Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leveringstider

Startet av Zubzero, mandag 07. september 2020, klokken 14:59

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: biggern på søndag 13. september 2020, klokken 15:47
Sitat fra: tornaldo på søndag 13. september 2020, klokken 12:57
Sitat fra: biggern på lørdag 12. september 2020, klokken 21:02
Dette er latterlig. Holde kunder for narr uten å indikere korrekt leveringstid imellom 28 og 52 2021 er ikke noe som er tillitsfullt. Vel, da kommer ID4 først, tenker jeg. Er jo ikke noe stress med og skifte ut Konaen.  Den leverer eksakt km og lovnader.

Det er vel ingen som blir holdt for narr her.

Artig at du nevner Hyundai Kona som eksempel på noe som leverer som lovet. Har jo ikke vært noen utfordringer siden 2018 der. Minnes brutte løfter, uklare beskjeder og 2 års leveringstid. Alt på skinner der altså.

Syntes Hyundai leverte. Bestilte Kona Juni 2018 (nr 1992) og utlevert bil starten av Mars 2019. Her har jeg nummer 8xx og må vente opp imot ett år, om ikke lenger, hvis forsinkleser.

Tipper det er noen hundre/tusen som ikke er enig. F.eks tråder her inne med tosifrede antall sider med ymse kommentarer omkring dette. En av de er faktisk din, der du både klager på fraværende kundeservice og lav utleveringstakt...

Men la oss ikke diskutere Hyundai sine problemer her. Saken er at ingen blir holdt for narr. Enn så lenge.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

batterimannen

#31
Sitat fra: biggern på søndag 13. september 2020, klokken 15:47
Sitat fra: tornaldo på søndag 13. september 2020, klokken 12:57
Sitat fra: biggern på lørdag 12. september 2020, klokken 21:02
Dette er latterlig. Holde kunder for narr uten å indikere korrekt leveringstid imellom 28 og 52 2021 er ikke noe som er tillitsfullt. Vel, da kommer ID4 først, tenker jeg. Er jo ikke noe stress med og skifte ut Konaen.  Den leverer eksakt km og lovnader.

Det er vel ingen som blir holdt for narr her.

Artig at du nevner Hyundai Kona som eksempel på noe som leverer som lovet. Har jo ikke vært noen utfordringer siden 2018 der. Minnes brutte løfter, uklare beskjeder og 2 års leveringstid. Alt på skinner der altså.

Syntes Hyundai leverte. Bestilte Kona Juni 2018 (nr 1992) og utlevert bil starten av Mars 2019. Her har jeg nummer 8xx og må vente opp imot ett år, om ikke lenger, hvis forsinkleser.

Ikke glem at du allerede har ventet over et år  :P

Selgere på det roadshowet mente at alle som bestiller 80X skal få utlevert bil i løpet av neste år. Første kundebiler skal utleveres i slutten av august. Hvis de sitter på info som tilsier det, så er det rart at Skoda ikke går ut med noen info på mail, og at de velger å skrive estimert og siste utleveringsdato som uke 52 2021 i alle kontrakter.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

biggern

Sitat fra: batterimannen på mandag 14. september 2020, klokken 06:41
Sitat fra: biggern på søndag 13. september 2020, klokken 15:47
Sitat fra: tornaldo på søndag 13. september 2020, klokken 12:57
Sitat fra: biggern på lørdag 12. september 2020, klokken 21:02
Dette er latterlig. Holde kunder for narr uten å indikere korrekt leveringstid imellom 28 og 52 2021 er ikke noe som er tillitsfullt. Vel, da kommer ID4 først, tenker jeg. Er jo ikke noe stress med og skifte ut Konaen.  Den leverer eksakt km og lovnader.

Det er vel ingen som blir holdt for narr her.

Artig at du nevner Hyundai Kona som eksempel på noe som leverer som lovet. Har jo ikke vært noen utfordringer siden 2018 der. Minnes brutte løfter, uklare beskjeder og 2 års leveringstid. Alt på skinner der altså.

Syntes Hyundai leverte. Bestilte Kona Juni 2018 (nr 1992) og utlevert bil starten av Mars 2019. Her har jeg nummer 8xx og må vente opp imot ett år, om ikke lenger, hvis forsinkleser.

Ikke glem at du allerede har ventet over et år  :P

Selgere på det roadshowet mente at alle som bestiller 80X skal få utlevert bil i løpet av neste år. Første kundebiler skal utleveres i sluggen av august. Hvis de sitter på info som tilsier det, så er det rart at Skoda ikke går ut med noen info på mail, og at de velger å skrive estimert og siste utleveringsdato som uke 52 2021 i alle kontrakter.

Blir jo spennende. Noen sier ID4 kommer først. Prisen og levering kan bli avgjørende med tanke på avgifter etter 12/2021.  :-)

espenri

Sitat fra: daktari på lørdag 12. september 2020, klokken 23:23
Sitat fra: espenri på fredag 11. september 2020, klokken 20:05
Nå er det vel vederlagsfri kansellering uten forbehold før produksjon av din bil med den nye ordlyden i kontrakten?
Nei, det ble sitert over at selger kan kreve kompensasjon ved tap. Hvordan det rent juridisk skal håndheves må bli slik at selger sier han har et tap på xx000 når du kansellerer. Du sier "det må du dokumentere". Så blir det inkassokrav, rettsak osv...

Hva slags tap kan selger påberope seg ifbm med kansellering av et produkt som ikke er produsert eller levert? Må selvfølgelig ta dette direkte med selger, men finner det litt rart at det skal utløse noen utgifter, all den tid det er skrevet med den ordlyden i kontrakten. Etter at bilen er satt i produksjon forstår jeg veldig godt at selger ønsker å sikre seg mot at kunden trekker seg. Jeg er ingen jurist, og synes alltid det er vanskelig å lese og forstå omfanget av slike kontrakter.

Fint om noen med erfaringer fra slikt kan komme med sine synspunkter på hvordan denne kontrakten sikrer selger og kjøpers interesse?
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

SurSnasen

Sitat fra: batterimannen på mandag 14. september 2020, klokken 06:41
Selgere på det roadshowet mente at alle som bestiller 80X skal få utlevert bil i løpet av neste år. Første kundebiler skal utleveres i slutten av august. Hvis de sitter på info som tilsier det, så er det rart at Skoda ikke går ut med noen info på mail, og at de velger å skrive estimert og siste utleveringsdato som uke 52 2021 i alle kontrakter.

Fordi man aldri vet hva som skjer. Deres produksjonsplaner for øyeblikket tilsier at serieproduksjon av kundebiler med bakhjulsdrift skal startes mot slutten av året i år, med utlevering til kunder i løpet av vinteren. Firehjulsdrift skal produseres på sommeren, med utlevering til kunder antatt fra august og utover.
Men så lever vi jo i en dynamisk verden. Planer kan forskyves fremover og bakover. Derav et større spillerom.

Selv har jeg bestilt iV80X. Ingen prisklausul. Jeg kan fritt trekke meg fra avtalen før 1. februar 2021. Skrev under på et tilleggsskriv om antagelser rundt typegodkjenning og leveranseplan. Intet galt i det, og meget fin dialog med Skoda-forhandleren.

tromsø

Sitat fra: batterimannen på mandag 14. september 2020, klokken 06:41
Selgere på det roadshowet mente at alle som bestiller 80X skal få utlevert bil i løpet av neste år. Første kundebiler skal utleveres i slutten av august. Hvis de sitter på info som tilsier det, så er det rart at Skoda ikke går ut med noen info på mail, og at de velger å skrive estimert og siste utleveringsdato som uke 52 2021 i alle kontrakter.

Som sagt jeg har estimert levering av 80x uke 36 og siste dato uke 52 2021.

Annet spørsmål, når skal den typegodkjennes?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

SurSnasen

Sitat fra: tromsø på mandag 14. september 2020, klokken 10:37

Annet spørsmål, når skal den typegodkjennes?

Det skjer når produsenten mener de har produksjonslike modeller klar. Litt info her:
https://ec.europa.eu/growth/sectors/automotive/technical-harmonisation/faq-auto_en

notmyself

Sitat fra: espenri på mandag 14. september 2020, klokken 08:23
Sitat fra: daktari på lørdag 12. september 2020, klokken 23:23
Sitat fra: espenri på fredag 11. september 2020, klokken 20:05
Nå er det vel vederlagsfri kansellering uten forbehold før produksjon av din bil med den nye ordlyden i kontrakten?
Nei, det ble sitert over at selger kan kreve kompensasjon ved tap. Hvordan det rent juridisk skal håndheves må bli slik at selger sier han har et tap på xx000 når du kansellerer. Du sier "det må du dokumentere". Så blir det inkassokrav, rettsak osv...


Hva slags tap kan selger påberope seg ifbm med kansellering av et produkt som ikke er produsert eller levert? Må selvfølgelig ta dette direkte med selger, men finner det litt rart at det skal utløse noen utgifter, all den tid det er skrevet med den ordlyden i kontrakten. Etter at bilen er satt i produksjon forstår jeg veldig godt at selger ønsker å sikre seg mot at kunden trekker seg. Jeg er ingen jurist, og synes alltid det er vanskelig å lese og forstå omfanget av slike kontrakter.

Fint om noen med erfaringer fra slikt kan komme med sine synspunkter på hvordan denne kontrakten sikrer selger og kjøpers interesse?

Jeg har skriftlig fra selger at den nye ordlyden betyr at jeg kan kanselere inntil den har gått i produksjon, men andre får vurdere jussen.

Denne endringen var i alle fall utløsende for at jeg endte opp med å bestille. I og med at det er lenge til produksjon kan jeg da kanselere dersom det blir forsinkelser.

Zubzero

Mulig det er kjent for de fleste, men fikk bekreftet via. chat på Skoda.no at Skoda Sound System og Crystal Face har noe lenger leveringstid. De vet dog ikke hvor lenge... :(

Magnito

Vet du hva Skoda Sound System innebærer også? Hvor stor forskjell er det fra default liksom?

Zubzero

Sitat fra: Magnito på tirsdag 15. september 2020, klokken 16:34
Vet du hva Skoda Sound System innebærer også? Hvor stor forskjell er det fra default liksom?
Det spurte jeg ikke om, da jeg allerede har bestilt med selv. Men jeg spurte om det gjaldt Skoda Sound System eller Canton, og fikk til svar at det gjaldt Skoda Sound System

batterimannen

Sitat fra: Zubzero på tirsdag 15. september 2020, klokken 16:10
Mulig det er kjent for de fleste, men fikk bekreftet via. chat på Skoda.no at Skoda Sound System og Crystal Face har noe lenger leveringstid. De vet dog ikke hvor lenge... :(

Jeg har blitt fortalt at det forlenger på iV80 og ikke 80X, siden 80X uansett kommer såpass lenger etter.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Zubzero

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 15. september 2020, klokken 22:16
Sitat fra: Zubzero på tirsdag 15. september 2020, klokken 16:10
Mulig det er kjent for de fleste, men fikk bekreftet via. chat på Skoda.no at Skoda Sound System og Crystal Face har noe lenger leveringstid. De vet dog ikke hvor lenge... :(

Jeg har blitt fortalt at det forlenger på iV80 og ikke 80X, siden 80X uansett kommer såpass lenger etter.
Ja, det var IV80 jeg spurte om

Thob

Snakket med min selger (møller) nå, og ifølge henne var det ingen mulighet til å trekke seg så lenge kontrakt er signert. Om man gjør det må man betale 8% i gebyr. Jeg har i utg.pkt bestilt 80x, og med så lang leveringstid og usikkerhet pga dette så blir det nok ikke noe signering på kontrakt for min del. Hun sa videre at hun har hørt om at noen har fått bekreftet av sine selgere at de kan trekke seg kostnadsfritt før bilen går i produksjon, men hun mente dette var selgere utenom møller-systemet for hun sa de hadde fått helt klare retningslinjer på dette.
Hva er andres erfaringer med dette? Hun syns det var leit at det var så rigide regler og hadde full forståelse på at det er problematisk å inngå en bildende avtale på en vare som i verste fall blir levert om over ett år, men at selgerens ikke hadde noe mulighet til å omgå dette

batterimannen

Sitat fra: Thob på onsdag 16. september 2020, klokken 09:20
Snakket med min selger (møller) nå, og ifølge henne var det ingen mulighet til å trekke seg så lenge kontrakt er signert. Om man gjør det må man betale 8% i gebyr. Jeg har i utg.pkt bestilt 80x, og med så lang leveringstid og usikkerhet pga dette så blir det nok ikke noe signering på kontrakt for min del. Hun sa videre at hun har hørt om at noen har fått bekreftet av sine selgere at de kan trekke seg kostnadsfritt før bilen går i produksjon, men hun mente dette var selgere utenom møller-systemet for hun sa de hadde fått helt klare retningslinjer på dette.
Hva er andres erfaringer med dette? Hun syns det var leit at det var så rigide regler og hadde full forståelse på at det er problematisk å inngå en bildende avtale på en vare som i verste fall blir levert om over ett år, men at selgerens ikke hadde noe mulighet til å omgå dette

Kontraktene ble under punkt 9 endret den 9 september. Før stod det 8%, nå står det at du må betale dem det påviselige tapet de har hatt som følge av at du trekker deg. De er også pålagt å minimere tapet så langt det lar seg gjøre. Det er endring i standardkontrakten til Møller. Spør om å få tilsendt kontrakt.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA