Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringspotensiale, EQC

Startet av jevel, onsdag 09. september 2020, klokken 00:30

« forrige - neste »

jevel

Som en på to meter som bor med ei på knappe 1.60 så er det genialt med styring på døra. Knot å måtte bøye seg ned for å styre sete tilbake for å kunne sette seg inn.

jkirkebo

Sitat fra: jevel på tirsdag 17. november 2020, klokken 22:33
Som en på to meter som bor med ei på knappe 1.60 så er det genialt med styring på døra. Knot å måtte bøye seg ned for å styre sete tilbake for å kunne sette seg inn.

Er det ikke minne på setene, koblet opp mot nøkkel/kort/mobil? På Teslaene våre er setet ferdig justert når jeg setter meg inn, ikke noe behov for å gjøre noe manuelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. november 2020, klokken 23:36
Er det ikke minne på setene, koblet opp mot nøkkel/kort/mobil?

Nei det er dessverre ikke på plass, selv om det er ganske vanlig funksjon i premium-klassen i 2020.
Etter en stund blir en vant med å trykke på knappen, men det burde ikke være nødvendig. Og sikkert et større savn der den ene fysisk umulig kan få plass der den andre har sittet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. november 2020, klokken 04:36

Nei det er dessverre ikke på plass, selv om det er ganske vanlig funksjon i premium-klassen i 2020.

Huh, det var overraskende. Har vel hatt det på alle bilene våre siden 2008.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Ja det burde vært på plass etter mitt syn. Men det blir en vane, akkurat som start/stopp knapp og justere kupespeilet. Den perfekte elbilen har til gode å bli oppfunnet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Grosor

Forstår det slik at det er et bevisst valg av Mercedes og ikke ha det slik. Kanskje også derfor knappene for setejustering enda er i døren? Da er det lett tilgjengelig før du setter deg inn.
For min del så er dette ikke et savn. Hadde dette på BMW og det var sjelden jeg fikk noe nytte. Som regel er det samme person som bruker bilen og kanskje hadde jeg feil nøkkel, eller fruen hadde nøkkelen og jeg skulle kjøre. Men man kan jo slå det av da... Nå har vi ikke valget.

Det som skurrer litt er at man får jo en advarsel om at sete kan justere seg hvis man bytter profil i MBUX. I tillegg står det i manualen: "Valg av profil kan utløse en justering av førersetet til stillingen som er lagret i profilen."
Alt virker å være der med andre ord, Mercedes må bare bestemme seg for at vi kan få dette...

Samme med at man foreløpig ikke får aktivert det integrerte dashboardkameraet i vestlige markeder. (For de av oss som har augmented reality)

nosi1202

#36
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. november 2020, klokken 04:36
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. november 2020, klokken 23:36
Er det ikke minne på setene, koblet opp mot nøkkel/kort/mobil?

Nei det er dessverre ikke på plass, selv om det er ganske vanlig funksjon i premium-klassen i 2020.
Etter en stund blir en vant med å trykke på knappen, men det burde ikke være nødvendig. Og sikkert et større savn der den ene fysisk umulig kan få plass der den andre har sittet.

Mercedes introduserte dette på 90-tallet en gang. Knyttet opp mot førerprofil lagret i nøkkel. De har senere gått bort fra det. Visstnok fordi en del korpulente folk med tynn bedre halvdel tok feil nøkkel og ble klemt mellom sete og ratt...

Kan jo hende det returnerer når nøkkelen er mobiltelefonen. Mindre sjanse for at man tar med telefonene til fruen kanskje
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

jkirkebo

Sitat fra: nosi1202 på onsdag 18. november 2020, klokken 11:07
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. november 2020, klokken 04:36
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. november 2020, klokken 23:36
Er det ikke minne på setene, koblet opp mot nøkkel/kort/mobil?

Nei det er dessverre ikke på plass, selv om det er ganske vanlig funksjon i premium-klassen i 2020.
Etter en stund blir en vant med å trykke på knappen, men det burde ikke være nødvendig. Og sikkert et større savn der den ene fysisk umulig kan få plass der den andre har sittet.

Mercedes introduserte dette på 90-tallet en gang. Knyttet opp mot førerprofil lagret i nøkkel. De har senere gått bort fra det. Visstnok fordi en del korpulente folk med tynn bedre halvdel tok feil nøkkel og ble klemt mellom sete og ratt...

Kan jo hende det returnerer når nøkkelen er mobiltelefonen. Mindre sjanse for at man tar med telefonene til fruen kanskje

Hmm. På Tesla velger man selv om man ønsker å koble nøkkelen mot profil eller ikke. Det må jo være en bedre løsning enn å slå det av for alle. Jeg ville vært veldig skeptisk til å betale mye for en ny bil som ikke hadde denne funksjonaliteten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oddaa

Høres ut som om Volvo har lignende løsning som Tesla. Kan koble førerprofil til nøkkel eller velge manuelt i skjermen. I tillegg kan man lagre innstillinger (uavhengig av førerprofilene) vha minneknappene i dørene. Ved åpen dør betjenes minneknappene med et kort trykk, med lukket dør må de holdes inne for å unngå klemming som nevnt over.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Øyvind.h

Jeg kunne tenkt meg elektrisk kupespeil som justeres automatisk etter profil. Når seter, HUD, ytterspeil osv justeres etter føreren hadde det vært naturlig at også speilet i kupeen justerte seg automatisk. Usikker på om noen biler har det i dag? Kanskje oppe på S-klasse nivå?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Jeg kunne tenke meg en slutt å mase knapp. Den skulle deaktivere masete sikkerhets funksjoner og bagatell varsler som hele tiden popper opp i displayet sammen med lydsignal/muting av radio. Eksempler: Varsel om fest baksete beltet. selv om det ikke er personer der. Hold hendene på rattet, selv om jeg har henda på rattet. Hyling i alarmer om bilen flyttes litt uten å feste sikkerhetsbeltet. Åpner jeg døren og henter posten fra postkassa uten å skru av bilen kommer det en ildrød melding om at tenning må slås av før jeg går ut.. For ikke å snakke om denne plagsomme fil assistenten som prøver å berge livet mitt hver gang jeg kjører nært veimerking eller noe bilen tror er en kant. Fil assistent må nå deaktiveres for hver gang bilen startes opp.
Så har vi i tillegg maset via tlf appen om alt mulig fra ulåste dører til lading var vellykket. Disse kan skrues av, så det er greit.
Ellers godt fornøyd med bilen :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#41
Synes selv at det kan være irriterende med alle lyder og varsler i mange elbiler. Men kan ikke si at jeg kjenner meg helt igjen i beskrivelsen din. Faktisk tenker jeg stadig på at jeg aldri har vært mer fornøyd med noen bil. En drøm å kjøre. Testet akkurat XC40 Recharge og forskjellen i opplevd kvalitet og komfort var slående. Prisforskjellen på ca 100K får man mye igjen for   :+1:

Toalmar

Litt of topic herifra, men jeg gleder meg over den økende aktiviteten i alle trådene for EQC  :+1:

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Egil Fonn

Sitat fra: Trond.m på torsdag 19. november 2020, klokken 06:38
Synes selv at det kan være irriterende med alle lyder og varsler i mange elbiler. Men kan ikke si at jeg kjenner meg helt igjen i beskrivelsen din. Faktisk tenker jeg stadig på at jeg aldri har vært mer fornøyd med noen bil. En drøm å kjøre. Testet akkurat XC40 Recharge og forskjellen i opplevd kvalitet og komfort var slående. Prisforskjellen på ca 100K får man mye igjen for   :+1:
Jeg er også godt fornøyd med bilen. Er vel den bilen jeg er mest fornøyd med hit til.
Men alle disse masete varslingene og sikkerhets funksjonene som er installert, ikke bare i EQC men generelt i moderne biler kunne jeg klart meg uten. Blir ikke så mye plaget av det til det daglige, men plutselig en dag på en litt lengre tur der tolmodigheten gjerne er brukt opp av mas fra andre hold begynner bilen  med sine masete barnepike funksjoner..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

He,he...Jeg er jo pensjonist så det er lite mas fra andre. Så da tåler jeg kanskje litt mer. Det kommer et varsel av og til, men da holder jeg meg våken 😏

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA