Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil med girkassen?

Startet av Terhi, tirsdag 08. september 2020, klokken 19:05

« forrige - neste »

Terhi

Jeg leaser en KIA soul (2018 modell) og bilen har kjørt nå ca 38000 km. Plutselig begynte det å kommer noen klikkelyder under bilen når jeg slipper gassen og jeg tok jeg kontakt med bilverkstedet for å ta en sjekk. Nå sier bilverkstedet (samme firmaet hvor jeg leaser bilen fra) at det er en feil i girkassa. Og at dette kan være en "brukerfeil" som ikke går på garanti?!! De påstår altså at jeg har skiftet til P (park) for fort, mens bilen fortsatt har trillet litt forover eller bakover. Som jeg da ikke ha gjort. De sier også at det står en advarsel i instruksjonsboken om at girkassen kan bli skadet dersom P blir valgt under kjøring. Og det er greit. Bilen står nå på verkstedet og skal bli undersøkt. KIA påstår at de kan da bevise om dette har skjedd pga en brukerfeil. Forsikringen (Kasko/Storebrand) dekker ikke slike skader  :-[ :-[ Så jeg risikerer med å få en regning på kr 60 000,- som jeg må betale selv!!!  Har dere noen erfaring med lignende situasjoner? Nå vet jeg ikke ennå hva utfallet blir men ønsker å være forberedt.

hanche

Hvis du graver deg litt tilbake i dette forumet så finner du (minst) en tråd om dette. Jeg husker ikke hvordan historien endte, men det finner du nok ut når du finner den.

Jeg gjorde selv akkurat den feilen en gang, med min da splitter nye 2016-modell. Men i lav fart, og girkassen tålte det, heldigvis. Men det var tydelige klikkelyder akkurat da som fortalte at jeg hadde gjort noe jeg ikke skulle, så jeg var aldri i tvil om akkurat dét. Det var rett og slett en vane fra dagene med fossilbil og manuelt gir som slo inn på feil tidspunkt, da jeg liksom skulle sette bilen i fri i det jeg hadde en litt plutselig og uventet stopp.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Dieselgubben

På 18 30 kw modellen skal det vel ikke være mulig å velge P på denne måten...

RJK

Fikk noen klunkelyder i fra det jeg oppfattet som motoren, som om det var metall mot metall, men noe avdempet lyd.


Leverte bilen til service hos Hyundai, og de hørte de samme lydene. De kjente igjen problemet, og sa at motoren måtte snues, noe som ble gjort på garanti. Ikke hørt noen slike lyder siden det ble gjort nå i juli. Men jeg begynner å mistenke at den er noe mindre energieffektiv enn den var før dette.


Men det må sies at den lyden var ikke helt lik den jeg har hørt på noen av lydklippene som er lagt ut i forum for Kia sine biler, men det er jo samme drivlinja, og problemene burde være fremtredende på alle tte modeller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA