Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmeladeboks er død.

Startet av ooa, mandag 07. september 2020, klokken 22:25

« forrige - neste »

ooa

I dag opplevde jeg at hjemmeladeren tok kvelden, den er under 1 år gammel og kjøpt via Fortum.
La merke til at sikringen hadde gått, og når jeg la den inn igjen så var den fortsatt død... Vil ikke lade, er det flere som har opplevd dette? Må jo ringe Fortum i morgen. Det er en halo-wallbox.

ooa

#1
Hmm, dere som har fått montert lader hjemme har dere fått satt inn en En jordfeilbryter type b i sikringsskapet.
Jeg kan ikke finne en slik i mitt sikringsskap.

Leser følgene fra Fortum sine sider:

For at du skal kunne lade elbilen din forskriftsmessig med høyere effekt enn det en 10 amperes sikring gir, så behøver du følgende installasjon:

En dedikert kurs i sikringsskapet (f.eks. på 16 ampere, som gir 3,6 kilowatt effekt)
En jordfeilbryter type b (monteres også i sikringsskapet)
En kabel på minst 2,5 mm2 fra sikringsskapet til der du ønsker ladestasjonen montert
Et dedikert ladepunkt som ikke er vanlig stikkontakt, for eksempel en dedikert ladestasjon
Et overspenningsvern som beskytter tilkoblingspunktet under installasjonen

Samt er er et bilde fra videoen som Fortum har på hvordan de installerer dette, og det kommer der tydelig frem at det installeres en en jordfeilbryter type b i sikringsskapet.

Om dette har noe med at den er "død", vet ikke jeg... Men, kan ikke se en slik bryter hos meg...



mroek

Halo Wallbox har integrert jordfeilvern type B, så det er korrekt at du ikke skal ha en slik i skapet ditt. Hva som faktisk er galt er vanskelig å si. Hva slags type sikring er det? Er det fabrikat Chint, som på bildet fra Fortum? I så fall vet jeg det er mange elektrikere som skyr disse som pesten på grunn av dårlig kvalitet, mens andre synes de er helt OK.

Det er i grunnen bare to ting som kan ha feilet hos deg tror jeg, enten sikringen eller ladeboksen. Har du testet å plugge inn en lampe eller noe i det vanlige stikket på Wallboxen? Hvis den lyser, så fungerer jo sikringen.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

KjellG

Kan jo være laderen i bilen som feiler?

Orbit

Er det noe lys i Halo-boksen i det hele tatt? Ref bruksanvisningens side 4, skal evt feil i ladestasjonen vises spesielt. Er den helt mørk, kan det tyde på at den ikke en gang får spenning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ooa

#5
Sitat fra: mroek på tirsdag 08. september 2020, klokken 12:33
Halo Wallbox har integrert jordfeilvern type B, så det er korrekt at du ikke skal ha en slik i skapet ditt. Hva som faktisk er galt er vanskelig å si. Hva slags type sikring er det? Er det fabrikat Chint, som på bildet fra Fortum? I så fall vet jeg det er mange elektrikere som skyr disse som pesten på grunn av dårlig kvalitet, mens andre synes de er helt OK.

Det er i grunnen bare to ting som kan ha feilet hos deg tror jeg, enten sikringen eller ladeboksen. Har du testet å plugge inn en lampe eller noe i det vanlige stikket på Wallboxen? Hvis den lyser, så fungerer jo sikringen.
Ok, takk for svar. Da vet jeg det :) Ja, det er en Chint sikring.
- Og er det en vanlig stikk i ladeboksen, det viste jeg ikke. Hvor sitter den? så jeg kan teste

ooa

Sitat fra: Orbit på tirsdag 08. september 2020, klokken 12:51
Er det noe lys i Halo-boksen i det hele tatt? Ref bruksanvisningens side 4, skal evt feil i ladestasjonen vises spesielt. Er den helt mørk, kan det tyde på at den ikke en gang får spenning.
Den er helt mørk.

mroek

Sitat fra: ooa på tirsdag 08. september 2020, klokken 16:01
Sitat fra: mroek på tirsdag 08. september 2020, klokken 12:33
Halo Wallbox har integrert jordfeilvern type B, så det er korrekt at du ikke skal ha en slik i skapet ditt. Hva som faktisk er galt er vanskelig å si. Hva slags type sikring er det? Er det fabrikat Chint, som på bildet fra Fortum? I så fall vet jeg det er mange elektrikere som skyr disse som pesten på grunn av dårlig kvalitet, mens andre synes de er helt OK.

Det er i grunnen bare to ting som kan ha feilet hos deg tror jeg, enten sikringen eller ladeboksen. Har du testet å plugge inn en lampe eller noe i det vanlige stikket på Wallboxen? Hvis den lyser, så fungerer jo sikringen.
Ok, takk for svar. Da vet jeg det :) Ja, det er en Chint sikring.
- Og er det en vanlig stikk i ladeboksen, det viste jeg ikke. Hvor sitter den? så jeg kan teste

Har ikke slik boks selv, men ser ut for at det er på undersiden. Hvis det er 7,4 kW versjonen du har, så har den ikke dette stikket, er kun 3,7 kW og 11 kW som har det:

https://charge-amps.com/product/halo-wallbox/

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

KjellG

Pussig med den Halo-en. Kan leveres med schuko på 32A kurs. Ingen informasjon om intern sikring på 16A?

Rav4_EV

I følge produsentens sider er schuko kun mulighet på 16A versjon.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

KjellG

Hm, tror jeg får ta en tur til optikeren  :D

ooa

Da har elektriker vært her. Er nok kretskortet som har tatt kvelden og nytt blir bestilt.

Men, må si meg skeptisk til Fortums tidligere underleverandør her. I laderen så sitter det et "filter" som han kalte det, da skal det holde med en vanlig sikring med jordfeilbryter. Men, nei hva var montert... En sikring uten jordfeilbryter!

Kjenner jeg blir litt forbanna, man bestiller en pakke med installasjon for at alt skal være i henhold til forskriftene, og det skal være trygt å lade bilen hjemme...
Godt det nå blir rettet opp!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA