Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?

Startet av kodax, mandag 07. september 2020, klokken 23:06

« forrige - neste »

knegg

Sitat fra: z4rd på søndag 13. september 2020, klokken 19:35
Poenget mitt er: Hvis folk bruker AP på steder og i situasjoner det ikke er klargjort for så er det ikke så rart brukeropplevelsen blir deretter.

Da har du ikke mange mil med vei å bruke AP på i Norge. Den er beregnet på flerfelts motorvei med midtrabatt, det står til og med O manualen.
2020 Model 3

Counterpointer

Det er så kult med fans som sier all kritikk er brukerfeil.

Jeg bruker selvfølgelig AP på små grusveier hvor jeg ligger henslengt i baksetet. I hvertfall ikke på godt merket tofeltsvei med midtdeler.

Har kjørt S med AP1 på langtur og senere S med AP2 noe som var en kraftig forverring.
Var noe bedre igjen på X med AP 2,5 for ca 2-3 år siden.

Det er gjort mange endringer de siste årene, ikke alt til det bedre.

Model 3 må ha mye (for mye kraft) og får den ikke det nagger den. Ghost bremsing er eget kapittel for ubehag og skrekkopplevelser.
AP er ikke noe en bare kan aktivere og bruke som beskrevet av Tesla en må ha inngående kunnskap og fingerspitzgefuhl.

z4rd

knegg, det er nok riktig som du påpeker. Men f.eks Ring 3 i Oslo har så og si samme oppsett som motorvei. Der har jeg i alle fall kun opplevd bremsing pga fartsgrenseendring tilknyttet én konkret lokasjon tidligere, og dette er faktisk borte nå, så på Ring 3 virker AP veldig bra på min TM3.

Men jeg ser liksom ikke problemet... hvis motorvei er spesifikasjonene, så leverer den vel iht spec? Eller er det noe jeg har oversett? Jeg er klar over ghost braking - men dette opplever ikke jeg de stedene jeg kjører, men har forståelse for at det fortsatt forekommer der andre kjører. Men slik jeg har forstått det så er dette problemet minkende.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

knegg

Sitat fra: z4rd på mandag 14. september 2020, klokken 06:51
knegg, det er nok riktig som du påpeker. Men f.eks Ring 3 i Oslo har så og si samme oppsett som motorvei. Der har jeg i alle fall kun opplevd bremsing pga fartsgrenseendring tilknyttet én konkret lokasjon tidligere, og dette er faktisk borte nå, så på Ring 3 virker AP veldig bra på min TM3.

Men jeg ser liksom ikke problemet... hvis motorvei er spesifikasjonene, så leverer den vel iht spec? Eller er det noe jeg har oversett? Jeg er klar over ghost braking - men dette opplever ikke jeg de stedene jeg kjører, men har forståelse for at det fortsatt forekommer der andre kjører. Men slik jeg har forstått det så er dette problemet minkende.

Jeg er ikke uenig. Jeg synes AP fungerer godt utenfor tiltenkt område.
Men da er det også viktig å huske når man skal kjøpe FSD at man ikke kan forvente noe form for forståelse/assistanse når den ikke fungerer utenfor motorvei.

Det er med andre ord etter klassifikasjonen "motorvei" bare 55 mil der Tesla kan til en viss grad garantere funksjonalitet på norsk veinett. Alt utenfor dette er bare en bonus. (Frem til det blir lansert FSD for bykjøring)

Fra wikipedia:
Sitat fra: https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_motorveier#:~:text=%C3%98vre%20hastighet%20p%C3%A5%20motorveier%20i,med%20skiltet%20motorvei%20i%20Norge.Per september 2020 er det rundt 552 kilometer med skiltet motorvei i Norge.


Sitat fra: Sakset fra tesla.com
Fullverdige selvkjørende egenskaper

  • Navigere på Autopilot: automatisk kjøring fra av- og påkjøring til motorvei, inkludert trafikkmaskiner og forbikjøring av biler.
    • Automatisk filbytte: fil endres automatisk når du kjører på motorveien.
    • Autopark: både parallelle og perpendikulære steder.
    • Summon: parker og hent kjøretøyet automatisk.
Sitat fra: Sakset fra Model 3 Manual
ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører. Ha hendene på rattet og vær oppmerksom på veiforhold og annen trafikk mens du bruker Autostyring. Ikke bruk Autostyring i bygater, i nærheten av veiarbeid eller i områder der det kan være syklister eller fotgjengere. Føreren må aldri gjøre seg avhengig av at Autostyring bestemmer riktig kjørebane. Vær alltid forberedt på å iverksette tiltak umiddelbart. Hvis disse instruksjonene ikke følges, kan det føre til skader, alvorlige personskader eller dødsfall
2020 Model 3

geear

Sitat fra: Vaduz på søndag 13. september 2020, klokken 21:58
Sitat fra: mthoring på fredag 11. september 2020, klokken 18:49
Samme her, at hånden henger i rattet er helt uproblematisk for meg. AP gjør at jeg kan følge mer med på trafikkbildet og brukte mindre energi på tilpasse fart og retning, ergo sikrere kjøring.

Enig, helt uproblematisk. Ville aldri funnet på å slippe ratt og pedaler helt slik selvkjøringen er per i dag uansett.
Jeg har, på snart tre år og 40kkm, ikke opplevd at vår egen Model X har tatt en uventet retningsmanøver med rattet. Har ingen bekymring med å slippe rattet helt, men selvfølgelig ikke overalt. De stedene den har utfordringer har jeg alltid slått av før eller gjort meg klar til å ta over. Ja, den svinger tidvis inn i påkjøringsfelt eller lommer langs veien, og den vil drepe alle i og utenfor bilen i rundkjøringer, men det er jeg jo forberedt på...

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 14. september 2020, klokken 12:00
Sitat fra: Vaduz på søndag 13. september 2020, klokken 21:58
Sitat fra: mthoring på fredag 11. september 2020, klokken 18:49
Samme her, at hånden henger i rattet er helt uproblematisk for meg. AP gjør at jeg kan følge mer med på trafikkbildet og brukte mindre energi på tilpasse fart og retning, ergo sikrere kjøring.

Enig, helt uproblematisk. Ville aldri funnet på å slippe ratt og pedaler helt slik selvkjøringen er per i dag uansett.
Jeg har, på snart tre år og 40kkm, ikke opplevd at vår egen Model X har tatt en uventet retningsmanøver med rattet. Har ingen bekymring med å slippe rattet helt, men selvfølgelig ikke overalt. De stedene den har utfordringer har jeg alltid slått av før eller gjort meg klar til å ta over. Ja, den svinger tidvis inn i påkjøringsfelt eller lommer langs veien, og den vil drepe alle i og utenfor bilen i rundkjøringer, men det er jeg jo forberedt på...
Jeg har heller ikke hatt problemer med dette før jeg fikk 2020.32.5.
Kjørte fra Sørlandet til Østlandet på fredagen med "normal AP", fikk oppdateringen før vi kjørte hjem på søndagen.
Ved filskifte fra høyre til venstre fil på NoA begynte den normalt men ca halvveis over kastet den bilen seg over veldig brått. I og med at jeg alltid har hånden på rattet avbrøt AP, men det var svært overraskende. Fikk følelsen av at bilen ville ha havnet i autovernet om jeg ikke hadde holdt på rattet. Det skjedde flere ganger men ikke hver gang, og bare til venstre.  Har også skjedd når jeg har kommet i påkjøringsfeltet og skal inn på motorvei.
Jeg hviler venstre albu på armlenet i døra, og hånda kl 8 i rattet, og trenger da ikke nappe i rattet. Vekta av hånda er nok feedback til AP.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: JorEl på mandag 14. september 2020, klokken 14:51
Nivå 3? Bilen skulle jo kjøre fra USA`s vestkyst til østkyst i 2017? Selvfølgelig skal SogX klare det!
Man må jo kunne stole på Tesla vel?!
Det som jeg er veldig interessert i er hvem som er talsmann/sjef i Tesla? Er det Elon Musk, (som jo lover i "øst og vest") eller er det noen andre? Er Tesla juridisk ansvarlig for noe av det Elon sier?
Og hvilket tidspunkt blir lovnaden gitt på, er vel også relevant.
Tesla har sikkert tatt med forbehold at de kan forandre sine vedtekter/lovnader når de vil. De har jo forandret på ordvalget mtp selvkjøring/FSD, flere ganger..
Les 1.post. Tråden handler om TMS og TMX slik de er i dag vil kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3 ift kriteriene som er definert av EU, og som Norge skal tilpasse seg til. Ikke hva hverken Tesla eller Skumelon selv sier;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: Handyman på mandag 14. september 2020, klokken 13:14
Sitat fra: geear på mandag 14. september 2020, klokken 12:00
Sitat fra: Vaduz på søndag 13. september 2020, klokken 21:58
Sitat fra: mthoring på fredag 11. september 2020, klokken 18:49
Samme her, at hånden henger i rattet er helt uproblematisk for meg. AP gjør at jeg kan følge mer med på trafikkbildet og brukte mindre energi på tilpasse fart og retning, ergo sikrere kjøring.

Enig, helt uproblematisk. Ville aldri funnet på å slippe ratt og pedaler helt slik selvkjøringen er per i dag uansett.
Jeg har, på snart tre år og 40kkm, ikke opplevd at vår egen Model X har tatt en uventet retningsmanøver med rattet. Har ingen bekymring med å slippe rattet helt, men selvfølgelig ikke overalt. De stedene den har utfordringer har jeg alltid slått av før eller gjort meg klar til å ta over. Ja, den svinger tidvis inn i påkjøringsfelt eller lommer langs veien, og den vil drepe alle i og utenfor bilen i rundkjøringer, men det er jeg jo forberedt på...
Jeg har heller ikke hatt problemer med dette før jeg fikk 2020.32.5.
Kjørte fra Sørlandet til Østlandet på fredagen med "normal AP", fikk oppdateringen før vi kjørte hjem på søndagen.
Ved filskifte fra høyre til venstre fil på NoA begynte den normalt men ca halvveis over kastet den bilen seg over veldig brått. I og med at jeg alltid har hånden på rattet avbrøt AP, men det var svært overraskende. Fikk følelsen av at bilen ville ha havnet i autovernet om jeg ikke hadde holdt på rattet. Det skjedde flere ganger men ikke hver gang, og bare til venstre.  Har også skjedd når jeg har kommet i påkjøringsfeltet og skal inn på motorvei.
Jeg hviler venstre albu på armlenet i døra, og hånda kl 8 i rattet, og trenger da ikke nappe i rattet. Vekta av hånda er nok feedback til AP.
Ja, men jeg ville aldri finne på å ikke holde i rattet under et filskifte. Det er en slik operasjon jeg ser på som risikabel. Men å slippe rattet når man holder en fil/vei uten kryss/rundkjøringer/veiarbeid og med god veimerking, ser jeg ikke som noe problem i det hele tatt. Altså typisk de lange transportstrekkene.

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 14. september 2020, klokken 20:50
Ja, men jeg ville aldri finne på å ikke holde i rattet under et filskifte. Det er en slik operasjon jeg ser på som risikabel. Men å slippe rattet når man holder en fil/vei uten kryss/rundkjøringer/veiarbeid og med god veimerking, ser jeg ikke som noe problem i det hele tatt. Altså typisk de lange transportstrekkene.
Ser den, men siden jeg bare har kjørt med AP/FSD når det har vært 15 sek nag, så er det naturlig for meg å alltid ha venstrehånda i rattet. Slipper selv ratter når jeg skal ta på meg solbriller eller skjenke meg kaffe, men ikke så mye mer enn det. Det føles naturlig og betryggende å holde i rattet. Jeg bruker AP så sant det er mulig, og ofte også når det "ikke skal være mulig". Ved å alltid ha hånda i rattet opplever jeg at jeg i større grad lærer AP å gjenne, og at jeg i noen grad kan forutse når den kommer til å bli usikker.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lapskaus

Jeg pleier å trekke venstrefoten litt tilbake sånn at kneet står og spenner opp mellom gulvet og  rattet. Da blir det nok friksjon til at nag ikke trigges, unntatt på lange sletter. Høyrefoten ligger ved gasspedalen klar til å motvirke fantombremsing.

Holder da henda så jeg kan gripe tak når som helst igjen, men jeg må si meg enig i at det er litt anstrengende å holde rattet på en måte som gir motstand. Det er jo mest naturlig å holde det på «balansepunktet» der rattet går lett begge veier. Men lårtrikset funker bra  :+1:

Smurfboy

Sitat fra: Lapskaus på tirsdag 15. september 2020, klokken 17:44
Jeg pleier å trekke venstrefoten litt tilbake sånn at kneet står og spenner opp mellom gulvet og  rattet. Da blir det nok friksjon til at nag ikke trigges, unntatt på lange sletter. Høyrefoten ligger ved gasspedalen klar til å motvirke fantombremsing.

Holder da henda så jeg kan gripe tak når som helst igjen, men jeg må si meg enig i at det er litt anstrengende å holde rattet på en måte som gir motstand. Det er jo mest naturlig å holde det på «balansepunktet» der rattet går lett begge veier. Men lårtrikset funker bra  :+1:

Høres ikke så veldig avslappende ut..

knegg

Sitat fra: Smurfboy på tirsdag 15. september 2020, klokken 20:18
Sitat fra: Lapskaus på tirsdag 15. september 2020, klokken 17:44
Jeg pleier å trekke venstrefoten litt tilbake sånn at kneet står og spenner opp mellom gulvet og  rattet. Da blir det nok friksjon til at nag ikke trigges, unntatt på lange sletter. Høyrefoten ligger ved gasspedalen klar til å motvirke fantombremsing.

Holder da henda så jeg kan gripe tak når som helst igjen, men jeg må si meg enig i at det er litt anstrengende å holde rattet på en måte som gir motstand. Det er jo mest naturlig å holde det på «balansepunktet» der rattet går lett begge veier. Men lårtrikset funker bra  :+1:

Høres ikke så veldig avslappende ut..

I starten syntes jeg det var mer stress med autopilot enn uten siden alt var ukjent for meg. Men etter hvert som du bruker det lærer du hvordan bilen oppfører seg i ulike situasjoner, spesielt om det er veier man kjører ofte. Nå er det avslappende.  :)
2020 Model 3

o.b.lix

I dag har vi sol i Bergen, og når solen lyste på kamera, trakk jeg ned solskjermen, men kamera ble blendet og både autopilot og cruisecontrol ble koblet ut til veien dreide og solen ikke kom rett i mot.

Dette er helt standard om morgen eller kveld nå man får solen rett i trynet.

Et løvblad tynn lag med snø på støtfangeren, hindrer radar i å virke og dermed både autopilot og tacc, skjer stadig vekk på høst og vinter.

Dette skjer såpass plutselig at jeg tror neppe at dagens konfigurasjon av sensorer vil bli godkjent som selvkjørende i EU uten man klumholder i rattet til enhver tid...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Jeg hadde samme problem som deg med sol, men fikk byttet begge B-stolpe kameraene til en ny revisjon. Ikke hatt problemer siden byttet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Har bare problem når solen er rett i mot, ikke på siden. B-stolpe-kamera ser vel bare til siden?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA