Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leveringstider

Startet av Zubzero, mandag 07. september 2020, klokken 14:59

« forrige - neste »

Thob

Sitat fra: batterimannen på onsdag 16. september 2020, klokken 10:01
Sitat fra: Thob på onsdag 16. september 2020, klokken 09:20
Snakket med min selger (møller) nå, og ifølge henne var det ingen mulighet til å trekke seg så lenge kontrakt er signert. Om man gjør det må man betale 8% i gebyr. Jeg har i utg.pkt bestilt 80x, og med så lang leveringstid og usikkerhet pga dette så blir det nok ikke noe signering på kontrakt for min del. Hun sa videre at hun har hørt om at noen har fått bekreftet av sine selgere at de kan trekke seg kostnadsfritt før bilen går i produksjon, men hun mente dette var selgere utenom møller-systemet for hun sa de hadde fått helt klare retningslinjer på dette.
Hva er andres erfaringer med dette? Hun syns det var leit at det var så rigide regler og hadde full forståelse på at det er problematisk å inngå en bildende avtale på en vare som i verste fall blir levert om over ett år, men at selgerens ikke hadde noe mulighet til å omgå dette

Kontraktene ble under punkt 9 endret den 9 september. Før stod det 8%, nå står det at du må betale dem det påviselige tapet de har hatt som følge av at du trekker deg. De er også pålagt å minimere tapet så langt det lar seg gjøre. Det er endring i standardkontrakten til Møller. Spør om å få tilsendt kontrakt.

Takk batterimannen. Det skal jeg gjøre! Det endrer jo saken kraftig til det bedre:)

batterimannen

Sitat fra: Thob på onsdag 16. september 2020, klokken 10:43
Sitat fra: batterimannen på onsdag 16. september 2020, klokken 10:01
Sitat fra: Thob på onsdag 16. september 2020, klokken 09:20
Snakket med min selger (møller) nå, og ifølge henne var det ingen mulighet til å trekke seg så lenge kontrakt er signert. Om man gjør det må man betale 8% i gebyr. Jeg har i utg.pkt bestilt 80x, og med så lang leveringstid og usikkerhet pga dette så blir det nok ikke noe signering på kontrakt for min del. Hun sa videre at hun har hørt om at noen har fått bekreftet av sine selgere at de kan trekke seg kostnadsfritt før bilen går i produksjon, men hun mente dette var selgere utenom møller-systemet for hun sa de hadde fått helt klare retningslinjer på dette.
Hva er andres erfaringer med dette? Hun syns det var leit at det var så rigide regler og hadde full forståelse på at det er problematisk å inngå en bildende avtale på en vare som i verste fall blir levert om over ett år, men at selgerens ikke hadde noe mulighet til å omgå dette

Kontraktene ble under punkt 9 endret den 9 september. Før stod det 8%, nå står det at du må betale dem det påviselige tapet de har hatt som følge av at du trekker deg. De er også pålagt å minimere tapet så langt det lar seg gjøre. Det er endring i standardkontrakten til Møller. Spør om å få tilsendt kontrakt.

Takk batterimannen. Det skal jeg gjøre! Det endrer jo saken kraftig til det bedre:)

Jeg signerte samme dag som de endret det punktet. Det er fortsatt kjøper dom tar risiko for avgifter, forsinket levering m.m., men den er i hvert fall etter min mening litt bedre før produksjonsstart sånn den er nå.

9. Kjøperens avbestilling.
Før levering har skjedd, kan kjøperen avbestille bilen (f.kj.l. §41). Selgeren kan kreve erstatning for sitt påregnelige og påviselige økonomiske tap som følge av avbestillingen. Selgeren plikter ved rimelige tiltak å begrense sitt tap. Forsømmes dette, må selgeren selv bære den tilsvarende delen av tapet.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

power59

Det mangler noe vesentlig - det står ikke hvordan Møller skal beregne "påregnelige og påviselige økonomiske tap".

Slik det nå er formulert kan avbestillingsgebyret bli både større og mindre enn 8%.   

Hvis Møller hadde vært redelig så kunne de gitt oss muligheten til å avbestille innen en viss tid før produksjon, eller de kunne avventet kontraktsinngåelse til produksjon var innen rekkevidde. 

Møller har presentert en omformulering som overhodet ikke er til vår fordel. Min prioriterte forhåndsreservasjon utgår i dag. Jeg avstår - dette er jeg ikke med på.

Thob

Har nå snakket igjen med selger, som sier at den var noen dager der punktet med 8% var borte fra kontrakten, men at dette var en feil og nå er det tilbake i kontraktene. Så nå vises det til kjøpsloven, der det åpnes for at selger kan formulere sine egne betingelser (som altså var borte noen dager) og det er igjen 8% som gjelder. Selger syns det hele var veldig beklagelig og laget mye rot for dem. Tydeligvis flere som ikke vil akseptere dette. Blir ihvertfall ikke noe signatur fra meg, tar ikke sjansen

batterimannen

Merkelig at de skal gå tilbake til 8%, spesielt før produksjonsstart. Tror de totalt sett hadde fått flere salg med mer åpning i hvert fall for 80X som ikke starter produksjon tidligst juni 2021.

Tror de taper flere salg fra folk som ikke signerer enn de som eventuelt ville trukket seg i løpet av våren.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Rusalka

#50
Dette kan jo være usikkert mhp mva i 2022. Men: Signalene foreløpig har jo vært at en evt. mva på elbiler ikke vil over natten blir på 25%, men vil øke gradvis, evt. bare for over et gitt beløp (f.eks. 600 000kr).  Det er jo bare å vente til vi vet mer om det før man skriver kontrakt.  Selv tar jeg sjansen.

biggern

Sitat fra: batterimannen på onsdag 16. september 2020, klokken 13:01
Merkelig at de skal gå tilbake til 8%, spesielt før produksjonsstart. Tror de totalt sett hadde fått flere salg med mer åpning i hvert fall for 80X som ikke starter produksjon tidligst juni 2021.

Tror de taper flere salg fra folk som ikke signerer enn de som eventuelt ville trukket seg i løpet av våren.

Kan jo hende de kommer igang snart?
Michael Oeljeklaus, ŠKODA AUTO Board Member for Production and Logistics, stressed, "The conversion of the ŠKODA ENYAQ iV production line in Mladá Boleslav, which was completed on schedule, allows us to manufacture vehicles based on the MEB and MQB platforms in parallel. This is a unique concept across the entire group. It enables us to produce between 250 and 350 units of the ENYAQ iV per day at our main factory with total flexibility. This means we can react to the respective market demand without delay whilst ensuring that the line runs at full capacity at all times. Production of the new flagship of our model range is set to start this year still."

biggern

Sitat fra: biggern på onsdag 16. september 2020, klokken 13:38
Sitat fra: batterimannen på onsdag 16. september 2020, klokken 13:01
Merkelig at de skal gå tilbake til 8%, spesielt før produksjonsstart. Tror de totalt sett hadde fått flere salg med mer åpning i hvert fall for 80X som ikke starter produksjon tidligst juni 2021.

Tror de taper flere salg fra folk som ikke signerer enn de som eventuelt ville trukket seg i løpet av våren.

Kan jo hende de kommer igang snart?
Michael Oeljeklaus, ŠKODA AUTO Board Member for Production and Logistics, stressed, "The conversion of the ŠKODA ENYAQ iV production line in Mladá Boleslav, which was completed on schedule, allows us to manufacture vehicles based on the MEB and MQB platforms in parallel. This is a unique concept across the entire group. It enables us to produce between 250 and 350 units of the ENYAQ iV per day at our main factory with total flexibility. This means we can react to the respective market demand without delay whilst ensuring that the line runs at full capacity at all times. Production of the new flagship of our model range is set to start this year still."

Jeg utestår fra å signere en kontrakt som kun er til beste for VAG/Skoda og som ikke tar noe som helst ansvar relatert til leverings tid, innbytte pris osv. ved signering av en kontrakt, når de ikke engang kan love levering i 2021. Har ikke møtt dette før hos andre leverandører.  Da er det bedre å sitte på gjerdet å se etter fremdrift/levering på ID4, BMW, Tesla osv.

Thob

Jepp, enig biggern. En ting er å signere kontrakt på modellene som blir levert innen sommeren men å signere kontrakt nå på 80x med levering om ca 1 år eller mer tar jeg ikke sjansen på, først og fremst da man ikke har noen angremulighet uten å måtte betale 8%. Mye kan endre seg på 1 år. Synd, for bilen var fin den og prisen grei. Så av mine tre reservasjoner (mach e, enyaq og model Y) ser det nå ut til Å bli model Y. Plutselig virker Tesla som det tryggeste valget, spesielt da man kan levere bilen tilbake etter levering etc. Er superfornøyd med vår model 3 og blir nok minst like fornøyd med model Y:) så får vag bare styre på med sitt

tornaldo

Sitat fra: biggern på torsdag 17. september 2020, klokken 19:31
Sitat fra: biggern på onsdag 16. september 2020, klokken 13:38
Jeg utestår fra å signere en kontrakt som kun er til beste for VAG/Skoda og som ikke tar noe som helst ansvar relatert til leverings tid, innbytte pris osv. ved signering av en kontrakt, når de ikke engang kan love levering i 2021. Har ikke møtt dette før hos andre leverandører.  Da er det bedre å sitte på gjerdet å se etter fremdrift/levering på ID4, BMW, Tesla osv.

At de ikke tar ansvar relatert til innbyttepris, hva betyr det?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Kafk4

Sitat fra: tornaldo på torsdag 17. september 2020, klokken 22:06
Sitat fra: biggern på torsdag 17. september 2020, klokken 19:31
Sitat fra: biggern på onsdag 16. september 2020, klokken 13:38
Jeg utestår fra å signere en kontrakt som kun er til beste for VAG/Skoda og som ikke tar noe som helst ansvar relatert til leverings tid, innbytte pris osv. ved signering av en kontrakt, når de ikke engang kan love levering i 2021. Har ikke møtt dette før hos andre leverandører.  Da er det bedre å sitte på gjerdet å se etter fremdrift/levering på ID4, BMW, Tesla osv.

At de ikke tar ansvar relatert til innbyttepris, hva betyr det?

Antar at det betyr at de ikke vil sette en pris på innbyttebil ved kontraktsinngåelse. Min forhandler sa at dette kunne gjøres tidligst 3 måneder før levering.

biggern

Sitat fra: Kafk4 på fredag 18. september 2020, klokken 09:36
Sitat fra: tornaldo på torsdag 17. september 2020, klokken 22:06
Sitat fra: biggern på torsdag 17. september 2020, klokken 19:31
Sitat fra: biggern på onsdag 16. september 2020, klokken 13:38
Jeg utestår fra å signere en kontrakt som kun er til beste for VAG/Skoda og som ikke tar noe som helst ansvar relatert til leverings tid, innbytte pris osv. ved signering av en kontrakt, når de ikke engang kan love levering i 2021. Har ikke møtt dette før hos andre leverandører.  Da er det bedre å sitte på gjerdet å se etter fremdrift/levering på ID4, BMW, Tesla osv.

At de ikke tar ansvar relatert til innbyttepris, hva betyr det?

Antar at det betyr at de ikke vil sette en pris på innbyttebil ved kontraktsinngåelse. Min forhandler sa at dette kunne gjøres tidligst 3 måneder før levering.

Det sa min også. Sist jeg bestillte  en Koma og ventet 8 mnd etter kontrakt, fikk jeg avtalt pris ved signering.


biggern

Sitat fra: tornaldo på torsdag 17. september 2020, klokken 22:06
Sitat fra: biggern på torsdag 17. september 2020, klokken 19:31
Sitat fra: biggern på onsdag 16. september 2020, klokken 13:38
Jeg utestår fra å signere en kontrakt som kun er til beste for VAG/Skoda og som ikke tar noe som helst ansvar relatert til leverings tid, innbytte pris osv. ved signering av en kontrakt, når de ikke engang kan love levering i 2021. Har ikke møtt dette før hos andre leverandører.  Da er det bedre å sitte på gjerdet å se etter fremdrift/levering på ID4, BMW, Tesla osv.

At de ikke tar ansvar relatert til innbyttepris, hva betyr det?

VAG/Skoda sier at takst skal være maks 3 måneder før levering av ny bil. Så å signere en kontrakt idag for en bil en kanskje får iløpet av 2021/2022, vil de ikke gi noe bindende takst på innbytte bil før 3 mnd av utlevering av ny bil.

Zubzero

Har nå vært på visning. De sa at på RWD-versjonen så måtte det forventes levering 2. halvår dersom en valgte Sound System og Crystal Face! Helt utrolig dårlig av de å opplyse om dette nå. I min kontrakt er antatt levering definert til uke 26/1 halvår. Denne informasjonen hadde forhandleren fått fra fabrikk etter at vi signerte. For min del er dette så sent at jeg vil vurdere å trekke meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA