Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FSD

Startet av jokke, søndag 13. september 2020, klokken 09:53

« forrige - neste »

jokke

Hadde EAP på forrige X og kjøpte FSD i etterkant.
Syntes ikke  jeg ikke fikk noe igjen for det den gangen.
Har model 3 med standard AP nå, og lurer på om FSD er verdt det i dag?

Motorwatt

Sitat fra: jokke på søndag 13. september 2020, klokken 09:53
Hadde EAP på forrige X og kjøpte FSD i etterkant.
Syntes ikke  jeg ikke fikk noe igjen for det den gangen.
Har model 3 med standard AP nå, og lurer på om FSD er verdt det i dag?
Det må du nok avgjøre selv. For noen er svaret et klart ja, og for andre det motsatte. Burde være nok informasjon her for å kunne ta avgjørelsen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

Jeg er i samme situasjon som deg, jokke. Hadde X75D med EAP - og var veldig fornøyd med det, selv om jeg ikke kjøpte FSD.

Det jeg savner nå er kun det å aktivere filskifte ved blinking (NoA) i min TM3 LR. Ellers er FSD-visualiseringen på plass, så det er jo spennende, men p.t. gir det ikke noe konkret funksjonalitet. Jeg velger i alle fall å avvente med å betale for FSD inntil jeg vet nye funksjoner faktisk virker i Norge.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

knegg

Eneste jeg savner på min er å kunne bruke summon i garasjer når bilen har blitt parkert inne. Skulle ønske jeg kunne kjøpe kun den.
2020 Model 3

Smurfboy

I mine øyne, ikke verdt 75.000

ladov

Klarer Tesla rundkjøringer nå? Prøvde navigate on autopilot* for første gang i helga men feiget ut i det jeg nærmet meg rundkjøringene..

*TM3 med HW2.5 og 2020.32.5. 3 uproblematiske mil opp Lågendalen, var kun ett tilfelle av noe som *kanskje* var fantombremsing men like gjerne vinddrag fra motgående bil..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Motorwatt

#6
EM har sagt at den med tiden skal kunne klare rundkjøringer, men det kan ta opptil et år. Her er svaret på spørsmålet om rundkjøringer:

14. august 2020:
Not perfectly at first, but yes. Will take maybe a year or so to get really good at roundabouts worldwide. The world has a zillion weird corner cases.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ladov

Takk! Da slipper jeg å føle meg feig, jeg var bare fornuftig. :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Toalmar

Nå har ikke jeg Tesla for tiden, men jeg hadde ikke brent av ca 75' på FSD, da hadde jeg heller solgt bilen og kjøpt en tilsvarende med FSD. Spesielt om jeg hadde en noe eldre S eller X, da hadde jeg fått en nyere bil også
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Contango

Sitat fra: knegg på søndag 13. september 2020, klokken 11:59
Eneste jeg savner på min er å kunne bruke summon i garasjer når bilen har blitt parkert inne. Skulle ønske jeg kunne kjøpe kun den.
Mulig Summon har blitt bedre nå, men den utgaven jeg hadde på forrige bil var så ubrukelig at jeg like gjerne ville krabbet inn via bagasjerommet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

mabahj

Jeg har hatt FSD i 6 måneder og slik den er nå, er den ikke verd en brøkdel av prisen, kanskje mest på grunn av reguleringene. De tingene som fungerer nå, de er artige, men ikke stort mer.

Mine personlige erfaringer:

* "Auto Lane Change" krever at jeg både må skru på blinklys og nappe i rattet. Da er halve jobben allerede gjort. Det er en litt artig funksjon men ikke stort mer.
* "Smart Summon" krever at jeg må stå rett ved siden av bilen. Da forsvinner hele poenget.
* "Summon" krever også at jeg står rett ved siden av bilen, mens jeg venter på at telefonen/appen skal koble seg til, noe den får til 50% av gangene. Det er mye raskere å bare sette seg i bilen og kjøre selv. Og selv i et trangt parkeringshus får jeg alltids smøget meg inn og ut, så jeg har dessverre aldri hatt _bruk_ for funksjonen, selv om jeg gjerne vil. Litt også fordi jeg har ingen planer om å fikle i 3 minutter med Summon mens jeg blokkerer trafikken i et travelt parkeringshus.
* Autoparkering er også "artig" men mye tregere enn å bare gjøre det selv.
* Det eneste Navigate by Autopilot gjør helt automatisk, er å ta av fra motorveien. Forrige gang jeg prøvde var den på vei inn i en busslomme. Stort sett funker det, men det er vel mest beregnet på land med store motorveisystemer som møtes i enorme trafikkmaskiner. I Norge er det ikke mye slikt.

Så spørsmålet er om du tror de på et tidspunkt FSD til å fungere og en, ikke minst, om de får til en fornuftig tilpasning til reguleringene (eller endrede regler).

Og til slutt - jeg tror ikke det er et "lurt kjøp" som blir verd penga, selv om jeg selvfølgelig håper jeg tar feil. FSD kjøpte jeg for gøy, med en 40-årskrise-unnskyldning, fordi jeg er en nysgjerrig teknologi-geek.

ladov

Stort sett enig i det bortsett fra at jeg faktisk har kunne bruke summon til noe fornuftig ved et par anledninger. Den ene gangen hadde jeg kommet i skade for å parkere rett over en gjørmeflekk og kunne rygge bilen vekk så jeg ikke dro med meg søle inn. Den andre gangen var det noe som brukte fra et av hjulene så jeg brukte summon for å kjøre bilen frem og tilbake for å identifisere lyden(liten stein mellom bremseskive og varmeskjold)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Sulle

Summon virker mye bedre på M3 enn på S og X. Vår S mister kontakten med nøkkelen for et godt ord ... Regner med at det er likt for X også, men det har jeg ikke prøvd selv. På 3-eren virker det som regel hver gang.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

DeepFu

#13
Har TM3 med FSD, og hadde glatt byttet bort FSD mot hengerfeste. (Hentet min ut en måned for tidlig...) Har bestilt TMY uten FSD. Basert på utviklingstakten siste 18 måneder ser jeg ingen nytte i det nærmeste 5-10 år.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Contango

Det er vel et bitte lite signal om at FSD ikke er noe røverkjøp når EAP (med mesteparten av FSD funksjonene) nå kommer til under halve prisen. Hadde EAP funksjonene faktisk virket etter hensikten skulle jeg vurdert det. Men det gjør de jo ikke. Jeg bruker AP en god del og synes det fungerer OK - men alt for mange funksjonsfeil fremdeles. EAP funksjonene er jo bortimot ubrukelige i praksis mens FSD funksjonene knapt er i Alpha modus. Og dette skal de ha titalls tusen for? Og bilene skal kjøre av seg selv i taxi modus hvert øyeblikk? Synes det er langt mer religion enn vitenskap.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA