Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med Tesla S og små barn

Startet av Haalis80, torsdag 10. september 2020, klokken 14:05

« forrige - neste »

Haalis80

Hei

Ønsker å undersøke folks erfaringer med små barn i Tesla S, da spesiellt med tanke på barn inn og ut av barneseter. Tenker også på barnevogn inn og ut av baggasjerom og hvorvidt Tesla S funker bra som en familiebil:)?


cra

Ligger en god del tråder om dette allerede; bare å søke litt så finner du svar på det meste. Både generelle erfaringer og info om konkrete modeller av barneseter, barnevogner, barn, etc. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jejl

Kan være greit å vite at de gamle med rwd har betydelig større frunk hvor det er plass til f.eks en mindre trillevogn.
Våre unger har i en periode likt godt å sitte i de to ekstra setene i bagasjerommet, men nå brukes de bare en sjelden gang på korte turer.

Rosstopher

#3
Er nå på hyttetur med to barn på hhv 2 år og 6 mnd i Model S. Vi har hund som tar halve bagasjerommet, så vi må ha med skiboks for å få plass til bagasjen. Det er veldig god plass til både barn og bagasje. Jeg er 190 cm og det går fint å ha barnesete bak meg. Man bør ha barneseter som kan svinges på. Vi har 2 stykk Cybex Sirona S. Det er mye plass under bagasjerommet; der hadde vi nå to mellomstore bager og et par plastposer. Vi har firehjulstrekk, men det er fortsatt plass til en stor bag foran. Ellers har vi med oss vogn, to reisesenger, kjølebag, mat til oss og hunden, klær til fire personer og litt annet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Nodland

Mine barn på 6 og 8 er ferdig med bakovervendte seter så kan ikke tilby så mye info rundt det, men hadde bmw 5 serie 2009 model stasjonsvogn før tesla'en som er ganske lik størrelsemessigt. Og det var null stress.

Og nå som ungene sitter og ser fremover så er det ihvertfall en perfekt familiebil på alle måter, meget god plass i TMS :)
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

jazzwheel

Med base og bakoverlent Maxi Cosi Pearl Pro var det noe begrenset med bevegelighet på forsetet. Også litt komplisert å få ungen neddi uten at hodet kommer borti taket. Foroverlent går alt smertefritt. Jeg tipper at dette er et av de største setene, med base, og selv det gikk altså bakoverlent. Tok nettopp levering av ny TMS, og jeg mistenker at setene i selve bilen tar mindre plass nå enn for eksempel 2017 - det virker nemlig som det er bedre plass.
Bagasjerommet er stort nok til det meste, inkludert barnevogn.

Øyvind.h

Cybex sirona er genialt sete til de minste ja. Da fester du ungen og vrir setet på plass. Mye lettere. Taklinjen skråner nedover så det er ikke så god høyde mtp unger ut/inn.
Mener emmaljunga vogna gikk fint inn i bagasjen.

Med småunger er Model X helt genial. Men den er dyrere og har kortere rekkevidde med samme batteri.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Vi får Emmaljunga NXT90 inn i bagasjerommet. Sammenlagt og sportsdel/bag side om side. Bagasje får man også plass til, bl.a. i rommet under bagasjerommet og frunk, samt litt stabling på vogndelene. Gidder ikke demontere hjul og alt som kan fjernes da det blir for mye styr.
Var nylig på bilferie i sommer med minsta og ei på 12 år. God plass til alle, med bagasje og vogn.

Vi har Cybex Aton 4 spedbarnsstol, brukt sak, men fungerer greit å klikke på plass i isofix-basen med barnet i. Vår datter er 7mnd nå, og skal om noen mnd bytte stol til en som er vendbar.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TeslaModelX

Har et barn på rundt 1.5 år med bakovervendt sete. Det er litt trangt, men ikke på et slikt nivå at jeg må slite barnet inn eller ut av bilen. Men jeg må stikke beina inn først, forså å rotere barnet rundt for at det skal få plass i stolen.

1000kwh

Sitat fra: ModelS på lørdag 12. september 2020, klokken 08:30
Har et barn på rundt 1.5 år med bakovervendt sete. Det er litt trangt, men ikke på et slikt nivå at jeg må slite barnet inn eller ut av bilen. Men jeg må stikke beina inn først, forså å rotere barnet rundt for at det skal få plass i stolen.
Dette er det mest irriterende. Når ungen er 2-3 år kan det bli ganske tungt og knotete.

Ser at mange biler har det sånn. Stolpen bak er langt foran setene bak, og gjør bakovervendte seter ekstra vanskelig.

Øyvind.h

Det er derfor en kjøper cybex sirona. Da sitter ungen mot deg i døråpningen når ungen festes/løsnes, og så vris bare setet til rett posisjon. Mye enklere hverdag :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vaduz

For oss går det fint i de fleste situasjoner, må litt frem når two way pearl legges bak meg, men ikke plagsomt. Kone kan sitte mellom barnesetene bak men hun er ikke så stor så det hjelper. Slipper å kjøre i det daglige, men har gjort det en periode også, og selv om inn og ut ikke er en drøm i model s går det greit. Blir noen dunk i glasstaket ila en uke da:p

1000kwh

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 12. september 2020, klokken 09:26
Det er derfor en kjøper cybex sirona. Da sitter ungen mot deg i døråpningen når ungen festes/løsnes, og så vris bare setet til rett posisjon. Mye enklere hverdag :)
Dette tror jeg ikke duger for unger som er 2 år+ eller litt lange. De største setene er ikke isofix engang.

JLie

Vi har hatt helt vanlige bakovervendte BSafe-seter til begge våre unger, og det var NULL problem med plass, verken for de foran eller for å få unger inn og ut. Både kona og jeg er over 1,80 (jeg er 1,86).

Dette er forholdsvis store barneseter som krever godt med plass, men vi opplevde ikke det som noe problem i det hele satt.
Tesla Model S 90d - 2016

1000kwh

Jeg er 185 og kan ikke sitte med noen som helst komfort foran et besafe izi sete, feks.

Model S er en stor og komfortabel bil, men ikke noe barnesetemester. Til det er den for lav, setet er trukket for langt bak stolpen og setene foran går langt bak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA