Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger

Startet av Toalmar, søndag 13. september 2020, klokken 11:53

« forrige - neste »

Toalmar

En som koblet EQC sin til en Supercharger i Hermsdorf, Thüringen i Tyskland fikk faktisk ladet.

Ser faktisk ut til at Telsa har åpnet noen ladere rundt om kring i Europa

https://cleantechnica.com/2020/09/13/non-tesla-electric-cars-can-now-charge-for-free-on-some-european-tesla-superchargers/
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

mathis

Det var nylig en programfeil hos Tesla som gjorde at alle biler kunne lade på ladestasjoner fra Tesla. Dette viser jo også at Musk i teorien kan åpne opp om de hadde ønsket. Det står kun på vilje. Tidligere har det vel vært pekt fra Tesla mot at de ulike produsentene har blokkert.. det stemmer tydeligvis ikke.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Toalmar

Hvem vet hva Herr Musk vil gjøre med sine ladestasjoner om 1 år, 2 år eller 5 år?
Han har muligheten til  åpne opp for alle andre til å lade på sine Suc om han ønsker.
Helt sikkert til en høyere pris enn de med Tesla, men antagelig under f. eks Ionity.
Det vil være noen utfordringer, så som ladeport plassering, antall ladebåser som vil bli tilgjengelig for de andre og hvordan de skal få tilgang.
En mulighet er at de kommer med en annen utgave av sine ladestasjoner med lengre kabler og en tilpasset mulighet for betaling via kort, app eller annen løsning. Han har alle muligheter til å bruke muligheten til å bytte ut noen av sine gamle ladestasjoner med en type som kan brukes for andre.
Dette er vel dessverre bare en ønsketenking og ikke noe som er realistisk dessverre.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Øyvind.h

#3
Sitat fra: mathis på tirsdag 15. september 2020, klokken 20:38
Det står kun på vilje. Tidligere har det vel vært pekt fra Tesla mot at de ulike produsentene har blokkert.. det stemmer tydeligvis ikke.
Joda, det stemmer det. Tesla har gått åpent ut og tilbudt tilgang til nettverket flere ganger. Der det stopper er de andre produsentenes vilje til å bidra økonomisk med drift og vedlikehold. Pluggen fungerer jo i praksis nå som Tesla har byttet til CCS. Jeg tror ikke Tesla noen gang har kommunisert at samarbeidspartnerne blokkerer lademulighet. Men - tidligere hadde jo Tesla en plugg som ikke fulgte standard, så jeg kan forstå at de andre bilprodusentene var motvillige til å bygge noe som ikke er standardisert. Og selv om pluggen var mindre og smartere, er den nok ikke helt egnet for fremtidens effekter slik CCS er med sine to store DC pinner.

Det BMW, Ford, Mercedes, Audi, VW og Porsche gjorde isteden var å gå sammen om Ionity. Et gigantisk samarbeid, backet av 400? millioner kroner i midler fra EU hadde potensialet til å bli noe klasseledende. Foreløpig ser det ikke helt slik ut må jeg si. Men - det funker helt greit i praksis.
De valgte heller å gå sammen om Ionity.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nosi1202

#4
Det burde snart bli mulig å legge inn kortdetaljer i bilens app eller tilsvarende på alle merker slik at man kan plugge i laderen og bli trukket direkte uavhengig av hvor man lader. Dagens system med brikker og apper etc. er jo helt ubrukelig

Og når man slutter å bygge elbiler på fossile plattformer er det vel håp om at ladeluka flytter seg til venstre side bak. Det er forståelig at man vil stå vekk fra trafikken for å etterfylle bensin langs veien av sikkerhetshensyn, men det er irriterende å gå rundt bilen for å sette i laderen
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Grosor

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. september 2020, klokken 09:21
Sitat fra: mathis på tirsdag 15. september 2020, klokken 20:38
Det står kun på vilje. Tidligere har det vel vært pekt fra Tesla mot at de ulike produsentene har blokkert.. det stemmer tydeligvis ikke.
Joda, det stemmer det. Tesla har gått åpent ut og tilbudt tilgang til nettverket flere ganger. Der det stopper er de andre produsentenes vilje til å bidra økonomisk med drift og vedlikehold. Pluggen fungerer jo i praksis nå som Tesla har byttet til CCS. Jeg tror ikke Tesla noen gang har kommunisert at samarbeidspartnerne blokkerer lademulighet. Men - tidligere hadde jo Tesla en plugg som ikke fulgte standard, så jeg kan forstå at de andre bilprodusentene var motvillige til å bygge noe som ikke er standardisert. Og selv om pluggen var mindre og smartere, er den nok ikke helt egnet for fremtidens effekter slik CCS er med sine to store DC pinner.

Det BMW, Ford, Mercedes, Audi, VW og Porsche gjorde isteden var å gå sammen om Ionity. Et gigantisk samarbeid, backet av 400? millioner kroner i midler fra EU hadde potensialet til å bli noe klasseledende. Foreløpig ser det ikke helt slik ut må jeg si. Men - det funker helt greit i praksis.
De valgte heller å gå sammen om Ionity.

Det er vel ikke nødvendigvis slik at andre bilfabrikanter må kjøpe seg tilgang til nettverket? Det er jo et hav av aktører som har etablert seg på egenhånd uten støtte fra fabrikkene? Det tekniske fungerer jo åpenbart og det synes jo klart at Tesla om de ønsker nærmest over natten kan bli en ladeoperatør på lik linje med Ionity og resten.

I praksis representerer det en relativt stor endring i Teslas forretningsmodell og det spørs om det er hensiktsmessig eller ei. Det er mulig det er en del uutnyttet kapasitet i nettverket deres som gjerne kan sees på som en tapt inntekt.

Når det kommer til enkelhet i start av lading trodde jeg Mercedes var fremst av "de andre" ved at man kan starte lading fra MBUX, men det er vel kanskje fortsatt like greit å gjøre det med RFID når man likevel må ut for å plugge inn...

turfsurf

Sitat fra: nosi1202 på onsdag 16. september 2020, klokken 09:30
Det burde snart bli mulig å legge inn kortdetaljer i bilens app eller tilsvarende på alle merker slik at man kan plugge i laderen og bli trukket direkte uavhengig av hvor man lader.
Dette er jo Porsche allerede i gang med å teste sammen med Ionity. Så det kommer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thomas Parsli

Tesla har bygd hurtigladenettverket (infrastruktur) for å selge biler.

De har bygd flere superhurtigladere enn noen andre -og utformet ladeprosessen (tilkobling og betaling) på en måte ingen andre har klart.

Hvorfor i all verden skal de bytte ut en unik fordel, bare for å kunne tjene litt på hurtiglading?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amatøren

Sitat fra: nosi1202 på onsdag 16. september 2020, klokken 09:30
Det burde snart bli mulig å legge inn kortdetaljer i bilens app eller tilsvarende på alle merker slik at man kan plugge i laderen og bli trukket direkte uavhengig av hvor man lader.

Fastned har det allerede.

Eneste bilen det ikke fungerer på er e-tron i følge deres nettsite. Selv gamle e-Golfer kan benytte Autocharge ("Plug&Charge").
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Marzo

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 16. september 2020, klokken 10:52
Tesla har bygd hurtigladenettverket (infrastruktur) for å selge biler.

De har bygd flere superhurtigladere enn noen andre -og utformet ladeprosessen (tilkobling og betaling) på en måte ingen andre har klart.

Hvorfor i all verden skal de bytte ut en unik fordel, bare for å kunne tjene litt på hurtiglading?

For å hjelpe verden med å bli elektrisk?
Du vet miljø å sånn...

Eller glemmer du hvor mye subsidier Tesla får for å klare å selge bilene sine?
Både i Norge og resten av verden.
Tesla hadde aldri eksistert uten de fordelene.

Øyvind.h

Sitat fra: Grosor på onsdag 16. september 2020, klokken 10:39
Det er vel ikke nødvendigvis slik at andre bilfabrikanter må kjøpe seg tilgang til nettverket? Det er jo et hav av aktører som har etablert seg på egenhånd uten støtte fra fabrikkene? Det tekniske fungerer jo åpenbart og det synes jo klart at Tesla om de ønsker nærmest over natten kan bli en ladeoperatør på lik linje med Ionity og resten.
Historisk er nettverket er bygget med investering fra eksisterende kunder. Dvs eiere av Tesla har betalt en andel av bilens pris for tilgang til og bruk av nettverket. Det gjenspeiles i en svært lav kWh pris.
For å unngå diskriminering medfører dette at eiere av andre merker måtte betalt en inngangspris (kanskje 10-20.000,-) og deretter får de samme kWh pris som eiere av Tesla.
Tesla kunne alternativt priset kWh vesentlig høyere for eiere av andre merker, men da har de to forskjellige betalingsmodeller avhengig av om bilen er fra deres merke eller ei. Litt usikker på om det er OK.

Ved å kreve at bilprodusentene bidrar til drift og vedlikehold må bilprodusentene i praksis legge dette på bilprisen, slik Tesla selv gjør. I en situasjon hvor bruken er ganske lav og sporadisk er dette eneste farbare vei for å sikre at en får et stort og dekkende nettverk, med stasjoner også på lite trafikkerte ruter. Noen lokasjoner vil aldri bli økonomisk forsvarlig å drifte, men det dekkes gjennom kjøp av tilgang til nettet og ikke kjøp av tilgang til en enkelt lader.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nosi1202

Sitat fra: Amatøren på onsdag 16. september 2020, klokken 10:54
Sitat fra: nosi1202 på onsdag 16. september 2020, klokken 09:30
Det burde snart bli mulig å legge inn kortdetaljer i bilens app eller tilsvarende på alle merker slik at man kan plugge i laderen og bli trukket direkte uavhengig av hvor man lader.

Fastned har det allerede.

Eneste bilen det ikke fungerer på er e-tron i følge deres nettsite. Selv gamle e-Golfer kan benytte Autocharge ("Plug&Charge").

Ja, men da er du låst til en leverandør. Regner med at det kommer etter hvert, men enn så lenge oppleves det unødvendig tungvint og et skritt tilbake sammenlignet med å fylle bensin. Når det er sagt er det et stort skritt i riktig retning å ha full tank hjemme hver dag. Og for min del foregår 99% av ladinga der, så problemet er ikke veldig stort.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Amatøren

Sitat fra: nosi1202 på onsdag 16. september 2020, klokken 11:17
Ja, men da er du låst til en leverandør.

Hva mener du med det?

Ionity er på vei med tilsvarende løsning så det kommer fler. Det er ikke slik at registrerer man seg hos Fastned så går det ikke hos andre senere.

Det er heller det at etablerte ledeoperatører har 'sovet i timen' og ikke fått det på plass før.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

hELgenen

Samme tema har vel vært oppe i forskjellige tråder her inne.

Men EU arbeider nå med å innføre et felles krav til alle ladestasjoner som i praksis vil gjøre det mulig å lade f.eks EQC på ladere tilknyttet Tesla sitt ladenettverk (SC)

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12251-Low-emission-vehicles-improving-the-EU-s-refuelling-recharging-infrastructure

Det er ute på høring nå - så får vi se hvor det ender.
Jeg mener personlig dette er fornuftig - man kan ikke fortsette med å tapetsere veiene med ladestasjoner fra alle mulige selskap som kun skal levere strøm til egne biler - det går bare ikke over tid.
Så krav til utforming og ladmulighet for alle merker - kommer nok til Tesla sine stasjoner også.
Hva de skal ta betalt for å bruke stasjonene - ja si det blir spennende å se.
I bunn og grunn er mange "selvforsynt" med den ladingen man trenger i hverdagen - så det reelle behovet for ladestasjoner er egentlig ikke så skyhøyt. I alle fall tror ikke jeg det blir like mye trafikk på disse som det historisk sett har vært på bensinstasjoner nettopp av den grunn at det meste man trenger - det tar man å lader opp hjemme.

Videre så forstår jeg at CCS protokollen støtter kommunikasjon som forteller i alle fall MAC adressen til bilen - hvor sikker denne er for identifikasjon vet jeg ikke (MAC spoofing er lett på pc), men at man skal kunne gjøre det enklere å lade på alle stasjoner - litt "Tesla like" - det bør det definitivt være mulighet for.
En enkel ide er at alle stasjoner kommuniserer med en server som knytter MAC opp mot eier og sender en "bank-id" melding til kundens mobil når denne kobler til laderen - hvor på eieren bare skriver inn sitt personlige passord og ladingen starter. Så enkelt burde det kunne gjøres på alle stasjoner.....Dvs. så lenge nettverket er oppe - men når det er nede så må man kanskje ty til andre løsninger......Jeg vet ikke, men Tesla sin måte lade på er i alle fall genialt enkelt - slik bør det bli for alle

mathis

Denne problemstillingen har jeg diskutert opp til flere ganger med kompiser som er svært aktive medlem i "Tesla menigheten". De har hele tiden sagt at Elon Musk har pekt på andre bilprodusenter når spørsmålet har dukket opp mtp hvorfor ladenettverket ikke er tilgjengelig for andre. Hvor jeg på andre siden har hele tiden sagt at Musk kan åpne nettverket sitt om han ønsker det. Andre bilmerker må ikke gjøre noe "oppdateringer" på sin side. Hvor vi så langt aldri har blitt enig om akkurat den biten. Vel, inntil nå. For på bakgrunn av den feilen som ble oppdaget ser vi jo at dette kun handler om software. På Tesla sin side.

En skal ikke være et geni for å forstå at ladenettverket til Tesla har en svært høy verdi for nettopp det å velge Tesla. Det er ingen som har kommet like langt på dette område. De har fått et så stort forsprang at slik ting er i dag vil det også være vanskelig å ta de igjen. Så jeg forstår veldig godt at Musk er forsiktig med hva de gjør her. På en annen side har Musk et potensiale til å faktisk tjene penger på andre bilmerker. Det er bare å si at skal du lade med noe annet enn Tesla, ja så koster det mer. Dette ville jeg synes var helt greit. Synes også det er veldig bra at det kommer noen reguleringer på lading. For i dag er det fritt vilt og svært lite brukervennlig for kunden.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA