Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

We-charge prise klare

Startet av Elkjell, fredag 11. september 2020, klokken 13:09

« forrige - neste »

Elkjell

Endelig har de lagt ut ladeprisene for Ionity

Id3 med 100kw lading

Ingen månedsavgift  4,40 pr Kwh

109,- pr måned -      1,60 pr Kwh

Daniel_0007

Skal vel kjøre ganske mye før den med månedsprisen lønner seg
Model 3 2019 LR Rwd

OlaM

#2
Ikke verst! Breakeven på ca 3000 hurtigladede km i året, hvis noen kan gå god for denne matten:

4,40 - 1,60 = 2,8 kr diff.
109 * 12 = 1308 kr i året
160 Wh/km på langtur, forsiktig anslag (høyere forbruk = raskere nedbetaling)

(1308 / 2,8) / 0,16 = ~2919 km

Men er det binding? Kan man melde seg inn i juni og ut i august?

e: ser ut som 12 mnd binding ja https://www.volkswagenag.com/en/news/2020/07/we-charge-volkswagens-new-charging-service-has-over-150-000-publ.html

e2: 4,40 kr/kWh og 160 Wh/km gir forresten 70 øre pr km, som fint tåler sammenligning med en svært økonomisk diesel.
'21 3LR

Trond.m

Sitat fra: Elkjell på fredag 11. september 2020, klokken 13:09
Endelig har de lagt ut ladeprisene for Ionity

Id3 med 100kw lading

Ingen månedsavgift  4,40 pr Kwh

109,- pr måned -      1,60 pr Kwh
Utrolig merkelig politikk at Audi eiere skal betale mer i månedsavgift og mer pr. kwh !! Det er et vanlig prinsipp med volumrabatt. En Audi bruker 50 % mer strøm og betaler mer for hver kwh. Forstå det den som kan.

Strøm Tycoon

Sitat fra: TM på fredag 11. september 2020, klokken 19:08
Sitat fra: Elkjell på fredag 11. september 2020, klokken 13:09
Endelig har de lagt ut ladeprisene for Ionity

Id3 med 100kw lading

Ingen månedsavgift  4,40 pr Kwh

109,- pr måned -      1,60 pr Kwh
Utrolig merkelig politikk at Audi eiere skal betale mer i månedsavgift og mer pr. kwh !! Det er et vanlig prinsipp med volumrabatt. En Audi bruker 50 % mer strøm og betaler mer for hver kwh. Forstå det den som kan.

For meg virker det helt logisk, det skal koste å forbruke mer.

Trond.m

Det er vel bare markedstilpassing, men da er det eneste logiske at prisen faller med større volum. Grønn kontakt har også volumrabatt. Men det er nok enkelt å komme rundt. Det er vel bare å opprette en bruker og finne et chassisnummer på Finn. Så kan man opprette et abonnement for ID.3 og bruker det for å lade Audi med lavere måneds- og kwh pris.

Strøm Tycoon

Sitat fra: TM på fredag 11. september 2020, klokken 21:53
Det er vel bare markedstilpassing, men da er det eneste logiske at prisen faller med større volum. Grønn kontakt har også volumrabatt. Men det er nok enkelt å komme rundt. Det er vel bare å opprette en bruker og finne et chassisnummer på Finn. Så kan man opprette et abonnement for ID.3 og bruker det for å lade Audi med lavere måneds- og kwh pris.

Gud bedre! Snu hver krone.

elektro

Sitat fra: model3citizen på fredag 11. september 2020, klokken 19:47
Sitat fra: TM på fredag 11. september 2020, klokken 19:08
Sitat fra: Elkjell på fredag 11. september 2020, klokken 13:09
Endelig har de lagt ut ladeprisene for Ionity

Id3 med 100kw lading

Ingen månedsavgift  4,40 pr Kwh

109,- pr måned -      1,60 pr Kwh
Utrolig merkelig politikk at Audi eiere skal betale mer i månedsavgift og mer pr. kwh !! Det er et vanlig prinsipp med volumrabatt. En Audi bruker 50 % mer strøm og betaler mer for hver kwh. Forstå det den som kan.

For meg virker det helt logisk, det skal koste å forbruke mer.

Synes alle kunne betalt det samme jeg, men minuttpris, ikke per kWh. F.eks. 7,50 kr/min med Abonnenent og 15 kr/min uten. Det er sjansen for ledig lynlader som avgjør min betalingsvilje.. billig strøm har jeg hjemme.

Med  så lave priser for ID.3 blir det kø. Nå må Ionity steppe opp og utvide. Burde vært lastdeling og dobbelt så mange ladere per lokasjon. Minimum 175 kW hadde fortsatt vært bra.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: OlaM på fredag 11. september 2020, klokken 13:44
Ikke verst! Breakeven på ca 3000 hurtigladede km i året, hvis noen kan gå god for denne matten:

4,40 - 1,60 = 2,8 kr diff.
109 * 12 = 1308 kr i året
160 Wh/km på langtur, forsiktig anslag (høyere forbruk = raskere nedbetaling)

(1308 / 2,8) / 0,16 = ~2919 km

Men er det binding? Kan man melde seg inn i juni og ut i august?

e: ser ut som 12 mnd binding ja https://www.volkswagenag.com/en/news/2020/07/we-charge-volkswagens-new-charging-service-has-over-150-000-publ.html

e2: 4,40 kr/kWh og 160 Wh/km gir forresten 70 øre pr km, som fint tåler sammenligning med en svært økonomisk diesel.


Utgangsprisen uten abonnement er billigere enn Circle K, som tar 4,49 kr per kWh på hurtiglader, og 4,99 kr per kWh.


For å sammenligne med BKK, Fortum og GK, så må man sjekke hvor raskt bilen lader i praksis, da de har minuttprising som en del av prisen.


For egen del vil det si fort 50 kWh på 54 minutter, og derved reell ladepris før rabatt på 4,66 per kWh hos Fortum (2x54+3,50x2,50) og 4,25 kr per kWh hos GK og BKK (1,25x54+50x2,90).


Tar du årsprisen og deler på differansen, så får du antall kWh du må lade for å gå i null sammenlignet med ingen månedsavgift. Del dette på 12, så får du hvor mye du må lade per måned hos Ionity for at man skal komme i "break even".


Jeg kommer til ca 39 kWh per måned. Alt du lader på Ionity over det, er altså besparelse om du velger abonnementsløsning. Sammenlignet med GK som blir litt billigere før rabatt, så er differansen 2,65 per kWh, og jeg må da lade ca 41 kWh per måned for å gå i "break even". Igjen uten å ta hensyn til rabattordningen.


for biler som lader raskere (færre minutter på samme mengde kWh, eller flere kWh på samme eller lavere antall minutter), så må man regne over for å se hvor "break even" går for sin bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Enda en grunn til å kjøpe ID.3, men alt for billig og ikke bærekraftig etter min mening. Nå blir det kø.

Finnes det ingen lynladere som er skikkelig dyre lenger? Jeg trenger svært sjelden å lade underveis, kjører kun 40.000 km. i året og flyr oftest hvis jeg skal lenger enn 30 mil. Så når jeg først skal lynlade, betaler jeg gjerne 3x pris for å unngå den minste risiko for kø.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Bare å kjøpe en bil fra en fabrikant som ikke er med i Ionity-nettverket eller ikke har laget avtale enda, så får du lov å fylle på dropin til ca 8,50 per kWh. Går du inn for det, finner du de som skal ha godt over 9 kroner per kWh om du lader hos Ionity. F.eks. lading ved å bruke plugsurfing...


;-)


Edit: Køa blir nok hverken lengre eller kortere av ditt bilvalg, med mindre du velger en bil som ikke lader på CCS...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: RJK på lørdag 12. september 2020, klokken 00:50
Bare å kjøpe en bil fra en fabrikant som ikke er med i Ionity-nettverket eller ikke har laget avtale enda, så får du lov å fylle på dropin til ca 8,50 per kWh. Går du inn for det, finner du de som skal ha godt over 9 kroner per kWh om du lader hos Ionity. F.eks. lading ved å bruke plugsurfing...


;-)


Edit: Køa blir nok hverken lengre eller kortere av ditt bilvalg, med mindre du velger en bil som ikke lader på CCS...

Hvis det er dyrt for alle, blir det lite kø. Jeg betaler f.eks. gladelig 15/kr. min i påsketrafikken. Abonnement eller ei. Dropp det. Prisene burde vært dynamiske utfra etterspørsel. Nær gratis om natta for å trekke kunder til ladestasjonene- og tilknyttet kiosktilbud. 3x på utfartsdager.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Svaret mitt var basert på ditt eget ønske om å få betale mest mulig.

Om du kjøper en ID3 eller en Mach-E, og betaler med Plusurfing, eller en Hyundai Kona og betaler på samme måte, så blir det ikke lengre eller kortere kø av det.

Men helt enig i at priser man tjenesten dyrt nok, så vil færre bruke den. Og i så tilfellene er jo prisene for VW-kundene horrible for å oppnå så lav bruk som mulig.

Alternativt kan de sette opp så mange stolper hvert sted at de som ønsker å få ladet, får gjort dette uten lengre opphold. Det spørs jo bare hva som lønner seg mest for operatøren. Stor grad av utnyttelse er som oftest det som passer bedriften best.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: RJK på lørdag 12. september 2020, klokken 01:05
Svaret mitt var basert på ditt eget ønske om å få betale mest mulig.

Om du kjøper en ID3 eller en Mach-E, og betaler med Plusurfing, eller en Hyundai Kona og betaler på samme måte, så blir det ikke lengre eller kortere kø av det.

Men helt enig i at priser man tjenesten dyrt nok, så vil færre bruke den. Og i så tilfellene er jo prisene for VW-kundene horrible for å oppnå så lav bruk som mulig.

Alternativt kan de sette opp så mange stolper hvert sted at de som ønsker å få ladet, får gjort dette uten lengre opphold. Det spørs jo bare hva som lønner seg mest for operatøren. Stor grad av utnyttelse er som oftest det som passer bedriften best.

He he.. :) Jeg var litt upresis. Det jeg mener er at det er en grunn til at alt annet her i verden er priset ut fra tilbud/etterspørsel. Samme flybillett kan koste at fra 500 til 5000 kroner. Taxituren har mange forskjellige takster. Uber er et enda bedre eksempel. Jeg er ikke mot billig lading, men jeg liker ikke kø.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Sitat fra: model3citizen på fredag 11. september 2020, klokken 23:22
Gud bedre! Snu hver krone.
Det er ikke poenget, men det er jo latterlig med alle de ulike avtalene man må  ha for å kjøpe drivstoff til elbiler.  Ingen ville tenke på at prisen på bensin eller diesel var avhengig av hvilket bilmerke man kjører. Lager man kreative ordninger, så må man finne seg i at kundene er like kreative for å omgå dem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA