Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynner produksjonen av TMY i Berlin i første halvår 2021?

Startet av kodax, mandag 07. september 2020, klokken 23:20

« forrige - neste »

kodax

Tesla skriver på websiden at "Produksjonen forventes å begynne tidlig i 2021". TMY produseres jo allerede i USA, så med dette må det vel forstås enten at produksjonen av biler til Norge starter da i USA eller i Berlin.
Det er antydet at biler til Europa skal produseres i Berlin, så hvis det ikke allikevel skal sendes biler fra USA, så har ikke Tesla veldig god tid på seg til å rekke å oppfylle lovnaden.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Jeg tipper begrenset produksjon av TMY vil starte H1, med en del manuell håndtering i oppstartsfasen. Ganske vanlig for fabrikker som startes opp.

Eneste grunnen til å starte produksjon av TMY for Europa i USA er om etterspørsel faller kraftig i USA og Berlin er kraftig forsinket.

Siden TMY skal ha relativt store endringer for Europa vil det være ett logistikk mareritt for Tesla å skulle ha deler både for Europeisk og amerikansk produsert TMY i Europa.

I tillegg vil det kreve omlegging av produksjon i USA som og gir ekstra kostnader.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

haheide

Så realistisk kan man ikke forvente Model Y produsert i Berlin til Norge før i 2020 H2 ?
Jeg ønsker å bestille en Model Y og vil helst ha den fra Berlin, så da må bestillingen vente til jeg er sikker på hvor den kommer fra
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Magnus Hansen

Sitat fra: haheide på tirsdag 08. september 2020, klokken 09:49
Så realistisk kan man ikke forvente Model Y produsert i Berlin til Norge før i 2020 H2 ?
Jeg ønsker å bestille en Model Y og vil helst ha den fra Berlin, så da må bestillingen vente til jeg er sikker på hvor den kommer fra

Slik det ser ut nå vil alle model Y som selges i Europa også være produsert i Europa. Jeg tror 2021 H2 er det mest realistiske, men andre er mer optimistiske

kodax

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 08. september 2020, klokken 10:33
Sitat fra: haheide på tirsdag 08. september 2020, klokken 09:49
Så realistisk kan man ikke forvente Model Y produsert i Berlin til Norge før i 2020 H2 ?
Jeg ønsker å bestille en Model Y og vil helst ha den fra Berlin, så da må bestillingen vente til jeg er sikker på hvor den kommer fra

Slik det ser ut nå vil alle model Y som selges i Europa også være produsert i Europa. Jeg tror 2021 H2 er det mest realistiske, men andre er mer optimistiske
Og så er det sikkert noen som mener at 2022 H1 vil være enda mer realistisk.
Videre er det sånn at hvis Tesla respekterer reservasjons-rekkefølgen, så er det kanskje mange som skal ha bil før de som legger inn bestilling nå, men så har vel ikke Tesla tatt noe særlig hensyn til dette tidligere.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: haheide på tirsdag 08. september 2020, klokken 09:49
Jeg ønsker å bestille en Model Y og vil helst ha den fra Berlin, så da må bestillingen vente til jeg er sikker på hvor den kommer fra
Nei, man kan jo bare avbestille / kansellere hvis det viser seg at de begynner å levere biler produsert i USA. Ser egentlig ikke noe særlig negativt i å bestille nå hvis man har bestemt seg for TMY.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#6
Når de skriver at produksjonen skal starte tidlig i 2021, og det har stått sånn veldig mange måneder, samtidig som det har vært kjent i mange måneder at Berlin ikke skal produsere før tidligst i juli 2021 så kan en vel bare anta at produksjonen i begynnelsen vil skje i USA. Kanskje de produserer i USA januar 2021 og shipper biler tidsnok for levering i mars 2021 (1. kvartal).

Hvis det viser seg at de bare ikke har oppdatert infoen på Model Y-bestillingssidene så må det være verdens sletteste informasjonssjef i Tesla. Er det forresten noen som har spurt en i Tesla om dette? Er jo tross alt bare 4 måneder til "early 2021".

Ser at Berlin går fremover, men ikke grisefort. Er jo helt gigantiske bygninger som skal lages, og mange er jo ikke påbegynt. Ser ut som støypingen av gulv skjer ganske manuelt.
https://www.youtube.com/watch?v=Rpne8ALHaJU



Edit: Ser nå at Tesla for et par dager siden sier at det er fra Berlin vi skal få biler i Norge...og det snart! :

https://www.tv2.no/a/11624278/

Når Model Y blir å se på norske veier, kan ikke Tangen imidlertid ikke si noe om ennå:

– Så lenge fabrikken der bilene skal lages ikke er ferdig bygget, hverken kan eller vil vi si noe om det. Men jeg kan bekrefte at det går skikkelig unna der nede. Det er forventet at produksjon av Model Y for det europeiske markedet blir tidlig i 2021.

– De bygger en hel bilfabrikk like fort som vi har bygget en nytt servicesenter her hjemme. Det er bare helt rått, avslutter Tangen, når vi er på besøk i det nye servicesenteret i Sarpsborg.
.......
I fjor høst ble det klart at Tesla skulle bygge en ny fabrikk i Brandenburg, like utenfor Berlin i Tyskland. Nå er fabrikken i ferd med å reise seg. Den skal være klar allerede tidlig i 2021. Så her har det virkelig gått unna.





Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Spørsmålet er hva som ligger i at «fabrikken er klar». I Shanghai gikk det tre måneder fra fabrikken var «klar» og første prøveproduserte bil, til første bil faktisk ble levert til kunde.

Denne gir en fin oppsummering av byggeperioden i Kina vs Berlin:



https://www.google.no/amp/s/cleantechnica.com/2020/07/26/tesla-giga-berlin-construction-can-german-efficiency-keep-up-with-shanghais-speed-video/amp/


SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:13
Når de skriver at produksjonen skal starte tidlig i 2021, og det har stått sånn veldig mange måneder, samtidig som det har vært kjent i mange måneder at Berlin ikke skal produsere før tidligst i juli 2021 så kan en vel bare anta at produksjonen i begynnelsen vil skje i USA. Kanskje de produserer i USA januar 2021 og shipper biler tidsnok for levering i mars 2021 (1. kvartal).

Jeg skal IKKE ha en bil som er produsert i USA, når den noen måneder senere kan fås produsert i Tyskland. Husk også at de skal endre produksjonsmetode drastisk (i følge Tesla selv) for de bilene som skal bygges i Tyskland. På den annen side vil det innebære ekstra risk å få en tidlig bil fra en splitter ny fabrikk som skal bygges i hui og hast, og hvor Tesla sannsynligvis kommer til å pushe maskimalt (og godt forbi forsvarlig?) for å kunne vise "se hva vi har fått til". Vi må nok påregne en god del barnesykdommer den første tiden fra Tysklandsfabrikken.

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:13
...det har vært kjent i mange måneder at Berlin ikke skal produsere før tidligst i juli 2021...
Det er det vel altså ingen fra Tesla som har sagt, men derimot noen tyske delstats-politikere, så det må man vel ta med en klype salt
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

tornaldo

Sitat fra: kodax på tirsdag 08. september 2020, klokken 15:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:13
...det har vært kjent i mange måneder at Berlin ikke skal produsere før tidligst i juli 2021...
Det er det vel altså ingen fra Tesla som har sagt, men derimot noen tyske delstats-politikere, så det må man vel ta med en klype salt

Hva mener du kodax? Når leverer Tesla Model Y i Norge, og når er fabrikken i Tyskland ferdig og produserer?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kodax på tirsdag 08. september 2020, klokken 15:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:13
...det har vært kjent i mange måneder at Berlin ikke skal produsere før tidligst i juli 2021...
Det er det vel altså ingen fra Tesla som har sagt, men derimot noen tyske delstats-politikere, så det må man vel ta med en klype salt
De sier det gjerne fordi det står i Teslas planer som de har levert inn.
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 08. september 2020, klokken 16:46
Sitat fra: kodax på tirsdag 08. september 2020, klokken 15:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:13
...det har vært kjent i mange måneder at Berlin ikke skal produsere før tidligst i juli 2021...
Det er det vel altså ingen fra Tesla som har sagt, men derimot noen tyske delstats-politikere, så det må man vel ta med en klype salt

Hva mener du kodax? Når leverer Tesla Model Y i Norge, og når er fabrikken i Tyskland ferdig og produserer?
Uttalelsen "at Berlin ikke skal produsere før tidligst i juli 2021" er ikke noe som har kommet fra Tesla. En uttalelse som ikke kommer fra Tesla ang når Tesla skal begynne produksjonen mener jeg man må ta med en klype salt.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. september 2020, klokken 17:49
Sitat fra: kodax på tirsdag 08. september 2020, klokken 15:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:13
...det har vært kjent i mange måneder at Berlin ikke skal produsere før tidligst i juli 2021...
Det er det vel altså ingen fra Tesla som har sagt, men derimot noen tyske delstats-politikere, så det må man vel ta med en klype salt
De sier det gjerne fordi det står i Teslas planer som de har levert inn.
Ferdig oppsatt fabrikk (uten interiør?) mars -21 høres realistisk ut. 3 måneder oppsett av produksjonlinjer, og oppstart første bil på båndet juli -21 er knapt, og den bilen bør ikke selges antagelig... 2 måneder til fintuning så er det produksjonsklart kanskje? Men jeg bare gjetter, kan ingenting om bilproduksjon. Har inntrykk av at VW f.eks. bruker lang tid på å bygge om til produksjon av ny modell.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Det går an å gjøre ting i parallell. Kan fint begynne å sette inn og teste produksjonslinjer mens man bygger ferdig deler av fabrikken.

Har selv vært med på noen slike operasjoner, dog ikke bilproduksjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA