Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading Rød 32A industri - Hva trenger jeg?

Startet av espenog, torsdag 10. september 2020, klokken 12:46

« forrige - neste »

espenog

Hei, jeg eier en TM3 (skal bytte til XC40 EL ila jul) og skal arbeide i utlandet for en lengre periode.

Skal lade på jobb, der jeg har ett rødt 32A industriutgang til disp. Hva trenger jeg av overgang og hva er mest effektivt og sikkert? Og hvilken effekt vil jeg oppnå?

RJK

#1
Skal du lade fast, og vil ha best effekt, trenger du en slik:


https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/spark-type-2

Da får du all den effekten bilen din klarer å ta ut på 32 A, sikkert og greit. Finnes en billigere versjon som stopper på 16A som fort kan være godt nok siden bilen ikke støtter mer enn 11 kW, og sparer deg rundt 1,2 lapper:

https://www.elbilgrossisten.no/products/spark-red-416-6?utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google%20Shopping&gclid=CjwKCAjwnef6BRAgEiwAgv8mQU_nTpyzp6gcMKCvdE1Lh4SJ93_NFfeh9VpVdJ90qEE56LJzFLfBFhoChkcQAvD_BwE


Sjekk gjerne denne ladeguiden for effekter:

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-industrikontakt

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

For å si de generelt:
Du trenger en EVSE, med passelige plugger.

Dersom bilen støtter 3-faselading, så trenger du en 3-fase EVSE for å få full effekt.

I utlandet kan du komme borti både 32A og 16A kontakter, så når du kjøper EVSE, kan du spørre om å få med overganger til begge deler.

Likeretteren  kan variere med utstyrsnivået på bilen, så det kan du sjekke opp når du kjøper bil. Ikke alle biler kan lades med alle 3 fasene. Noen biler støtter ca 16A, og andre støtter opptil 32A.
Kjøper du bil utenfor Europa, så støtter den nok ikke 3-fase, og utenfor Europa finner du nok heller ikke røde industrikontakter.

32A trefase trekker ca 22kw.
16A enfase trekker ca 11kw
32A enfase trekker ca 7kw
Tipper effekten du oppnår er ca  20% mindre, etter tap i likeretteren.

Skal du bruke en enfase EVSE, trenger du muligens å bytte plugg eller bruke en overgang, dersom den ikke har rød plugg.

Ofte kan det være mye å spare på å kjøpe bil i utlandet, mye avhengig av hvilke land du skal være i, men kjøper du bilen som privatperson, kan det være vanskelig å få tilbake momsen, når du skal tilbake til Norge. Det kan være lurt å momse bilen inn i Norge, før momsen begynner å koste penger her.

automat

Det enkleste og billigste er å bruke bilens UMC, med et slikt adapter:
https://www.elbilgrossisten.no/products/tesla-umc-gen-2-ladekabel-adapter-32a-7-4-kw?variant=31890478858343
Velg med rød plugg. Man får kun 32A 1-fas, 7,4kW. Skal man ha 11kW 3-fas må man ha andre og dyrere løsninger.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på torsdag 10. september 2020, klokken 23:10
Det enkleste og billigste er å bruke bilens UMC, med et slikt adapter:
https://www.elbilgrossisten.no/products/tesla-umc-gen-2-ladekabel-adapter-32a-7-4-kw?variant=31890478858343
Velg med rød plugg. Man får kun 32A 1-fas, 7,4kW. Skal man ha 11kW 3-fas må man ha andre og dyrere løsninger.


Den hjelper på TM3, men han skriver at han skal bytte til XC40 Recharge. Da hjelper tipset ditt lite, med mindre han kjøper en Tesla UMC til Volvoen.


Men at det er den aller enkleste løsningen for de med Tesla og UMC, det er helt klart.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Maxwell_400

For fast lading er det ikke tillatt med overganger hvis de ikke er en del av laderen, Teslas UMC er da ok.

Anbefaler Spark'en, den er veldig bra bygget, ellers hvis en virkelig vil bruke penger;

https://www.mobilityhouse.com/int_en/juice-booster-2-master-traveller.html
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA