Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-golf 2016 85KW kan man bruke Tesla wall Connect lader?

Startet av Ehj, onsdag 09. september 2020, klokken 12:16

« forrige - neste »

Ehj

Har nå fått min første elbil og skal installere lader i garasjen. Kan jeg lade min E-golf på TWC lader? Ønsker å installere dette da det snart også kommer en Tesla inn i familien. Tenker da å installere 3 faser 32 amper kurs med jordfeilbryter i skapet. Ser det har vært litt forskjellige meninger rundt dette. Mitt spørsmål er om bilen kan lades på denne laseren?

GOLF-raider

#1
TESLA sin vegglader (TWC) fungerer utmerket til å lade min eGolf;
så da burde Du også kunne bli fornøyd.    ::)
https://www.tesla.com/no_NO/support/installation-manuals-wall-connector
Elektrikeren din må bare sette dipswitsjene i riktig posisjon:
den venstre opp hvis du har 230 volt IT-nett i skapet,
og den høyre i nedre posisjon for å lade andre elbiler enn TESLA.
Ellers så kan du seriekoble inntil fire TWC'er. Da må hovedladern
være innstilt som «MASTER» og de andre som «SLAVE».  Husk
å montere et B-værn i skapet med en basic automatsikring foran.
https://www.elektroimportoren.no/jordfeilbryter-type-b-4pol-63a-30ma/1615000/Product.html?Event=pathlist
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Vesel

#2
Ja, TWC er en ladeboks med fastmontert type 2-kabel, bare med noe ekstra funksjonalitet for Tesla-er. E-golf støtter i likhet med de fleste nyere elbil-modeller type 2. Som GOLF-raider nevner så må elektrikeren bare huske på å sette switchen i riktig posisjon. Gjør nok det uansett, for det er neppe noen grunn til å sperre ikke-Tesla-er fra å lade i et vanlig hjem.

Jeg har forøvrig en ubrukt type B-jordfeilbryter fra GE du kan få kjøpt rimelig, om det er av interesse. TWC-er behøver en slik jordfeilbryter i sikringsskapet siden de ikke har dette integrert, slik de fleste andre ladebokser har.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

GOLF-raider

Tesla har nå lansert sin nye Vegglader «TWC / 3.gen.»
Den har bla. innebygd 6-ma B-vern, enklere montering,
kabelen er 5½ meter, prisen omtrent som før (£ 460)
Her kan vi se en video på YouTube: «THIS CHANGES EVERYTHING!
Installing The New Tesla Wall Connector 3rd Generation UK»

https://youtu.be/kZePyRgSfjs
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA