkevidde på motorvei - spesielt hvis fartsgrensen er 100-110 km/t.

MX-30 har en mer oppreist kjørestilling enn Ioniq. Ved mye bykjøring kan dette være en fordel.

Ioniq er forøvrig temmelig behagelig på langkjøring. ACC fungerer godt, men filholderprogramvaren er suboptimal - så du må nok fortsatt styre selv på motorvei. Setene er litt harde, men med god støtte. God kjørestilling for langtur.

Gode argumenter. Jeg skulle kanskje nevnt kjøremønsteret mitt, ja. Jeg bor i Stavanger hvilket betyr at «vinter» er nærmest ikke eksisterende. Vi nærmer oss null grader men går sjeldent under. Mye regn, ellers på året, med rundt 8-13 grader mesteparten av tiden. Jeg pendler stort sett til jobb via motorvei (en ca 8 km kjøretur) og tar til tider ut for å besøke familie i Haugesund eller på Jørpeland. Med andre ord kjører jeg sjeldent langt, men bor nært sentrum så det blir litt bykjøring, om enn i en nokså liten by. Det lengste jeg ville vurdert å kjøre før fly ble et foretrukket alternativ er Kristiansand eller Bergen. I følge Google er der snaue 210-230 km til begge disse.

RJK

#3
Ut fra det du skriver nå, bør kanskje en Mazda dekke behovet ditt. Virker som den fysisk er større, og tar mer last, og som CAS sier, er mer "oppreist" og høyere.


Ioniq er relativt lav, og noe som reduserer hvor mye man effektivt får plass til, og jeg tenker det er nok mer avgjørende enn hastighet på hurtiglading og lavt forbruk.


Det er i realiteten bare 2 ting som irriterer meg med Mazdaen, ut fra det lille jeg har sett og lest om den (selv om jeg var på lanseringen), og det er rekkevidde og hurtigladefart. Ellers virker bilen helt flott og er pen både innvendig og utvendig.


Og praktisk erfaring med leie-i3, gjør at jeg ikke synes dørløsningen er dårlig. På mange måter er den helt genial, f.eks. å få med seg større gjenstander i baksetet/gulvet mellom baksete og seteryggene fremme.


Har riktignok ikke satt meg veldig inn i hva den har av assistanse-systemer og komfort-utstyr som ACC og trådløs lading av mobil, så dette bør du nok sjekke ut.


Er Mazda-fan, og hadde høye forhåpninger til denne, og kjører Kona i dag, men var på nippet til å slå til på Ionig men fryktet den lille batteripakken med tanke på faktisk rekkevidde, som har visst seg langt bedre enn man først fryktet.


PS! Synes Kona med litt endring av det ytre (og litt endret innvendig) og rebadging, lett kunne vært solgt som en MX-3 EV.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Carl Anton Stenling

Tror begge bilene vil fungere greit for deg. På turer hvor du må hurtiglade før returen vil Ioniq være litt mer praktisk. Dette må veies opp mot bykjøringsegenskapene.

Som du nevner selv så er det nok også litt forskjell på hvor utprøvde bilene er. Mazda er fersk på elbil og man må ta høyde for litt mer barnesykdommer, men samtidig er Mazda generelt gode på kvalitet. Litt mer bekymringsfullt er det at Mazda satser halvhjertet på elbil, og det kan kanskje gi suboptimale løsninger. Vi har sett dette tidligere fra f.eks. Ford.

Eksempler på problemstillinger som "ferske" elbilprodusenter ofte får: Vanninntrenging i ladeport, feil på kupévarme og 12 V-batteri utlades.
Sier ikke nødvendigvis at Mazda rammes av dette, men samtidig må man nok ta høyde for en læringskurve når første elbilmodellen lanseres fra en produsent.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Pondus1

Har bestilt en MX30, og låner en Ioniq i mellomtiden. Helt grei bil det, men er jo ikke spesielt spennende, verken kjøre- eller utseendemessig. Virker som den flyter endel på styring, lite presis. For min del spiller rekkevidde og hurtiglading liten rolle, så det kunne jeg se bort fra. Mazda er jo kjent for å være blant det mest driftsikre som finnes, så det var et argument for min del. First Edition-versjonen er jo veldig godt utstyrt, og tror ikke det vil være så stor forskjell på verditapet om du eier den en stund.

Ser noen nevner utlading av 12V-batteri, det skjedde på Ioniqen, så det kan tydeligvis skje også erfarne produsenter...

jman76

Med kjapp hurtiglading, kan du egentlig reise "Norge rundt" med Ioniqen hvis det skulle bli et behov. Jeg hadde nok glatt valgt denne muligheten, selv om jeg ser at det ikke er ditt primærbehov. Ioniqen vil nok holde seg rimelig attraktiv på brukmarkedet i mange år fremover.

Så Mazdaen live forrige helg, og synes det er skikkelig synd at ikke Mazda har lagt på i alle fall 10 kwh ekstra og litt kjappere lading, som PSA-bilene nå kommer med. Da hadde den solgt i bøtter og spann.

MX-30 er i mine øyne elbilen med det flotteste designet i dag både innvendig og utvendig, men den blir nok  dessverre en bil for de helt spesielt interesserte. Tror ikke den tar en brøkdel av salget til MG-en.

Pondus1

Dessverre er folk og medier blitt fanatisk opptatt av rekkevidde og lading, når de fleste som spesielt skal ha en bil nr to har plenty rekkevidde i det daglige, og svært sjelden lader utenfor hjemmet.

Jeg velger den bilen jeg syns gir totalt sett mest for pengene, og ikke en som sparer meg en time om jeg en gang skal kjøre Oslo-Bergen. Planlegger å ha den endel år, og vil tro at kjøreopplevelse vil oppveie for et eventuelt marginalt større verditap.

Skjønner ikke de som velger dølle biler fordi rekkeviddemenigheten prediker deres fortreffelighet. Frem til nå har et stort antall klart seg strålende med Leaf, e-Golf og i3 med rundt 200-250 km rekkevidde.

Svk


THE

Sitat fra: Pondus1 på tirsdag 15. september 2020, klokken 13:53
Dessverre er folk og medier blitt fanatisk opptatt av rekkevidde og lading, når de fleste som spesielt skal ha en bil nr to har plenty rekkevidde i det daglige, og svært sjelden lader utenfor hjemmet.

......

Frem til nå har et stort antall klart seg strålende med Leaf, e-Golf og i3 med rundt 200-250 km rekkevidde.

Mange av de som har klart seg utmerket med Leaf, e-Golf og i3 med 200-250 km rekkevidde har byttet til nyere Leaf, e-Golf, i3 eller andre modeller med mye lenger rekkevidde også fordi det gir mer fleksibilitet og er praktisk. Jeg klarte meg (ikke utmerket) med Zoe med 130-190 km rekkevidde i kombinasjon med en dieselbil. Nå klarer jeg meg (stort sett) utmerket med rekkevidde på 400-500 km, og har ikke behov for dieselbilen lenger. Da vi hadde behov for to biler for en del år siden, så ble begge brukt til langturer samtidig av og til, og jeg hadde aldri valgt en nr. 2 bil med kort rekkevidde OG treg hurtiglading samme hvor stilig design buen over panseret eller instrumentpanelet har. Jeg har full forståelse for at andre velger design foran funksjon, men valg av bil er stort sett styrt av behov og iblandet en god slump følelser. Mazda er nok den japsebilen jeg har likt best opp gjennom årene, og jeg har egentlig ingen følelse for Hyundai eller andre koreanske biler, men i valget mellom Ioniq og MX-30 hadde det for min del blitt Ioniq hvis jeg ble tvunget til å velge.

Med trådstarter sitt utgangspunkt om at maksimal lengde for en biltur er 230 km så ville jeg personlig kjøpt en bil jeg kunne kjøre i ett uten ladestopp på en så kort strekning. Med MX-30 kommer man kanskje 20-22 mil fra full til stopp på en fin sommerdag. Med vestlandsvinter med 0+ sludd og vind er nok 130-140 km mer reelt til 0%. For min del vil jeg tro at det blir nødvendig med lading etter ca 120 km, og neste ladestopp etter 90-100 km pga. man lader ikke til mer enn 80% på hurtiglader, og kjører ikke ned til 0%. Da vil en tur på 230 km de verste vinterdagene kreve to ladestopp på tilsammmen minst 45 minutter. Det er mye ekstra tid på en kjøretur som tar tre timer. Noen orker det nok, men jeg velger nok heller en litt kjedeligere bil med gode elbilegenskaper som lang rekkevidde og hurtig lading....
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

saphran

Da velger du en Opel Ampera  ;) Mye mer rekkevidde for pengene (det er pes å måtte lade hele tiden), høyreist og fin å kjøre - og god plass både foran og bak.

Hilsen en som greide seg fint med Leaf 2013 og 2014 med 140-160 km rekkevidde...(kan fås nå for ingenting...) men definitivt er mer glad i Amperaen.

Edison

Er det nokon som har fått køyrd begge desse bilane og kan sei noko om komforten? Eg ha ein Ioniq som eg vurderer å byte ut i ein MX-30. Eg køyrer 2-3 timar dagleg, og hadde difor sett stor pris på betre støydemping. Er Mazdaen så god som enkelte journalistar skal ha det til?
Eg kjem til å sakne Ioniqen på langtur, men betre komfort, skikkelige lykter og app kjem eg til å ha glede av kvar dag. Og så føles det ikkje feil å byte til ein heilt ny bil nesten utan mellomlegg.

Tjomsas

Sitat fra: Edison på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 19:59
Er det nokon som har fått køyrd begge desse bilane og kan sei noko om komforten? Eg ha ein Ioniq som eg vurderer å byte ut i ein MX-30. Eg køyrer 2-3 timar dagleg, og hadde difor sett stor pris på betre støydemping. Er Mazdaen så god som enkelte journalistar skal ha det til?
Eg kjem til å sakne Ioniqen på langtur, men betre komfort, skikkelige lykter og app kjem eg til å ha glede av kvar dag. Og så føles det ikkje feil å byte til ein heilt ny bil nesten utan mellomlegg.

Nå har jeg riktignok ikke kjørt noen av bilene over lang tid, men bare en halvtimes prøvekjøring.

Jeg syns MX-30 er helt overlegen Ioniq på komfort og kjøreegenskaper.

Bmw_Tryne

Sitat fra: Oli på søndag 13. september 2020, klokken 13:43
Hei godtfolk. Jeg har ordna litt på boliglånet og allokerer meg en sum penger til ny(ere) bil. Valget står nå mellom en kliss ny MX-30 og en ca 2019 Hyundai Ionic.

Skal prøvekjøre en Ioniq til uken, og MX-30 den 25. september når den er kommet til forhandler. Kan jo væte svaret blir soleklart etter prøvekjøring....

Så hvordan gikk prøvekjøringen???
Bmw 530i G30

Pondus1

Sitat fra: Edison på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 19:59
Er det nokon som har fått køyrd begge desse bilane og kan sei noko om komforten? Eg ha ein Ioniq som eg vurderer å byte ut i ein MX-30. Eg køyrer 2-3 timar dagleg, og hadde difor sett stor pris på betre støydemping. Er Mazdaen så god som enkelte journalistar skal ha det til?
Eg kjem til å sakne Ioniqen på langtur, men betre komfort, skikkelige lykter og app kjem eg til å ha glede av kvar dag. Og så føles det ikkje feil å byte til ein heilt ny bil nesten utan mellomlegg.

Jeg lånte en Ioniq i noen uker før jeg fikk MX-30. De kan egentlig ikke sammenlignes, helt annen følelse i Mazda. Kjører også et par timer om dagen,og trives godt i den. Ioniq syns jeg var sjelløs og uinspirerende, med helt standard seter. Mazda gir følelsen av å kjøre en større og dyrere bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA