Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Agressiv akselerasjon på Iv80x

Startet av Telefonkatalogen, mandag 15. november 2021, klokken 13:46

« forrige - neste »

Telefonkatalogen

Hei.

En kollega har nylig fått seg en Iv80x etter lang ventetid, men sliter litt med et lite problem: Bilen er ekstremt hissig på gasspedalen.
Mener da at akselerasjonskurven ikke er lineær. Bilen virker å gå fra 0 % pådrag til 20 % ved den minste berøring. 
20 % er selvfølgelig bare et estimat. 

I utgangspunktet ikke et stort problem, men han sier det er tidvis vanskelig når han skal rygge inn i garasjen. Spesielt for små justeringer "hopper" bilen fort lenger enn han ønsker selv ved svak berøring av pedalen. 
Krypkjøring kan også være litt slitsomt. 

Har noen andre vært borti lignende og har noen tips? Er dette kanskje en innstilling, eller er det slik bilen skal være? 

På forhånd takk!

Bilectric

Sitat fra: Telefonkatalogen på mandag 15. november 2021, klokken 13:46
Hei.

En kollega har nylig fått seg en Iv80x etter lang ventetid, men sliter litt med et lite problem: Bilen er ekstremt hissig på gasspedalen.
Mener da at akselerasjonskurven ikke er lineær. Bilen virker å gå fra 0 % pådrag til 20 % ved den minste berøring. 
20 % er selvfølgelig bare et estimat. 

I utgangspunktet ikke et stort problem, men han sier det er tidvis vanskelig når han skal rygge inn i garasjen. Spesielt for små justeringer "hopper" bilen fort lenger enn han ønsker selv ved svak berøring av pedalen. 
Krypkjøring kan også være litt slitsomt. 

Har noen andre vært borti lignende og har noen tips? Er dette kanskje en innstilling, eller er det slik bilen skal være? 

På forhånd takk!

Jeg ville undersøkt om funksjonen Auto hold er aktiv og deaktivert denne først.
Hvis dette fortsatt oppleves som et problem med deaktivert Auto hold, er nok en tur på verksted å anbefale.
Jeg har selv 80x og opplever ikke at bilen er veldig hissig på gassresponsen slik som beskrevet her.

Auto hold er en fin funksjon i mange sammenhenger, men grei å skru av når man f.eks. skal rygge inn i en trang garasje. Jeg har derfor lagt Auto hold som snarvei på infotainment-skjermen slik at av/på-funksjonen alltid er lett tilgjengelig.

SurSnasen

Det spørs jo hvilken bil han kommer fra? Toyota Avensis med minste motor?
Kan han ha bilen stående i Sport-modus?

OlaM

'21 3LR

Telefonkatalogen

Hehe, artige svar folkens! 

Jeg fikk prøve bilen selv og opplevde det samme som han. 

Viste seg at å deaktivere Auto Hold som Bilectric sa løste saken.
Overrasket meg at den oppførte seg likt uavhengig om bilen stod stille eller krypkjørte, men han er uansett superfornøyd.

Takk for hjelpen!

Bigdrago

Auto Hold har skapt mange bulker på p.plasser :/
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA