Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)

Startet av kodax, søndag 13. september 2020, klokken 09:40

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Var vel gjerne her dette burde stå:

Det er ikke Tesla sin skyld at ikke andre bilprodusenter lar sine bileiere lade på Tesla-stasjoner. Det er fordi de andre bilfabrikantene ikke har ønsket at det skal bli for lukrativt med elbil. De andre har måttet ta hensyn til salg av bensinbiler. Tesla har flere ganger tilbudt gode avtaler, og til en rimelig kostnad, men de andre har ikke vært interessert. Så da legger vi den død :-) Bør vel heller diskutere hvor lang tid det tar før de andre prøver å selge elbiler fremfor bensinbiler, men det skillet begynner vi gjerne å nærme oss. Så langt har forhandlere fått mye mer penger fra produsentene for å selge bensinbiler enn elbiler (ref VW).

https://electrek.co/2017/06/19/tesla-supercharger-sharing-automakers/
Fra 2016:
"Musk said Tesla would still own and operate all of its Supercharger locations and would only ask of other manufacturers to contribute to maintenance and electricity costs based on the usage of their vehicles on the network, but it never happened."

https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-elon-musk-open-supercharger-network/
Fra 2018:
"By that Musk means that he's open to allowing other EV manufacturers to configure their vehicles to be able to use the Superchargers. He stipulates that these manufacturers would have to pay their fair share of the costs and would have to either adopt Tesla's plug standard or include an adapter in their vehicles."
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. september 2020, klokken 09:08
.....Tesla har flere ganger tilbudt gode avtaler, og til en rimelig kostnad, men de andre har ikke vært interessert......
Har du noe mer konkret å vise til?
Jeg har ikke klart å finne noe konkret om hva avtalene Tesla tilbyr inneholder, og heller ikke hva Tesla krever tilbake.
Hvis du sitter på slik info, er det verdifullt for diskusjonen. Hvis ikke er det jo bare subjektive oppfatninger.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. september 2020, klokken 09:08
Bør vel heller diskutere hvor lang tid det tar før de andre prøver å selge elbiler fremfor bensinbiler, men det skillet begynner vi gjerne å nærme oss. Så langt har forhandlere fått mye mer penger fra produsentene for å selge bensinbiler enn elbiler (ref VW).

Elbilene er som kjent opp til flere ganger dyrere å produsere enn tilsvarende fossil utgave.
Det er derfor ikke så unaturlig at marginene også påvirkes av den grunn..

Forhandlere får ikke penger av produsenter, de kjøper produktene gjennom avtalte priser og selger de til kundene i sine respektive markeder. Kundene betaler til forhandlere og marginene de opererer med justeres ut i fra etterspørsel, og spesielt i Norge også ut i fra avgiftsnivå.

Det du skriver vitner om svært lite innsikt i temaet og du bør unngå noen videre diskusjon.

JorEl

Jeg har Tesla og vil ha ladeplassene for meg selv :D

Det kunne fort vært spennende med en "dårligere" bil, men med kjempestort batteri. Tenk deg en produsent fra f.eks Kina som klasker til med noen billige kina-batterier, og serverer 150kwt-batteri..
At på til en klone av en S eller X som koster noen hundre tusen kroner mindre..

Tesla bør åpne ladestasjonene av og til, og skylde på feil, slik at andre elbiler merker hvor utrolig brukervennlig SuperChargingNettverket er..
Tesla er mestere i gratis-reklame og media biter villig på hver gang.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hELgenen

Du vil ikke få lov til å ha dette nettverket tilgjengelig for deg selv så veldig lenge.
Dette er like sikkert som at før eller siden får vi avgifter på elbiler.
EU har allerede en høring ute som vil ende med at alle operatører må kunne levere lading
til alle biler.
Dette med å ikke ville gi fra seg en fordel er kanskje en egenskap noen har mer av enn andre.
Selv får jeg gedigne storkunderabatter når jeg skal handle bil - men jeg liker det faktisk ikke fordi
jeg synes ikke det er rettferdig. Jeg tror også mange Tesla eiere synes det etterhvert vil være helt greit
å dele på godene.

z4rd

Mine to siste elbiler har vært Tesla. Hvis SuC åpnes opp for andre merker, og de kan brukes med samme type funksjonalitet (reell plug&charge og ikke masse dill-dall med rfid osv), så tror jeg faktisk at jeg kunne ha vurdert et annet merke. Ikke fordi jeg er lei Tesla, men fordi forandring fryder :)

Jeg tror dette vil være veien å gå hvis man faktisk vil ha flere over på elektrisitet. Men Tesla må følgelig kompenseres av de andre produsentene.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jlan

Jeg tipper at det etterhvert kommer opp noen søyler på hver SuC, hvor alle kan lade. Gjerne grønne så de skiller seg ut. Det vil rett og slett være en god business case for Tesla. Så får vi håpe at de punktene kommer i tillegg til planlagt SuC kapasitet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Thomas Parsli

Sitat fra: jlan på onsdag 16. september 2020, klokken 20:06
Jeg tipper at det etterhvert kommer opp noen søyler på hver SuC, hvor alle kan lade. Gjerne grønne så de skiller seg ut. Det vil rett og slett være en god business case for Tesla. Så får vi håpe at de punktene kommer i tillegg til planlagt SuC kapasitet.

Hvis det er god business for Tesla å sette opp noe slikt ved siden av Superladerene -og ha et eget betalingssystem- lurer jeg på hvorfor det ikke er god business for andre?

Hvorfor bygger ikke IONITY og Fortum ut nettet slik at de har bedre kapasitet enn Tesla?





2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Counterpointer

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 17. september 2020, klokken 22:39
Hvorfor bygger ikke IONITY og Fortum ut nettet slik at de har bedre kapasitet enn Tesla?
Sikkert flere grunner til det, men det faktum at de ligger 5 til 7 år etter må være litt av grunnen.

Vaduz

Ekstremt deilig med SuC nettverket, kunne ikke tenke meg å ha bil nummer en uten det. Tror jeg har ladet på circle K 2 ganger bare for å teste, fikk lav effekt, ned mot 60kW og det var kronglete og dyrt. Tesla kommer nok ikke til å gi bort den enorme fordelen på noe tidspunkt med mindre de får meget godt kompensert. Har flere ganger sett familier på tur i en etron vente på en liten leaf el. som skal til 100% for å komme hjem, det kan ta tid!

Lønnsomheten til SuC er nok kun som salgsfortrinn og subsidieres gjennom bilkjøpet, så å åpne opp vil bare være et tap, evt pluss med lik pris og system som feks ionity, men som andre påpekte, om det var så lønnsomt, hvorfor er det ikke velutbygd av andre leverandører? 

power59

Jeg synes faktisk det er værre for Leaf eieren å komme bak en e-tron - det tar gjerne en time.

Biler med unødig høyt strømforbruk ødelegger for alle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA