Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leveringstider

Startet av Zubzero, mandag 07. september 2020, klokken 14:59

« forrige - neste »

tornaldo

Kan man ikke bare vente med å skrive kontrakt da, hvis man ikke ønsker å binde seg? Det er jo ikke mer komplisert enn det?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

makki

Skrive kontrakt før 1 år fra leveringsdato?(også uvist), vil ikke skrive kontrakt, så bare å kansellere,burde være lov pålagt ved skrive kontrakt bilen må leveres  innen 3 mnd.

RJK

Sitat fra: tornaldo på torsdag 10. september 2020, klokken 18:47
Kan man ikke bare vente med å skrive kontrakt da, hvis man ikke ønsker å binde seg? Det er jo ikke mer komplisert enn det?


Sikkert mange som vil ha den bilen, og plassen man har etter å ha meldt interessen. Men fordi man risikerer å sitte r..kjørt om prisen eller andre ting endrer seg, så er altså det alternativet et ganske dårlig et. Så blir det da å vurdere å trekke seg for å bestille når det er kortere tid til levering, men da risikere å havne langt bak i køen.


Klart folk da blir litt opprørt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#18
Står her i dagens nyhet på TEK om leveringstider :+1: :+1:. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/oARAPg/her-er-skodas-enyaq-i-norge-vi-fikk-ta-en-kikk


Kopi:

Torsdag inviterte importør Møller til pressevisning av bilen på Frysja i Oslo, og for oss var det første anledning til å se bilen i levende live etter at Skoda avholdt sin digitale lansering for en drøy uke siden

Uansett: Vi har troen på Enyaq. Den vil nok gjøre et solid innhopp på registreringsstatistikken på nyåret og muligens løfte Skoda betydelig fra den niendeplassen de innehar så langt i år og som de hadde i fjor. Leveringene skal starte i «første halvår», mens innstegsmodellen og modellen med firehjulstrekk ikke vil komme før i andre halvår.

Det vil dessuten komme en coupéutgave av bilen som minner mer om Vision iV-konseptet Enyaq er basert på, og Møller sier reservasjonsholderne som vil vente på coupé-versjonen vil beholde sitt kønummer.

PS: Hvorvidt det blir mulig med prøvekjøring av bilen før leveringene starter er foreløpig litt i det blå. Møller sier de håper å få produksjonsbiler «så snart som mulig».

Møller er fortsatt svært tilbakeholdne med å offentliggjøre reservasjonstall, men sier de har et «voksent antall» forhåndsbestillinger og at interessen bare har økt siden lanseringen. De hevder å ha god tilgang på biler i 2021, og sier det vil bli levert «noen tusen» til Norge.


Willer

Da er det en mindre i køen hadde veldig lyst på bilen men med produksjonsstart i uke 28 og levering før uke 52 uten noen som helst garantier for dette var det helt uaktuelt for meg å bestille.
Eneste selger kunne garantere var att all prisforandring eventuell moms ble det kunde som fikk betale.

Kafk4

Sitat fra: Willer på torsdag 10. september 2020, klokken 22:36
Da er det en mindre i køen hadde veldig lyst på bilen men med produksjonsstart i uke 28 og levering før uke 52 uten noen som helst garantier for dette var det helt uaktuelt for meg å bestille.
Eneste selger kunne garantere var att all prisforandring eventuell moms ble det kunde som fikk betale.

En kontrakt jeg så hadde estimert levering uke 28, ikke produksjonsstart da.

notmyself

Leveringstidene er nok fortsatt som de er, men Skoda har nå endret standardkontrakten sin som gjør at slik jeg tolker det kan man avbestille bilen før den settes i produksjon:

"Før levering har skjedd, kan kjøperen avbestille bilen (..). Selgeren kan kreve erstatning for sitt påregnlige og påviste tap (...)".

Dette fjerner også mye usikkerhet knyttet til eventuelle avgiftsøkninger for min del, så da ble det bestilling av 80x for meg i dag.

Kudos til Skoda for å ha hørt på min (og sikkert andres) klaging på dette punkt og gjort standardkontrakten mer balansert.

tromsø

Flott Skoda og bra info @notmyself

Jeg har estimert levering på 80x i uke 36 men det står også seinest levering uke 52 2021
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Kafk4

Fikk nå vite at estimert leveringstid kun er noe som selger setter. I min kontrakt står det uke 52/21 på både estimert levering og seneste.

daktari

Sitat fra: Kafk4 på fredag 11. september 2020, klokken 13:46
Fikk nå vite at estimert leveringstid kun er noe som selger setter. I min kontrakt står det uke 52/21 på både estimert levering og seneste.
Da har de skaffet seg juridisk handlingsrom til å unngå kansellert kontrakt uten vederlag pga forsinket levering...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

espenri

Nå er det vel vederlagsfri kansellering uten forbehold før produksjon av din bil med den nye ordlyden i kontrakten?
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

biggern

Dette er latterlig. Holde kunder for narr uten å indikere korrekt leveringstid imellom 28 og 52 2021 er ikke noe som er tillitsfullt. Vel, da kommer ID4 først, tenker jeg. Er jo ikke noe stress med og skifte ut Konaen.  Den leverer eksakt km og lovnader.

daktari

Sitat fra: espenri på fredag 11. september 2020, klokken 20:05
Nå er det vel vederlagsfri kansellering uten forbehold før produksjon av din bil med den nye ordlyden i kontrakten?
Nei, det ble sitert over at selger kan kreve kompensasjon ved tap. Hvordan det rent juridisk skal håndheves må bli slik at selger sier han har et tap på xx000 når du kansellerer. Du sier "det må du dokumentere". Så blir det inkassokrav, rettsak osv...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tornaldo

Sitat fra: biggern på lørdag 12. september 2020, klokken 21:02
Dette er latterlig. Holde kunder for narr uten å indikere korrekt leveringstid imellom 28 og 52 2021 er ikke noe som er tillitsfullt. Vel, da kommer ID4 først, tenker jeg. Er jo ikke noe stress med og skifte ut Konaen.  Den leverer eksakt km og lovnader.

Det er vel ingen som blir holdt for narr her.

Artig at du nevner Hyundai Kona som eksempel på noe som leverer som lovet. Har jo ikke vært noen utfordringer siden 2018 der. Minnes brutte løfter, uklare beskjeder og 2 års leveringstid. Alt på skinner der altså.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

biggern

Sitat fra: tornaldo på søndag 13. september 2020, klokken 12:57
Sitat fra: biggern på lørdag 12. september 2020, klokken 21:02
Dette er latterlig. Holde kunder for narr uten å indikere korrekt leveringstid imellom 28 og 52 2021 er ikke noe som er tillitsfullt. Vel, da kommer ID4 først, tenker jeg. Er jo ikke noe stress med og skifte ut Konaen.  Den leverer eksakt km og lovnader.

Det er vel ingen som blir holdt for narr her.

Artig at du nevner Hyundai Kona som eksempel på noe som leverer som lovet. Har jo ikke vært noen utfordringer siden 2018 der. Minnes brutte løfter, uklare beskjeder og 2 års leveringstid. Alt på skinner der altså.

Syntes Hyundai leverte. Bestilte Kona Juni 2018 (nr 1992) og utlevert bil starten av Mars 2019. Her har jeg nummer 8xx og må vente opp imot ett år, om ikke lenger, hvis forsinkleser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA