Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

erfaring med å lage egen ladekabel?

Startet av Bjsol, torsdag 10. september 2020, klokken 11:19

« forrige - neste »

Bjsol

Etter å lagt ut et antall tusen på lang ladekabel hjemme, så trenger jeg en 15-17 m elbilkabel til hytta også.
Ser at prisen på 2 stk type 2 kontakter og kun kabel blir drøyt halv pris. Er det noen som har erfaring med å sette sammen en egen ladekabel? Noen tips? Trenger en 32A 1 fase kabel på 15-17 meter. Tipper 10mm2 tverrsnitt er fornuftig? Tar også gjerne i mot konkrete tips på ledninger som egner seg til denne typen bruk (fleksible, og tåler gjenntatte oppkveilinger). Bilen er forøvrig en Tesla Model 3, men det burde vel ha mindre betydning.

RJK

#1
Brukeren Electrolux driver vel elbilgrossisten.no, og de mekker kabel for deg mot et lite gebyr. De er vel ikke aller værst på delene heller.


Men mulig han er raus med tips i tillegg, det har han ihvertfall vært hittil... Ser de har kabel der ene siden har "pisol" alleree, så da trengs bare en til andre siden.


EDIT: Sorry, feil firma. Han står bak elbilhjelpen.no


https://www.elbilhjelpen.no/ladekabler
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ok67

Hugs på at du ikkje berre skal overføre effekt/energi (straum) men at kabelen også har nokre signalledarar for kommunikasjon mellom bilen og ladestasjonen
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Amatøren

Sitat fra: ok67 på torsdag 10. september 2020, klokken 14:41
Hugs på at du ikkje berre skal overføre effekt/energi (straum)...

Og en motstand i hver ende i pluggene/støpselene, som definerer strømstyken kabelen er laget for.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

Tesla 3 er dessverre spesielt kresen på signalkvaliteten på PWM signalet. Vi har opplevd at alle andre biler lader på en 10m kabel bortsett fra Tesla 3. Tror det kan bli problemer med enda lenger kabel.

Sett heller ladestasjonen nærmere bilen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OlavDuun

Er det vanskelig å gjenbruke gamle ladekabler? Jeg har en 32A kabel med type-2 i den ene enden, og Chademo til Leaf 2013 i den andre. Har byttet bil, kan Chademo pistol byttes ut med en type-2?

Orbit

Det kan gjøres. Sånn halvveis på husken tror jeg Elbilhjelpen (Stavanger) og NoFuel (Fornebu) har vært nevnt som muligheter tidligere. Men det kan være det kommer like greit ut økonomisk å selge kabelen du har brukt på Finn, og kjøpe en som passer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trekkoppbil

Sitat fra: OlavDuun på mandag 04. januar 2021, klokken 14:24
Jeg har en 32A kabel med type-2 i den ene enden, og Chademo til Leaf 2013 i den andre.
Det tviler jeg på at stemmer, og det høres ut som at noen begreper er forveksla her.
Type 2 er benevnelsen på en AC-kontakt, og Chademo er en DC-kontakt. Skal du ha overgang fra type 2 til Chademo, trenger du et beist av en likeretter som det ikke er vanlig å ha, og som vil koste flere tusen dollar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA