Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan ikke starte lading på grunn av en systemfeil

Startet av bongo, tirsdag 08. september 2020, klokken 21:04

« forrige - neste »

bongo

Noen andre som får denne feilmeldingen?  Har hatt bilen på service, men forhandler sier de ikke fant noe dokumentasjon på feilen.  Lading går fint, og jeg har ikke klart å se noe kausalitet i når meldingen kommer, men kommer ofte og uten at lader er koblet til.


Carkub

Får den meldingen sporadisk. Men bilen er alltid ladet til rett nivå innen rett tid, så jeg har sett bort fra den.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Hårek

Skjer det bare på AC lading, bare på DC lading, eller begge?
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

sjako

Det virker på meg som om dette skjer når jeg lader i garasjen (med hjemmelader, ikke kladd).

Det virker som om det bare skjer når bilen egentlig er ferdig med å lade, og så starter den opp lading igjen akkurat når jeg har låst opp og så tar ut kabelen.

Dersom bilen fortsatt lader når jeg kobler fra, skjer dette aldri.

Så det er noe med oppstart og så et raskt avbrudd som forårsaker dette. Jeg har prøvd å vente et halvt minutt eller deromkring, og da skjer det ikke. Samtidig er det ingen andre negative ting som skjer enn den feilmeldingen, så som regel gidder jeg bare ikke bry meg med det, og bare napper ut den kabelen når den kobler fra.

Hårek

Det høres mistenkelig ut som symptom på et kjent problem: Audi følger ikke standarden for AC lading.
Når bilen er ferdig med å lade så setter den opp motstanden i pilot-signalet. Dermed ser ladeboksen en høyere spenning. Og det er forskjell på ladebokser for hvordan de håndterer dette.
Viridian oppfattet det som en feil, og en statuslampe lyser rødt. Har fikset det ved å sette en 20k motstand over pilot, for det hindret meg i å fjernstyre lading av/på.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

elektro

Har aldri sett denne, lader stort sett med Juice Booster på 11 kW.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

bongo

Så en kommentar på manglende oppfølging fra trådstartere et annet sted her, så jeg tenkte jeg kunne informere at jeg gjorde en ny observasjon i går. Det jeg så er at feilen kommer uavhengig av lading.  Jeg justerte lademål og timer i går, først via tlf, så i bilen og jeg husker ikke helt sekvensen rett før den dukket opp: om jeg skrudde av og på bilen, men feilmeldingen kom ihvertfall før jeg hadde koblet til ladekabelen. Bilen hadde da vært kjørt og ikke vært ladet på flere dager. Så årsaken ligger åpenbart internt i bilen.

Olepett

Hei,

Får samme feil som bongo har lagt ut bilde av lengre opp i tråden, men hos oss kommer den opp når vi kjører (!) og trykker på "lade" snarveien for å sjekke batteri %.
Meldingen kommer sporadisk og vi begynte å få feilmeldingen etter bilen var inne for oppdateringene 93g1 og 91x4.
Har nylig hatt bilen inne for fix av dette uten hell.
Feilmeldingen dukket opp igjen i går...

Audi e-tron 55 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA