Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?  (Lest 2342 ganger)

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1630
    • Vis profil
Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?
« på: Mandag 07. ſeptember 2020, klokken 23:06 »
https://www.tu.no/artikler/neste-ar-kan-det-bli-lov-med-selvkjorende-biler-i-norge/498918
Sitat
Det kreves dessuten at systemet kontrollerer at føreren er tilgjengelig. Dette kan være at føreren må gi tilbakemelding til systemet, kameraovervåkning av at føreren faktisk er våken, eller ved å registrere kroppsbevegelser. Minst to slike kriterier skal oppfylles for at systemet skal vurdere føreren som aktiv og tilstede.
Vil dette kravet diskvalifisere dagens TMS og TMX som ikke har innvendig kamera?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Tesla Model Y - tidlig bestilt

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3873
    • Vis profil
Sv: Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?
« Svar #1 på: Mandag 07. ſeptember 2020, klokken 23:13 »
Bør vel kunne klare 2 av 3 (som krevet). Berøring av ratt, og bevegelse i førersete.

Det kreves dessuten at systemet kontrollerer at føreren er tilgjengelig. Dette kan være at føreren må gi tilbakemelding til systemet, kameraovervåkning av at føreren faktisk er våken, eller ved å registrere kroppsbevegelser. Minst to slike kriterier skal oppfylles for at systemet skal vurdere føreren som aktiv og tilstede.
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer/HW3 - MCU2 - Firmware: 2021.4.12

__________________________________________________________________________________________________

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1630
    • Vis profil
Sv: Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?
« Svar #2 på: Mandag 07. ſeptember 2020, klokken 23:23 »
Sitat
Det som nå kommer, er godkjenning av biler på nivå 3. Det vil si at du kan slippe rattet, og overlate kjøringen til bilen under visse forhold.
Så vi må altså allikevel holde i rattet, pluss at vi får rompenag i tillegg?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Tesla Model Y - tidlig bestilt

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3873
    • Vis profil
Sv: Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?
« Svar #3 på: Mandag 07. ſeptember 2020, klokken 23:24 »
Spørs hva nag-tiden blir satt til.
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer/HW3 - MCU2 - Firmware: 2021.4.12

__________________________________________________________________________________________________

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7791
    • Vis profil
Sv: Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?
« Svar #4 på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 06:55 »
Har sensoren i sete vektindikasjon, da? ... vi humper opp og ned ...

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3873
    • Vis profil
Sv: Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?
« Svar #5 på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 07:00 »
Kanskje de enkelt kan bytte til lik sensor som passasjersetet har?
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer/HW3 - MCU2 - Firmware: 2021.4.12

__________________________________________________________________________________________________

TeslaModelX

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 475
    • Vis profil
Sv: Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?
« Svar #6 på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 07:44 »
De har vel bevegelses-sensorer? Er ikke det grunnen til at Sentry Mode kicker inn bare det sitter en flue i bilen?

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1630
    • Vis profil
Sv: Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?
« Svar #7 på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 09:21 »
De har vel bevegelses-sensorer? Er ikke det grunnen til at Sentry Mode kicker inn bare det sitter en flue i bilen?
Det forutsetter vel da at det er en sensor som er dedikert for fører-plassen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Tesla Model Y - tidlig bestilt

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1630
    • Vis profil
Sv: Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?
« Svar #8 på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 09:22 »
Har sensoren i sete vektindikasjon, da? ... vi humper opp og ned ...
Det sier jo ingenting om sjåføren er våken eller ikke.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Tesla Model Y - tidlig bestilt

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1725
  • DagfinnN
    • Vis profil
Sv: Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?
« Svar #9 på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 09:46 »
Sitat
Det som nå kommer, er godkjenning av biler på nivå 3. Det vil si at du kan slippe rattet, og overlate kjøringen til bilen under visse forhold.
Så vi må altså allikevel holde i rattet, pluss at vi får rompenag i tillegg?
Greit å orientere seg om hva nivå 3 på selvkjøring er.
Nivå  2 som Tesla har i dag, er "hands off" = du kan slippe rattet for en periode. Er vel ca 30 sekunder nå.
Nivå 3 = eyes off. Det er noe helt annet. I prinsippet kan du sitte å gjøre noe annet enn å kjøre, men du må være våken og klar til å gripe inn når bilen ber deg om det.
Selvsagt kan dette utvannes til at du bør vise at du er våken på forskjellige måter. Men at du må holde gripe rattet hvert 30. sekund, kan det ikke være. Da er det nivå 2.
Les mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car

X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1630
    • Vis profil
Sv: Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?
« Svar #10 på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 10:26 »
Foreløpig er det ikke helt "eyes off" (iflg artikkelen):
"Det som nå kommer, er godkjenning av biler på nivå 3. Det vil si at du kan slippe rattet, og overlate kjøringen til bilen under visse forhold. Du vil imidlertid fortsatt være nødt til å holde øynene på veien, og være klar til å ta over styringen når du får beskjed om det."
Forøvrig er vel alle her enig i at det å måtte dra i rattet med jevne mellomrom ikke er en ideell løsning. Kanskje Tesla velger å implementere dette ved fortsatt ratt-nag kombinert med feks stemme-tilbakemelding, og så gi oss en mulighet til å kjøpe ettermontering av innvendig kamera (med øye- og bevegelsesscanning) for en mer behagelig selvkjøring.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Tesla Model Y - tidlig bestilt

emphezis

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 248
    • Vis profil
Sv: Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?
« Svar #11 på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 14:40 »
AP er og blir ubrukelig med dagens nagging. Det er ikke avslappende og det er ikke bra mht. sikkerhet. Jeg blir mer oppmerksom på å huske å gi rattet motstand slik at AP holder seg aktivert enn å følge med på trafikken, fartsgrenser og andre mer vesentlige ting.

AP er pr. i dag bare brukanes i kombinasjon med *atsjooautopilotbuddyhost*

Hadde de brukt innvendig kamera (som Model 3 og Y allerede har) til øyedeteksjon (kamera ser om man følger med på veien) eller kapasitivt ratt (som VAG nå har begynt med) så hadde mye vært løst.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1630
    • Vis profil
Sv: Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?
« Svar #12 på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 15:41 »
AP er og blir ubrukelig med dagens nagging. Det er ikke avslappende og det er ikke bra mht. sikkerhet. Jeg blir mer oppmerksom på å huske å gi rattet motstand slik at AP holder seg aktivert enn å følge med på trafikken, fartsgrenser og andre mer vesentlige ting.

AP er pr. i dag bare brukanes i kombinasjon med *atsjooautopilotbuddyhost*
...
Uenig. Å ha hånden hengene løst på siden av rattet syns jeg fungerer helt ok med min TMX. Med mors TM3 derimot fungerer det dårligere, men jeg har bare testet autopilot én gang med den, så det kan ha vært fordi det var uvant. Mor syns det fungerer strålende.
(Det betyr derimot ikke at jeg syns det er en optimal løsning, så helt enig i at et kamera nok er løsningen.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Tesla Model Y - tidlig bestilt

mthoring

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1205
    • Vis profil
Sv: Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?
« Svar #13 på: Fredag 11. ſeptember 2020, klokken 18:49 »
Samme her, at hånden henger i rattet er helt uproblematisk for meg. AP gjør at jeg kan følge mer med på trafikkbildet og brukte mindre energi på tilpasse fart og retning, ergo sikrere kjøring.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7791
    • Vis profil
Sv: Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?
« Svar #14 på: Lørdag 12. ſeptember 2020, klokken 12:31 »
Fint for dere, dessverre er det ikke alle som finner en god hvileposisjon.