Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken utgave av Enyaq har du SIGNERT KONTRAKT på?

Startet av J@x, onsdag 09. september 2020, klokken 13:52

« forrige - neste »

biggern

Sitat fra: biggern på fredag 18. september 2020, klokken 22:09
Sitat fra: biggern på fredag 18. september 2020, klokken 21:57
Sitat fra: tornaldo på fredag 18. september 2020, klokken 19:51
Sitat fra: biggern på fredag 18. september 2020, klokken 11:18
Hehe. Stoler du virkelig på de tallene ?
Produsenter indikerer kun "beste" test tall ifra egen kurve, kjøremønster og varme temperaturer. Det er noe helt annet når en forbruker gjør dette. Mao "virkelige" tall.

Jeg vet ikke hva du finner så morsom, men jeg synes det er litt artig når du skal fortelle andre hvordan dette fungerer. Atskillige tester viser at aller fleste biler klarer wltp på norsk landevei, på sommerføre. Av egen erfaring så klarer mine to siste elbiler mer enn wltp på typiske øst mot vest turer. Selvfølgelig ikke når man kjører 120-130 km/t, eller vinterstid. Såpass tro på en gjennomsnittlig elbileier har man da, at man skjønner kjøremønster og værforhold påvirker rekkevidde.

Poenget var jo at du mente Enyaq iV60 hadde for dårlig rekkevidde for nordmenn. Hvordan forklarer du at veldig mange kjøper og klarer seg med e-tron?

Jeg forstår jo det er litt ladestress når du skal lade Konaen din, som har middelse ladehastighet. Nye biler av en viss kvalitet har jo ladehastighet som kurerer dette problemet.

Jeg har aldri hatt noe ladestress med Konaen og aldri hatt noe behov for å stoppe å lade på Harryturer. Den leverer, som også tester gjennomført av NAF indikerer. Til og med Audi med små batterier sliter og ligger i lav hastighet på avstander over 25 mil t/R. Dette kaller jeg unødvendig ladestress, som jeg syntes er noe en bør unngå så langt en kan. Audi er en fin bil, som mange koser seg med i nærmiljøet ( 10 mil t/R jobb osv.). Jeg syntes det er drøyt å betale 600+ K for en bil som ikke klarer mer enn en bil til 300k.

Som NAF skriver:. Audi e-tron 55 SUV skal ha et forbruk på 24,3 kWt/100 km. Vi registrerte et forbruk på 24,4 kWt/100 km under rekkeviddetesten.
Som er på sommeren og langt over Konaen.
https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/audi-e-tron-quattro/rekkeviddetest-audi-e-tron-55-quattro/

Ønsker du å verifisere imot Kona 12-14kwt/100km, kan du jo lese denne
https://www.naf.no/forbrukertester/gruppetester-av-biler/den-store-elbiltesten/hyundai-kona/

tornaldo

Vi diskuterer ikke Kona vs e-tron.... ALLE skjønner at Kona er langt mer effektiv enn e-tron, men det er jo virkelig ikke poenget her. Å sammenligne Audi e-tron og Kona er jo helt banalt, helt forskjellige biler. Akkurat som Enyaq og Kona ikke kan sammenlignes.

Jeg dro opp e-tron som en eksempel på en bil som selger godt, men ikke har spesielt god rekkevidde. Det hevdet du i en tidligere post at ikke fungerte her i Norge. Dog fungerer tydeligvis e-tron helt fint, noe Enyaq iV60 også vil gjøre for mange. Harrytur mellom Drøbak og Svinesund er kanskje ikke den beste referansen for hva som er behovet for folk flest.

Men tilbake til tråden. Jeg har signert kontrakt på iV80X, som jeg kan gå tilbake på innen nyttår.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

OlaM

'21 3LR

jkirkebo

Sitat fra: OlaM på lørdag 19. september 2020, klokken 07:56
Sitat fra: biggern på torsdag 17. september 2020, klokken 15:01
Hehe
340 og 390 Km på en god sommerdag tror jeg ikke holder i Norge :-)


Hehe
Tror du tar feil :-)

Det tror jeg også. Vår Model 3 SR+ ligger omtrent der, får ut ca. 360km rekkevidde på landeveiskjøring sommerstid. Forrige Norgesferie hadde vi lengste ladestopp på 15 minutter, og gjennomsnittlig ladestopp på omkring 10 minutter. Kjørte 190 mill. Virkelig ikke plagsomt, og vi føler absolutt ikke noe behov for lengre rekkevidde. Vi har en X75D også som klarer omtrent samme rekkevidden. Brukes mye til å trekke tung henger langt samt mye turer til hytta (28 mil) vinterstid. Heller ikke på den synes vi at lengre rekkevidde hadde vært noe å betale for.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Behov for rekkevidde er jo avhengig av bruksmønster og betalingsvilje. Finnes ikke fasit. Men det er vel ikke tvil om at en del  nye elbilkjøpere brenner seg og kjøper bil med for kort rekkevidde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjoris

Spec opp en 60 med det som er std på 80 så blir den dyrere så tror veldig få vil velge den versjonen, ja en kan sikkert klare seg uten noe av det som er std på 80, men så er jo rekkevidden også mye bedre OG 80 har ikke mer effekt enn det som trengs så 60 gir ingen mening egentlig

tornaldo

Jeg tror 40000 kr billigere gir mening for en del, men enig i at man får mer for pengene i en iV80. Likevel har iV60 det man trenger, i all hovedsak, så lenge man lever med rekkevidden. Men det går nok ikke så mange av den i Norge. Kanskje den vil selge bedre i en del andre land.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

biggern

#22
Sitat fra: tornaldo på fredag 18. september 2020, klokken 23:12
Vi diskuterer ikke Kona vs e-tron.... ALLE skjønner at Kona er langt mer effektiv enn e-tron, men det er jo virkelig ikke poenget her. Å sammenligne Audi e-tron og Kona er jo helt banalt, helt forskjellige biler. Akkurat som Enyaq og Kona ikke kan sammenlignes.

Jeg dro opp e-tron som en eksempel på en bil som selger godt, men ikke har spesielt god rekkevidde. Det hevdet du i en tidligere post at ikke fungerte her i Norge. Dog fungerer tydeligvis e-tron helt fint, noe Enyaq iV60 også vil gjøre for mange. Harrytur mellom Drøbak og Svinesund er kanskje ikke den beste referansen for hva som er behovet for folk flest.

Men tilbake til tråden. Jeg har signert kontrakt på iV80X, som jeg kan
gå tilbake på innen nyttår.

Nyttår 2021 ?
Jeg kansellerte. Ser videre fremover imot planer på ID4 osv. Event XC 40, som kan leveres over nyttår 2020-21, utfra det forhandler sier.

Ledam

Er dette alle som har bestilt? 57 biler. Jeg signerte ikke kontrakt. Selgeren kunne ikke si noe om leveringstidspunkt. Likevel anbefalte han meg å signere nå da det kunne bli rift om å få levert bil i løpet av neste år. Jeg vet ikke hva produksjonskapasiteten til Skoda er. Men de må da være i stand til å levere noe tusen biler i løpet av et år?


espenri

Selger har fortalt meg at de har forhandlet seg frem til 12000 produksjonsplasser på farbrikken til Skoda i 2021.

Jeg tror ikke det er noe fare for at denne bilen blir utsolgt på levering i 2021 med det første.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Electric cars in Norway

Ja det er veldig bra hvis Norge får flere biler fra Mladá Boleslav plant. De har jo også effektivisert den for å klare å øke tempoet mener jeg at jeg leste et sted.

Ladrab

Sitat fra: biggern på lørdag 19. september 2020, klokken 20:22
Sitat fra: tornaldo på fredag 18. september 2020, klokken 23:12


Men tilbake til tråden. Jeg har signert kontrakt på iV80X, som jeg kan
gå tilbake på innen nyttår.

Nyttår 2021 ?
Jeg kansellerte. Ser videre fremover imot planer på ID4 osv. Event XC 40, som kan leveres over nyttår 2020-21, utfra det forhandler sier.

Beklager avsporing fra trådemne, men hvilken forhandler kunne gi deg levering av XC40 over nyttår?
Da jeg sjekket med Bilia Lillestrom for et par uker siden mente de jeg tidligst kunne få levering til sommeren..

Venter og håper på en elbil med hurtig hurtiglading, varme i baksetet, god app, firehjulstrekk, skiluke, plass til et par tre store kofferter bak og frunk foran, uten at bilen er på størrelse med et lite isfjell og koster en mill...hmmm høres jo egentlig ut som Model Y...

TMYP hvit September 2022
TMYP sort utlevert juni22
TM3#2021 utlevert des20
Venteliste plass #54 Hyundai Kona (solgt)

biggern

Sitat fra: Ladrab på mandag 26. oktober 2020, klokken 12:55
Sitat fra: biggern på lørdag 19. september 2020, klokken 20:22
Sitat fra: tornaldo på fredag 18. september 2020, klokken 23:12


Men tilbake til tråden. Jeg har signert kontrakt på iV80X, som jeg kan
gå tilbake på innen nyttår.

Nyttår 2021 ?
Jeg kansellerte. Ser videre fremover imot planer på ID4 osv. Event XC 40, som kan leveres over nyttår 2020-21, utfra det forhandler sier.

Beklager avsporing fra trådemne, men hvilken forhandler kunne gi deg levering av XC40 over nyttår?
Da jeg sjekket med Bilia Lillestrom for et par uker siden mente de jeg tidligst kunne få levering til sommeren..

Forhandler i Ski, informerte det i August.9
Ellers
https://www.tv2.no/a/11595256/

Men slike ting kan jo endre seg kjapt, som forsinkelser osv.

oivindg

Sitat fra: biggern på mandag 26. oktober 2020, klokken 19:00
Sitat fra: Ladrab på mandag 26. oktober 2020, klokken 12:55
Sitat fra: biggern på lørdag 19. september 2020, klokken 20:22
Nyttår 2021 ?
Jeg kansellerte. Ser videre fremover imot planer på ID4 osv. Event XC 40, som kan leveres over nyttår 2020-21, utfra det forhandler sier.

Beklager avsporing fra trådemne, men hvilken forhandler kunne gi deg levering av XC40 over nyttår?
Da jeg sjekket med Bilia Lillestrom for et par uker siden mente de jeg tidligst kunne få levering til sommeren..

Forhandler i Ski, informerte det i August.9
Ellers
https://www.tv2.no/a/11595256/

Men slike ting kan jo endre seg kjapt, som forsinkelser osv.
Har nok skjedd en del siden august, ja. Jeg snakket med Bilia i Drammen på lørdag, og de sa juni, med en liten sjanse for mai ved bestilling nå.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Krabbe 2

Noen som vet mer når VRS versjonen blir lansert?
Samboer vil ha mer plass i bilen og da vurderes det å selge I-pacen.
Virker jo som den ultimate familiebil dette.

2017 e-Golf Exclusive sort. Januar 2017.
2018: På jakt etter bil nummer 1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA