Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)

Startet av kodax, søndag 13. september 2020, klokken 09:40

« forrige - neste »

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Dette diskuteres i en to-tre andre tråder allerede, bl.a batteri day tråden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: turfsurf på søndag 13. september 2020, klokken 09:53
Dette diskuteres i en to-tre andre tråder allerede, bl.a batteri day tråden.
Og som jeg skrev i den: "Dette fortjener en egen tråd, både fordi det er svært interessant og fordi det kanskje ikke har noe med Battery Day å gjøre". Diskusjonen hører hjemme her under "Lading av Tesla".
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hELgenen

ok - da fortsetter vi her :+1:

Det STORE spørsmålet alle vil ha svar på er jo om dette vil gjelde i Norge, og om det vil være slik at Tesla vil endre dagens ladere til også kunne håndtere alle andre biler.
Jeg mener de vil endre dette, kanskje ikke med en gang, men kanskje det kommer fortere enn man tror.
Jeg tror også loven vil gjelde i Norge ganske raskt.
Og jeg tror dette er en forretningsmulighet for Tesla - ikke en trussel slik enkelte Tesla eiere oppfatter det som.

turfsurf

Sitat fra: kodax på søndag 13. september 2020, klokken 10:12
Sitat fra: turfsurf på søndag 13. september 2020, klokken 09:53
Dette diskuteres i en to-tre andre tråder allerede, bl.a batteri day tråden.
Og som jeg skrev i den: "Dette fortjener en egen tråd, både fordi det er svært interessant og fordi det kanskje ikke har noe med Battery Day å gjøre". Diskusjonen hører hjemme her under "Lading av Tesla".
Å opprette en ny tråd for å diskutere ting som diskuteres i flere andre tråder samler ikke diskusjonen. Eneste nyttige er å rapportere til moderator og høre om han kan slå de sammen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: hELgenen på søndag 13. september 2020, klokken 10:20
ok - da fortsetter vi her :+1:

Det STORE spørsmålet alle vil ha svar på er jo om dette vil gjelde i Norge, og om det vil være slik at Tesla vil endre dagens ladere til også kunne håndtere alle andre biler.
Jeg mener de vil endre dette, kanskje ikke med en gang, men kanskje det kommer fortere enn man tror.
Jeg tror også loven vil gjelde i Norge ganske raskt.
Og jeg tror dette er en forretningsmulighet for Tesla - ikke en trussel slik enkelte Tesla eiere oppfatter det som.
Selvfølgelig er det en forretningsmulighet for Tesla, de må bare finne skjæringspunktet mellom fordelen et unikt ladenettverk gir ift bilsalg og fortjenesten på å selge strøm til andre. Dersom Tesla selv vurderer å gjøre forretning ut av å åpne opp SuC for flere, burde de nok varsle om det i god tid på forhånd, da de jo selger biler med lovnad om unikt ladenettverk.
Det kan vel sammenlignes med strandeiendom vs en utvidet "allemannsrett". Har man egen strandlinje, så er det jo naturlig å gjerne ønske å fortsette med det og ikke måtte åpne opp for at alle andre skal kunne benytte "din" strand. Da blir det både andre folk på stranden du har betalt for, og den økonomiske verdien vil reduseres. For "strandsaken" derimot vil det jo være til det beste å åpne opp for alle.
Det betyr jo ikke at alle Tesla-eiere syns det er en dårlig ide, men selvfølgelig er det en "trussel" for Tesla-eiere.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Amatøren

Sitat fra: hELgenen på søndag 13. september 2020, klokken 10:01Når de først må lage et opplegg for V3 laderene - så må de håndtere fakturering osv.

Litt ny SW, men det er vel Tesla ganske gode i forhold til mange andre, så kunne de ha et system hvor ikke Tesla eiere registrerer seg med Tesla konto, legger inn personopplysninger og betalingskort, velger annen bil, merke, modell, for så å registrere CCS id første gang bilen kobles til (Fastned har jo den løsningen).

Så kan de i tillegg ha informasjon om samtykke til godkjenning av utsendelse av reklame.

Feltene for reklame på epost og SMS kan jo være ferdig avhuket når man registrerer seg. Mange som ikke fjerner ferdige avhukinger ved registrering. Vipps, så har de kanskje noen ekstra potensielle kunder i sin database.


Problemet er som nevnt flere ganger før:

Plasseringen av ladeport.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

kodax

Sitat fra: Amatøren på søndag 13. september 2020, klokken 11:02
Kan Musk etter møtet med Volkswagen, i forbindelse med mulig avtale åpnet opp for å sjekke hvordan andre merker håndterer CCS protokollen i en begrenset periode? 🤔

I så fall skaffer han seg mye data i bytte mot noe strøm i stedet for å kjøpe information fra bilprodusenter. I tillegg så får de testet ut sin SW på SuC V3 at den virkelig kommuniserer med andre merker.

Ikke lett å vite hva Musk tenker og planlegger, men en sak er jeg ganske sikker på:

Han er en skikkelig luring. 😉
At det er en test er jo godt mulig.

Alternativt at det er et PR-stunt. Dette genererer jo mye (gratis) reklame for Tesla.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

El-boy

Hvis Tesla tar betalt kommeriselle priser, ala Grønn Kontakt og Fortum etc. hvis/når andre enn Tesla biler lader på Tesla Superladernettverket er jo dette potensielt en "gullgruve" for Tesla. Ved å ta kommersielle priser tror jeg ikke ladenettverket blir nedrent av andre ikke-Tesla biler, jeg tror det ikke blir noe problem i så måte.

Problemet oppstår hvis Tesla åpner for lading til samme lave priser som vi med Tesla biler har. Det vil jo også potensielt bety at bilkjøpere lettere velger ikke-Tesla ved nybilkjøp for så likevel å lade på Telsa ladenettverkt. Jeg liker ikke helt tanken på å få blokkert Superladerene av VW og KIA ...

ladov

Dette blir vrient..

For å ta det økonomiske først så har jeg forsøkt å estimere hvor mye en ladestasjon koster per bil, både for Tesla og andre. Ut fra den lille informasjonen som tross alt deles kom jeg til at hver solgte Tesla bidrar med NOK 3k til superladernettet. Ish. Usikkerheten er stor, 2-sifret antall prosent i begge retninger. Nå har jeg lekt med tall på Cirkle K sine ladere og kommet til at ladeprisen de tar er basert på omtrent samme kost som Tesla og nedbetalingstid på 5-7 år.

Der har dere et slags svar. Om Tesla åpner opp for andre kan de tilby en topris-modell med 3000,- for medlemskap og deretter samme pris per kWh som Teslaeiere allerede betaler eller 4-5 kroner per kWh for dropin kunder.


Så må vi vurdere tekniske spørsmål. Hvilke biler skal kunne bli medlem, eller få tilbud om dropinlading? Det at ladehastighet varierer så mye på de andre bilene taler for at dropinlading kommer senere. Om de åpner opp tror jeg det blir satt visse formelle krav og at alle biler som fyller disse kravene vil kunne bli medlem (for eksempel minimum 100kW ladeeffekt)

Ekstra morsomt blir det om Tesla lager roamingavtale med andre ladeoperatører(egentlig burde dette være den 'hellige gral' for hurtiglading). Ideelt sett burde en Tesla kunne lade på Ionity til samme pris som på SuC. Motsatt så burde en Ionity-kunde med 'premium-medlemskap' kunne lade på SuC.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

THE

En mulighet kan jo være at halvparten av ladestolpene er Tesla-only og resterende er tilgjengelig for alle CCS-biler inkludert Tesla. Tesla betaler Tesla-pris og andre betaler markedspris+. F.eks 6,- pr. kWh for andre enn Tesla.

For å ikke lage kaos på ladestasjonen så må parkeingsplassene ved ladestolpene tillatt for alle være ekstra brede for å takle ladelukeplassering både foran, bak, venstre og høyre side.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

El-boy

Sitat fra: THE på søndag 13. september 2020, klokken 20:49
For å ikke lage kaos på ladestasjonen så må parkeingsplassene ved ladestolpene tillatt for alle være ekstra brede for å takle ladelukeplassering både foran, bak, venstre og høyre side.
Enig med deg der. Slik det er idag er det ikke optimalt.

Uansett mener jeg om Telsa superlader nettverket åpnes for andre ikke-Tesla biler må dette betraktes som Drop-in og prises kommersielt, ala Grønn Kontakt, Ionity, BKK etc. (inkludret også sperreavgiften hvis blokkering etter fullading). For å få "medlemspris" må man ha Tesla. Da han man på en måte åpnet for alle, som jeg ser noen få argumenterer for, uten att det nødvengivis betyr att Superladerene blir nedrent av andre elbiler. Jeg vil tro de fleste vil bruke sin foretrukne lade tilbyder(e) for å bygge på kvantunsrabatten medlemskapet gir.

Rosstopher

Hvis loven sier at alle nye ladestasjoner må være åpne for alle biler, slik som det står i artikkelen over, så kommer det sikkert også en regel om at man ikke kan ha forskjellige priser avhengig av bilmerke. Tesla klarer sikkert å omgå dette på en måte da, f.eks. som tidligere foreslått at Tesla-eiere får medlemskap inkludert i prisen på bilen og alle andre må betale for medlemskap. Et annet alternativ hadde jo vært pris basert på maks effekt, men da hadde noen få andre biler endt opp med Tesla-priser.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jkirkebo

Sitat fra: THE på søndag 13. september 2020, klokken 20:49
En mulighet kan jo være at halvparten av ladestolpene er Tesla-only og resterende er tilgjengelig for alle CCS-biler inkludert Tesla. Tesla betaler Tesla-pris og andre betaler markedspris+. F.eks 6,- pr. kWh for andre enn Tesla.

Da er jeg redd for at de fleste Tesla-eierne fort velger en av plassene for alle først, slik at det er disse plassene som er opptatt. Skal dette fungere må de plassene som alle kan bruke ikke være gratis for de som har fri supercharging, og koste noe mer for de som uansett betaler (f.eks 10% ekstra).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA