Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringspotensiale, EQC

Startet av jevel, onsdag 09. september 2020, klokken 00:30

« forrige - neste »

Kitchendog

Kunne ønska meg visning av spenningen på 12v batteriet og batteriprosent på høyvoltbatteriet på speedometerskjermen. Visningen av ladehastighet i instrumentskjermen kunne forblitt på hvis man oppholdt seg i bilen under hurtiglading. Savner også konstantspenning på 12v kontakten i bagasjerommet og at lading av 12v batteriet fra høyvoltbatteriet  starter ved lav spenning, selv om bilen er låst og parkert. Da kunne kompressorkjøleboksen stått i bilen hele sommerhalvåret. Camping mode hadde også vært kjekt.

Egil Fonn

Sitat fra: Kitchendog på mandag 28. september 2020, klokken 16:12
Visningen av ladehastighet i instrumentskjermen kunne forblitt på hvis man oppholdt seg i bilen under hurtiglading.

Et lite triks for å aktivere visning av ladehastighet i skjerm er 1-2 trykk på retur knappen venstre side ratt. Mener også skjerm med visningen av ladehastighet viser lenger om klimatisering av kupe er valgt.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

eyeflow

Sitat fra: Grosor på onsdag 09. september 2020, klokken 10:15
Skal være automatisk lukking ved regn ifølge manualen.
Det er flere automatiske funksjoner basert på regn og temperatur nevnt i manual.

Finns det en manual på PDF?

/mats
/mats

EQC snart ;D

Grosor

Kjenner ikke til noen .pdf, men det er en egen app i play store. Mercedes guides.

jevel

Forbedringspotensiale:

Den manualen i elektronisk format. Går jo ikke å bla gjennom i det hele tatt. Må søke opp enkeltemner.

Grosor

Sitat fra: jevel på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 14:40
Forbedringspotensiale:

Den manualen i elektronisk format. Går jo ikke å bla gjennom i det hele tatt. Må søke opp enkeltemner.

Done!

https://www.elektromobilitaet-forum.de/attachment/238-bedienungsanleitung-mercedes-eqc-pdf/
(Håper du kan tysk  :P )

nidavelir

Hei alle eqc-fans/eiere. Mitt første innlegg her, men jeg har fulgt med i de fleste trådene siden jeg bestilte min bil i mai. Mottok den i slutten av oktober og har kost meg fryktelig på veien. En meget behagelig kjøremaskin jeg håper å kunne beholde lenge.

Synes menyer og innstillinger er litt for knotete til å kunne gjøre justeringer underveis, og jeg har en følelse av at valg jeg gjør ikke alltid blir lagret for fremtiden. Er det for eksempel noen som vet hvordan jeg kan få D+ (seiling) til å være standard-valg når jeg vipper girspaken ned i drive?

jevel

Det kan du ikke. Den vil alltid starte i standard.

Mange av de mest knotete plasseringene av funksjoner motvirkes ved å lage seg favoritter, men det er litt synd at man ikke har større frihet til å tilpasse menyene som man vil, kjenner jeg. Skulle gått an å sortere på "mest brukt" eller noe i den duren sånn at man slipper å bla langt for å finne de mest brukte funksjonene under hvert menyvalg i hovedmeny.

Egil Fonn

Du kan legge hurtig meny til favoritt liste (stjerna på høyre side ratt eller nede på høyre side) Du kan sortere / endre rekkefølge på favorittene slik at de du bruker mest kommer først. Når det gjelder D- eller D+ så er det veldig greit å justere fort med hendlene på rattet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Godt tips. Det må jeg teste. Er litt lei av å skrike HEY MERCEDES SHOW ME BATTERY LEVEL». Virker som man må skrike høyt, selv om man bare har radioen på lavt volum. Finnes det en måte å sette opp følsomheten ?

Øyvind.h

#25
Trenger ikke skrike i min. Prater helt normalt. Men - på rattet har du både knapp for både hopp til snarvei-meny (der jeg har lagt ikon som hopper til ladeprosent) og knapp for å starte stemmestyring.
Mener du kan gå til bil-innstillingssiden og deretter trykke og holde på "lading" snarveien. Da vil den legge seg på favoritt-siden.

Du kan vel også gå til favorittsiden ved å sveipe oppover slik at du får opp menyer som ligger nedenfor hovedsiden i MBUX. Dvs når du står på forsiden i MBUX, sveip oppover. Jeg bruker ikke den fremgangsmåten da jeg synes det er mye enklere å trykke på snarvei-knappen på rattet eller snarvei-knappen i midten på dashbordet.

Om du føler du må skrike ville jeg testet mobilsamtale. Dvs. få noen til å kjøre din bil og ringe til deg via handsfree. Om lyden er elendig/grøtete kan det være noe tull med mikrofonen.
I min bil er lyden krystallklar. Når jeg er hjemme og kona ringer fra bilen har jeg faktisk spurt om hun fortsatt er på jobb fordi det ikke høres ut som hun sitter i en bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#26
Takk @Øyvind.h for gode tips 😊

De jeg har snakket med på telefonen sier at det er god lyd.
Får teste litt mer.

Grosor

Stemmestyringen blir for meg bare en gimmik for å slå på massasje. Når den ikke er på norsk blir det i praksis umulig å be den ringe en kontakt eller navigere til noe annet enn "Home".

Setemassasje kunne like godt ha vært på knapp i døren sammen med varmesetene og resten av setereguleringen.

Øyvind.h

Anbefaler å legge snarvei til setemassasje i snarvei-menyen. Da får du startet den med to trykk kjapt og enkelt.
Men enig i at det like greit kunne vært styrt av/på med en fysisk knapp, og heller konfigurert (type og intensitet) i skjerm-menyen.

Når vi først er inne på setestyring - Mercedes har alltid denne på døra. Synes det hadde vært enklere å ha den på siden av setet som i andre biler, men det er kanskje fordi det er det jeg er mest vant med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

boppus

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. november 2020, klokken 10:46
Når vi først er inne på setestyring - Mercedes har alltid denne på døra.
... og da ville det vært naturlig å ha også knapp for massasje der.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA