Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Forbedringspotensiale, EQC  (Lest 2869 ganger)

Grosor

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 40
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #45 på: Fredag 20. November 2020, klokken 11:42 »
Jeg skulle gjerne hatt det slik at man kunne slått av\på disse systemene slik man ønsket og låst det til førerprofil. Det er nok noen vurderinger ift Euro NCAP testene som gjør at de har det slik.

Jeg merker meg og at HERE sine kartdata på motorveien her lokalt på et sted har bestemt seg for at dette er en krapp sving og ønsker å bremse ned for meg... Bremser ganske kraftig. Kan jo slå av denne funksjonen med rutetilpasset fart, men da bremser den vel ikke lenger ned for rundkjøringer eller avkjørsel heller.
« Siste redigering: Fredag 20. November 2020, klokken 11:43 av Grosor »

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12434
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #46 på: Fredag 20. November 2020, klokken 13:18 »
Min bremser ned for avkjørseler, krappe svinger etc selv om jeg har deaktivert automatisk tilpasning til fartsgrense.
Så det fungerer bra :)
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Grosor

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 40
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #47 på: Fredag 20. November 2020, klokken 14:18 »
"Aktiv fartsgrenseassistent" slo jeg av med en gang. Det er for mye feil i hastighetsdataene på motorvei som overstyrer skilt som er lest. Denne fungerer greit på landevei, men da er ofte flatt på fartsgrensen noe saktere enn det trafikken typisk ønsker å flyte så ender man med å justere 5 opp likevel...

"Rutebasert hastighetstilpasning" er en egen funksjon som bremser ned i krappe svinger, kryss, rundkjøringer og når man blinker for å ta en avkjørsel. Det jeg opplever er at denne tror at et punkt på motorveien er en sving den må bremse ned for og det passer dårlig på 4-felt motorvei... Får tydelig varsel på skjerm for årsaken til at den bremser ned.

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 685
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #48 på: Fredag 20. November 2020, klokken 17:34 »
Har også skrudd av fartsgrense tilpasning pga at den legger seg på speedometer hastighet, noe som blir litt under reell gps fart.
Rute tilpasning har jeg på. Et tips hvis man synes bilen demper farten for mye i kurver er å sette den i sports modus. Da blir også rute tilpasnings hastighet mer sportslig.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12434
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #49 på: Fredag 20. November 2020, klokken 18:12 »
Aha. Kjørte til hytta i dag med Thule easybase tilkoblet. Da vil ikke bilen styre selv. Nå vet jeg ikke om det er det som er årsaken eller om kartene er oppdatert, men bilen bremset ingen steder på ny motorvei fra Kolomoen til Moelv. Slakket litt av ved Brumunddal, men ellers null fantombrems.

Fikk også teste fjernlys og matrix siste veiene opp til hytta. Ledbar er fortsatt sterkere, men må si systemet jobber bra og lyser utrolig bra. Ikke noe behov for ledbar på denne.
« Siste redigering: Fredag 20. November 2020, klokken 18:17 av Øyvind.h »
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6117
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #50 på: Fredag 20. November 2020, klokken 18:26 »
Synes fartsgrense-tilpasset fartsholder i teorien fungerer bra på EQC. Den fungerer nesten perfekt i motsetning til e-tron hvor den var helt ubrukelig. Jeg hadde håpet at den forholdt seg til opplysningen om hadtigetsvarsel som jeg har satt tl 5 km/t over avlest hastighet. Alternativt kunne de lagret endringen av hastiget hvis man eksempelvis justerer hastigheten opp 5 km/t umiddelbart etter passering av et skilt. Hvis jeg justerer hastigheten til 65 km/t etter å ha passert et 60 skilt, så vil hastigheten ikke justeres ned til 55 hvis jeg passerer et 50 skilt. Da virker det som om den ikke lenger justerer hastigheten etter informasjon fra skiltleser. Så slik det er nå lager man kø siden reell hastighet er lavere enn fartsgrensen
« Siste redigering: Fredag 20. November 2020, klokken 18:31 av Trond.m »

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12434
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #51 på: Fredag 20. November 2020, klokken 20:38 »
Da er vi inne på neste punkt på forbedringslisten - dønn presist speedometer.
Lite savn fra tidligere biler.
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 685
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #52 på: Lørdag 21. November 2020, klokken 06:57 »
Ja. enig! Litt merkelig at speedometer på de fleste personbiler viser ca 5% for lite. Er kun Tesla av personbiler jeg har eid som har vist ganske rett. Alle lastebiler jeg har eid har vist rett hastighet på speedometer.
« Siste redigering: Lørdag 21. November 2020, klokken 07:00 av Egil Fonn »
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6117
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #53 på: Lørdag 21. November 2020, klokken 08:10 »
Ja. enig! Litt merkelig at speedometer på de fleste personbiler viser ca 5% for lite. Er kun Tesla av personbiler jeg har eid som har vist ganske rett. Alle lastebiler jeg har eid har vist rett hastighet på speedometer.
Kunne det vært er en innstilling som gjør at bilen viser GPS hastighetsmåling når det er signal ? Litt på samme måte som at hastighetsgrense vises fra skiltleser til vanlig, men fra kartdatabase når dette ikke finnes. Burde vel være vanskelig å implementere og det ville jo ta bort feilmargin på grunn av variasjoner i dekk og lufttrykk.

Er det en mulighet for å vise hastigheten i standard navigasjonen, så jeg ser hvor stort avviket er ?
« Siste redigering: Lørdag 21. November 2020, klokken 08:12 av Trond.m »

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1957
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #54 på: Lørdag 21. November 2020, klokken 18:38 »
På min Hyundai Kona, har jeg speedometerfart + fartsgrense både i førerdisplay og headup-display i tillegg til hva jeg har satt ACC på, mens på navigasjonsskjermen har jeg fått opp visning av fartsgrense i skiltform oppe i venstre hjørne, og GPS-fart i store tall over.

Dette synes jeg er ufattelig behagelig, og noe flere burde ha. Da ser man fort at man har langt å gå på farta når man f.eks. passerer fotobokser. Senest for noen timer siden kjørte jeg på Ring3 vestlig retning. Ble liggende bak en ice-bil som sikkert var minst 5 år gammel.

Køen fulgte 60 km/h etter mitt speedometer, noe som er ca 55 km/h, og noe før passering av fotoboksen etter Storo, dempet farten seg til rund 55 km/h, som viste reell fart på 50 km/h i 60-sone. Hadde jeg ikke skulle ta av på første avkjøringen etter denne, så hadde jeg nok lagt meg i venstrefila og realspeed på 60-62 km/h, som fremdeles er innenfor sikkerhetsmarginen.

EDIT: Ville bare legge til at dette er på bilens innebygde navigasjonsløsning. Endringen tror jeg kom med nyeste versjon som ble oppdatert i juli.
« Siste redigering: Lørdag 21. November 2020, klokken 21:52 av RJK »
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12434
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #55 på: Lørdag 21. November 2020, klokken 19:31 »
Alt er på plass i HUD og på skjermer, bortsett fra  GPS hastighet.
Vil en ha det på skjermen må carplay/AA være aktiv med eksempelvis Waze. Da får en GPS hastighet på skjermen.
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013