Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varme i bakseter

Startet av Storfe, søndag 13. september 2020, klokken 08:22

« forrige - neste »

Storfe

Skal det komme det varmluft ut av ventilasjonen som kommer ut bak bilen, som er integrert i midtkonsollen?
I går var det ca 10 grader ute, og jeg fikk ikke ut noe varmluft i disse ventilene. Ventilen var åpen, og bak i bilen satt det ett barn i framovervendt bilstol, og ett i bakovervendt bilstol.

Til tider kunne det virke som det steg varme ut fra ventilene, men uten at det var noen vifte som blåste. Sitter det eget varmeelement og vifte her, eller er det en del av fremre klimaanlegg via egne luftkanaler?

Satte klimaanlegg på høy, og lekte med manuelle innstillinger, men merket ingen bedring.

Storfe

Edit: Jeg ser via bilder på eBay at varmen leveres via kanaler fra fremre delen av klimaanlegget.

Bjørn

Forsøk å kun bruke dysene i innstillingene på skjermen.. Altså dem som sitter i dashbordet og blåser deg i ansiktet. Steng gulv og vindu!
Da skal det komme bak også.
Vil du makse effekten bak, kan du fysisk stenge noen av dysene i front ved å skyve retningen på dem ut mot nærmeste sidevindu hvis jeg ikke husker feil..

Rosstopher

Kommer ikke varmen bak bare på hvis det sitter noen der?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Storfe

Derav kommentaren om at det sitter barn i barneseter der.

Rosstopher

Sitat fra: Storfe på søndag 13. september 2020, klokken 16:54
Derav kommentaren om at det sitter barn i barneseter der.

I min bil reagerer ikke sensorene på barneseter. Med en gang en passasjer setter seg der får jeg varsel om de ikke har på beltet, men det kommer aldri noen varsel pga barnesetene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Storfe

Slik er det her og. Men hvis guttungen reiser seg, med beltet på, så plinger bilen febrilsk, så den skjønner jo at noen sitter der. Dette kan vel testes lett med meg selv i setet ville jeg tro.

Bjørn

Sensorene i baksetet har ingenting med om det kommer varme i dysene bak på midtkonsolen.. du får varme i dem uavhengig om det sitter noen i baksetet.
De sensorputene ligger midt i setet og nært seterygen, derfor slår dem som regel ikke ut på barneseter, de har oftest avtrykket sitt rundt ytterkanten av denne. setter man feks en litt tung handlepose der, så vil man kunne få beltevarsel.

Heinz

#8
Hvis luften skal komme ut der, må spjeldet bak der føres enten helt til høyre eller helt til venstre, har blitt lurt av dette selv.

Klykken

Helt til høyre stenger luftespjeld.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Spjeldene til høyre for midtlinja til bilen ja. De på venstre siden stenges ved å kjøre dem helt til venstre. Snodig løsning, men funker greit når man har vent seg til det :)

ToWalkOrDrive

Det kan ikke ha kommet en oppdatering på Model S også, som gjør at du må fysisk trykke på viftene til baksetet for å få varme/kulde der, sånn som på Model 3? Dersom det ikke sitter folk baki, eller er barnesete, så må en fysisk trykke på knappen som vist i bildet nedenfor med rød pil, ref video  https://www.youtube.com/watch?v=ICJuBQq9XEw  (gjelder for Model 3, men kanskje de har gjort noe sånt med Model S og?)
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Nei, det har de ikke. Iallefa ikke på vår 2015-modell.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA