Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med klimaanlegg?

Startet av kodax, tirsdag 08. september 2020, klokken 09:20

« forrige - neste »

kodax

https://www.dinside.no/motor/mer-genial-enn-tesla/72817302
SitatPå grunn av årstiden har vi ikke fått testet hverken lys eller klimaanlegg. Spesielt det siste har blant annet Model X-problemer med
Jeg spurte artikkelforfatteren om hva han mente med dette, og han svarte:
SitatVi har aldri vært borti en bil som dugger like mye som tmx og trenger til stadighet justering av temp og vifte.
Jeg har en nyere Model X, har ikke opplevd slike problemer.
Var dette et problem på tidligere modeller, evt de som ikke har "vinterpakka" (før den ble standard)?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Ingen problemer med dugg i X'en jeg hadde.
Om journalisten mener dette er et vanlig problem kan han vel antakelig dokumentere dette?

Men jeg vet det har vært noen eksempler på at folk ikke vet at høyeste vifte
nivå kjører resirkulering og dermed medfører dugg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kim-

dugg kan forekomme når det er regner mye og vi er blitt våt, men dette går fort vekk igjen, og klimaet står typ alltid på auto. dugger mer i ioniqen enn teslaen..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Stig-Arne

Problemet til X er at man ofte må manuelt sette luft opp på frontruten.

KIA Soul en f. Eks har en fuktighetsensor som registrerer fukt oppe ved frontruten og med det automatisk styrer luft opp på ruten.

I grunn er det ikke noe stort problem med løsningen til Tesla, bare at den er mer manuell enn hva man er vant med. Mulig det er dette artikkel forfatter hinter til.

THE

Ja, har hatt mye problem med dugg i min 2017 X. Håpløst å holde sideruter duggfrie når det begynner å bli et tosifret antall kuldegrader eller det er veldig fuktig vær med noen få varmegrader. Er helt avhengig av å kjøre ventilasjonsanlegget i manuell for at det skal fungere sånn noenlunde. Dette problemet har for øvrig variert med forskjellige SW-versjoner fra tilnærmet problemfritt til helt håpløst. Sist vinter var det stort sett OK, og så langt i høst har jeg ikke hatt noe problem, så håper på en problemfri vinter med Auto-innstilling på HVAC.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodax

Det er jo også sånn at det er stor forskjell på klimaet i Norge, noen steder er det jo oftere fuktig vær og vil da være mer utsatt for dugg-problemer.
Men hvis det i de samme forholdene oppfører seg forskjellig avhengig av hvilken software-versjon som er installert, så er vel det forklaringen (og løsningen).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Redgarden

Problemet her er at luften aldri blir varm, spesielt ikke i baksetet. Kan skru den opp på 30 grader uten at det er antydning til varme i lufta. Altså stikk motsatt problem av 3'ern...
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

kodax

Sitat fra: Redgarden på torsdag 10. september 2020, klokken 08:48
Problemet her er at luften aldri blir varm, spesielt ikke i baksetet. Kan skru den opp på 30 grader uten at det er antydning til varme i lufta. Altså stikk motsatt problem av 3'ern...
Da har du vel kanskje ikke vinterpakke?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rævedilter

Har 7 seter og ikkje vinterpakke og må, som andre over her, kjøre på manuell,
men det er mest for å få det varmere på beina enn i ansiktet.
7 seter vel har også ekstra varme til bak-bak setene så mulig det blir varmere i baksetene også med den.
Ingen klager bakifrå så langt etter mange turer på fjellet på vinteren, sjølv ikkje når bilen hadde stått 4 dager i over -15ºC.
Dugg har eg ikkje hatt problem med så lenge resirk står av.


kodax

I tillegg til varme i baksetene (og varme i rattet), så har vel vinterpakken også eget varmeapparat bak, dvs 6kW både foran og bak? Da er det kanskje ikke så rart at noen sliter med varme og dugg, mens andre ikke? Og det er da kanskje grunnen til at vinterpakken er ble standard for en stund siden.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

#10
Vinterpakke har ikke noe med dette å gjøre.
Ekstra 6kW varmeapparat får en om en har 6 eller 7 seter for varme helt bakerst i bilen. Ekstra klima bak kan en skru av/på fra klimakontrollen foran.

Blir det ikke varmt på rad 2 i en 5-seter - sjekk at dysene i midtkonsollen bak er åpne. Tipper de stenges om de dreies helt til siden slik de andre dysene blir. Og skru evt opp viftehastigheten litt. Å sette opp temperatur hjelper ikke uten at viftehastigheten økes (om den står på manuell). Setter en opp på HI går vifta på full spiker. Men går vifta på full hastighet lukkes friskluft og en vil slite med dugg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Redgarden

Sitat fra: kodax på torsdag 10. september 2020, klokken 09:17
Sitat fra: Redgarden på torsdag 10. september 2020, klokken 08:48
Problemet her er at luften aldri blir varm, spesielt ikke i baksetet. Kan skru den opp på 30 grader uten at det er antydning til varme i lufta. Altså stikk motsatt problem av 3'ern...
Da har du vel kanskje ikke vinterpakke?

Varmluft var ekstrautstyr..? ;-) Jeg har varme i ratt og vindusviskere hvertfall. Og 7 seter.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

kodax

Sitat fra: Redgarden på fredag 11. september 2020, klokken 10:23
Sitat fra: kodax på torsdag 10. september 2020, klokken 09:17
Sitat fra: Redgarden på torsdag 10. september 2020, klokken 08:48
Problemet her er at luften aldri blir varm, spesielt ikke i baksetet. Kan skru den opp på 30 grader uten at det er antydning til varme i lufta. Altså stikk motsatt problem av 3'ern...
Da har du vel kanskje ikke vinterpakke?
Varmluft var ekstrautstyr..? ;-) Jeg har varme i ratt og vindusviskere hvertfall. Og 7 seter.
Jeg trodde feilaktig at det var vinterpakken som ga det ekstra varmeapparatet bak, men det stemte altså ikke.
Varme i ratt, vindusviskere og bakseter er (var) i vinterpakka, så da har du den. Blir det ikke varmt bak så er det vel enten noe feil med din bil, eller så har du slått av for varme bak.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Om du har 7-seter skal varme overhodet ikke være noe problem.

Som illustrasjon kjørte jeg X`en hjem fra hytta i 10-15 minusgrader med range mode på. Klima innstilt på kanskje 22 grader eller noe rundt der. Og det var mer enn varmt nok.
Nå husker jeg ikke i farten om bakre klima var aktivert eller ei, men med range mode er effekten kuttet på anlegget.

Om du setter anlegget på 30 grader og det ikke blir varmt høres det ut som det kan være noe galt med varmeapparatet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ElMarkus

Det beste måten for meg å få vekk dugg på front å sidevinduer er å sette på defrost. Egen tast på storskjermen.
Ikke lag kø, da blir jeg sprø:)
2016 TMX 60D
(Min første Elbil kjøpt september 2020)
97 000km på turteller.
Reservert: CyberTruck fra dag 1. (Når den nå kommer) :)
Bor på Haramsøya ved Ålesund.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA