Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringspotensiale, EQC

Startet av jevel, onsdag 09. september 2020, klokken 00:30

« forrige - neste »

jevel

Jeg tar meg selv i å irritere meg over småtteri i måten ting virker på spesielt i MBUX så jeg tenkte vi kunne lage en tråd her med de mest åpenbare tingene som bør la seg fikse.

Her er mine umiddelbare ting som jeg skulle ønske de løste:

Snarveg til Apple CarPlay / Android Auto når man har vært en kjapp tur i f.eks. radio eller komfort-menyen. Knotete å skulle knytte seg hjem, opp i topp, bort på ACP og så velge denne. En "bytt til forrige funksjon" type snarvei hadde vært optimalt.

Muligheten til å be bilen følge hastighetsgrense med en gitt margin, f.eks. kjør hastighetsgrense + 10 %. I tillegg kunne det vært fint å få lov til å rapportere det noen plass når bilen kronisk tror at hastighetsgrense er 100 i 80-sone eller 50 i 90-sone.

Funksjon som lagrer hvor man overstyrer automatikken gang på gang sånn at man unngår å bremse ned til 70 i 90-sonen hver eneste gang man passerer et gitt punkt.

boppus

#1
Bytt ut det innebygde kartet med Google Maps.
Større skjerm (som i nye S og kommende C).
Lagre alle siste brukte innstillinger.
Lukk takluka når det begynner å regne.
Fjern startknappen.
Lås bilen når jeg forlater den.
Vis meg uoppfordret kalenderen dersom det er oppføringer nært i tid.
Kraftigere AC-lader ombord.
Etc.

Det meste av dette og mer til finnes hos Tesla, og er flotte funksjoner som ville gjort EQC mer moderne.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Trond.m

Merkelig at den ikke har lukkeautomatikk for takluken koblet til regnsensor og temperatursensor (greit å lukke ved snøvær også). Det hadde jo min E-klasse for over 10 år siden. Glad jeg bestilte uten da. Har hørt om noen som måtte bruke øsekar for å tømme bilen etter kraftig nedbør.

Grosor

Skal være automatisk lukking ved regn ifølge manualen.
Det er flere automatiske funksjoner basert på regn og temperatur nevnt i manual.

jeke

EQC lukker vinduene og setter takluke til ventilasjon når det begynner å regne. Mine mercedeser har hatt auto lukking av luke de siste 20 årene.

Øyvind.h

Sitat fra: boppus på onsdag 09. september 2020, klokken 07:08
Bytt ut det innebygde kartet med Google Maps.
Større skjerm (som i nye S og kommende C).
Lagre alle siste brukte innstillinger.
Lukk takluka når det begynner å regne.
Fjern startknappen.
Lås bilen når jeg forlater den.
Vis meg uoppfordret kalenderen dersom det er oppføringer nært i tid.
Kraftigere AC-lader ombord.
Etc.

Det meste av dette og mer til finnes hos Tesla, og er flotte funksjoner som ville gjort EQC mer moderne.

Ser ut som vi sitter med de samme punktene. Jeg prøvesatt i en GLE og syntes EQC skulle hatt samme skjermstørrelse som den. Alternativt i retning av nye S`en som går i Tesla-retning mtp skjermen i midtkonsollen.
Google maps - enig!
Lagre absolutt alle innstillinger på profil mot nøkkel - burde vært på plass!
Startknapp - hvorfor ikke bare kopiere Tesla her. De har den overlegent mest sømløse hverdagsbruken med dør som lukker seg automatisk bak deg og bilen starter uten unaturlige trykk.

Savner derimot ikke kraftigere AC lader. Jeg klarer ikke dra nytte av å gå fra 7,4 til 11kW på 400V uansett :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Butare

Jeg irriterer meg grenseløst over at man ikke kan velge dataleverandør selv. I tillegg er mangelen på WIFI helt utrolig i 2020. Og jeg snakker nå ikke om dette hotspot tullet. Vil jeg ha hotspot lager jeg det på telefonen.


Butare


Øyvind.h

Sitat fra: Butare på onsdag 09. september 2020, klokken 20:17
Jeg irriterer meg grenseløst over at man ikke kan velge dataleverandør selv. I tillegg er mangelen på WIFI helt utrolig i 2020. Og jeg snakker nå ikke om dette hotspot tullet. Vil jeg ha hotspot lager jeg det på telefonen.
Hva bruker du WiFi til? Brukte det litt på Teslaen, men det var for å få ned oppdateringer raskere. Hadde litt problemer med app responsen da pga dårlig dekning. Så la det bare til når jeg visste det var sw tilgjengelig. Prisen for data var ekstremt rimelig når jeg sjekket, så det var lett å tegne abonnement fremfor å skaffe et annet privat. Jobbe skal ikke dekke det uansett.
Ungene er veldig fornøyd med hot-spot til IPadene når vi er på tur. Digg å slippe delt Internett eller eget utstyr til det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kitchendog

Går det ikke ann og lage en snarvei til Android auto eller Carplay? Da er det vel bare å trykke ned på stjerna på høyre side av rattet og bekrefte med å trykke på touchpadden på samme side, hvis du legger snarveien på den første plassen. Har ikke prøvd selv, da jeg ikke bruke dette, men jeg har lagt diverse andre ting i den lista.

Egil Fonn

Foreløpig disse punktene som gjelder for meg.

Lagre alle siste brukte innstillinger er vel det jeg savner mest. Unødvendig med masse trykking for endring av innstillinger for hver gang bilen startes opp. Samme tendensen i BMW og Jaguar også. Må vel være en eller annen Europeisk filosofi om at kjøretøyet skal være mest mulig standardisert hver gang det startes opp, uavhengig av hvem som har brukt det på forrige tur..

Bakvisker burde holde seg i ro når bryter for denne står avslått. Men ved nedbør aktiveres bakvindu visker ved rygging om front visker er aktivert, selv om bak visker er avskrudd. Skal man unngå at bak visker skal begynne og gnure på skitten bakrute må man huske å slå av front visker før bilen settes i revers.

Heving av bakkeklaring ved behov.(luft på begge aksler.)

11kw AC lading de gangene jeg kommer sent hjem med lite soc og skal bruke bilen til langtur morgenen etter.

Rett speedometer. Ikke ca 4% misvisning som nå

Visning av batteri temp. (Max.Power indikator gir dog en pekepinn om batteri temp.)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Butare

#11
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. september 2020, klokken 20:54

Hva bruker du WiFi til? Brukte det litt på Teslaen, men det var for å få ned oppdateringer raskere. Hadde litt problemer med app responsen da pga dårlig dekning. Så la det bare til når jeg visste det var sw tilgjengelig. Prisen for data var ekstremt rimelig når jeg sjekket, så det var lett å tegne abonnement fremfor å skaffe et annet privat. Jobbe skal ikke dekke det uansett.
Ungene er veldig fornøyd med hot-spot til IPadene når vi er på tur. Digg å slippe delt Internett eller eget utstyr til det.

Jeg trenger WIFI når bilen er parkert. Den er da utenfor rekkevidde for GSM nettet. Så når jeg parkerer bilen i garasjen under blokken har jeg null kontakt med bilen. Men dette er nå mitt behov. Når det gjelder data, så har jeg allerede et abonnement med 100 gigg på. Men prinsippet her er også muligheten til å velge selv. Kan ikke skjønne hvorfor de har gjort det på denne måten. Men igjen....dette er vel mitt problem...men mine problemer er interessante for meg. Men, jeg må også innrømme jeg gjorde dårlig jobb når jeg bestilte bilen. Jeg trudde bilen kunne knytte seg mot et wifi nett. Når jeg kjøper ny bil om et par år, skal jeg gjøre bedre jobb før bestilling. Ingen wifi, er for meg en dealbreaker. Men er det ikke godt vi er forskjellige?

Edit: Glemte nevne at hvis alarmen går i garasjen, vil jeg heller ikke få beskjed om dette. Dette i sammenheng at det ikke er GSM dekning.

Øyvind.h

Helt fair og reell problemstilling det der som jeg ikke har noen problemer med å se at er kjip.
Manglende dekning der en parkerer kunne enkelt vært løst, og tilbys vel også på noen Mercer (koble til WiFi).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Kitchendog på onsdag 09. september 2020, klokken 21:09
Går det ikke ann og lage en snarvei til Android auto eller Carplay? Da er det vel bare å trykke ned på stjerna på høyre side av rattet og bekrefte med å trykke på touchpadden på samme side, hvis du legger snarveien på den første plassen. Har ikke prøvd selv, da jeg ikke bruke dette, men jeg har lagt diverse andre ting i den lista.
Kan dessverre ikke lage snarvei. Men det ville ikke spart noe uansett. Raskeste vei uansett hvor en står er home oppe i venstre hjørne og deretter umiddelbart på ikonet rett ved siden. To trykk.
Legges det som snarvei må en fortsatt trykke to ganger.
Back-knappen på tatt og touchpad går vel alltid bare tilbake til mbux forside.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA