Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger

Startet av Toalmar, søndag 13. september 2020, klokken 11:53

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: mathis på torsdag 17. september 2020, klokken 08:58
Denne problemstillingen har jeg diskutert opp til flere ganger med kompiser som er svært aktive medlem i "Tesla menigheten". De har hele tiden sagt at Elon Musk har pekt på andre bilprodusenter når spørsmålet har dukket opp mtp hvorfor ladenettverket ikke er tilgjengelig for andre. Hvor jeg på andre siden har hele tiden sagt at Musk kan åpne nettverket sitt om han ønsker det. Andre bilmerker må ikke gjøre noe "oppdateringer" på sin side. Hvor vi så langt aldri har blitt enig om akkurat den biten. Vel, inntil nå. For på bakgrunn av den feilen som ble oppdaget ser vi jo at dette kun handler om software. På Tesla sin side.

Det vi har sett nå er at kommunikasjon kan fungere. Det er det eneste. Teslas ladenettverk er i all hovedsak utformet for biler med ladeport på venstre side bak. Hva Tesla nøyaktig har stilt som krav overfor andre produsenter vet ingen, men det er naturlig at Tesla krever en viss innsikt i batteri- og lading hos produsentene. Det trengs for å sikre god utnyttelse av nettverket og god kontroll på bruk. I tillegg ønsker Tesla at det skal være svært enkelt å lade, så det krever nok noe på sw siden mtp oversikt over lademuligheter i bilen.
Men det viktigste er nok de fysiske forholdene. Nettverket er bygget for ladeport venstre side bak. Det måtte nok produsentene føye seg etter. I tillegg til å ta del av investeringskost osv.
Slik nettverket er lagt opp nå kan ikke biler med ladeport på høyre side lade der. Da blokkerer de to ladere. EQC eksempelvis kan ikke bruke nettverket, for den er ikke fysisk tilpasset layouten på laderne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marzo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. september 2020, klokken 09:59
Det vi har sett nå er at kommunikasjon kan fungere. Det er det eneste. Teslas ladenettverk er i all hovedsak utformet for biler med ladeport på venstre side bak. Hva Tesla nøyaktig har stilt som krav overfor andre produsenter vet ingen, men det er naturlig at Tesla krever en viss innsikt i batteri- og lading hos produsentene. Det trengs for å sikre god utnyttelse av nettverket og god kontroll på bruk. I tillegg ønsker Tesla at det skal være svært enkelt å lade, så det krever nok noe på sw siden mtp oversikt over lademuligheter i bilen.
Men det viktigste er nok de fysiske forholdene. Nettverket er bygget for ladeport venstre side bak. Det måtte nok produsentene føye seg etter. I tillegg til å ta del av investeringskost osv.
Slik nettverket er lagt opp nå kan ikke biler med ladeport på høyre side lade der. Da blokkerer de to ladere. EQC eksempelvis kan ikke bruke nettverket, for den er ikke fysisk tilpasset layouten på laderne.

Så med lengre kabel og en app ville Tesla kunnet selge tjenestene sine til andre aktører.

Jeg synes du undergraver Tesla sine evner her.
Jeg er litt mer overbevist om at Tesla er i stand til å få til en god løsning hvis de bare vil.
De er ikke så hjelpesløse som du vil ha det til.

Øyvind.h

Sitat fra: Marzo på torsdag 17. september 2020, klokken 11:27
Jeg synes du undergraver Tesla sine evner her.
Jeg er litt mer overbevist om at Tesla er i stand til å få til en god løsning hvis de bare vil.
De er ikke så hjelpesløse som du vil ha det til.
Igjen leser du innleggene med verst tenkelig mening og ilegger meg meninger jeg ikke har. En kan hive plaster på alt om en vil, men det gir ikke gode og varige løsninger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marzo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. september 2020, klokken 12:08
Sitat fra: Marzo på torsdag 17. september 2020, klokken 11:27
Jeg synes du undergraver Tesla sine evner her.
Jeg er litt mer overbevist om at Tesla er i stand til å få til en god løsning hvis de bare vil.
De er ikke så hjelpesløse som du vil ha det til.
Igjen leser du innleggene med verst tenkelig mening og ilegger meg meninger jeg ikke har. En kan hive plaster på alt om en vil, men det gir ikke gode og varige løsninger.

Det er da mulig å få det mye verre om man hadde ønsket det  :P

Enig i at det ikke er en optimal løsning, men hvis Tesla skulle bli pålagt å åpne opp så ville det vært en enkel vei til mål. Akkurat som med CCS adapteret...

nosi1202

Sitat fra: Amatøren på onsdag 16. september 2020, klokken 11:47
Sitat fra: nosi1202 på onsdag 16. september 2020, klokken 11:17
Ja, men da er du låst til en leverandør.

Hva mener du med det?

Ionity er på vei med tilsvarende løsning så det kommer fler. Det er ikke slik at registrerer man seg hos Fastned så går det ikke hos andre senere.

Det er heller det at etablerte ledeoperatører har 'sovet i timen' og ikke fått det på plass før.

Med det mener jeg at jeg må drive å registrere meg her og der. Fastned er så vidt jeg vet en av mange leverandører. Jeg vil legge inn kortdetaljene i min bil og at den skal "snakke" med laderen uavhengig av om det er Fastned, BKK, Grønn kontakt eller andre. 
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

boppus

Sitat fra: nosi1202 på torsdag 17. september 2020, klokken 14:14
Med det mener jeg at jeg må drive å registrere meg her og der. Fastned er så vidt jeg vet en av mange leverandører. Jeg vil legge inn kortdetaljene i min bil og at den skal "snakke" med laderen uavhengig av om det er Fastned, BKK, Grønn kontakt eller andre.
Dersom jeg er kriminell bygger jeg en ladestolpe og setter opp ved en pølsebod. Du kobler til, og siden du har gitt fra deg alle nødvendige kortdetaljer leser jeg disse. Du finner etterhvert ut at ladestolpen ikke fungerer og reiser videre, men tyveriet har skjedd. Søkt?

Poenget mitt er at selv om det du beskriver låter fint tror jeg bransjen gjør lurt i å skynde seg sakte.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

turfsurf

Sitat fra: mathis på torsdag 17. september 2020, klokken 08:58
Andre bilmerker må ikke gjøre noe "oppdateringer" på sin side. Hvor vi så langt aldri har blitt enig om akkurat den biten. Vel, inntil nå. For på bakgrunn av den feilen som ble oppdaget ser vi jo at dette kun handler om software. På Tesla sin side.


Legg merke til at dette kun gjelder SuCv3 som det foreløpig er ganske mange av. Og så er det jo ett spørsmål om betaling da, i tillegg til fysiske begrensninger...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nosi1202

Sitat fra: boppus på torsdag 17. september 2020, klokken 14:31
Sitat fra: nosi1202 på torsdag 17. september 2020, klokken 14:14
Med det mener jeg at jeg må drive å registrere meg her og der. Fastned er så vidt jeg vet en av mange leverandører. Jeg vil legge inn kortdetaljene i min bil og at den skal "snakke" med laderen uavhengig av om det er Fastned, BKK, Grønn kontakt eller andre.
Dersom jeg er kriminell bygger jeg en ladestolpe og setter opp ved en pølsebod. Du kobler til, og siden du har gitt fra deg alle nødvendige kortdetaljer leser jeg disse. Du finner etterhvert ut at ladestolpen ikke fungerer og reiser videre, men tyveriet har skjedd. Søkt?

Poenget mitt er at selv om det du beskriver låter fint tror jeg bransjen gjør lurt i å skynde seg sakte.

Derfor legger jeg inn mastercard og får det dekket 8)
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

OlaM

Sitat fra: boppus på torsdag 17. september 2020, klokken 14:31
Dersom jeg er kriminell bygger jeg en ladestolpe og setter opp ved en pølsebod. Du kobler til, og siden du har gitt fra deg alle nødvendige kortdetaljer leser jeg disse. Du finner etterhvert ut at ladestolpen ikke fungerer og reiser videre, men tyveriet har skjedd. Søkt?

Poenget mitt er at selv om det du beskriver låter fint tror jeg bransjen gjør lurt i å skynde seg sakte.

Ja det er søkt. Tyven vil jo bare i beste fall kunne lese ut et langt tall som ikke betyr noe som helst, og kanskje ikke det heller siden han på sin side må kunne dekryptere tallet. Kortdetaljene ligger jo ikke i bilen, de ligger på en beskyttet server i skyen. Hvis tyven får tilgang dit så har du et kjempestort problem, men det gjelder jo all kortbruk i både fysisk butikk og på nett. Dette prøver forresten tyver i av nasjonalstat-kaliber hver dag, hele dagen.

Det er lett å se problemer, f.eks. hva hvis noen tar seg bryderiet med å forfalske et bilskilt for å svindle til seg et par hundringser i gratis parkering med skiltgjenkjenning? Så viser det seg i praksis at det ikke er et problem.

Brukeropplevelsen jeg ønsker meg er omtrent sånn, med litt teknisk spekulering.


  • Plugg i bilen, lading begynner så raskt som mulig.
  • Laderen gir bort inntil 2 minutter gratis strøm mens den autentiserer, for å gi best mulig opplevelse.
  • Får et varsel om "lading startet" fra appen der jeg administrerer lading og kort, den viser kW, %, pris, osv. Ladingen kan stoppes fra bilen, så appen trengs ikke til vanlig.
  • Hvis laderen selv er offline gir den bort strøm, lagrer IDene og satser på å få sendt det inn senere, slik som "reserveløsning" på kredittkort.
  • En gang i blant må jeg autentisere kortet med å bruke fingeravtrykk/passord i appen. Dette har en viss tidsmargin sånn at ladingen ikke stopper midt i pølsekøen.
  • En av/på bryter i appen lar meg slå av og på kortet enkelt og greit, hvis f.eks. noen låner bilen og betaler selv.
  • Den samme appen og kortkoblingen brukes på alle CCS-ladere. Det er konsortiumet som har spleiset på den, den finansieres med en andel av inntektene. Medlemmene må oppfylle visse rimelige tekniske krav for å bli med, men de trenger ikke å utvikle noe programvare. En bensinstasjonseier kan bli en uavhengig ladetilbyder bare ved å få installert maskinvaren og registrert en tilbyderkonto. Useriøse aktører blir selvsagt tuppet ut med et tastetrykk.

Alle disse punktene er teknisk sett helt trivielle, bortsett fra den siste som er en fullstendig urealistisk organisatorisk utopi.  :laugh:

Ja, bransjen burde skynde seg sakte, men det får da være måte på skilpaddetempo. Tesla sine superladere er 8 år gamle, CCS har ennå ikke matchet totalopplevelsen, med hederlig unntak av Fastned hvis du er en nederlender som er mye på farten.
'21 3LR

turfsurf

Registreringsproblematikken kan løses med at man registrerer seg hos bilprodusent, og så har de avtaler med de enkelte ladeoperatørene. Litt som det er på gang med i dag, bare at det bør gjøres via ett sentralt register. Dvs man har ladestasjons operatører (Ionity, bkk, GK osv), og virtuelle tilbydere (Audi, Tesla, BMW osv). I tillegg kan man ha frittstående tilbydere som PlugSurfing som kan konkurere på pris osv.

Dette kan enkelt reguleres som krav til operatører og tilbydere, og teknisk er det helt uproblematisk. Vil omtrent fungere som strømmarkedet i dag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. september 2020, klokken 09:23
Registreringsproblematikken kan løses med at man registrerer seg hos bilprodusent, og så har de avtaler med de enkelte ladeoperatørene. Litt som det er på gang med i dag, bare at det bør gjøres via ett sentralt register. Dvs man har ladestasjons operatører (Ionity, bkk, GK osv), og virtuelle tilbydere (Audi, Tesla, BMW osv). I tillegg kan man ha frittstående tilbydere som PlugSurfing som kan konkurere på pris osv.

Dette kan enkelt reguleres som krav til operatører og tilbydere, og teknisk er det helt uproblematisk. Vil omtrent fungere som strømmarkedet i dag.

Registrering kan jo fungere som på Fastned i dag. Laderen vil jo ha støtte for starting via app, SMS, RFID etc slik som de har i dag, plug&pay vil være i tillegg. Når du har en aktiv ladesesjon gående, så velger du bare "lagre denne bilen". Neste gang du plugger i er den klar.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på lørdag 19. september 2020, klokken 09:33

Registrering kan jo fungere som på Fastned i dag. Laderen vil jo ha støtte for starting via app, SMS, RFID etc slik som de har i dag, plug&pay vil være i tillegg. Når du har en aktiv ladesesjon gående, så velger du bare "lagre denne bilen". Neste gang du plugger i er den klar.
Det man ønsker er jo å registrere seg en gang, og legge inn betalingsmiddel en gang. Ser ikke hvordan du skal oppnå dette slik du beskriver det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. september 2020, klokken 09:46
Sitat fra: OlaM på lørdag 19. september 2020, klokken 09:33

Registrering kan jo fungere som på Fastned i dag. Laderen vil jo ha støtte for starting via app, SMS, RFID etc slik som de har i dag, plug&pay vil være i tillegg. Når du har en aktiv ladesesjon gående, så velger du bare "lagre denne bilen". Neste gang du plugger i er den klar.
Det man ønsker er jo å registrere seg en gang, og legge inn betalingsmiddel en gang. Ser ikke hvordan du skal oppnå dette slik du beskriver det.

Like lett som noe som helst annet. Enten ved at du må åpne "hovedappen" for CCS når du er tilkoblet og at Fastned sender bil-IDen inn dit, eller at Fastned sin app gjør koblingen for deg og sender den videre sentralt slik at den blir tilgjengelig andre steder. På samme måte som du kan legge inn din betalingsinformasjon til Klarna i en nettbutikk og så er den tilgjengelig senere når du handler i en annen.
'21 3LR

nosi1202

Jeg vil sette i laderen og voila. Ikke åpne apper og styr.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Amatøren

Alle vil det, nosi1202.

Bortsett fra Tesla, så er det bare Fastned som har gått orden på det.

At på til har ikke Audi fått orden på CCS protokollen i e-tron, så det virker ikke på den. Derimot så aksepterer Fastned gamle e-Golfer.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA