Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte MCU1 til MCU2 er endelig mulig i Norge

Startet av Bidda, torsdag 10. september 2020, klokken 09:30

« forrige - neste »

arvid44

Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 22. oktober 2020, klokken 16:34
Blir man kalt inn for oppgradering til HW3/MCU2, eller må man booke selv?
Har MS AP2 2017 med FSD
Hvis du har kjøpt FSD sier Tesla de skal kalle inn til oppgradering til HW3 etterhvert
Du får ikke ny MCU med oppgraderingen, den må du bestille som infotainment upgrade og koster den nette sum av kr 28.850 .


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lacaixxa

Takk! Da blir Det forhåpentligvis ny gratis HW3 før jul, mens MC2 får vente til eneren ryker, prisen faller, eller at jeg kjøper ny bil:)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

sjossang

I dag fikk jeg oppgradert til MCU2, og det er ingen tvil om at det er stor forskjell! Utrolig rask datamaskin sammenlignet med MCU1. Kart flyter på en helt annen måte. Ruteplanlegging er lynrask, og endelig har jeg en webleser som fungerer. Klart å logge meg på Netflix også, men sjekket bare at den startet. Vet ikke hvor aktuell den blir for oss, men veldig gøy.

Kjørt ca 120km i dag, men venter fortsatt på at kamera skal kalibreres. Status på kalibrering står støtt på 0%.

Dessverre er det ganske mange funksjoner som er avhengig av kamera: Sentry mode, CC/ACC/Autopilot, automatiske viskere, automatisk lys (også fjernlys) og sidekamera i revers :(

Sendt en forespørsel og håper på svar. Sett andre på teslaforum med samme feil, så det er nok bare en funksjon som ikke er aktivert.

Min bil var forøvrig første bil som fikk denne oppgradering på Tesla Rud.

Fikk ca 10GB med oppdateringer i timene etter at jeg hentet bilen, både FW og oppdateringer til spill.
Y LR hvit/hvit

Bidda

Tøft, hadde du feil på MCU1 før oppgraderingen?
Inkluderte du DAB-modulen?
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

arvid44

Sitat fra: sjossang på mandag 26. oktober 2020, klokken 21:47
I dag fikk jeg oppgradert til MCU2, og det er ingen tvil om at det er stor forskjell! Utrolig rask datamaskin sammenlignet med MCU1. Kart flyter på en helt annen måte. Ruteplanlegging er lynrask, og endelig har jeg en webleser som fungerer. Klart å logge meg på Netflix også, men sjekket bare at den startet. Vet ikke hvor aktuell den blir for oss, men veldig gøy.

Kjørt ca 120km i dag, men venter fortsatt på at kamera skal kalibreres. Status på kalibrering står støtt på 0%.

Dessverre er det ganske mange funksjoner som er avhengig av kamera: Sentry mode, CC/ACC/Autopilot, automatiske viskere, automatisk lys (også fjernlys) og sidekamera i revers :(

Sendt en forespørsel og håper på svar. Sett andre på teslaforum med samme feil, så det er nok bare en funksjon som ikke er aktivert.

Min bil var forøvrig første bil som fikk denne oppgradering på Tesla Rud.

Fikk ca 10GB med oppdateringer i timene etter at jeg hentet bilen, både FW og oppdateringer til spill.
Må være problem med front kameraene , det skal ikke ta så lang tid å kalibrere. Hos meg er det nok å kjøre 20-30 km . Det er et valg i Service menyen for å starte kalibrering , har du forsøkt dette ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

sjossang

Hadde ikke trøbbel med MCU1, den var bare treg.

Testet "kalibrer kamera", men det hjalp ikke. Sendte en SMS til Tesla i går kveld, og fikk svar i dag tidlig - de har startet fjerndiagnose og bekrefter feil på frontkamera.

Revers med sidekamera fungerer heller ikke, så jeg tror nok ikke det er feil med selve kamera, men noe knyttet til MCU2.
Y LR hvit/hvit

sjokomelk

Dere som har skiftet til MCU2 - Har dere fått FM/DAB koblet opp samtidig? Jeg bestilte oppgradering av min bil i går, under forutsetningen at radioen kunne kobles opp samtidig, og det har jeg fått bekreftet i dag at de kunne gjøre nå og at alt av deler var bestilt til timen min 11. november.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

arvid44

Jeg har ikke bruk for hverken FM eller DAB . Bruker kun Tuneln for å høre på radio. Derfor droppet jeg den tuneren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

TeslaDag

Jeg har fått svart skjerm og reset ikke løser problemet. Det kan det se ut som at MCU har tatt kvelden. Hva er eventuelt prisen for oppgradering til MCU2 hvis MCU1 har tatt kvelden og man er utenfor garantien?

Er det andre løsninger man burde valgt? Tenker da på å benytte 3. parts leverandør/verksted for fiks i Bergen?

TMS P85D 2015
S 85  Sort - 21" Turbin - Alt utstyr minus barneseter
Bil mottatt 15-11-13
P85D i bestilling

Sulle

Tesla i Stavanger sa at de tok full pris for MCU2 uavhengig av reklamasjon på MCU1. Ca 30 lapper.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

arvid44

Hvis MCU1 er defekt, kan det være mulighet for at den berømte minne brikken må byttes, men det kan være andre årsaker til problemet også. Ønsker du å oppgradere til MCU2 tar Tesla kr 28850 for jobben, du får da G4 Gsm Modul, nettflix og alle spillene, men mister FM/dab .  FM/dab modulen er tilgjengelig senere i høst , hvis du trenger den.
Jeg kjenner ikke til 3 parts verksteder i Bergen, og om noen andre enn Tesla kan gjøre en slik jobb.


Sent from my iPhone using Tapatalk

arvid44

Hvis død MCU1 skyldes defekt eMMC minnemodul kan visstnok Tesla bytte denne for kr 5700, - Det var en fyr som hadde gjort dette og skrevet et innlegg i FB Teslanytt for noen uker siden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

dettvardett

hvor ny må bilen være for mcu2 upgrade? mener å huske jeg leste 2016+ når det først kom i usa.

arvid44

Sitat fra: dettvardett på mandag 02. november 2020, klokken 09:22
hvor ny må bilen være for mcu2 upgrade? mener å huske jeg leste 2016+ når det først kom i usa.
Tesla sier bilen må ha HW2.0 for å kunne oppgradere til MCU2. Jeg mener å ha lest MCU2 er avhengig av ledningsnettet i bilen.
HW2.0 kom på nye biler høsten 2016, så det er omtrent på den tiden mod s/x facelift ble sluppet. Tesla skriver infotainment upgrade er tilgjengelig for biler produsert før mars 2018.

https://www.tesla.com/no_NO/support/infotainment?fbclid=IwAR0riL9pEVbw2URHEWX4wKROAk2JiNhnjEPEh2Cm7Qb4evhGN-Ojnq0r6ks&redirect=no


Sent from my iPhone using Tapatalk

arvid44

Sitat fra: arvid44 på mandag 02. november 2020, klokken 09:36
Sitat fra: dettvardett på mandag 02. november 2020, klokken 09:22
hvor ny må bilen være for mcu2 upgrade? mener å huske jeg leste 2016+ når det først kom i usa.
Tesla sier bilen må ha HW2.0 for å kunne oppgradere til MCU2. Jeg mener å ha lest MCU2 er avhengig av ledningsnettet i bilen.
HW2.0 kom på nye biler høsten 2016, så det er omtrent på den tiden mod s/x facelift ble sluppet. Tesla skriver infotainment upgrade er tilgjengelig for biler produsert før mars 2018.

https://www.tesla.com/no_NO/support/infotainment?fbclid=IwAR0riL9pEVbw2URHEWX4wKROAk2JiNhnjEPEh2Cm7Qb4evhGN-Ojnq0r6ks&redirect=no


Sent from my iPhone using Tapatalk



Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA