Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)

Startet av kodax, søndag 13. september 2020, klokken 09:40

« forrige - neste »

automat

Hvis man kan skal spekulere i årsak:
Når stasjonen mister nettverksforbindelse, åpner laderen. Betalingsinfo sendes til Tesla i bakkant, når laderen er online igjen, evt via bilens nettverksforbindelse. Siden v2- laderne ikke kommuniserer etter CCS-standarden kan andre biler uansett ikke lade.

Problemet (for Tesla) er at V3-laderne kommuniserer CCS. Når de da går offline, åpnes de for alle, ikke bare Tesla'er. Helt til Tesla tettet dette hullet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Hva er andre bileiere villig til å betale for å få tilgang til superladernettverket?

På de første model S60 måtte man betale for å få tilgang, og mener at det kostet 13000kr. Er det en rimelig pris for tilgang?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

#32
Automat: et meget godt spørsmål. Hva skal et handshake koste?

Det bør hvert fall ikke være gratis. Men hva er en grei pris?

hELgenen

Skal ikke mene noe om prisen for å kjøpe seg inn fra en eksisterende bruktbil,men en mulighet Tesla kan tenke på er å tilby tilgang til noen produsenter. F.eks kjøper man Taycan så kan Porsche selge med en Tesla aksess også.
Mange muligheter en kan se for seg. Men med veiprising som en funderer å gå over til vil vel mange kanskje kjøre mindre og følgelig ha mindre behov for SUC..i alle fall i Norge. Er mye som kan skje fremover som kan sparke litt  beina under verdien til SC. SC har jo først og fremst stor verdi på lange reiser..

Magnus Hansen

Sitat

Tesla co-founder and CEO Elon Musk has said on multiple occasions that the Supercharger network was never intended to be a walled garden. "We're happy to support other automakers and let them use our Supercharger stations," he said during an earnings call in May. "They would just need to pay -- you know, share the costs proportionate to their vehicle usage, and they would need to be able to accept our charge rate or at least our connector, at least have an adapter to our connector. This is something that we are very open to, but so far none of the other carmakers have wanted to do this. It's not because of opposition from us."


Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 19:39
Sitat

Tesla co-founder and CEO Elon Musk has said on multiple occasions that the Supercharger network was never intended to be a walled garden. "We're happy to support other automakers and let them use our Supercharger stations," he said during an earnings call in May. "They would just need to pay -- you know, share the costs proportionate to their vehicle usage, and they would need to be able to accept our charge rate or at least our connector, at least have an adapter to our connector. This is something that we are very open to, but so far none of the other carmakers have wanted to do this. It's not because of opposition from us."

Jaguar påsto med stor troverdighet at de prøvde å få tilgang til SuC under lanseringen av I-pace. De sa at fra deres side sto det ikke på penger.
Dette har jeg direkte fra en av Europa sjefene i Jaguar, Giles Lentham.

Jeg tror at Elon har skiftet mening litt underveis eller at andre markedsorienterte krefter tar styring på dette. Evt en kombinasjon av disse.

Det som er utvilsomt er at Tesla har på egenhånd bygd superladernettverket fordi de måtte og fordi ingen andre ville gjøre det. Da er det ikke bare å kreve å plugge seg inn i dette nettverket.

Magnus Hansen

Jeg husker at det var snakk om at Jaguar var interessert. Jeg trodde faktisk diskusjonen strandet nettopp på penger. Men det er interresant informasjon. Jeg tror de gjør en tabbe hvis de åpner opp for andre. Alt for stort konkurransefortrinn for Tesla.

kodax

Kanskje kunder av andre ladenettverk får kjøpe strøm på SuC mot at Teslaer får kjøpe strøm til SuC-pris på deres nettverk:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Ellemelle

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 20:43
Jeg husker at det var snakk om at Jaguar var interessert. Jeg trodde faktisk diskusjonen strandet nettopp på penger. Men det er interresant informasjon. Jeg tror de gjør en tabbe hvis de åpner opp for andre. Alt for stort konkurransefortrinn for Tesla.
Antar at Tesla krevde at Jaguar måtte åpne for at alle med Jaguar kunne lade der, og så måtte Jaguar betale en pris basert på hvor mange som faktisk lader. Hvis 10% av de som lader er Jaguar, så må Jaguar ta 10% av investeringskostnaden (altså 10% av en del milliarder kroner).

Ville nok vært uaktuelt for Tesla å kun ta en pris pr bruker, (type 15 000 kroner for full tilgang) da ville Jaguar hatt en fin ekstratjeneste å tilby kundene, uten at det hadde kostet Jaguar noe i det hele tatt, og uten at Tesla hadde fått noe særlig igjen for det.

GOS

Sitat fra: automat på mandag 14. september 2020, klokken 19:06
Hva er andre bileiere villig til å betale for å få tilgang til superladernettverket?

På de første model S60 måtte man betale for å få tilgang, og mener at det kostet 13000kr. Er det en rimelig pris for tilgang?
Og så kostet det 16900 på S60 noen måneder senere. (Etter prisstigningen i november 2013)

Så en pris i 2020 bør vel være 20.000 eller noe slikt....men den gang var det jo da gratis lading (for langkjøring) så lenge bilden kunne kjøres, så kansje 10.000 nå når en allikevel skal betale for ladningen
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 20:43
Jeg husker at det var snakk om at Jaguar var interessert. Jeg trodde faktisk diskusjonen strandet nettopp på penger. Men det er interresant informasjon.
De måtte vel og endret på lokasjon av ladeporten på bilen. Ikke helt trivielt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: GOS på mandag 14. september 2020, klokken 23:04
Og så kostet det 16900 på S60 noen måneder senere. (Etter prisstigningen i november 2013)
Nå var ikke det bare for tilgang, men gratis lading også. Ikke sammenlignbart.

Årsabonnement vil vel være den mest fornuftige løsningen, og da stiller de seg likt med alle andre sine tilbud hos Ionity. Teslaer bør selvfølgelig fortsatt slippe årsabonnement.


I tillegg burde fabrikantene bidra med en mindre sum pr bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GOS

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 15. september 2020, klokken 06:18
Sitat fra: GOS på mandag 14. september 2020, klokken 23:04
Og så kostet det 16900 på S60 noen måneder senere. (Etter prisstigningen i november 2013)
Nå var ikke det bare for tilgang, men gratis lading også. Ikke sammenlignbart.

Og akkurat det skrev jeg jo, e.g. at det var inkludert lading og dermed ikke sammenlignbart....så da er det rart å referere kun halve innlegget og så poengtere noe som jeg også poengterte.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

sfinxern

Dette håper og tror jeg bare var en teknisk glitch fra Tesla.

Det å åpne opp SuC for andre elbileiere utenfor Tesla-familien er et minefelt. For det første så er det et veldig stort etterslep av hurtigladere vs elbiler i markedet i Norge i dag. Jeg ser ikke for meg at Tesla har noen insentiver for å ta på seg rollen med å utvide infrastruktur på egenhånd.

Og ikke minst; se for dere ferietider i Norge der alle SuC hadde blitt tapetsert av elbiler av alle merker - det hadde blitt voldsomt med kødannelse her også, og rett og slett bare blitt et voldsomt irritasjonsmoment for alle parter.
Jeg tror faktisk Tesla hadde tapt kunder i stedet for å fått nye potensielle kjøpere ved å gjøre dette.

Nei, utbygging av ladeinfrastruktur må ligge et annet sted, og helts være regulert med gode tilskuddsløsninger gjennom staten/regjeringen.
Ladestasjoner må bli som vann og brød. De må finnes overalt i stort volum. Cirkle K har mye bra på gang og jeg tror dette bare er i startgropa.

Inntil da, må Tesla suge på den karamellen om at de er den mest attraktive bilprodusenten i dag som kan tilby stressfri lading. Det er der de får mye av kundebasen sin. Å gjøre endringer på dette nå, det ville vært en katastrofe for Tesla.

Derfor tror jeg dette bare er en teknisk glitch og ikke noe mer enn det.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Rævedilter

Eg er for det åpner; bedre lademuligheter er bra, meir inntekter og fleire SUCer. Så får ein heller setje opp 40 eller 80 ladepunkt på dei mest besøkte plassene. Nå er det jo mange Teslaer også som lader med 50kW etter ei stund.
Propitære ladeløysinger og ulike prismodeller er dødfødt i lengden, alle må kunne lade alle steder slik som ein i dag kan fylle drivstoff alle steder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA