Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)

Startet av kodax, søndag 13. september 2020, klokken 09:40

« forrige - neste »

TøddiVedder

Det er vel bare snakk om at nye ladestasjoner må ha 1-2 som er åpen for alle..?
Tesla kan ikke åpne alle til alle, da mister de den største fordelen ved å velge tesla.

THE

Hvis Tesla åpner halvparten av ladestolpene for alle biler med CCS-lading på nye stasjoner som bygges fremover (V3), så vil det etterhvert bli et bedre og større nettverk enn de andre kommersielle klarer å/vil tilby. Med inntekter fra eiere av andre biler enn Tesla tror jeg at Tesla kan bygge ut litt større ladeparker der de først etablerer seg, og i tillegg kan de bygge ut flere ladeparker med tettere avstand enn om de bare bygger ut for Tesla.

Personlig er jeg både for og mot at Tesla åpner for andre biler, men den "imot"-siden er rent egoistisk da jeg tror det  kanskje kan føre til litt mer kø på SuC, spesielt når eiere av andre elbiler oppdager hvor pålitelig og overlegent Tesla SuC er sammenlignet med hurtigladere hos andre aktører. Pålitelighet og enkelhet fortsetter selvfølgelig at det blir like enkelt for andre å lade hos Tesla som for oss som har Tesla. Det forutsetter nok at alle som skal lade hos Tesla må registrere seg som kunder og legge inn kredittkortopplysninger før de kan lade. Jeg kan aldri tro at Tesla åpner for andre uten at kommunikasjon mellom bil og lader fungerer uten et tastetrykk på noen lader, app eller liknende.

Jeg vet i alle fall at jeg selv vil benytte meg av Tesla SuC hvis jeg får mulighet til det om jeg bytter til et annet bilmerke. Betalingsviljen for å lade på SuC er også større enn å stå og knote både med start og stopp av lading hos Fortum f.eks. (nevner Fortum spesifikt siden det er de jeg har hatt desidert mest knot og trøbbel med av de kommersielle ladeaktørene.)
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Tror mange Tesla eiere har en overdrevet frykt for at andre vil tapetsere ladestolper.
Jeg tror rett og slett at Tesla eiere kjører mye lengre enn andre elbil eiere og følgelig bruker ladenettverket mye mer enn hva andre gjør - og så ekstrapolerer man denne bruken man selv har over på resten av elbilparken. Da er det jo ikke rart man frykter at mange vil strømme til. Jeg har kjørt elbil siden høsten 2013 og har vel hurtigladet 5-6 ganger siden den gang. Jeg har en årlig kjørelengde på ca 35-40.000 km på elbilen.  Det forteller meg at selv med min relativt lange årlige kjørelengde (som stort sett er jobb pendling) - så har jeg ikke behov for hurtiglading. Nå i sommer har jeg reist flere dagsturer på ca 30 mil - uten ladestopp - jeg ser at jeg rett og slett ikke har behov for hurtiglading.  Noen få vil vel kanskje se en mulighet her til å dra på lengre turer nedover Europa med SC nettverk tilgjengelig - men gitt at SC vil prises på lik linje som andre for de som ikke er Tesla eiere (altså Ionity/grønn kontakt osv. pris)  - vel da tror jeg ikke SC vil bli rent ned av alle andre.  Det gir bare mindre rekkeviddeangst for alle elbil eiere å vite at man kan - dersom man skulle ha behov

Øyvind.h

#18
En lader er en lader, uansett hvem som bruker den. Jeg synes det er veldig bra at Tesla har bygget et stort og solid nettverk på egenhånd. Hadde Tesla droppet den jobben eller stengt ned nettverket hadde det blitt komplett kaos på kommersielle ladere.

Med det elbil-markedet vi har i dag (og historisk) har det vært fornuftig av Tesla å tilby andre produsenter tilgang, men med strenge føringer. Andre produsenter har gått sammen om Ionity, men istedenfor å blokkere kommunikasjon blokkerer de heller med pris.

På sikt er jeg rimelig sikker på at Tesla åpner nettverket sitt uavhengig av eventuelle regulatoriske krav. Årsaken til det er at jeg tror de er så gode på ladestruktur at de ikke vil la dette gå fra seg som inntektskilde. Det reduserer incentivet for kjøp av bilen, men jeg huritglader så lite at det ikke vil ha noen stor praktisk betydning for meg. Og Tesla tenker business, så det må friste å bli verdens største energileverandør på veiene i fremtiden.

Når jeg kjørte tur-retur Bergen på en dag ladet jeg på Ionity ved siden av Tesla-laderne i Bergen. Kun en gang på turen hadde det vært en fordel med tilgang til nettverket. Det var på Gol der det var kø på Ionity, men flere ledige på Supercharger. Hadde Supercharger-nettverket vært åpent da hadde jeg kjørt rett til det.

Samtidig - det vil være like frustrerende for Tesla-eiere å se Tesla ladestolper opptatt av eGolf, eUP, Zoe etc som det vil være for Taycan-eiere å se E-tron, EQC, Ipace osv på Ionity mtp evnen til å utnytte kapasiteten.

Sitat fra: kodax på søndag 13. september 2020, klokken 09:49
I følge https://insideevs.com/news/443733/tesla-v3-superchargers-charges-other-evs-free/ :
"Tesla reportedly confirmed that it's not intentional, but a bug that has to be patched."
On topic kan vi da konstatere at det var en feil. Bra strømtyveriet ikke ble særlig omfattende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elbilforum admin

Her gikk tråden av sporet.

Om Tesla sitt ladenettverk skal åpnes for andre er en interessant debatt.
At de faktisk ved en glipp klarte å gjøre det, viser at de kan det og gjør ikke debatten mindre interessant.

Men at noen, noe prematurt utnyttet den sjansen er ikke en del av debatten i denne tråden.

Jeg har derfor tatt bort side tre og fire i denne tråden.  De er midlertidig lagt inn på sperret område.

MVH

Moderator

Ellemelle

"Gruppe for Tesla SuperChargere og andre ting spesifikt for lading av Tesla"

At noen håper at man snart kan lade sin BMW på en superlader, er ikke "spesifikt for lading av Tesla"

Jeg foreslår at du flytter denne tråden ut av dette forumet, slik at vi slipper støyen. Enten ved å legge den på rotnivået i Teslaforumet, eller inn på rotnivået i "Ladeforumet".


Amoss

Sitat fra: Ellemelle på mandag 14. september 2020, klokken 16:42
At noen håper at man snart kan lade sin BMW på en superlader, er ikke "spesifikt for lading av Tesla"

Men det er fortsatt spesifikt for Tesla SuperChagere. Så den hører helt klart med her inne - i alle fall før navneendring.
Model S 85D

Ellemelle

Edit: Beskrivelsen finnes der fortsatt, så da endrer jeg denne meldingen :-)

Beskrivelse av gruppen er:
Lading av Tesla
Gruppe for Tesla SuperChargere og andre ting spesifikt for lading av Tesla


I følge denne beskrivelsen kan man gjerne diskutere Superchargere, så lenge det gjelder spesifikt for lading av Tesla.
Man har til og med brukt ordet "spesifikt". Hvor mer understreket kan det egentlig bli?

Hvis for eksempel Tesla starter en SuperChargerfabrikk hvor de selger SuperChargers til andre aktører, så hører det ikke naturlig inn her.
Hvis noen drømmer om å lade sin BMW på en superlader i fremtiden (dream on), så høres det ikke naturlig inn her.

Dessverre er det jo ikke mulig å blokkere tråder, så jeg må bare leve med varsel hver gang Helgenen finner på noe nytt å skrive om her inne.

Jeg har foreslått at tråden flyttes til det generelle Tesla-forumet, eller det generelle Ladeforumet, siden disse er bedre egnet til denne typen spekulasjoner.

Dette er et forum hvor man henter informasjon om "Lading av Tesla".

hELgenen


En ting er at Tesla klarer å lade andre merker,men klarer de å knytte bil til eier? Er det noe i protokollen til CCS som leser av VIN? Det er jo også av finessene her,nemlig å slippe å rote med f.eks RFID

Øyvind.h

Sitat fra: Ellemelle på mandag 14. september 2020, klokken 16:58
Men nå har Moderator endret beskrivelsen, så nå kan BMW-gjengen fortsette å bruke dette forumet til å kreve sin rett til å lade.
Fasit for trådens første post kom allerede i post 2. Nettverket var ikke åpnet, men en teknisk feil gjorde det mulig for folk å forsyne seg med strøm uten å betale for det. Feilen ble rettet.

Så får det være opp til trådstarter å avgjøre om det er OK å flytte fokus over på fremtidig tilgang og bort fra den tekniske feilen som oppstod.

Jeg tenker det kan være vel så interessant å diskutere hvordan denne feilen kunne oppstå. Var det feil på interne autentiseringsløsninger som slo ut kommunikasjon? Er det failsafe på Supercharger-kommunikasjon som gjør at dersom laderen lokalt ikke har kontakt med sentrale systemer så får en alltid ladet, uansett? Akkurat det har jo vist seg å være et problem på enkelte ladere/ladetilbydere at en ikke får startet lading når kommunikasjon er nede. Med mindre en tidligere har ladet på den laderen med RFID brikke. Med andre ord - lagring av ladedata både lokalt og sentralt.
Mtp. hvor ofte en i praksis kan oppleve nedetid på nettverk sitter jeg med inntrykk av at Tesla har bygget laderne slik at de fungerer uansett om kommunikasjon er oppe eller ei. Det er veldig viktig for opplevelsen av driftsstabilitet for brukerne.
En kunne kanskje kommet til bunns i dette ved å se om betalende kunder i perioden ble fakturert for lading, enten på skjermen i bilen eller på MyTesla siden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sjokomelk

Sitat fra: hELgenen på mandag 14. september 2020, klokken 17:14

En ting er at Tesla klarer å lade andre merker,men klarer de å knytte bil til eier? Er det noe i protokollen til CCS som leser av VIN? Det er jo også av finessene her,nemlig å slippe å rote med f.eks RFID
Ja. Det har alltid vært en del av protokollen. Man leser av MAC-adressen til nettverkskortet til CCS-utstyret i bilen. Det er sånn FastNed (og andre?) har implementert auto-charge på ladestasjonene sine for over ett år siden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hELgenen

Sitat fra: sjokomelk på mandag 14. september 2020, klokken 17:51
Sitat fra: hELgenen på mandag 14. september 2020, klokken 17:14

En ting er at Tesla klarer å lade andre merker,men klarer de å knytte bil til eier? Er det noe i protokollen til CCS som leser av VIN? Det er jo også av finessene her,nemlig å slippe å rote med f.eks RFID
Ja. Det har alltid vært en del av protokollen. Man leser av MAC-adressen til nettverkskortet til CCS-utstyret i bilen. Det er sånn FastNed (og andre?) har implementert auto-charge på ladestasjonene sine for over ett år siden.

Supert - rart ikke alle andre gjør det - er bare å registrere vin.nr i appen sammen med kort og det er det.
Det er jo denne enkle opplevelsen som jeg oppfatter som bra med Tesla - og her ligger det visstnok åpent for at alle andre kan gjøre det samme.

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. september 2020, klokken 17:34
Sitat fra: Ellemelle på mandag 14. september 2020, klokken 16:58
Men nå har Moderator endret beskrivelsen, så nå kan BMW-gjengen fortsette å bruke dette forumet til å kreve sin rett til å lade.
Jeg tenker det kan være vel så interessant å diskutere hvordan denne feilen kunne oppstå. Var det feil på interne autentiseringsløsninger som slo ut kommunikasjon?

Høres jo nesten ut som at så fort nettverket er nede så er det frislipp. Dvs. SC  registrerer vel sikkert noe, men er man ikke kunde hos Tesla vil det vel bli vanskelig å spore.

Å skal man gjøre det slik at nettverket må ha 100% oppetid for at SC skal fungere så har man et annet større problem vil nå jeg mene. Da kan man jo slå ut alle SC ved å jamme nettverket........


turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 14. september 2020, klokken 18:02

Å skal man gjøre det slik at nettverket må ha 100% oppetid for at SC skal fungere så har man et annet større problem vil nå jeg mene. Da kan man jo slå ut alle SC ved å jamme nettverket........
Det er faktisk slik hurtigladere fungerte lenge. Over mobilnettverk t.o.m. Vet ikke om alle har offline fallback nå. Det enkleste er jo bare å falle tilbak til gratis lading når offline.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 14. september 2020, klokken 17:57


Supert - rart ikke alle andre gjør det - er bare å registrere vin.nr i appen sammen med kort og det er det.

VIN nr er ikke det samme som mac addresse dog. Og Mac addresse er lett å spoofe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA