Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til lang pendlervei. 320km per tur

Startet av Engamrot, mandag 07. september 2020, klokken 19:39

« forrige - neste »

Dieselgubben

Tror Kona/Soul/Niro vil gjøre jobben. Det er jo ikke snakk om nordpolen, og e8 inn mot Tromsø, som jeg er ganske sikker på at du vil bruke, er godt vedlikeholdt. Men du må regne med problemer med å åpne ladeluken på vinteren på disse 3. De kommer til å fryse. Da må du fram med bankkort eller lignende. Men du trenger nok ikke lade på veien, så da kan du bannes i egen garasje kanskje? Skulle alt gå i mot og du likevel må lade underveis, vil du uansett kunne lade mens du handler mat i Nordkjosbotn.

Varme i ratt er kjekt. Og viktig med sikker bil når du skal kjøre en del på motorvei. Og pluss med 4wd. Polestar 2 er nok en tanks. Her får du opp ladeluken, den har varme i ratt og snart varmepumpe. Kan være at du må lade noen ytterst få ganger, men det er bare å handle imens. Jeg vil bli svært overrasket om det ikke dukker opp et servicesenter i Tromsø straks.

Og så TM3 selvsagt. Kommer vel også med varmepumpe snart. Men uten varme i ratt. Og helt ærlig ser P2 ut til å være bedre egnet for arktiske forhold med ting som fryser i hjulbue og håndtak, pakninger m.m. Men skal du kjøre langt på nordkalotten (bottenviken,Finland) er jo Tesla laderne suveren, og det kommer flere nye i år slik at hele området er dekket.

Engamrot

Mange gode råd å få her. Prøvekjørte eniro sist uke, virker som en grei bil, men var litt skuffet over støynivå og langlysene.
Ellers vil den helt sikkert være mulig å kjøre med 90% av turene uten lading.

Leste en test av Polestar 2, der kan det se ut som om rekkevidden blir litt liten på vinteren. Mulig jeg burde satse på en model 3, prisen opp fra ny eniro er jo ikke helt avskrekkende

Tellus

Under slike forhold ser jeg ikke bort fra at Kona er markedsleder når det gjelder rekkevidde vinterstid. Et annet problem er at du uavhengig av bil kommer hjem med ganske tomt batteri vinterstid. Det holder ikke med 16A hjemmelader. Har du 400V anlegg gir Tesla deg en fordel hvis du ikke får lov å legge inn 32A enfase. Hvis du har mulighet til å hurtiglade på vei tilbake på de verste dagene er utvalget av biler en del større vil jeg tro.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#18
Sitat fra: Tellus på mandag 14. september 2020, klokken 16:24
Under slike forhold ser jeg ikke bort fra at Kona er markedsleder når det gjelder rekkevidde vinterstid. Et annet problem er at du uavhengig av bil kommer hjem med ganske tomt batteri vinterstid. Det holder ikke med 16A hjemmelader. Har du 400V anlegg gir Tesla deg en fordel hvis du ikke får lov å legge inn 32A enfase. Hvis du har mulighet til å hurtiglade på vei tilbake på de verste dagene er utvalget av biler en del større vil jeg tro.

Enig i at Kona må regnes som markedsleder på rekkevidde vinterstid - spesielt ved pendling,  tett fulgt av e-Niro/e-Soul.

Har selv e-Soul/Model 3 LR AWD kombo nå (har hatt Kona, men ble et lite hakk for lite i praktisk størrelse - ikke rekkevidde ;))

Om sommeren har Model 3/Model S et fortrinn, spesielt på motorvei, men om vinteren med kjøring på vestlandsveier og fjelloverganger duger Kia/Huyndai 64kWh bilene bedre på ren rekkevidde mellom lading.

Som Tellus sier håper vi du har tilgang til trefas 400V lading som gir mulighet til 11kWh ladhastighet på 16A. Detter er standard på Model 3 og tilvalg på de nyeste 64kWh utgavene av Kona, e-Soul og e-Niro.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på mandag 14. september 2020, klokken 20:27
Sitat fra: Tellus på mandag 14. september 2020, klokken 16:24
Under slike forhold ser jeg ikke bort fra at Kona er markedsleder når det gjelder rekkevidde vinterstid. Et annet problem er at du uavhengig av bil kommer hjem med ganske tomt batteri vinterstid. Det holder ikke med 16A hjemmelader. Har du 400V anlegg gir Tesla deg en fordel hvis du ikke får lov å legge inn 32A enfase. Hvis du har mulighet til å hurtiglade på vei tilbake på de verste dagene er utvalget av biler en del større vil jeg tro.

Enig i at Kona må regnes som markedsleder på rekkevidde vinterstid - spesielt ved pendling,  tett fulgt av e-Niro/e-Soul.

Har selv e-Soul/Model 3 LR AWD kombo nå (har hatt Kona, men ble et lite hakk for lite i praktisk størrelse - ikke rekkevidde ;))

Om sommeren har Model 3/Model S et fortrinn, spesielt på motorvei, men om vinteren med kjøring på vestlandsveier og fjelloverganger duger Kia/Huyndai 64kWh bilene bedre på ren rekkevidde mellom lading.

Som Tellus sier håper vi du har tilgang til trefas 400V lading som gir mulighet til 11kWh ladhastighet på 16A. Detter er standard på Model 3 og tilvalg på de nyeste 64kWh utgavene av Kona, e-Soul og e-Niro.

Det er ikke et større problem med Cold Gate for Kona? Eller er det måter å fikse det på? (Tesla Model 3 begynner jo selv å varme batteriet når den nærmer seg en lader dersom en navigerer til laderen - nå også til andre sine ladere). Tenker jo at det er om vinteren rekkevidde blir størst problem, og da kan det gjerne være greit å kunne lade litt kjapt....selv om en får vel nok til å komme frem med et kvarter 48kW lading og...
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Engamrot på mandag 14. september 2020, klokken 15:25
Mange gode råd å få her. Prøvekjørte eniro sist uke, virker som en grei bil, men var litt skuffet over støynivå og langlysene.
Ellers vil den helt sikkert være mulig å kjøre med 90% av turene uten lading.

Leste en test av Polestar 2, der kan det se ut som om rekkevidden blir litt liten på vinteren. Mulig jeg burde satse på en model 3, prisen opp fra ny eniro er jo ikke helt avskrekkende

Siden du ønsker en bil med lite problemer ville jeg uansett ikke kjøpt en Polestar akkurat nå...virker som det er en del barnesykdommer, som er naturlig... https://elbilforum.no/index.php?topic=52569.0
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA