Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading ved Tesla Supercharger

Startet av Black Stallion, lørdag 12. september 2020, klokken 20:57

« forrige - neste »

Black Stallion

https://electrek.co/2020/09/12/tesla-bug-electric-cars-charge-free-superchargers/

Er det noe av dere som har prøvd? Jeg kjører Tesla men vurderer Taycan. Hei på dere, dessuten!

geear

Hvis det er riktig så vil det garantert bli stengt for i løpet av kort tid. Blir selvfølgelig ikke noe å planlegge etter for å kjøpe Taycan for eksempel, og det er jo også å stjele strøm. Selv om butikkdøra hos gullsmeden har feila og står åpen, så er det ikke lovlig å gå inn og forsyne seg. Her skjønner de aller fleste at det er en feil og ikke skal være gratis for andre, mens Tesla-eiere betaler for sin lading. Gjøre seg til kjeltring for noen kroner, seriøst?

Black Stallion

Jeg egentlig lurer på om det er litt mer strategisk av Tesla enn det virker som. Kan ikke tror at det er virkelig en/et bug. Adgang til utbredte og pålitelige ladeløsninger er det Taycan mangler. Tenkte ikke så mye om at noen har prøvd seg på gratis strøm, mer om en liten science experiment :)

1000kwh

Tesla tenker at hvis ikke kommunikasjonen fungerer så er det bare å lade gratis ;)

Men da er det jo bekreftet at man kun trenger en enkel endring i programmering før nettverket er åpent for alle. Jeg hadde trodd at dette var mer spesielt for Tesla og at det ikke var sjangs med andre biler.

hELgenen

Ser nå at det sirkulerer en video der også vw.id3 lader på SC. Så,jo det virker faktisk. Om det er en glipp eller et PR stunt for noe nytt på gang vet jeg ikke,men det er jo bare å reise ut og teste....Kanskje jeg skulle prøve...blir vel som å gå i land i skjærgården der privat er skrevet på fjellet. Noen Tesla eiere vil flippe helt ut om andre lader gratis en periode fremover....

Black Stallion

#5
Meget interessant det! Vet ikke om CCS protokoll har noe authenication funksjon mellom bilen og laderen. Så langt jeg vet må alle CCS ladestasjoner authenticate eksternalt, med brikke osv. Da jeg lest om møte mellom Musk og Diess, håpet jeg for en deal om bruk av SuC. https://electrek.co/2020/09/07/vw-ceo-confirms-no-tesla-deal/ Og så plutselig, ser man at ikke Tesla biler få lader der! En form for viralmarketing? Man kan håper :) Ble morsomt å se the hordes av gamle E-Golfs sniker seg til SuC'ene midt på natten..

*Typo edit*

Øyvind.h

Interessant å se at det virker og om det er del av en ukjent test.

Men tror ikke så mange får seg til å stjele strøm bare fordi de kan, så det blir nok forbeholdt spesielt interesserte inntil feilen er rettet eller det kommer noe offisiell info.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Kan Musk etter møtet med Volkswagen, i forbindelse med mulig avtale åpnet opp for å sjekke hvordan andre merker håndterer CCS protokollen i en begrenset periode? 🤔

I så fall skaffer han seg mye data i bytte mot noe strøm i stedet for å kjøpe information fra bilprodusenter. I tillegg så får de testet ut sin SW på SuC V3 at den virkelig kommuniserer med andre merker.

Ikke lett å vite hva Musk tenker og planlegger, men en sak er jeg ganske sikker på:

Han er en skikkelig luring. 😉
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på søndag 13. september 2020, klokken 07:42
Men da er det jo bekreftet at man kun trenger en enkel endring i programmering før nettverket er åpent for alle. Jeg hadde trodd at dette var mer spesielt for Tesla og at det ikke var sjangs med andre biler.
Vil ikke virke på stasjoner med SuC v2. De bruker Canbus og en annen protokoll. Det er en grunn til at tidligere X og S må bygges om for å støtte CCS/v3, som bruker homeplug.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carboy

Og der gikk prisen på Ionity ned til 1,85kr pr kWh for Taycan.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA