Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteripleie

Startet av Skorpo, onsdag 09. september 2020, klokken 18:01

« forrige - neste »

Skorpo

På ein facebookannonse for heimeladar les eg:
"Har selger ofte toppladet bilen og latt bilen stå fulladet over tid, kan det føre til betydelig kapasitetsnedgang."

Vil ikkje dei fleste setje bilen til lading når dei kjem heim, slik at han står fullada  til neste tur?
Skader det batteriet på sikt?

turfsurf

Kommer veldig an på. Mange bruker vel utsatt lading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

Er vel lagring i lang tid med 100% og gjerne høg temperatur, som er mest skadelig.

Bil med justerbart lademål kan begrense lading til feks 80%.
Til vinteren kan det vere eit poeng å ha lada fullt til rett før avreise, vha bruk av timer.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

ok67

Sjølv ladar eg som regel til 60 % midt i veka annan kvar eller kvar 3-dje dag, for småkøyring i byn, pluggar i ladaren når eg er kommen eit stykke ned på 30%talet. Om eg skal på hytta i helga så ladar eg til 80 % natt til fredag.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

arthur

Fruens elbil har blitt satt til lading hver kveld hele året i fem år og er alltid fulladet om morgenen. Test etter fem års "mishandling" viser restkapasitet på batteriet 93,5%. Dette har KUN vært saktelading.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

#5
Det er viktig å være oppmerksom på at det er forskjell fra bilmerke til bilmerke og toppbuffer. Tesla anbefaler vel 80% til daglig og 100% når du trenger det. Derfor har de og muligheter til å stille inn dette. Andre som BMW og Jaguar har større toppbuffer og sier det er greit å lade til 100% hver gang.

Selv lader jeg stort sett til 80% vha WatCat- tredjeparts app og 100% når jeg må ved AC lading. DC kun til 80%. Tror det er best for batteriet og greit når man har mer enn nok rekkevidde.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 10. september 2020, klokken 20:21
Det er viktig å være oppmerksom på at det er forskjell fra bilmerke til bilmerke og toppbuffer. Tesla anbefaler vel 80% til daglig og 100% når du trenger det. Derfor har de og muligheter til å stille inn dette. Andre som BMW og Jaguar har større toppbuffer og sier det er greit å lade til 100% hver gang.

Daily grensen på Tesla er 90%, den var 80% helt til å begynne med.

100% på i3 er 92-93% av cellespenning, jeg prøver å ikke la vår i3 stå lenge fulladet. Ikke helt sikker på I-Pace, men tror nok den er godt over 90%. Prøver å holde den under 80% selv. Teslaene stoppet jeg på 70%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Sitat fra: Skorpo på onsdag 09. september 2020, klokken 18:01
På ein facebookannonse for heimeladar les eg:
"Har selger ofte toppladet bilen og latt bilen stå fulladet over tid, kan det føre til betydelig kapasitetsnedgang."

Vil ikkje dei fleste setje bilen til lading når dei kjem heim, slik at han står fullada  til neste tur?
Skader det batteriet på sikt?
Lithium batterier i bil finnes i flere ulike varianter, med ulike egenskaper. Produsentene har også valgt ulike måter beskytte batteriene mot slitasje ved å tillatte ulik grad av høy og lav spenning på cellene i batteriet. Dette omtales ofte som buffer.

Bakgrunnen for påstanden kan være historier om biler som har stått lenge oppladet, gjerne i varmt vær / sol. Spesielt enkelte varianter av Nissan Leaf har opplevd store tap av kapasitet i varmt klima.

De produsenter som har gitt bruker mulighet for å lade til en høyere cellespenning kan en få lengre rekkevidde når en trenger det.

Generelt vil også store batteri få færre lade sykluser, enn små batteri. Jeg kjørte C-Zero i 7 år, den har 16 kWh brutto kapasitet. Mange av dagene kom jeg hjem med under 30% igjen. Nå kjører jeg Hyundai KONA Electric som har 64 kWh, da er det mye enklere å holde batteri mellom 80 og 40% mye av tiden, og faktisk bruke bilen.

Et lithium batterier vil svekkes av bruk og alder.

oppsummert:
- bruk bilen - som en bruker en bil med annet drivstoff.
(en kjører ikke helt tomt, og fyller ikke helt opp - til det renner over)

om en har lyst til å gjøre litt ekstra innsats:
- kan bilen justere ladenivå, sett det til 80-90 % om det gir god nok rekkevidde
- når du trenger rekkevidden lad til 100%
- ikke la bilen stå med 100% over tid
- ikke la bilen stå med lavt ladenivå over tid.
- skal du reise bort over tid, la det være mellom 80% og 40%
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Kristian O

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. september 2020, klokken 21:20
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 10. september 2020, klokken 20:21
Det er viktig å være oppmerksom på at det er forskjell fra bilmerke til bilmerke og toppbuffer. Tesla anbefaler vel 80% til daglig og 100% når du trenger det. Derfor har de og muligheter til å stille inn dette. Andre som BMW og Jaguar har større toppbuffer og sier det er greit å lade til 100% hver gang.

Daily grensen på Tesla er 90%, den var 80% helt til å begynne med.

100% på i3 er 92-93% av cellespenning, jeg prøver å ikke la vår i3 stå lenge fulladet. Ikke helt sikker på I-Pace, men tror nok den er godt over 90%. Prøver å holde den under 80% selv. Teslaene stoppet jeg på 70%.
Synes det er viktig å få med at daily grensen starter på 50%. Det hinter kraftig om at lavere enn 90% er å foretrekke om målet er maks levetid.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Skorpo

Sitat fra: TB på torsdag 10. september 2020, klokken 22:46
oppsummert:
- bruk bilen - som en bruker en bil med annet drivstoff.
(en kjører ikke helt tomt, og fyller ikke helt opp - til det renner over)
Takk for mange gode råd. Eg har mykje å lære før nybilen kjem på tunet, forstår eg; eg som har vore vand med å fylle på diesel til den siste dropen renn utanfor.

Alt i alt må dette vere gode argument for å ha ein kraftig heimeladar, slik at det går raskt å fylle opp til 100 % om eg plutseleg får lyst på ein langtur.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Skorpo på lørdag 12. september 2020, klokken 14:22
Sitat fra: TB på torsdag 10. september 2020, klokken 22:46
oppsummert:
- bruk bilen - som en bruker en bil med annet drivstoff.
(en kjører ikke helt tomt, og fyller ikke helt opp - til det renner over)
Alt i alt må dette vere gode argument for å ha ein kraftig heimeladar, slik at det går raskt å fylle opp til 100 % om eg plutseleg får lyst på ein langtur.
Det er jo det ideelle, på lik linje med megastort batteri, ultralang rekkevidde og hyperrask lading.
I praksis er det mulig å lære seg å planlegge littegrann meir enn med diselen, så går det heilt fint, sjølv med 10-16A lading. Det sagt, enkelte blir voldsomt stressa av planlegging og bør kanskje ikkje velge elbil om dei tenker seg utanfor 'komfortsona' og ikkje likar/ evner å sjekke rekkevidde mot kart/gps.
Rettnok vert bilane betre og betre til å guide dette, med online kobling mot tilgjengelige hurtigladarar innanfor rekkevidde og loljalitetsprogram for samarbeidande bilmerker og ladeoperatørar.
God tur!

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA