Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leveringstider

Startet av Zubzero, mandag 07. september 2020, klokken 14:59

« forrige - neste »

Zubzero

Startet en tråd for å kunne holde hverandre oppdatert på leveringstider og spekulere oss i hjel  ;D
I min kontrakt er seneste tidspunkt for levering av IV80 definert til uke 26 (jeg har kønr. 3xx) Min forhandler sa at det neppe skjer noe i jan-feb, fordi de får demobilene sine  sent som i januar. Mars var nok første realistiske mnd. å kunne håpe på noe.
Hva har deres forhandlere sagt?

Stip

Tuller du no? Veke 26 slutter 4. juli. Det er jo lova levering f.o.m. januar. Dette håper må være feil. Er det ofte så grove avvik frå estimert levering til "seneste tidspunkt" jfr. kontrakt på generell basis?

ramstad

Min forhandler kunne ikke si noe ut over at bilen skulle leveres senest uke 52. Jeg har bestilt og skrevet kontrakt for iV80x. Jeg har kønummer 4XX.

Jeg lurer på hva dere andre har hørt fra dere selgere/forhandlere. Det er jo for langt frem i tid for at de har innsikt til å indikere noe konkret når man får bilen levert (særlig for iV80x som er såpass langt frem i tid). Det er jo importøren (og ikke Møller) som vil vite disse detaljene når tiden nærmer seg. Jeg er også usikker på når man får beskjed om at tiden nærmer seg for leveranse av bilen, kan vi regne med å få en heads up flere uker i forveien eller bare en uke i forveien?

Zubzero

#3
Sitat fra: Stip på mandag 07. september 2020, klokken 15:11
Tuller du no? Veke 26 slutter 4. juli. Det er jo lova levering f.o.m. januar. Dette håper må være feil. Er det ofte så grove avvik frå estimert levering til "seneste tidspunkt" jfr. kontrakt på generell basis?
De har kanskje sagt at de starter levering da ja, men det er klart at forhandler tar sine forbehold. Det hadde jeg også gjort om jeg var forhandler, da det er naturligvis er en rekke forhold som kan påvirke produksjonen og leveringen. Markedet for bilen er der uansett, så det er ingen grunn for forhandleren til å selge seg billig. Dersom jeg trekker meg pga. lang kontraktsdefinert leveringstid, så regner jeg med noen andre står rett bak meg i køen, så forhandler har intet å tape på å sette uke 26

notmyself

Jeg har kønummer under 500 og er i dialog med selger om kjøp av iV80x.

Foreløpig har jeg ikke tegnet kontrakt, da standardbetilgelsene som lyder omtrent som følger:

* Ved prisøkninger som overstiger 6% av avtalt kjøpesum har kjøper rett til å heve kjøpet. Dette gjelder ikke dersom bilen er bestilt med særskilte spesifikasjoner fra frabrikk (...) eller dersom avtalt leveringstid er mer enn 6 måneder fra kontraktsdato

* Dersom bilen ikke leveres til avtalt tid skal kjøper sette en rimelig tillegsfrist for levering (...). Overstiges tilleggsfristen kan avtalen heves.

Hvis avtalt levering da er 2021 uke 52, kan jeg ikke forstå annet enn at man er bundet til å kjøpe bilen, selv om det vil bli full mva på elbiler fra januar 2022, og bilen kan bli flere hundretusen dyrere? Sannsynlighten er kanskje liten, men jeg mener det er en helt uholdbar risiko som kjøper skal ta.

Willer

Får se hva selger har å si når det blir min tur har kønummer 14xx og skal ha IV80x
Men dersom dette stemmer med levering uke 52 neste år er det bare å kutte ut Skoda
Det blir jo alltid utsettelser så da er vi langt ut i 2022 og hva med moms ???
Får se hva Ford kommer med av leveringstid på mustangen.

power59

Dette er regelrett bondefangeri.

- vi har hverken sett bilen "real live" eller prøvekjørt den

- sannsynlig prisstigning er utenfor kundens kontroll og i følge kontrakten 100% kundens risiko pga. bestilling av tilleggsutstyr og levering mer enn 6 mnd etter kontraktsdato

- ev. mva fra 2022 er 100% kundens risiko

- valutaendringer?

Sannsynlig levering er på tampen av 2021 - om nesten 1 1/2 år (iv80X). Bilen så fin ut men det er helt uaktuelt å inngå en kontrakt en ikke kan komme seg ut av på vilkår som dette!!

Ledam

Det betyr antakeligvis at hvis du skriver kontrakt i september 2020 får du bilen i uke 52 i 2021, og hvis du skriver kontrakt i september 2021 så får du bilen i uke 52 i 2021. Da er det vel ikke noe å stresse med.

Det skjedde med Tesla M3. Har en kollega som stod i kø i årevis. Han fikk bilen samtidig med en annen kollega som bestilte bilen noen uker før levering. Når de først får i gang produksjonen får alle som er interessert i å kjøpe bil den med normal leveringstid.

Har tenkt å kjøpe i80X men hvis vRS kommer samtidig og den er mer fristende så blir det heller den. 

Rusalka

Tok opp problemstillingen med «chatten» på Skoda. Her er svaret: «Det er nok noen som åpenbart har lagt på litt ekstra tid for levering her. Levering av 60 og 80 skjer på begynnelsen av 2021 (1. halvår). Levering av 50 og 80X vil skje 2. halvår 2021. Norge er det første landet som har åpnet for bestilling.»

Stip

Takk Rusalka.  :+1:

Ved for sein levering neste år og brukt Audi etron 55 vil bli fristande billig.

torkildr

Sitat fra: Rusalka på tirsdag 08. september 2020, klokken 07:15
Tok opp problemstillingen med «chatten» på Skoda. Her er svaret: «Det er nok noen som åpenbart har lagt på litt ekstra tid for levering her. Levering av 60 og 80 skjer på begynnelsen av 2021 (1. halvår). Levering av 50 og 80X vil skje 2. halvår 2021.»

"Vil skje", men de er tydeligvis ikke sikre nok til å garantere det. Personlig tipper jeg at de klarer å levere til de tidene, men det er ikke noe jeg bokstavligtalt ville satt penger på.

Bigdrago

Sitat fra: Rusalka på tirsdag 08. september 2020, klokken 07:15
Tok opp problemstillingen med «chatten» på Skoda. Her er svaret: «Det er nok noen som åpenbart har lagt på litt ekstra tid for levering her. Levering av 60 og 80 skjer på begynnelsen av 2021 (1. halvår). Levering av 50 og 80X vil skje 2. halvår 2021. Norge er det første landet som har åpnet for bestilling.»

De har åpnet i Sverige og. Trenger ikke noe kønummer der..
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

batterimannen

Produksjonsstart for 80X er visstnok uke 28 og tidligst levering i september.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Stip

Alle burde operere med "forventa leveringstid" i steden for "produksjonsstart".

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 08. september 2020, klokken 19:27
De har åpnet i Sverige og. Trenger ikke noe kønummer der..

Hadde ikke trengt kønummer i Norge heller om de opplyste om faktiske leveringstidspunkt på forhånd.

Svenskene åpner heller ikke for biler som først blir utlevert tidligst om 12mnd fra nå (X80 og 60) - utgaver hvor man allerede nå forlanger bindende kontrakter i Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA