Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil på EQC

Startet av Øyvind.h, mandag 07. september 2020, klokken 13:42

« forrige - neste »

Toalmar

Sitat fra: Toalmar på mandag 01. februar 2021, klokken 20:22
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:02
Nå åpner og stenger dekselet for ryggekamera seg som det skal. Jeg tror ikke det var kalibrering som forhandler antyder, men is som var årsaken her.
Virket som normalt kun noen dager. Da står dekselet åpent igjen. Da blir det tur til forhandler i morgen. Blir spennende å se om de igjen påstår det er kalibrering.
Deksel har åpnet og lukket seg som det skal i flere dager, men har hatt ett tilfelle av bakluken har åpnet seg helt tilfeldig en gang når jeg satte ladekabel i kontakten. Hadde jeg time i dag for sjekk av kamera og deksel.  Fikk beskjed om at bilen ikke hadde fullført kalibreringen av kamera og at ny kalibrering måtte gjøres. De anbefalte at jeg tok en lengre kjøretur med en gang jeg fikk tilbake bilen. Tok en runde på ca 35km før jeg parkerte hjemme. Deksel var lukket og alt så helt ok ut. Tok en ny lengre kjøretur i ettermiddag, ca 40 km, når jeg parkerte sto deksel åpent. Bilen sto parkert der en stund før jeg kjørte hjem, fortsatt med deksel åpent. Da blir ny tur på verkstedet i morgen. Jeg kan godt tro kameraene har behov for kalibrering, men kan ikke tro dekselet behøver og stå åpent når bil parkeres og låses  :-1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Grosor

Hva skal denne kalibreringen være godt for? Har du fått noen forklaring på det? Det er jo bare et ryggekamera.

Toalmar

Sitat fra: Grosor på tirsdag 09. februar 2021, klokken 22:41
Hva skal denne kalibreringen være godt for? Har du fått noen forklaring på det? Det er jo bare et ryggekamera.
Tror det gjelder kalibrering av 360grader kameraene.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 07. februar 2021, klokken 14:47
Meny - hjelp. Der kan du skrive melding, dato og legge inn bilder.
@
Jeg forsøkte den tjeneste . Etter et par dager ringte en hyggelig dame. Hun sa at hun bare ga support på appen, og at jeg måtte ta kontakt med forhandler / verksted angående feil på bilen.

Egil Fonn

Som nevnt tidligere i batteri tråden manglet det plutselig ca 6 kwh fra batteri. Bilen ble tatt inn for feilsøking hos forhandler.
Det ble konkludert med feil i batteriet og dette skulle byttes. Batteriet er nå erstattet med nytt batteri og alt fungerer som det skal.
Bilen har straks rullet 40000km og har ellers fungert feilfritt. Dette er første gang jeg har opplevd feil på batteri på noen av mine elbiler. Er vel av de mest kostbare feil som kan oppstå dette. Forhåpentlig vis en sjelden feil..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Fikk du vite prisen på reparasjonen ?
Får man en sånn feil og den ikke er dekket av garanti eller forsikring, så må man vel selge huset 😏

RJK

...eller rett og slett leve med den feilen, og håpe det tar lang tid før resten av kapasiteten forsvinner.

6 kWt tilsvarer et sted mellom 2 og 3 mils rekkevidde.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

boppus

Når jeg sitter i bilen og venter, med "tenning" av og med radio og klimaanlegg på, da kommer det etter en stund pushmelding til mobilen med forslag om å låse bilen.
Dessuten skrur bilen av radio/klima etter en stund (20 min. eller så).

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

kamikaze

Har opplevd 2 feil til nå på EQC´en, den ene er bagatell mens den andre er litt mer kritisk.

Feil nr 1 er at regen hendlene på rattet ikke fungerer noen ganger, men det lar seg løse med en restart av bil.

Feil nr 2 er noe mer kritisk. Har opplevd selv 2 ganger at bremsepedalen ikke har fungert fysisk. Altså at den er knallhard og omtrent umulig å trykke ned. Akkurat som på en bil som har mistet vakuum. Samboer opplevde det også en gang. Har aldri klart å fremprovosere feilen og disse 3 gangene har oppstått ved forskjellige situasjoner.
Den ene gangen var når jeg kom av motorveien og da tok jeg bare spenntak i rattet og la all kraft på pedalen og så ga den etter og jeg fikk bremser tilslutt.
Har hatt bilen inne til undersøkelse og hos Mercedes og de fant ikke noe feil men oppdaterte noe ABS/ESP firmware. De tok det veldig seriøst og ba meg prøve litt frem for å se om jeg kunne finne ut hva som skulle til for å fremprovosere feilen, men skulle uansett komme tilbake med en gang hvis det skjedde igjen.

Ser det er flere som opplever dette i utlandet.

https://www.mbeqclub.com/threads/variable-brake-feeling.1751/


https://www.youtube.com/watch?v=0e-yZnoMTqQ

Stavanger

Grosor

Ta og vipp bilen over i N og forsøk og brems ned da. Min har veldig svake bremser i nøytral, føles som når man mister vakum på bremsekraftforsterker.

Jeg har opplevd det samme hvis man feks kjører av fra motorvei og overtar nedbremsing fra førerassistentsystemet når bilen foran bremser litt kraftig ned og jeg vil være litt i forkant slik at jeg ikke kommer for nærmt.

kamikaze

Sitat fra: Grosor på mandag 28. juni 2021, klokken 18:34
Ta og vipp bilen over i N og forsøk og brems ned da. Min har veldig svake bremser i nøytral, føles som når man mister vakum på bremsekraftforsterker.

Jeg har opplevd det samme hvis man feks kjører av fra motorvei og overtar nedbremsing fra førerassistentsystemet når bilen foran bremser litt kraftig ned og jeg vil være litt i forkant slik at jeg ikke kommer for nærmt.

Jeg pleier ofte å sette bilen i nøytral når jeg kommer av motorveien for å "mosjonere" bremsene. Stort sett alltid når det regner eller er bløtt på veien, så lenge det ikke er noen rundt meg.
Opplevde også relativt dårlige bremser i starten når jeg fikk bilen men etter et par friske turer med kraftig nedbremsing på sommerdekk så kom "bittet" i klossene seg betydelig hos meg.

Når det gjelder hard bremsepedal så har dette oppstått i nøytral og med bilen i drive, ingen av gangene så har det vært noe adaptiv cruise innkoblet eller biler foran.
Pedalen føles akkurat slik som når en pumpet opp pedalen i gamledager når en luftet bremser, litt som om at det er en fysisk sperre. Den ene gangen det skjedde når jeg kjørte av motorveien så føltes det som at noe ga etter når jeg tråkket med full makt, men fremdeles så var det veldig lite bremsevirk. Det skjedde igjen rett etterpå inn i neste rundkjøring, for så å være helt ok resten av turen hjem.
Stavanger

Kgf

Dere som har opplevd feil/mangler med EQC, ville dere kjøpt EQC igjen? Hvordan er oppfølgingen fra forhandler, og får dere lånebil når bilen deres er på verksted?
2022 Mercedes EQC AMG
2019 Tesla model 3 LR(solgt)
2017 Nissan Leaf tekna(solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: Kgf på onsdag 30. juni 2021, klokken 13:09
Dere som har opplevd feil/mangler med EQC, ville dere kjøpt EQC igjen? Hvordan er oppfølgingen fra forhandler, og får dere lånebil når bilen deres er på verksted?

Forhandler Erik Arnesen Bryn har svart kjapt og effektivt på henvendelser. Tekniker kobler seg opp mot bil og fjernavleser feilkoder. Når de byttet kompressor fikk jeg en GLC til disposisjon.
Alltid kjapp og effektiv dialog. Eneste svake ledd er kanskje at det kun er èn person som er ekspert på EQC hos dem. Dvs. kan være sårbart ift ferier, sykdom etc. Men han var til gjengjeld godt oppdatert, og hadde tilgang på tysk database over kjente feil slik at han kjapt kunne finne korrekt feil og løsning.

Min bil ga feilmelding på kompressor selv om alt fungerte normalt. De byttet kompressor og noen ledninger da det tydeligvis var en standard operasjon på bilen.

Men opplevelse av service vil garantert variere fra forhandler til forhandler. Noen er store og har flere med kompetanse, men også flere biler inne. Andre er små og kanskje mer sårbare, men leverer veldig bra så lenge folk er på jobb.

Servicen var topp så jeg ville kjøpt på nytt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toalmar

Får ikke endret ladenivået for bilen i fra appen lenger. Tror feilen kom når app ble oppdatert forrige uke. Har meldt saken inn til Mercedes så går ut i fra de løser dette snart
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Kires

Har også fått denne feilen
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA