Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte MCU1 til MCU2 er endelig mulig i Norge

Startet av Bidda, torsdag 10. september 2020, klokken 09:30

« forrige - neste »

HKS

Sitat fra: dettvardett på mandag 02. november 2020, klokken 09:22
hvor ny må bilen være for mcu2 upgrade? mener å huske jeg leste 2016+ når det først kom i usa.
Per nå er det kun biler med AP 2.0 og AP 2.5 som kan oppdateres.
Mulighet for eldre biler med AP 1.0 eller uten autopilot kommer senere.
Tesla Model 3 Long Range

o.b.lix

Sitat fra: HKS på tirsdag 03. november 2020, klokken 01:25
Per nå er det kun biler med AP 2.0 og AP 2.5 som kan oppdateres.
Mulighet for eldre biler med AP 1.0 eller uten autopilot kommer senere.

Jeg vet i alle fall om en bil her i Norge med AP1 som har fått MCU2.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

alda

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 03. november 2020, klokken 17:50
Sitat fra: HKS på tirsdag 03. november 2020, klokken 01:25
Per nå er det kun biler med AP 2.0 og AP 2.5 som kan oppdateres.
Mulighet for eldre biler med AP 1.0 eller uten autopilot kommer senere.

Jeg vet i alle fall om en bil her i Norge med AP1 som har fått MCU2.
Det stämmer, vet om flera 2015 och 2014 modeller som bytt till  MCU2. Märkligt nog är det ett krav att man inte har manuell baklucka..... : (från Teslas nettside)

"Alle Model S og Model X unntatt Model S med Autopilot Computer 1.0 og manuell bakluke"   
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Koskesk

Ingen som vet om Tesla tilbyr prisreduksjon på oppgradering om MCU1 er defekt?

Min (2016 sen X) begynner å få sort skjerm oftere og oftere, typ hele dagen. Så om det viser seg at den er defekt så frister det litt med oppgradert MCU selv om jeg ikke har AP-2...

Bidda

..tror det var en som hadde fått en prisreduksjon på 3000kr men det tror jeg var minnefeil og ikke skjermen som måtte byttes. Er i samme situasjon med min at skjermen går i sort tidvis....skal inn 30/11 for sjekk.
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

Simen1

Sitat fra: Bidda på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:14Håper det ikke er +mva på dette...
Det har de ikke lov til i henhold til prisopplysningsloven. Priser ut til forbrukere skal være inkludert mva.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

moeget

Det kan virke som om Tesla her senket prisen på MCU2

Eiere av kompatible biler kan planlegge en avtale via Tesla-appen for kjøp og installasjon. Denne oppgraderingen er tilgjengelig for kr 21.000, inkludert installasjon, for kjøretøy utstyrt med Autopilot Computer 2.0 eller 2.5 og for kr 17.000, inkludert installasjon, for alle andre kjøretøyer. Eiere kan bekrefte Autopilot ved å velge 'Kontroller'> 'Programvare'> 'Mer kjøretøysinformasjon' på berøringsskjermen.

cstromme

Sitat fra: moeget på torsdag 10. juni 2021, klokken 10:35
Det kan virke som om Tesla her senket prisen på MCU2

Eiere av kompatible biler kan planlegge en avtale via Tesla-appen for kjøp og installasjon. Denne oppgraderingen er tilgjengelig for kr 21.000, inkludert installasjon, for kjøretøy utstyrt med Autopilot Computer 2.0 eller 2.5 og for kr 17.000, inkludert installasjon, for alle andre kjøretøyer. Eiere kan bekrefte Autopilot ved å velge 'Kontroller'> 'Programvare'> 'Mer kjøretøysinformasjon' på berøringsskjermen.

Akkurat nå som MCU3 er på vei (og som antageligvis ikke er mulig å oppgradere til for gamle biler.)
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

HKS

#53
Noen har nå omsider demontert datamaskinen i nye Model S/X og lagt ut en video på YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=ODdIRr5RzI8

Ut i fra hvordan datamaskinen nå er designet tror jeg vi kan si med ganske høy sikkerhet at det ikke kommer til å bli noe retrofit for gamle Model S/X. Datamaskinen er ligner ganske mye på arkitekturen fra Model 3/Y, med at den blir kjølt med væske fra bilen sitt kjølesystem (ikke med luft som på MCU1/2).

Gateway-prosessoren (automotive-sertifisert PowerPC fra NXP) [1] som kommuniserer med bilen sitt CAN-nettverk er samme prosessor som på Model 3/Y og MCU2 i gamle S/X.

Selve media-prosessoren er nå oppgradert fra en quad-core Intel Atom til en quad-core AMD Ryzen Embeded. Tesla bruker en Ryzen 1 med 45W TDP [2]. Maskinen har eget dedikert grafikkort på et eget PCB, her kjører Tesla som nevnt tidligere også et kort fra AMD, basert på RDNA2-arkitekturen, ganske likt Radeon RX 6600 XT i spesifikasjoner [3]. Datamaskinen for Autopilot er bortimot identisk med den som sitter i Model 3/Y, og innpakningen er den samme.

Det er også verdt å merke seg at Tesla nå har oppgradert eMMC fra 64GB som er i oppgradert MCU1/MCU2 og Model 3/Y til 256GB. Mobiltilkoblingen er i likhet med MCU1 og MCU2 modulær, men nye Model S/X kommer foreløpig ikke med 5G.

I og med at den nye maskinen er såpass modulær vil det være trivielt for Tesla og oppgradere datamaskinen i Model 3/Y med AMD Ryzen 1, og bare bruke grafikk som er innebygd i SoC istedet for å ha et dedikert grafikkort slik det er i nye S/X.

[1] https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/MPC5748G.pdf
[2] https://www.amd.com/en/products/embedded-ryzen-v1000-series
[3] https://www.amd.com/en/products/graphics/amd-radeon-rx-6600-xt
Tesla Model 3 Long Range

Koskesk

Sitat fra: alda på søndag 08. november 2020, klokken 11:46
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 03. november 2020, klokken 17:50
Sitat fra: HKS på tirsdag 03. november 2020, klokken 01:25
Per nå er det kun biler med AP 2.0 og AP 2.5 som kan oppdateres.
Mulighet for eldre biler med AP 1.0 eller uten autopilot kommer senere.

Jeg vet i alle fall om en bil her i Norge med AP1 som har fått MCU2.
Det stämmer, vet om flera 2015 och 2014 modeller som bytt till  MCU2. Märkligt nog är det ett krav att man inte har manuell baklucka..... : (från Teslas nettside)

"Alle Model S og Model X unntatt Model S med Autopilot Computer 1.0 og manuell bakluke"

Plukket opp denne litt da jeg ser det er 1års tid siden: er det flere med AP1 som har oppgradert MCU2?

Har en TMX 90D 2016 hvor vurderer det til....Bilen har forholdsvis lav km (runt 65t)+gratis superlading. Usikker på om jeg ser poenget i å bruke så mye penger på den nye X'n når det ikke er sikkert om den har vanlig CCS ladeport en gang. Da er liksom en MCU2 litt enklere å svelge mot at man får en bil som føles «litt raskere og mere i tiden»  :laugh:

k1

Byttet forrige uke ut 8GB emmc brikken med den "nye" 64GB, men er da altså fortsatt på MCU1. Den ble betydelig bedre - den har sluttet å henge. Så bortsett fra mangel på Netflix, karaoke, nettleser og noen spill tror jeg ikke det er veldig mye forskjell lenger. Har jo da fremdeles DAB  ;D
Tror ikke jeg ville følt at jeg hadde en veldig mye nyere bil ved å bytte til MCU2 nå.
Dette var da en TMX100D med AP3.0 (tidligere 2.5).

o.b.lix

Jeg har byttet mcu1 til mcu2 på en ap2.0 som også er oppgradert til hw3.0, samt også ny dabmodul.

Her er fordeler som også ap1 vil ha
Lyden på radio/spotify er bedre. Dab er bittelitt bedre dekning (men vå nissan leaf har mye bedre dekning).
Nå virker talekommando, utrolig god på dette, bruker daglig "ring til xxx" eller "kjør til xxx".
Mye kjappere å bruke i hverdagen.

I tillegg fikk jeg med ap2 oppgradering til hw3, og da 3 ryggekamera og sentry/dashcam med 4 kamera, samt kulere visualisering i dashbord.

Å oppgradere MCU er på linje som å kjøpe fine felger, er egentlig ikke nødvendig, men gjør at "gammel" Tesla kan glede i en del år til.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Ellemelle

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 15. desember 2021, klokken 09:01
Nå virker talekommando, utrolig god på dette, bruker daglig "ring til xxx" eller "kjør til xxx".
Akkurat dette tror jeg er software-relatert. Jeg har fortsatt MCU1 og ble overrasket over hvor raskt og treffende talestyringen har blitt i det siste.

o.b.lix

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 15. desember 2021, klokken 10:29
Akkurat dette tror jeg er software-relatert. Jeg har fortsatt MCU1 og ble overrasket over hvor raskt og treffende talestyringen har blitt i det siste.

Kan være.
Men problemet med mcu1 jeg hadde var at den var så treg at den ikke oppfattet hva jeg sa før tiden var over og den gav opp. Og med det samme mcu2 ble installert, var den hinsides bedre, merker ikke noen forbedring ved ny software (fordi det var så bra fra dag 1), har hatt den i snart et år.

Kan hende det hjelper å bytte minne, det prøvde aldri jeg.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Sitat fra: k1 på tirsdag 14. desember 2021, klokken 18:20
Byttet forrige uke ut 8GB emmc brikken med den "nye" 64GB, men er da altså fortsatt på MCU1. Den ble betydelig bedre - den har sluttet å henge. Så bortsett fra mangel på Netflix, karaoke, nettleser og noen spill tror jeg ikke det er veldig mye forskjell lenger. Har jo da fremdeles DAB  ;D
Tror ikke jeg ville følt at jeg hadde en veldig mye nyere bil ved å bytte til MCU2 nå.
Dette var da en TMX100D med AP3.0 (tidligere 2.5).
Det er betydelig mer enn det du nevner.

Som andre her påpeker, talestyringen er helt ubrukelig på MCU1, mens på MCU2 er den så god at den kan være hovedbetjeningen av bilen. Selv dialekt forstår den helt uten problemer. Bruker omtrent kun talestyring til navi, rattvarme, musikk osv. på MCU1 fungerte "noe" kanskje en av ti ganger, og var derfor så dårlig at det ikke ble brukt.

Dashcam og til en viss grad sentry fungerer bare i bruddstykker på MCU1. Videoene er korrupte og fulle av opphold og feil.

Sentry har også helt annen funksjonalitet på MCU2, med innebygget visningsprogram som viser alle kameraene i samtidige streamer, der man kan scrolle og velge hvilket kamera man vil se på hovedskjermen, så det er brukervennlig på et helt annet nivå enn før.

"Ryggekamera" viser både ryggekamera og sidekameraer, så det er kun fronten man mangler på video.

Strømsparingen er også mye bedre (iallfall på Y med MCU2 enn X med MCU1), på X måtte jeg velge om jeg enten skulle ha lavt standbyforbruk, og bli sittende og vente på at skjermene/bilen skulle starte opp, eller ha vanvittig standbyforbruk og bilen være klar til kjøring umiddelbart. Med MCU2 får man begge deler.

Sikkert mer jeg ikke kommer på i farten, og noe her er nok forårsaket av at man bruker dashcam eller ikke. I slutten slo jeg det helt av og brukte kun blackvue-kameraene. Hvis den var på verksted for noe skjermrelatert var løsningen til Tesla å feilsøke uten SSD-disken tilkoblet... hurramegrundt.

MCU1 var helt fin den, og om Tesla bare hadde latt være å overlaste den fullstendig hadde den fortsatt vært det. Dessverre stoppet de oppdateringene for MCU1 to år for sent.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA